Borani / Heruli

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Karsten Krambs » 13 september 2016, 15:24

Troels skrev:Da Varulf ikke er kommet med nye kilder, går jeg ud fra, at det kendte kildemateriale fortsat gælder,
For nye læsere, der ikke har fulgt med i tråden om "Hemvändare ?" - kan man læse de relevante indlæg om denne tråds emne på følgende links -

viewtopic.php?f=36&t=45452&p=746804&hil ... us#p746804
viewtopic.php?f=36&t=45452&p=747041&hil ... us#p747041
viewtopic.php?f=36&t=45452&p=747048&hil ... us#p747048
viewtopic.php?f=36&t=45452&p=747085#p747085

Troels
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 6 oktober 2007, 19:06
Ort: Köpenhamn

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Troels » 16 september 2016, 18:17

Starkodder og Krams skrev
Har du länk till artikeln ifråga?
Troels; Hvad står der præcist på denne mønt? Kan du linke ind et billede, og evt. en numismatisk analyse?
Som jeg skrev, har jeg oplysningen fra en mail-diskussion med to eksperter. Det er 15 år siden - så jeg har ikke noget materiale og íngen af os tre amatører har heller nogen kompetence til at vurdere det. Det har imidlertid medført, at andre østrigske historikere senere har nævnt bosporanerne som et af de mulige elementer i herulerne, hvilket jo lyder sandsynligt - historien taget i betragtning.

For mig har det kun været af betydning, at andre historikere har konkluderet, at Naulobates ikke er et germansk navn, hvilket bla. kan ses i Angelika Lintner-Potz diplomopgave til magistergraden, som efter aftale med hende og hendes vejleder blev publiceret på min hjemmeside for 10 år siden. Hverken jeg eller vejlederen er enige i alt, men jeg har brugt den for at vise, at herulerne ikke er min opfindelse, når man ellers kun står med et makværk som Alvar Ellegaards artikel.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Karsten Krambs » 19 september 2016, 13:02

Troels skrev:Boranerne (Boradi) nævntes alene 253-55 for deres røvertogter langs Sortehavskysten, hvor Zozimus i 400-tallet fortalte, hvordan de tvang Bosporanerne til at sejle for sig – de havde altså ikke selv nogen skibstradition. De anses normalt for at have været et sarmatisk folk, som ifølge Zozimus skulle bo ved Donau og optræde sammen med goterne, men man hører aldrig mere om dem.

Angrebene i 267-69 skyldtes skyter ifølge den samtidige kilde, Dexippos, som kun findes i brudstykker. Også de fik flådehjælp og hjælp til at bygge skibe ifølge Zozimus, som oplyste, at disse ”skyter” var sammen med goter, heruler og peucae. Også Syncellos og Vitae Augustae omtaler dem. Flåden sejlede første gang hjem i 267 efter at have sat dem af, så herulerne i stedet blev slået ved en landoperation af kejser Gallenius i Makedonien (Syncellos). De skildres altså ikke som søfolk, som mange vil gøre dem til. Heruler (eller eluroi) nævnes ingen steder før disse begivenheder i 267-9.
I en artikel af Alexandru Suceveanu fra 2010 med navnet "Antiquitas istro-pontica, Mélanges d'archéologie et d'histoire ancienne", fra INSTITUT D’ARCHÉOLOGIE « VASILE PÂRVAN » DE L’ACADÉMIE ROUMAINE FACULTÉ D’HISTOIRE DE L’UNIVERSITÉ DE BUCAREST, står følgende:

