Asagudarna och deras ursprung.

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 19 juni 2003, 00:48

UrsusRex skrev:
Djinghis Khan skrev:Ska leta efter bildstensbilder från min kära hemöj, men det blir imorgon. God natt
Vilken jävla lyx :D både för oss och för dig........ men mest för dig!
Oj jag läste fel....trodde du var på Gotland nu

Tänkte passa på att kasta in ytterligare ett lass smörja bara så ni alla förstår vilket vrickat synsätt jag har TA ALLT med en nypa salt och humor;
Midgård ligger som bekant på jordens mitt och i NV finns Jottunheim.... jämför med en utbredd världskarta.
Boomshackalack--- världen ligger i mitten och de onda jättarnas land USA i väster. :lol:

Nä men du Djinghis, allvarligt, vi kanske skulle slå oss ihop och skriva en bok i ämnet? Du e en hejare på folkgrupper, språk o.s.v Jag kan d mesta om de "gulliga" historier som med rätta e bannlysta här. Jag spånar och spårar ur i hundraåtti och du säger stopp å belägg :lol:

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 19 juni 2003, 02:11

UrsusRex skrev: :D Nej jag är medveten om det men det var sarmaterna som var först med stigbygeln i området vilket följdaktligen gav förutsättningar för längre utstuderade ryttarlansar.
Fast möjligen skall man inte vara för säker på att stigbygel är ett måste eller en förutsättning. Två påstådda eventuella Odensavbildningar, den s.k. Ryttaren från Stabio, funnen i Mendrisio, Schweiz, och der Lantzenreiter des steins från Hornhausen bei Magdeburg är ganska detaljrika, man ser på den ena t.ex. chabrak och på den andra kan man följa linjer mellan olika färgfält på den runda skölden.

Båda saknar sadel och stigbyglar. Detta kan för all del vara konstnärens misstag. Men båda har duktigt långa lansar, om väl kanske av en lättare typ.

Och obs, här finns nog inga bannlysningar, ni båda har en fruktbar dialog, om jag tidigare strängen råkade "lägga locket på" så var det inte meningen, villa bara höja ribban lite, vilket ni gör bra. Sväva ut ni!!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 19 juni 2003, 10:25

Nej jag är medveten om det men det var sarmaterna som var först med stigbygeln i området vilket följdaktligen gav förutsättningar för längre utstuderade ryttarlansar.


...vilket är en myt, stigbygelns betydelse har ofta överdrivits i äldre litteratur
Fast möjligen skall man inte vara för säker på att stigbygel är ett måste eller en förutsättning.
Exakt.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 19 juni 2003, 10:33

(...)Deras språk var en iransk dialekt som stod närmare avestiskan än fornpersiskan. Fråga nu inte vad avestiska e för jag har inte en aning(...)


Avestiska var ett urgammalt indoeuropeiskt språk som man känner till från zoroastrismens heliga verk Avesta. Den äldre avestiskan talades i nordvästra Iran åtminstone från 600-talet f.kr, medan en yngre variant talades 500-300 f.kr. Språket var mycket nära besläktat med andra gammla indoeuropeiska språk såsom vediska/sanskrit samt den fornpersiska dialekten. Hur man kan avgöra om sarmatiskan stod närmare avestiskan än den nästan identiska fornpersiskan begriper jag inte, då man känner till endast 200 ord från skytiska och sarmatiska.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 19 juni 2003, 10:51

Huruvida det var korrekt eller inte, kan ju vara en annan sak, men grekerna talade välockså om KeltoSkyter, vid gränsområdena, vilket också kunde förklara hur en schamangestalt (druiden) kunde bli viktig för skyterna som gud?
Ja, keltoskyterna var de bofasta bönder som bodde nära de nomadiska skyterna. Fast vi måste tänka på att schamangestalter finns i alla äldre samhällen, och att den inte har en gemensam källa (skulle vara i Afrika då!) utan trosuppfattningen har uppstått på flera ställen oberoende av varandra.

Ang. Bildstenarna så verkar en spjutbärande Oden vara ovanligt, de flesta avbildningarna av honom följer mönstret nedan:

Bild

Men bildstenen från hunninge visar honom med en lång ryttarlans:
Bild

Hunningestenen är dock från ett sent datum, 700-tal, medan sarmaterna försvann på 500-talet. Påverkan måste ha kommit från ett annat håll.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 19 juni 2003, 11:59

Nä men du Djinghis, allvarligt, vi kanske skulle slå oss ihop och skriva en bok i ämnet? Du e en hejare på folkgrupper, språk o.s.v Jag kan d mesta om de "gulliga" historier som med rätta e bannlysta här. Jag spånar och spårar ur i hundraåtti och du säger stopp å belägg


Kör i vind, kontakta mig om ca 10 år då jag har tagit min dokrorsexamen, så får vi se vad det kan bli av det hela :wink:

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 19 juni 2003, 12:07

Jag Har nu läst lite mer om skyterna och kommit till "Det skytiska arvet"

En hel del om djursymbolik och konst men något som kan vara av intresse: "Det var under 400-talet e.Kr som folket i sydryssland (slaver förstår jag det som?) började dyrka solen. Hästen och tuppen, som bägge är solsymboler, intog därför en framträdande plats i deras konst."
Vidare står det att särskillda stallar byggdes i närhet till soltemplen och att hästar med magiska egenskaper började dyka upp i folksagorna dock verkar tuppen skaffat sig starkare fotfäste än hästen. Kan detta ha något med Sleipner att göra?

