Vikings?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Vikings?

Inlägg av LasseMaja » 19 december 2017, 15:07

Serien kretsar ju kring "Ragnar Lodbrok". Men jag har inte blivit riktigt klok på om detta varit en verklig person och i så fall vilken? Finns det även andra personer som kan anses som riktiga historiska personer med i serien?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vikings?

Inlägg av Markus Holst » 19 december 2017, 16:17

Ragnar verkar ju kunna ha funnits på riktigt. Visst förekommer Björn Järnsida i serien? Hans existens är väl också möjlig även om väl Ragnar är bättre dokumenterad.

Men serien ... vill man se snygga nakna tjejer är den rätt OK, men jag tröttnade när vikingarna klättrade uppför ett högt berg för att nå templet i Uppsala ...

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Vikings?

Inlägg av LasseMaja » 22 december 2017, 00:21

Så mycket naket är det väl inte, kan jag tycka. Desto mer blod och ond bråd död.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vikings?

Inlägg av sonderling » 22 december 2017, 07:40

Farsans favvo serie, mest för att han påstår att vi är släkt med nån av de där figurerna? (Han släktforskar, han har förövrigt upptäckt att jag och min frus släktträd går ihop långt bak i tiden. Intressant inavel.) Minns inte vem nu, kanske var det Lodbrok, själv är jag skeptiskt.

Såg ett avsnitt, väldigt overkligt i mitt tycke, kunde lika gärna vara fantasy ala "game of thrones" blev lite matt.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vikings?

Inlägg av Markus Holst » 22 december 2017, 11:19

sonderling skrev:Såg ett avsnitt, väldigt overkligt i mitt tycke, kunde lika gärna vara fantasy ala "game of thrones" blev lite matt.
Den fick mig att tänka på serien Spartacus som gått på TV nyligen. Den var också full av nakna flickor, höftskynken och avhuggna huvuden. Det skulle inte förvåna mig om serien är gjord av samma folk.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Vikings?

Inlägg av Mackan L » 22 december 2017, 16:31

Markus Holst skrev: Den fick mig att tänka på serien Spartacus som gått på TV nyligen. Den var också full av nakna flickor, höftskynken och avhuggna huvuden. Det skulle inte förvåna mig om serien är gjord av samma folk.
Spartacus-serierna är väl nästan att likna vid mjukporr. Den får serien Rome att blekna rejält i jämförelse helt klar. Nog även GoT.

Udda fakta:
Löspenisar och musmattor användes tydligen under inspelningarna av Spartacus. Lärde mig detta i en "bakom scenen"-video till serien.

Skriv svar