Markus Holst skrev: ↑18 aug 2022 22:00
Tack Davian, det var mycket intressant läsning. Jag skall skriva ut pdf-en och läsa den också. Det verkar, vilket står i artikeln, som om fornborgarna kan vara de första tecknen på såväl stats- som stads-bildningar. Under vikingatid verkar man inte ha byggt några befästningar, men de återkommer under medeltiden, dels som muromgärdade städer och dels som fasta hur, likt Näs slott på Visingsö eller Torpa Stenhus.
Kan det vara så att vikingatiden var relativt fredlig i Norden, eller finns det annan anledning till avsaknaden av befästningar från denna tid? I och för sig var ju Birka såväl muromgärdat som hade en kastal så kanske har jag fel.
Den stora skillnaden på gammal/ny idé om fornborgarna är att man övergett idén om fornborgar som militära installationer. En del har varit det, vilket man kan se på dem, en del har varit något annat. Men namnet fornborg är smidigt som paraplybegrepp även om väldigt många verkar har varit saker som tex hagar, förråd, marknadsplatser, temporära boenden, skrytbyggen, utkiksplatser mm.
ang våldsamhet; det går inte riktigt att avgöra vad som varit mest våldsam tid. Men vi kan ju tänka på att vikingatidens hyperfokus på våld och krigarideologi kommer någonstans ifrån. Jag tror personligen att vikingatiden var minst lika våldsam som folkvandringstiden.
MEN, vikingatiden var mycket fattigare än folkvandringstiden. Jag tror också vikingatiden hade fler hövding och kungadömen än folkvandringstiden. Dels pga ökad befolkning men också pga den gamla eliten under vendeltiden blev mindre, fick svårare att kontrollera sina områden etc.