Vidare har jag nu läst att handelsförbindelser upprättades mellan folket vid svarta havet och östersjöländerna under sarmatisk och hednisk slavisk tid. Denna handel kom att domineras av germaner som följ i framryckande goters spår. Många av germanerna bosatte sig i området kring Dnester och norra Pontos men behöll kontakten med hemländerna. Konstverk och mynt med i grunden skytiska mönster följde dessa handelsvägar till norra Tyskland och Skandinavien.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 19 juni 2003, 12:14

det kan ha uppstått en ny solkult på 400-talet f.kr hos de slaviska folken, men dyrkan av solen är egentligen mycket äldre än så, och härrör från de allra äldsta religionerna.
Men jag känner att det är mycket troligare att den indoeuropeiska kulturen kom till Norden som ett led av handeln med kontinenten och Svarta havstrakten snarare än att en grupp legosoldater kom hem med griller i huvet...

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 19 juni 2003, 12:15

Dan Koehl skrev:Och obs, här finns nog inga bannlysningar, ni båda har en fruktbar dialog, om jag tidigare strängen råkade "lägga locket på" så var det inte meningen, villa bara höja ribban lite, vilket ni gör bra. Sväva ut ni!!
Nej jag har en tendens att överdriva och bannlysning var just en en sådan överdrivning. Men jag måste säga att ditt inlägg var på sin plats och att dessa "gulliga" historier faktiskt inte hör hemma här. Vi ska väl iochförsig försköka komma till något som liknar dessa historier och hur de kom att uppstå. Men vill man diskutera gudar, myter och sägner mer öppet och kanske försöka fastställa vad Snorre och Adam misssförstått och kan ha fått rätt o.s.v kan man göra det i strängen Vikingarnas religon. Men intresset verkar minst sagt svagt.

/Björn

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 19 juni 2003, 12:16

Djinghis Khan skrev:det kan ha uppstått en ny solkult på 400-talet f.kr hos de slaviska folken, men dyrkan av solen är egentligen mycket äldre än så, och härrör från de allra äldsta religionerna.
Men jag känner att det är mycket troligare att den indoeuropeiska kulturen kom till Norden som ett led av handeln med kontinenten och Svarta havstrakten snarare än att en grupp legosoldater kom hem med griller i huvet...
Jag håller med dig

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 19 juni 2003, 12:25

Djinghis Khan skrev: Hur man kan avgöra om sarmatiskan stod närmare avestiskan än den nästan identiska fornpersiskan begriper jag inte, då man känner till endast 200 ord från skytiska och sarmatiska.
Jag kan ju inte så mycket om forntida folk och språk men jag har läst språkutveckling på universitetet i samband med lärarutbildningen och tror nog att man kan spåra förvånansvärt mycket t.o.m i väldigt närliggande språk. Dock ger ju lite material alltid en osäkrare analys.
/B

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 19 juni 2003, 12:35

Dan Koehl skrev:
UrsusRex skrev: :D Nej jag är medveten om det men det var sarmaterna som var först med stigbygeln i området vilket följdaktligen gav förutsättningar för längre utstuderade ryttarlansar.
Fast möjligen skall man inte vara för säker på att stigbygel är ett måste eller en förutsättning. Två påstådda eventuella Odensavbildningar, den s.k. Ryttaren från Stabio, funnen i Mendrisio, Schweiz, och der Lantzenreiter des steins från Hornhausen bei Magdeburg är ganska detaljrika, man ser på den ena t.ex. chabrak och på den andra kan man följa linjer mellan olika färgfält på den runda skölden.

Båda saknar sadel och stigbyglar. Detta kan för all del vara konstnärens misstag. Men båda har duktigt långa lansar, om väl kanske av en lättare typ.

Och obs, här finns nog inga bannlysningar, ni båda har en fruktbar dialog, om jag tidigare strängen råkade "lägga locket på" så var det inte meningen, villa bara höja ribban lite, vilket ni gör bra. Sväva ut ni!!
Skyterna använde också lansar upphängda i hästens betsel vilket gör att man kan rida med en långryttarlans fälld men utan stigbygel kan inte kraften av en lansstöt utnyttjas. Ryttaren kommer heltenkelt falla av om han inte släpper lansen.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 19 juni 2003, 12:42

Nu ska jag hem till mor och far, fira midsommar och bygga rustning. Gla´midsommar på er!!!! :lol:

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 19 juni 2003, 12:47

UrsusRex skrev:Skyterna använde också lansar upphängda i hästens betsel vilket gör att man kan rida med en långryttarlans fälld men utan stigbygel kan inte kraften av en lansstöt utnyttjas. Ryttaren kommer helt enkelt falla av om han inte släpper lansen.
Fattar inte riktigt, han borde väl falla av i vilket fall som helst om han inte släpper lansen? Med eller utan stigbygel.

Kraften i lansens anslag borde väl ha med rörelsen i sig att göra, alltså hästens acceleration, än med kraften i armen. Eller tänker jag fel?

De två bilder jag hittade på antagna Odensbilder saknar i vilket fall som helst stigbyglar, däremot har ryttaren lans. Skall se om jag kan hitta bilderna på nätet...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 19 juni 2003, 12:53

UrsusRex skrev:Nu ska jag hem till mor och far, fira midsommar och bygga rustning. Gla´midsommar på er!!!! :lol:
Vad bygger du för rustning?

Skriv svar