Citat:
"Rapid changes in the political hierarchy in the northern Black Sea regions must have occurred even earlier, in the 50’ and especially 60’ of the 3rd century. We find out of a coalition in 256, in which the order of the participants given by Zosimos (1.28.1) is: Borani, Gothi, Carpi, and Urugundi which raided the north of Asia Minor across the Black Sea, but ended in failure. Serious discontent among those involved could occur after this seaborne attack. The first wave of the Heruli seems to have taken over the initiative and a new foray, this time successful, ended with the sack of Pityunt and Trapezus in 257 or 258. The name Scythae appears in the next incursions, 261262, but it is difficult to assess whether the Goths themselves conducted the raids or if the Borani and Heruli hide behind the term. HA v. Gall. 12.6 offers no clear evidence of a Gothic rally in the 266 seaborne incursion and speaks only of ‘incubante Scythae navibus factis Heracleam pervenerunt’. Zosimos, who faithfully follows Dexippus in the first book, refers only vaguely to Σκὐθαι (Skúthai, hoi mén) [note1]. Syncellus is more specific. He mentions the event in more detail and shows the Goths apparently in command of the invading forces, as results from the context. The Herulian supremacy is again visible in 267 in the light of the Zosimos’ and Syncellus accounts".

Note1: Tidligere har jeg på denne tråd nævnt folket Kimmererne (Κιμμέριοι -> Kimmerioi). Herodot beretter at Skyterne på et tidspunkt fordrev Kimmererne men nyere forskning mener dette er forkert. Kimmerioi ser ud til at være et andet navn for det folk, som grækerne kalder 'skythai' og perserne sakā.

viewtopic.php?f=36&t=46361#p749823

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Karsten Krambs » 19 september 2016, 17:32

Troels skrev:Navnet (Naulobatus) har man fra en bosporansk mønt [ . .] fra en mail-diskussion med den østrigske professor, Andreas Schwarz, som tidligere havde skrevet "Die gotischen Seezüge des 3. Jahrhunderts" i 1992, og en tysk møntekspert [ . .] det er 15 år siden [ . .] íngen af os tre amatører har heller nogen kompetence til at vurdere det [ . .] at herulerne sandsynligvis opstod ved en etnogenese af østgermanske, sarmatiske og skytiske folk på østsiden af Dnepr [ . .] når man ellers kun står med et makværk som Alvar Ellegaards artikel.
Tja, det er jo dig - Troels - der er eksperten og jeg selv er blot almindelig nysgerrig. Rent historisk er det mærkeligt, at en bosporansk mønt præget med navnet Naulobatus intet sted optræder i kilderne eller under numismatiske lister. Indtil videre parkerer jeg denne information som tvivlsom.

Dog er det interessant at læse Alvar Ellegaards konklusion, hvor han skriver - "The Eruli were a loose group of Germanic warriors which came into being in the late third century in the region north of the Danube limes that extends roughly from Passau to Vienna". Denne holdning fremgår af indtil flere andre artikler omhandlende denne periode, der omtaler herulerne som en 'liga' - dvs. et sammenrend af forskellige stammer. Faktisk ser jeg du selv udtrykker samme holdning. Etnisk er herulerne således ikke en homogen gruppe af samme oprindelse og den skandinaviske vision blot endnu et luftkastel.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Starkodder » 19 september 2016, 17:58

Karsten Krambs skrev:
Troels skrev:Navnet (Naulobatus) har man fra en bosporansk mønt [ . .] fra en mail-diskussion med den østrigske professor, Andreas Schwarz, som tidligere havde skrevet "Die gotischen Seezüge des 3. Jahrhunderts" i 1992, og en tysk møntekspert [ . .] det er 15 år siden [ . .] íngen af os tre amatører har heller nogen kompetence til at vurdere det [ . .] at herulerne sandsynligvis opstod ved en etnogenese af østgermanske, sarmatiske og skytiske folk på østsiden af Dnepr [ . .] når man ellers kun står med et makværk som Alvar Ellegaards artikel.
Tja, det er jo dig - Troels - der er eksperten og jeg selv er blot almindelig nysgerrig. Rent historisk er det mærkeligt, at en bosporansk mønt præget med navnet Naulobatus intet sted optræder i kilderne eller under numismatiske lister. Indtil videre parkerer jeg denne information som tvivlsom.

