Förstörelse av vikingafynd

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av pandersson2 » 17 februari 2018, 09:40

Råkade se att SvD haft en artikel om hur fynd från vikingatiden systematiskt förstörs. Någon som har mer information?
https://www.svd.se/fynd-fran-jarnaldern ... rvinningen

Skälet uppges vara ekonomiska, vilket låter osannolikt då de borde kunna säljas för högre pris vilket även skulle bevara dem. Är grundtanken att det som vi inte vill ha skall ingen annan få ha?

Samma tänkande minns jag från när man dumpade keramiska fynd från ostindiefarren för att förhindra att de skulle säljas.

Vad är syftet med denna vandalisering? Kunna kontrollera historien och förhindra andra från att deltaga? Utrotande av svenskt kulturarv för att ersätta det med någon anna berättelse? Eller finns det en anna rationell förklarar som jag inte ser.

Slutligen, denna artikel är gammal, varför verkar det inte vara en nyhetsvärdig historia?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av sonderling » 18 februari 2018, 14:16

Som jag fattade det så skulle man bara kasera sånt som var dåligt och förstört. Det kunde också vara sånt som var lagerskadat (Tex skadesjurs angripna textiler.)
Annat kunde säljas eller skänkas till andra museum. (Det var ett inslag på lokalnyheterna om vad Sörmlandsmuseum skulle göra sig av med.)

Men jag har också svårt att se att nått kan vara så förstört att det blir värdelöst. Hade inte hört om detta med porslinet förrut men tänker hur fränt hade det inte varit att besöka musei shopen på slutet *och köpa porslins skärvor på lösvikt? (Eller nån järnålders grej, kunde tyvärr inte läsa SVD artikeln.)
Sedan ser jag risken att man avyttrar nått som man idag inte fattar vad det har för betydelse.

Såg dessa nyheter på SR om saken:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6887051

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6886634

Sonderling

* Min favvorit punkt.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av von Adler » 23 februari 2018, 15:21

Tyvärr håller staten (och Stockholms stad, förmodligen också andra kommuner) på att mer eller mindre svälta ihjäl museivärlden. Efter domar är det klart att statliga och kommunala bostads- och fastighetsbolag inte får subventionera statlig eller kommunal verksamhet med låga hyror, utan marknadshyror måste tas ut.

En stor mängd pengar försvinner därmed från muséernas budget för att istället hamna i fastighetsbolagen, där de tas ut som vinst av ägaren (staten eller kommunen), men någon kompensation till muséerna kommer inte. Lägg därtill till att muséerna inte längre får ta inträde och får otillräcklig kompensation för det.

Resultatet är en stark erodering av kompetensen på muséerna. Jag arbetar på Stockholms stadsmuseum, och vi vägrar blankt att ta emot arkeologiskt material, donationer eller gåvor, då våra magain är sprängfulla och det är politiskt omöjligt att slänga eller destruera material från samlingarna. Pensionsavgångar ersätts inte, och vi har tappat vår kompetens inom numismatik (mynt), praktisk arkeologi och vår världsunika kompetens inom keramik är en enda person som kommer gå i pension förr eller senare.

Man kan observera att myntmuséet flyttar in hos historiska muséet och helt överger sina nyrenoverade lokaler på slottsbacken p.g.a. hyran. Stockholms länsmuseum har sagt upp sina lokalar och ger upp försöken att ha utställningar överhuvudtaget då de inte har råd.

Att konservera och förvara arkeologiskt material kostar pengar. Först ska de behandlas så att rosten inte äter upp dem, sedan ska de katalogiseras, fotograferas och läggas in i databaser, sedan ska de förvaras i klimatkontrollerade lokaler under översyn av en arkeolog eller annan person med kompetens att kontrollera att föremålen inte degraderar över tid. Det är tyvärr inte bara att lägga dem i en låda och glömma bort dem.

Att man dessutom från politiskt håll vill att arkeologiska fynd från Stockholmsområdet även ska finnas i Stockholmsområdet och skötas av folk med expertis på arkeologi i Stockholmsområdet gör att det blir ännu dyrare. Vi har t.ex. i våra samlingar dörrar och kakelugnar från Klarakvarteren som väger massor och tar upp massor av utrymme. Vi kan tyvärr inte skeppa dem till en bra lagerlokal utanför Wilhelmina (som vore mycket billigare).

En annan faktor är att det i Sverige finns en lång tradition och ett starkt konsensus av att man inte ska handla med arkeologiska fynd - de ska alltså inte få tillhöra privatpersoner alls, varken gratis eller för en försäljningssumma, detta för att inte skapa en andrahandsmarknad som kan skapa en grupp amatörarkeologer eller skattsökare som förstör fornlämningar i sin jakt på värdesaker att sälja (vilket har varit ett stort problem i Italien, Egypten, Irak m.m.).

