Runstenar

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
St_ratatask
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 juli 2003, 16:24
Ort: Södertälje

Runstenar

Inlägg av St_ratatask » 2 juli 2003, 16:34

har letat ett tag på alta vista efter runstenar.. någon riktigt komplett sida där det finns bilder..
skulle vilja veta vilka som finns i närheten av mig...
är ett någon som har tips på nån trevlig sida som uppfyller mina krav..

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 2 juli 2003, 16:47

Kan tyvärr inte svara på din fråga. Däremot vill jag tipsa om att det finns ett uppslagsverk som innehåller texterna till Sveriges samtliga runstenar (med översättning). Om någon är intresserad så kan ni säkert hitta den i de större biblioteken.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 2 juli 2003, 16:54

... och den heter?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 2 juli 2003, 16:59

Leonidas skrev:... och den heter?
Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet. Men det är sådant välkänt och flitigt använt referensverk bland historiker att en bibliotekarie vid ett större universitet borde känna till den.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 2 juli 2003, 17:02

Leonidas skrev:... och den heter?
Jag gissar att det rör sig om Sveriges runinskrifter sammanställd av Erik Brate och utgiven av Kungl. Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien.

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 2 juli 2003, 19:06

Södertälje?
Sökte på Google: runstenar Södermanland samt runstenar Södertörn. Inga problem att hitta sajter.

Skaffa/låna:

Runstenar i Södermanland
utgiven av Södermanlands museum 1984.

Vägvisare till forntiden
55 utflyktsmål i Stockholms län beskrivna av Palle Budtz
Brombergs förlag 1992

Vägvisare till kulturen i Stockholms län
utgiven av länsstyrelsen i Stockholms län
Mitt ex är från 78 men ny utgåva kom för några år sedan.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 3 juli 2003, 01:42

Glöm inte att det finns ett gratis program med alla runinskrifter (translittererad text, fornvästnordisk normaliserad text, fornöstnordisk normaliserad text och engelsk översättning) som är mycket tillförlitligt och nästan helt komplett (helt otroligt vad bra det är!), ladda hem det på:

http://home6.swipnet.se/~w-61277/rundata/1.htm

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 3 juli 2003, 04:03

Bra tips! :D

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 3 juli 2003, 12:28

barzam skrev:Glöm inte att det finns ett gratis program med alla runinskrifter (translittererad text, fornvästnordisk normaliserad text, fornöstnordisk normaliserad text och engelsk översättning) som är mycket tillförlitligt och nästan helt komplett (helt otroligt vad bra det är!), ladda hem det på:

http://home6.swipnet.se/~w-61277/rundata/1.htm
Vad säger man annat än SUPER bra länk TACK Barzam

/B

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 5 juli 2003, 00:57

Ja, Sörmland har en del verkligt intressanta runstenar vid sidan av de kändaste, Sigurdsristningen på Ramsundsberget och Gripsholmsstenen.
Som t.ex ett par av Sveriges äldsta runstenar, Skåängsstenen samt Bergastenen, båda i Vagnhäradstrakten. Skåängsstenen är lätt att hitta i ett vägskäl nordväst om Vagnhärad, men Bergastenen är bedrövligt dåligt uppskyltad, irrade omkring i området i en halvtimme innan jag hittade stenen (till vänster uppför en backe). Men det var mödan värt, verkligt intressant. Dessutom hedniska stenar som Stenkvista stenen och Korpabrostenen. Och många fler intressanta stenar naturligtvis. Men varför är så få bevarade stenar uttalat hedniska? Har dom kanske medvetet förstörts av efterkommande, kristna generationer? Alldeles bredvid den hedniska stenen vid Korpabro står förresten en kristen sten rest efter en kvinna, Äshed, "en kvinna god".
Och i närheten av Korpabro finns en hel del annat, stenarna vid Aspa löt, Uppsa kulle (storhög), rösen, bronsåldersskeppssättning, med mera.
"Med arkeologen Sverige runt" är en suveränt bra guidebok för den som är intresserad av fornlämningar. För vad nybörjaren som ska besöka fornlämningar ute i landskapet behöver, det är en bra guidebok med vägbeskrivning samt en karta i 1:50000. Första gången jag var ute på såna aktiviteter försökte jag orientera enbart med hjälp av en KAK vägatlas. Det gick inte så bra.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 5 juli 2003, 22:18

Totmes skrev:Men varför är så få bevarade stenar uttalat hedniska? Har dom kanske medvetet förstörts av efterkommande, kristna generationer?
Under ett besök på Birka fick jag höra av guiden att det förekom att man reste runstenar ovanpå gravhögar. Prästerna lät välta dessa eftersom de var ett inslag i den hedniska kulten.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 6 juli 2003, 02:03

Dan Koehl skrev:Det vore intressant med följande procentindelning:
A: hedniska stenar
B: Kristna stenar
C: Tveksamma, eller utan indikation
Enligt Henrik Williams som har skrivit ett par högeligen intressanta kapitel om runinskrifter i den Magistrala samlingsvolymen Kristnandet i Sverige - Gamla källor och nya perspektiv, red. Bertil Nilsson (1996), börjar fler och fler forskare luta åt att nästan alla runstenar har kristen bakgrund. Cirka två tredjedelar av dem har uttalat kristen antingen text eller symbolik (framför allt kors).

