SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid. Värd: Ralf Palmgren
Knurd
Medlem

SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inläggav Knurd » 28 dec 2017 08:44

Tre timmar om svearna från romersk tid till högmedeltid.

Vikingarna själva (nordiska sjöfarare under perioden 700-1050) tillägnas dock inte mer än några minuter. Det handlar framför allt om människor som levde och dog i Norden.

https://www.svtplay.se/vikingarnas-tid

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: SVT-dokumentären "Vikingarnas tid"

Inläggav sonderling » 29 dec 2017 15:15

Jag tyckte den är bra. Bättre än annat jag sett på området.
Är väldigt nyfiken på vad tusan som hände vid den där borgen på Öland. Vetenskapensvärld hade också ett inslag om detta. Mer frågetecken än svar tyvärr. Varför låg kropparna kvar? Varför plundrade ingen under åren efteråt? Måste varit en hatad och fruktad plats, tänker jag.

Det märks och jag kan ibland tycka att det är en brist att Arkeologer är fredliga människor. :D De borde ta in militärer eller militärhistoriker som sakkunniga tycker jag.* Det blir nästan lite gulligt när de spekulerar varför nån har ett svärdshugg i skrevet. Det är ju uppenbart att det där herrskapet var mycket ogillade om jag säger så.

Sonderling

* Minns ett besök på Eketorp som 12-åring där arkeologen berättade att man offrat djur i brunnen. Redan då var jag MÖP och tänkte: nä de förgiftade nog brunnen och gjorde fortet obrukbart genom att slänga döda boskap i den enda sötvatten källan.

Gamle G
Medlem

Inläggav Gamle G » 05 jan 2018 15:22

Är väldigt nyfiken på vad tusan som hände vid den där borgen på Öland. Vetenskapensvärld hade också ett inslag om detta. Mer frågetecken än svar tyvärr. Varför låg kropparna kvar? Varför plundrade ingen under åren efteråt? Måste varit en hatad och fruktad plats, tänker jag.

Finns en särskild tråd om borgen på Öland (den heter dock Sandby och inte "Sanby" :wink: )
viewtopic.php?f=36&t=44986

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 05 jan 2018 15:45

Tackar!
Angående felstavningen så missade jag nog bara D:et man får liksom hamra på tangenterna på denna stenålders dator.

Sonderling

Återgå till "Nordisk forntid & vikingatid"