Palov skrev: ↑09 sep 2021 16:24
Det är dock det jag menar med ovan exempel. Att det funnits många andra heliga platser för asatron är självklart, men Uppsala var dess mest centrala plats, det råder det ingen tvekan om.
Det råder ingen tvekan om det för tillfället. Det är det som är det fina med vetenskap, det förändras alltid i takt med bevisen. Vem vet hur det ser ut i Uppåkra om 15 år? Då kanske man har hittat något som får GU att blekna. Det är därför man inte kan slå fast att Gamla Uppsala är det viktigaste stället för asatron. För det vet vi inte om det var. Det är det viktigaste vi har hittat, hittils. Men om det är så i framtiden vet vi inte.
Jag förväntar mig därför att det bör finnas ett museum på platsen. Men argumenten ni framför: att det minsann funnits andra heliga asatroplatser, vilket motiverar ett uteslutande att tala om Uppsala, är inte rimligt.
Jag tror inte du läser vad vi skriver. Ingen utesluter att tala om Uppsala. Absolut ingen. Tvärtom har vi ju visat på massa exempel på var, när och hur det tallas om Uppsala. Det talas om Uppsala i skolan, i populärkulturen, i populärvetenskapen, det finns statliga museum och myndigheter som pratar om uppsala, det finns statlig forskning på uppsala, det skrivs böcker om uppsala etc. Ingenstans utesluts Uppsala. Uppsala är ett av de mest framstående historiska fenomenen som existerar i svensk historia. Och det har varit det i snart ett halv millenium.
För mig, uppvuxen i Stockholm, föreföll det mycket konstigt att den lilla småstaden Uppsala var biskopssäte, varför Sveriges första universitet hamnade i staden, att Gustav Vasa skulle vilja ligga där, mm. Men talas det om Uppsala som den heliga plats som den faktiskt var, så förefaller det mycket logiskt att Uppsala var en av kandidaterna till biskopssäte, om man i baktanke har att man ofta lade "den nya religionen" (kristendomen) på platserna för dem föregående religionerna.
Att din erfarenhet är på ett visst vis innebär inte att det är så det fungerar i allmänhet. För mig, uppvuxen i småländska landsbygden, fick vi lära oss redan på lågstadiet/mellanstadiet att det fanns ett asatempel i Uppsala där folk blotade och hade sig, att det byttes till en kyrka, att uppsala var en väldigt viktig plats för både kristendom och asatro med mera. För 4 år sedan var jag elevassistent i en klass årskurs4 som precis skulle lära om vikingatiden. De fick ett häfte som endast handlade om uppsala och templet där. Så den klassen har också full koll på Uppsala och dess betydelse.
Talar man inte om detta, så förefaller Uppsala som ett mycket random val minst sagt... Dessutom, som tidigare nämnt, så förefaller även det mer logiskt att Sverige var väldigt sent med kristnandet. Med andra ord, otroligt mycket andra positiva nedströmseffekter kan fås av att nämna detta. Detta är definitivt på en sådan nivå att det bör röra hela Sveriges historia och inte vara förpassat till någon lokalhistoria...
Det är ingen lokalhistoria det handlar om. Det har ingen sagt eller påstått. Det enda lokala jag nämnde var att man i Sverige inte har centraliserade museum utan de är utlokaliserade så nära den historiska platsen som möjligt. Din erfarenhet är inte synonym med hur det ser ut i största allmänhet. Du verkar mest haft otur och fått en kass utbildning mer än nåt annat.
Men ungefär här tror jag inte att vi kommer så mycket längre, för I den här åsikten har vi rätt så divergerande åsikter tror jag.
Ja det är rätt divergerande, men det främst på att du konsekvent inte svarar på vad du menar konkret med förminskning av Uppsalas historia utan varje gång det ämnet kommer på tal om hur historiesynen runt Uppsala är på riktigt så flyttar du målstolpen och börjar prata om något annat. Du skjuter argument från höften som inte är förankrade i hur situationen ser ut.
Kan du ge ett exempel på hur ett svenskt samhälle där Uppsala tar stor plats skulle se ut? jag ger dig samma utmaning som jag gav tidigare till Einar.
Utmaningen!!! skrev:
jag utmanar dig att skriva en text på 7000 tecken som tar upp, förklarar och sätter i sammanhang det viktigaste i svensk forntid från år 0 till 1100.