Att lilla istiden fick Nordborna på Grönland att lämna ön har man länge tagit för givet eftersom det blev svårare att odla och livnära sig. Nu har forskarna förstått att den vid lilla istiden växande inlandsisen tryckte ner bosättningarna under havsnivån vilket än mer försvårande livet. Ovanpå det gjorde den växande ismassans gravitation att havsvattnet drogs mot ön den sammanlagda havsstigningen lär ha varit 3,5 meter på södra Grönland. Vet man hur Grönlands typografi ser ut förstår man att det inte fanns mycket utrymme kvar för en nordisk livsstil.
https://illvet.se/manniskan/nu-vet-vi-m ... n-gronland
Stigande havsnivå fick Nordborna att lämna grönland
-
- C Skalman
-
- Medlem
Re: Stigande havsnivå fick Nordborna att lämna grönland
Kan inte digerdöden i mitten av 1300-talet ha spelat en viss roll? Om uppåt 50 procent av nordborna dött i pesten, så är det kanske intressantare att flytta tillbaka till Island eller rent av Norge än att uthärda tuffa livsvillkor på Grönland?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Från länken. Min fetstil.Deras beräkningar och modeller avslöjar att den växande ismassan troligen även utgjorde en starkare gravitationskraft på vattnet runt Grönland och fick havsnivån att stiga med inte mindre än 3,3 meter.
Nu var det länge sedan jag läste någon form av fysik men hur kan en ismassa påverka gravitationen? Massan själv har helt marginell gravitation.
MVH
Hans
-
- Medlem
Jag är inte heller någon expert på fysik och min första tanke var att skribenten på Illustrerad Vetenskap måste ha missuppfattat något, men:
https://phys.org/news/2022-04-nuances-g ... heets.html
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Tack rmpj74, skall läsa när jag har lite mer tid, efter en kortare resa som snart startar.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2024
Den lokala tyngdaccelerationen (det "g" vi brukar ange till 9,81 eller 9,82 m/s^2) varierar över jordytan. De större variationerna styrs av latitituden (kombinerad effekt av jordens klotform är lite avplattad mot polerna och centrifugalkraften på grund av jordens rotation kring sin egen axel), men sedan finns även en lokal variation kopplad till topografin genom hur massan är fördelad i och på och under jordskorpan. Havsytans anpassar sig till det lokala tyngdaccelerationen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_of_Earth
Så effekten finns. Om Grönlandsisen kan ge upphov till 3,5 meter nivåändring har jag svårt att bedöma.
/Håkan
https://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_of_Earth
Så effekten finns. Om Grönlandsisen kan ge upphov till 3,5 meter nivåändring har jag svårt att bedöma.
/Håkan
-
- C Skalman
Grönlandsisen orsakade två fenomen, inte bara gravitation. En stor del handlade om att den växande ismassan tyngde ned landetvå så kusterna hamnade under vatten.
-
- Stödjande medlem 2021
En stor anomali finns i indiska oceanen. Gravitationen är lägre och där finns därför ett ca. 106 meter djupt "hål". Man märker det förstås aldrig eftersom det är ett mycket stort hål, typ 3 M km².
-
- Stödjande medlem 2022
Det är nog inte stigande havsnivå som gjorde att nordborna lämnade Grönland och jag har för mig att jag har läst nånstans att man inte vet den riktiga orsaken. Det kan vara en orsak av flera tänkbara.
Stefan
Stefan