Dog er det interessant at læse Alvar Ellegaards konklusion, hvor han skriver - "The Eruli were a loose group of Germanic warriors which came into being in the late third century in the region north of the Danube limes that extends roughly from Passau to Vienna". Denne holdning fremgår af indtil flere andre artikler omhandlende denne periode, der omtaler herulerne som en 'liga' - dvs. et sammenrend af forskellige stammer. Faktisk ser jeg du selv udtrykker samme holdning. Etnisk er herulerne således ikke en homogen gruppe af samme oprindelse og den skandinaviske vision blot endnu et luftkastel.
Av vilken anledning ser du herulerna som en mer mix av olika stammar, mer än andra t ex goterna?

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Karsten Krambs » 20 september 2016, 10:34

Starkodder skrev:Av vilken anledning ser du herulerna som en mer mix av olika stammar, mer än andra t ex goterna?
Herulerne synes at være ledet af en 'ikke etnisk' hærfører. Meget mærkeligt. Sammenlignes herulerne med en 'liga' som markomannerne virker de temmelig ens over tid i koalition med flere andre grupper.

Markomannerkrigene fra 166 til 180 e.kr. - og de dermed sammenhængende folkebevægelser på kontinentet - blev et udtryk for en helt ny magtbalance i Europa. Urolighederne brød ud, da de normalt romervenlige stammer i grænseområdet - markomanner, quadere og jazyger (eller sarmater) - efter først at have virket som diplomatiske formidlere - slog sig sammen med angriberne. Der nævnes ligeledes om langobarder, vandaler og obier i de skriftlige kilder.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Starkodder » 20 september 2016, 17:07

Karsten Krambs skrev:
Starkodder skrev:Av vilken anledning ser du herulerna som en mer mix av olika stammar, mer än andra t ex goterna?
Herulerne synes at være ledet af en 'ikke etnisk' hærfører. Meget mærkeligt. Sammenlignes herulerne med en 'liga' som markomannerne virker de temmelig ens over tid i koalition med flere andre grupper.

Markomannerkrigene fra 166 til 180 e.kr. - og de dermed sammenhængende folkebevægelser på kontinentet - blev et udtryk for en helt ny magtbalance i Europa. Urolighederne brød ud, da de normalt romervenlige stammer i grænseområdet - markomanner, quadere og jazyger (eller sarmater) - efter først at have virket som diplomatiske formidlere - slog sig sammen med angriberne. Der nævnes ligeledes om langobarder, vandaler og obier i de skriftlige kilder.
Vad menar du med inte etnisk?

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Karsten Krambs » 20 september 2016, 17:44

Starkodder skrev:Vad menar du med inte etnisk?
stamme, folkegruppe i et samfund, hvis medlemmer er beslægtede eller har kultur eller sprog tilfælles samt ofte eget territorium. Inden for antropologisk forskning kaldes de, der lever i samfund uden en centraliseret statsmagt, og hvor deres politiske organisation bygger på slægtskabsgrupper, ofte for stammefolk.

etnisk gruppe, folkegruppe, som internt mener at dele kulturelle og evt. biologiske karakteristika, og som udefra betragtes som medlemmer af en sådan gruppe. Betegnelsen etnisk gruppe har siden 1960'erne afløst begrebet stamme i social- og kulturvidenskaberne. Etnisk gruppe betegner i reglen grupper, som ikke har egen stat, og hvis kultur og sprog ikke deles af de dominerende grupper i den eller de stater, hvor den etniske gruppe lever.

PS.: Troels skriver, at Naulobatus ikke er et germansk navn.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Starkodder » 20 september 2016, 18:04

Karsten Krambs skrev:
Starkodder skrev:Vad menar du med inte etnisk?
stamme, folkegruppe i et samfund, hvis medlemmer er beslægtede eller har kultur eller sprog tilfælles samt ofte eget territorium. Inden for antropologisk forskning kaldes de, der lever i samfund uden en centraliseret statsmagt, og hvor deres politiske organisation bygger på slægtskabsgrupper, ofte for stammefolk.

etnisk gruppe, folkegruppe, som internt mener at dele kulturelle og evt. biologiske karakteristika, og som udefra betragtes som medlemmer af en sådan gruppe. Betegnelsen etnisk gruppe har siden 1960'erne afløst begrebet stamme i social- og kulturvidenskaberne. Etnisk gruppe betegner i reglen grupper, som ikke har egen stat, og hvis kultur og sprog ikke deles af de dominerende grupper i den eller de stater, hvor den etniske gruppe lever.