När det inte finns pengar att ta hand om det arkeologiska materialet och man absolut inte vill ha en marknad för det blir resultatet att det destrueras istället.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av sveahk » 23 februari 2018, 16:33

Stort tack von Adler för dina klarlägganden. Att det står så illa till i de svenska museerna (alla?) överraskar och förskräcker. Har vi liknande museala problem i resten av Europa? Ska höra mig för här i Schweiz - men kanske vår svenske museiman även vet mer om tillståndet i kontinentens museer...?

Hans K

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av von Adler » 24 februari 2018, 01:59

sveahk skrev:Stort tack von Adler för dina klarlägganden. Att det står så illa till i de svenska museerna (alla?) överraskar och förskräcker. Har vi liknande museala problem i resten av Europa? Ska höra mig för här i Schweiz - men kanske vår svenske museiman även vet mer om tillståndet i kontinentens museer...?

Hans K
Jag vet inte hur det står till i andra länder, men att museidöden går genom Sverige är uppenbart. Det finns många små museer som lägger ner nu (privata och myndighetsskötta). Polismuseet slogs samman med polishistoriska museet och gjorde sig av med större delen av sina samlingar nyligen. Tullmuseet lade ner sin fysiska verksamhet 2016 och finns numera bara på webben. Måleriyrkets museum, som legat på Södermalm, ska nu stänga.

Göteborgs stadsmuseum har samma problem som Stockholms - minskande anslag och höjda kostnader.

Ett vidare problem just i Stockholm är den omhuldade 1%-regeln, som innebär att vid all offentlig byggnation ska 1% av budgeten gå till konst och utsmyckningar. I grunden en trevlig regel. Tyvärr är det ingen som höjer budgeten för skötsel i samma utsträckning. Vi sköter Stockholms offentliga konst och eftersom anslagen inte ökats de senaste 10 åren har budgeten per verk gått ner 20%. Allt oftare måste man ta in skadad konst och låta den stå i väntan på nästa års budget - tyvärr har det med de höga metallpriserna blivit vanligare att någon bryter loss extremiteter (t.ex. en utsträckt arm) eller snor instrument, vapen o.s.v. från bronsstatyer för att sälja som skrot. Ofta måste hela statyn gjutas om vid skador, något som är både tidsödande och kostsamt.

Stockholms stadsmuseum tillhör kulturförvaltnngen i Stockholms stad. Vi dras lite med biblioteken som en gökunge - de drar mer än halva totalbudgeten, och det är HELT omöjligt att stänga ett bibliotek, oavsett hur lite besökare det har. Protesterna blir så intensiva att politikerna backar varje gång.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av pandersson2 » 24 februari 2018, 07:07

von Adler,

du har inte möjlighet att utvecla varför man hellre förstör än lämnar över till privata samlare? Jag ser det som missunnsamt och enbart destruktivt, detta eftersom jag tror att privata samlare oftast är intresserade och det ger en möjlighet till att bevara fler artefakter. Varför vill man motarbeta dem, äveb på bekostnad av att förlloraalla framtida möjligheter?

Minns en mynthandlare i Göteborg som blev polisanmäld och polisen beslagtog vikingaskrot vart ett par hundra kronor av denna anledning för knappt 20 år sedan.Skrot som det finns hur mycket som helst av. Det uttrycktes även en önskan om att alla mynt som var ett par hundra år gamla skulle enbart få tillhöra staten.

PS
Jag har full förståelse och medlidande med den ekonomiska situationen. Jag har sett samma politiks katastrofala följder för högskolorna.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av von Adler » 24 februari 2018, 09:42

Som jag skrev ovan, från början är det en policy som utformades när museerna hade goda resurser och arkeologiskt arbete var hyfsat välfinansierat av det allmänna. Genom att låta det allmänna ta hand om alla fornfynd (enligt lag, som fortfarande gäller) skulle man slippa att det fanns en marknad för samlare, historieintresserade, handlare och andra, vilket skulle eliminera gruppen av skattjägare, amatörarkeologer och glada privatpersoner med metalldetektor som i jakt på värdefulla föremål att sälja ofta fullständigt förstör möjligheterna till att göra en riktig utgrävning med riktig dokumentation.