Förkristen symbolik (men ej text) förekommer ibland på i övrigt kristna (eller i alla fall tolkade som) stenar, och antas tyda på att kristendomen hade en tolerant inställning till de gamla uttrycksformerna, samt att dessa snarare innehållsmässigt omtolkades av de kristna och gavs ett kristet innehåll (precis som vi gjort med t ex julen). Endast en svensk sten (i Västergötland som annars inte är något typiskt runstensområde) och tre danska har en tydligt hednisk textdetalj - en hänvisning till guden Tor - med även denna har väckt teorin att det kan vara ett runkrypto som i själva verket är ett angrepp på Tor, den främste hedniska kultfiguren.

De torshammare som förekommer på sörmländska stenar står aldrig i samband med något annat säkert hedniskt drag, utan ingår som komponent i den allmänna ornamentiken.

I tidigare forskning räknades stenar som inte var uppenbart kristna som hedniska. Forskningen har nu gjort helt om.

Om vi bortser från teorierna är alltså svaret (vad gäller de vikingatida runstenarna):

A: 0,04%
B: 75%
C: 25%

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 6 juli 2003, 08:26

Jag antar att du menar vikingatida runstenar.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 6 juli 2003, 11:46

Lindir skrev:
Dan Koehl skrev:Det vore intressant med följande procentindelning:
A: hedniska stenar
B: Kristna stenar
C: Tveksamma, eller utan indikation
Om vi bortser från teorierna är alltså svaret (vad gäller de vikingatida runstenarna):

A: 0,04%
B: 75%
C: 25%
Det här ger väl en rätt tydlig bekräftelse på hur diskussionen förs idag, att runstenarna (i alla fall under vikingatiden) i mycket kan ses som en bekräftelse på att man är kristen, och har gjort goda gärningar.

Under hednisk tid var det kanske inte så viktigt att betyga sin (hedniska) gudstro på en sten, och äran kring strider och annat bestod mer i att man övertygade levande människor?

Vid tiden för 900-1000 verkar det som om det går en våg av runstensristande där man verkar vilja köpa garanti för en plats i himen med hjälp av runstenarna, i kombiation med brobyggen och annat.

Det finns tom åsikter att en av runristarna, Åsmund Kårasson, skulle ha varit den biskop Osmundus i mälardalen som är lite cencurarad i historien, detta var väl under Olof skötkonungs bror Emund den gamles tid som regent. Själv ser jag ingenting omöjligt i denna teori, men en del hävdar av någon anledning att just det faktum att han var biskop omöjliggör att han kunde rista runstenar. (Under Emund brors, Anund Jacobs tid infördes tydligen en ny stavning på runstenarna också?)

Även om alltså materialet av kristna stenar dominerar helt klart, kan ju frånvaron av de hedniska bero på flera orsaker:

* De kan ha förstörts av de kristna

* Det fanns ingen mening i att betyga sin hedniska gudstro på runstenar.

* Under denna kristningsepok blev det ett mode att resa runstenar, senare avlöst av att sponsra kyrkbyggen och kloster uppföranden.
barzam skrev:Jag antar att du menar vikingatida runstenar.
Menade du om jag eller Lindir avsåg vikingatida runstenar?

En till fundering: runstenarna är ju framför allt en skandinavisk angelägenhet, med koncentration till mälardalen. Runor i Bysans och andra ställen utgör exotiska bevis för nordbors resor, intressanta undantag.

Men hur ser det ut i övriga germanska delan av nordeuropa?

Har sett uppgifter på runstenar i framför allt den norra kustdelen av tyskland, som kanske sannolikt hade ett inflytande från skandinavien över östersjön. Men hur ser statistiken för världen nedanför skåne ut? Finns där samma indikation, att det handlar om att visa gud hur bra man är?

Om inte varför var det viktigt just i skandinavien att resa dessa stenar? I mångt och mycket var vi ju bara ett germanfolk bland andra, med vilka vi delade kult, gudadyrkan, traditioner och kultur.

Varför blev just vi värdens största runproducent?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 6 juli 2003, 12:12

Dan Koehl skrev:

Men hur ser det ut i övriga germanska delan av nordeuropa?
Den skiljer sig tämligen mkt, om man i första hand takr om tidiga runinskrifter. I Norden tenderade man att rista på vapen medan man i Frisland (tror jag)ristade mer på personliga tillhörigheter som kammar och dyl.

Läs mer om runor i verket Runes around the North Sea and on the Continent AD 150-700 av Jantina Helena Looijenga.

Källa: http://www.ub.rug.nl/eldoc/dis/arts/j.h.looijenga/

Skriv svar