PS.: Troels skriver, at Naulobatus ikke er et germansk navn.
Jag förstod att du menade Naulabatus. Sen då?

Troels
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 6 oktober 2007, 19:06
Ort: Köpenhamn

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Troels » 22 september 2016, 18:03

I 267 var herulerne antageligt ikke noget folk, men en krigergruppe bestående af folk fra forskellige stammer.

Naulobates var leder af en af grupperne, men det er underordnet, hvilken af stammerne han kom fra - især da han gik under romerne og måske dannede sin egen gruppe. Derfor har jeg ikke gjort mere ud af ham, da han blot bekræfter processen.

Hvad Ellegård ikke kunne gennemskue var, at den gruppe krigere, som gik sammen i 267, efterhånden dannede et nyt folkevandringsfolk med kvinder, konger og religion, som vi møder i 4-500-tallet. Denne proces for folkevandringsfolkenes dannelse er der almindelig enighed om blandt de europæiske forskere i dag - men den nåede ikke Ellegaard, som var en pensioneret engelskprofessor, der provokerede i forskelligartede emner, men hvis artikel blev grebet med kyshånd af svenskere, der helst ville overse et sådant indtrængende element i Sverige.

Derfor var jeg så kritisk i tråden "hemvändere" - de var antageligt indvandrere, der satte deres spor i svensk kultur derefter.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Starkodder » 22 september 2016, 19:31

Troels skrev:I 267 var herulerne antageligt ikke noget folk, men en krigergruppe bestående af folk fra forskellige stammer.

Naulobates var leder af en af grupperne, men det er underordnet, hvilken af stammerne han kom fra - især da han gik under romerne og måske dannede sin egen gruppe. Derfor har jeg ikke gjort mere ud af ham, da han blot bekræfter processen.

Hvad Ellegård ikke kunne gennemskue var, at den gruppe krigere, som gik sammen i 267, efterhånden dannede et nyt folkevandringsfolk med kvinder, konger og religion, som vi møder i 4-500-tallet. Denne proces for folkevandringsfolkenes dannelse er der almindelig enighed om blandt de europæiske forskere i dag - men den nåede ikke Ellegaard, som var en pensioneret engelskprofessor, der provokerede i forskelligartede emner, men hvis artikel blev grebet med kyshånd af svenskere, der helst ville overse et sådant indtrængende element i Sverige.

Derfor var jeg så kritisk i tråden "hemvändere" - de var antageligt indvandrere, der satte deres spor i svensk kultur derefter.
Jag har fortfarande inte fått svar av er varför herulerna anses grundats av olika stammar. Antagligen?? Varför skulle de ha bildat en stam precis när den första uppgiften om dem dyker upp 267.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Starkodder » 22 september 2016, 19:31

Troels skrev:I 267 var herulerne antageligt ikke noget folk, men en krigergruppe bestående af folk fra forskellige stammer.

Naulobates var leder af en af grupperne, men det er underordnet, hvilken af stammerne han kom fra - især da han gik under romerne og måske dannede sin egen gruppe. Derfor har jeg ikke gjort mere ud af ham, da han blot bekræfter processen.

Hvad Ellegård ikke kunne gennemskue var, at den gruppe krigere, som gik sammen i 267, efterhånden dannede et nyt folkevandringsfolk med kvinder, konger og religion, som vi møder i 4-500-tallet. Denne proces for folkevandringsfolkenes dannelse er der almindelig enighed om blandt de europæiske forskere i dag - men den nåede ikke Ellegaard, som var en pensioneret engelskprofessor, der provokerede i forskelligartede emner, men hvis artikel blev grebet med kyshånd af svenskere, der helst ville overse et sådant indtrængende element i Sverige.