Sedan ska det sägas att det som destrueras är utgrävt ordentligt, dokumenterat och om man ska vara ärlig inte särskilt unikt. Behovet av att bevara sönderrostat bältesspänne nummer 7384 är kanske inte så stort.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av pandersson2 » 24 februari 2018, 10:16

Så varför vill man inte lägga föremål 7384 i museets butik placerat med ett äkthetsintyg? Det skulle nog uppskattas av många, det är ju en perfekt present till en intresserad pojk. Det finns ju redan en privat marknad och vill man sälja kan man alltid göra det utomlands. Det förbättrar museets ekonomi och ökar allmänhetens intresse. Man behöver anpassa sig till ny verklighet och inte efter 50 år gamla förhållanden.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av Sarvi » 24 februari 2018, 11:27

Minns att jag en gång gjorde ett besök med min far på länsmuseets magasin en gång när jag var liten. Jag kommer fortfarande ihåg lagerhyllorna med mängder av spinnrockar som stod i rad på rad - det var dussintals. Intendenten (eller vad nu titeln var) suckade djupt när jag påpekade mängden. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av sonderling » 24 februari 2018, 17:15

En gång i tiden jobbade jag som fastighetskötare. På den tiden när man fick slänga grovsopor i soprummen. Det var otroligt mycket gamla grejer som slängdes (och slängs fortfarande antar jag.) Ibland fick man ju rensa ut dödsbon utan anhöriga. Allt åkte ner i kontainer. 8O
Ringde Skansen en gång när det var en vävstol som såg asgammal ut. Men nej de hade så det räckte, så den hamna på tipp.

Att museum har grattis inträde har ju varit bra för mig som har många barn men dåligt med pengar men synd att det får sådana här konsekvenser.

Ja jag tänker också att man skulle sälja av i museei shopen? Istället för halvtaskiga kopior the real thing! (Armémuseum har väl sålt lite överskotts grejer förstås.)
I USA minns jag kunde man köpa Minné kulor på lösvikt, från ACW, fast det var ju i mer privata museer. Som grabb köpte jag ett par som jag har kvar ännu. Det var en upplevelse. (Som sagt jag gillar museishoppen och har man dåliga grejer där drar det ner betyget på museet.) :)

Det enda problemet jag tänkte var kontaminering, jag tappar bältes spännet från Rommar tiden och 10 år senare hittar en arkeolog det på fel plats, typ. :?

Sonderling

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av koroshiya » 25 februari 2018, 02:56

Ett argument har varit att hjälp, med att skapa en marknad för fornfynd, kommer att vara en hjälp för den illegala marknaden. Idealet är nog att helt lyckas strypa all handel med fornfynd, för då försvinner de flesta skattletare.

Själv tycker jag att Sverige skulle göra som i vissa andra länder, se till så att licenser för metalldetektering är mycket lätta att få, och ge rimliga belöningar till folk som finner något.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av von Adler » 26 februari 2018, 13:44

pandersson2 skrev:Så varför vill man inte lägga föremål 7384 i museets butik placerat med ett äkthetsintyg? Det skulle nog uppskattas av många, det är ju en perfekt present till en intresserad pojk. Det finns ju redan en privat marknad och vill man sälja kan man alltid göra det utomlands. Det förbättrar museets ekonomi och ökar allmänhetens intresse. Man behöver anpassa sig till ny verklighet och inte efter 50 år gamla förhållanden.
Man tänker sig att om man stryper marknaden stryper man också amatörmässiga skattletare och gravplundrare som förstör fornlämningar i jakt på saker att sälja.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av von Adler » 26 februari 2018, 13:49

Sarvi skrev:Minns att jag en gång gjorde ett besök med min far på länsmuseets magasin en gång när jag var liten. Jag kommer fortfarande ihåg lagerhyllorna med mängder av spinnrockar som stod i rad på rad - det var dussintals. Intendenten (eller vad nu titeln var) suckade djupt när jag påpekade mängden. :)
Du har ingen aning hur episkt stora mängder saker museerna har som aldrig kommer visas på en utställning. En del intressant, annat intaget för att "det ska bevaras" i en tid då pengar fanns.

I stadsmuseets samlingar finns t.ex. sten från slottet Makalös efter det brann. Bellmans dödsmask. Tomma champagneflaskor från 20-talet när Stockholm firade 700 år. Reklamskåp från 1890-talet från Skansen och Gröna Lund och världsutställningen. Enklare inredning (sängar, hygienprodukter m.m.) från Stockholms sjömanshem, kakelugnar och dörrar från Klarakvarteren, en halmstoppad dörr från isoleringscell på Långholmens fängelse o.s.v.

En av de ting jag finner mest fascinerande är gatsten som kastats mot ordningsmakten från alla Stockholms upplopp från 1917 och framåt.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av pandersson2 » 27 februari 2018, 09:49

von Adler,
anser man att det fungerar?

Personligen tror jag det är en ursäkt och att man vill ha kontroll och ser sig som goda representanter som skall förhindra onda i marxistisk anda. Du får gärna övertyga mig om motsatsen.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Förstörelse av vikingafynd

Inlägg av von Adler » 27 februari 2018, 19:25

Jag är inte insatt i om man anser att det fungerar eller om man har en marxistisk komplott på gång - jag jobbar med IT, inte arkeologi, så jag känner till sådana här frågor, men har inte intim kunskap om dem.

Skriv svar