Vikingatida gravar funna mitt i Göteborg
-
- C Skalman
Re: Vikingatida gravar funna mitt i Göteborg
Jag planerade en gång ett tal till ett medeltids-spektakel där jag skulle hävda Västergötlands självklara rätt till ett eget kungarike underställ endast hud. Jag lade snabbt ner experimentet. Det var svårt att motivera utan att låta nazistisk.
-
- Stödjande medlem 2021
-
- Stödjande medlem 2021
-
- C Skalman
-
- Provmedlem
Re: Vikingatida gravar funna mitt i Göteborg
Som arkeologexaminerad är jag alltid fascinerad av sådana upptäckter. Att hitta gravar från vikingatiden i Burgårdsparken, nära Ullevi sportarena i Göteborg, är verkligen en fantastisk upptäckt. Det är överraskande eftersom man tidigare trodde att dagens centrala Göteborg var bebott först under medeltiden.
En intressant detalj är att kremering var en vanlig begravningspraxis under vikingatiden, vilket bekräftas av de funna benen. Kremerade kvarlevor placerades ofta i urnor eller helt enkelt begravdes i marken. Vikingarna trodde att elden renade och hjälpte den avlidnes själ att övergå till efterlivet. Upptäckter som denna gör att vi inte bara kan förstå vikingarnas liv och sedvänjor bättre, utan också kastar nytt ljus över Göteborgs regions historia.
Det är otroligt hur förfluten tid kan överraska oss även på platser som verkar vara välkända. Varje sådan upptäckt lägger till en ny bit i pusslet av vår gemensamma historia.
Jack
En intressant detalj är att kremering var en vanlig begravningspraxis under vikingatiden, vilket bekräftas av de funna benen. Kremerade kvarlevor placerades ofta i urnor eller helt enkelt begravdes i marken. Vikingarna trodde att elden renade och hjälpte den avlidnes själ att övergå till efterlivet. Upptäckter som denna gör att vi inte bara kan förstå vikingarnas liv och sedvänjor bättre, utan också kastar nytt ljus över Göteborgs regions historia.
Det är otroligt hur förfluten tid kan överraska oss även på platser som verkar vara välkända. Varje sådan upptäckt lägger till en ny bit i pusslet av vår gemensamma historia.
Jack