Derfor var jeg så kritisk i tråden "hemvändere" - de var antageligt indvandrere, der satte deres spor i svensk kultur derefter.
Jag har fortfarande inte fått svar av er varför herulerna anses ha grundats av olika stammar. Antagligen?? Varför skulle de ha bildat ett folk precis när den första uppgiften om dem dyker upp 267.

Troels
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 6 oktober 2007, 19:06
Ort: Köpenhamn

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Troels » 22 september 2016, 21:32

Om det lige var i 267 ved jeg ikke, men den nordiske sammenhæng baseres på en ren misforståelse - de nævnes ikke i de tidligere togter i 250'erne eller i nogen andre sammenhænge - Dexippos, som forsvarede Athen kendte ikke deres navn, som først kom frem efter deres overgivelse i Nordgrækenland - de regnes som østgermanere, men de ligner ikke goterne i kampform - der var tvivl om deres navn (eruli/eluroi) - nogle af dem havde senere deformerede hovedskaller, som hunner og sarmater - en Naulobates kunne få en lederrolle hos dem, men de senere navne var germanske - og etnogenesen var den sædvanlige form for nomadefolkenes folkedannelse. Jeg skriver på hjemmesiden, at jeg ikke finder det nødvendigt eller muligt at afgøre, hvor de kommer fra, men at ovennævnte er det mest sandsynlige.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Starkodder » 23 september 2016, 08:48

Troels skrev:Om det lige var i 267 ved jeg ikke, men den nordiske sammenhæng baseres på en ren misforståelse - de nævnes ikke i de tidligere togter i 250'erne eller i nogen andre sammenhænge - Dexippos, som forsvarede Athen kendte ikke deres navn, som først kom frem efter deres overgivelse i Nordgrækenland - de regnes som østgermanere, men de ligner ikke goterne i kampform - der var tvivl om deres navn (eruli/eluroi) - nogle af dem havde senere deformerede hovedskaller, som hunner og sarmater - en Naulobates kunne få en lederrolle hos dem, men de senere navne var germanske - og etnogenesen var den sædvanlige form for nomadefolkenes folkedannelse. Jeg skriver på hjemmesiden, at jeg ikke finder det nødvendigt eller muligt at afgøre, hvor de kommer fra, men at ovennævnte er det mest sandsynlige.
Jag känner till missförståndet gäller danerna (om det är det du menar). Enda indikationen om blandning enligt er är alltså Naulobates namn? Sarmater och hunner var beridna till stor del, vilket rimmar dåligt med herulernas snabbfotade teknik utan häst.

Visste inte att man har hittat heruliska deformerade skallar. Var då?

En annan sak: noterade att den skånska Lindholmenamuletten dateras till 500 AD på den svenska wikisidan men tidigare på den engelska. Vad är rätt?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindholmenamuletten
https://en.wikipedia.org/wiki/Lindholm_amulet

Alla erilar-inskrifter före 512 i Skandinavien måste kunna förklaras på något sätt.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Borani / Heruli

Inlägg av Karsten Krambs » 23 september 2016, 23:02

Starkodder skrev:Enda indikationen om blandning enligt er är alltså Naulobates namn?
Med hensyn til herulernes sandsynlige oprindelsessted et sted på nordkysten af Sortehavet - er dette ligeså usikkert som hvornår denne krigergruppe først opstod. Året 267 er blot første gang de blev nævnt af kilderne.

Hvis der i nævnte kystområder af Sortehavet gennem mange år havde boet en etnisk gruppe med det senere kaldenavn 'Heruli' - burde arkæologien så ikke forlængst ha' fundet sammenlignelige spor efter en civilisation - spor som Troels nævner der senere viste sig i 4-500-tallet?
  • Så eneste spor at gå efter er navnet Naulobatus på deres leder.
PS.: Troels; hvad findes egentlig af arkæologiske spor efter herulerne i Europa (eksklusiv Skandinavien).

Skriv svar