https://en.wikipedia.org/wiki/Irish_round_tower
MVH
Hans
https://sok.riksarkivet.se/sdhk/?Endast ... b=post#tabcontulimus mansionem nostram guum. & aliam in insula visinshø thorp.
MIn tro är att det inte kan ha varit en väldigt viktig plats om den skänktes till några munkar, så fanns det ens någon kastal år 1240? Om det fanns en borg runt år 1100 måste den ha blivit ointressant ganska snabbt. Kanske är dateringen inte korrekt, och att en världslig ägare byggde den senare. Jag vet inte.vm morghonen gaff brudgomen
synne husfrw til morghon gawo
eth gotz thz hon wille hawa
hoffwodh gardin heter gum
och ällowo garda liggia ther vm
Ok godha qwerna ok landbo
Oldenskogha ok fiskesio
Ther aff skulle hon sik kleda oc föda
vm hon liffde effter hans döda.
Ja, jag tänker också timmerbyggnader, kanske kompletterade med tornrum i gårdens kyrka, jämför Bjälbo kyrka (även om just det tornet är från början av 1200-talet):Markus Holst skrev: ↑06 jun 2025 00:00Jag kan tänka mig att långhuset blev omodernt och ersattes av timrade hus vid denna tid och att vi kanske där hittar en övergång. Även handlarju diskussionen, egentligen, från när hövdingens praktbygge övergick från ett ceremonihus till en försvarsanläggning. Vet vi något om äldre försvarsborgar som förekommer Näs Borg?
Att kyrkor hade en viktig betydelse vet vi ju av att Birger Jarl växte upp i ett kyrktorn.
Vad vet man förresten om kungahuset i Håtuna? Vet man var det låg och vad för byggnad det var?
Fjolne, son till Inge-Frö, rådde därefter över svearna och Uppsala öd; han var mäktig och årsäll och fredsäll. Fred-Frode satt då i Leire. Emellan dessa båda konungar rådde vänskap, och de brukade bjuda varandra till sig. Då Fjolne for till Frode på Själland, tillreddes där ett stort gästabud, och till detta bjöds vida omkring i landen. Frode hade ett stort boningshus; där var byggt ett stort kar, många alnar högt och sammanfogat med grova timmerstockar. Det stod i en undre kammare, men ovanför var ett loft med öppet golv, så att man därifrån hällde ned brygden och blandade karet fullt med mjöd. Det var en övermåttan stark dryck. Om kvällen ledsagades Fjolne och hans följe till härbärge i det närmaste loftsrummet. Om natten gick han ut i svalgången för att göra sitt tarv. Han var yr av sömn och dödligt drucken. Då han vände tillbaka till sovrummet, gick han fram längs svalgången till den andra loftsdörren och steg in där, miste fotfästet och föll i mjödkaret och omkom där. Så säger Thjodolv från Hvine:
Dödens bud,
som nådde Fjolne,
fick fullbordan
i Frodes boning.
Det vindlösa
hornens hav —
så ville ödet —
blev furstens bane.