Roden och Ledungen

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1596
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 12 mars 2005, 20:33

Christer Samuelsson skrev:jag har ingen aning om hur din pälsängeravatar hamnat över mitt inlägg, absolut ingen!
Jag misstänker att det är dina moderatorsbefogenheter som spökar. Istället för att trycka på citera-knappen på Elofs inlägg har du förmodligen av misstag tryckt på ändra-knappen.

Ja jösses så kan det mycket väl vara. Vi får väl göra ett prov, jag tänker kolla om jag kan få ditt namn över detta medelande.
Hälsningar
Christer S.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 13 mars 2005, 08:05

Så bra, då var det utrett. Jag har alltså tryckt på ändra, istället för citera knappen. Utmärkt, stort tack för påpekandet Örjan.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mars 2005, 14:01

Andreas Wien skrev:
Tyd du runorna! Rätt lät Tolir, bryte i Roden, rista dem åt konungen. Tolir och Gylla lät rista (dessa runor) båda makarna efter sig till minnesvård ... Håkon? bjöd rista."
Roden? Är inte det i Norrtälje?

Mvh Andreas Wien
Jag har bara lämnat en kortfattat version på inledningsinlägget, nu försöker jag ge min syn på det hela. Roden går från ungefär Biludden(nordligaste remsan av Uppland) till Norrtälje på ungefär. Det är lite tvetydlig gräns, det som är intressant med Roden är bl a följande.

Man kan studera landhöjningen, i Biludden kan man se tydligt hur utvecklingen har gått och gör man en tydlig markering så kan man se utvecklingen efter tio år.

Alla socknar som tillhör Roden är intressanta, Hållnäs, Österlövsta, Tolfta och Valö samt socknarna i Hallstavik är intressanta p g a deras fornhistoria, landhöjdningen, jordbruksutveckling och inte minst vallonbruken som finns utspridda runt omkring i Roden. Alla socknar längs med Roden har varit fiskeberoende, det finns en del rotar som direkt har livnärt sig på fisk. Jag har rötter kring Norrtäljetrakten, jag kan nog påstå att jag har Roden mer eller mindre i släkten och dessutom läser "Lännabygden".

Det som är intressant är att de områden som förut var hav eller stränder som nu är jordbruksmark, det är ganska många områden längs med Roden som är f d hav. En intressant artikel kan man läsa på http://cgi.roslagsmuseet.se/roslagen.shtml

Stefan

ralph
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 juli 2005, 21:29
Ort: Stockholm

Olika typer av Vikingafärder ??

Inlägg av ralph » 20 juli 2005, 22:28

Min tolkning är att Ledung är ungefär en vikingafärd/tåg som beordrats av "distriktschef / kung", men vad kalls det när en viking tar ett ensamt skepp och beger sig på upptäcktsfärd, där handel och nya områden är av högre vikt än att kriga och plundra ? Vilket är det bästa Svenska eller Engelska lexikonet för Vikinga ord på Internet ? liknande Ledung etc ? Vad kallas det när Leif Ericsson åkte mot US/Newfoundland (Vinland) ? Var det ett exempel på "upptäcktsfärd" som INTE beordrats av "distriktschef" ?

John Larsson
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 oktober 2005, 20:31
Ort: Birkerød, Danmark

Inlägg av John Larsson » 12 oktober 2005, 22:37

Hej!

Apropos diskussionen om Roden, Roslagen, skeppslag og ikke mindst "rodd", synes jeg at I skal læse Bertil Daggfeldts artikel på http://www.abc.se/~m10354/publ/vik-rodd.htm . Jeg har selv skrevet en artikel som findes på http://www.abc.se/~m10354/publ/vikskift.htm . Min artikel er fra 1998, men jeg opdagede nogle år senere at admiralen Bertil Daggfeldt var kommet til samme konklusion med hensyn til etymologien til ordet "viking" i en artikel i "Fornvännen" 1983. Jeg kontaktede da Bertil og fik hans tilladelse til at digitalisere og publicere artiklen på nettet. Både Bertils og min artikel vil snart være at finde i en engelsk oversættelse.

John Larsson

Skriv svar