Hellige træer

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
skjoldunge
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 maj 2015, 15:38
Ort: København

Hellige træer

Inlägg av skjoldunge » 7 juni 2016, 19:16

Vær hilset, er ny her og dette er mit første indlæg efter at have læst en masse gode tråde herinde i dette fornemme forum.

Jeg mindes at have læst(i en saga?) at et bål der tændtes ved brugen af ni forskellige træsorter skabte ren/hellig ild. Kan nogen fortælle mig hvorfra jeg har læst dette, hvis det er overhovedet er rigtigt husket.

Hvis det er rigtigt, ved man hvilke træer der ansås for at være hellige i den periode? om muligt hvilke ni træer der kunne være blevet brugt?

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hellige træer

Inlägg av Karsten Krambs » 8 juni 2016, 12:19

Jeg har læst om såkaldte 'hellige lunde' - men ikke om hellige træer.

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Hellige træer

Inlägg av Notarius » 8 juni 2016, 12:47

Velkommen til, skjoldunge.

Hellige træer til ild - hvis det er mytologi, er der jo Yggdrasil, men i Tyskland havde man Irminsul, som Karl den store skulle have ladet fælde, fordi det blev tilbedt... Hvad helligt træ til ild angår mener jeg kun at have læst i en gammel bog, at der var noget, som hed Arasu.

"Ved alteret opdynges ni forskellige træarter", står der på side 202:

https://books.google.dk/books?id=DeJAAA ... ld&f=false
*
Om forfatteren:
https://da.wikipedia.org/wiki/Finnur_Magn%C3%BAsson
Senast redigerad av 1 Notarius, redigerad totalt 8 gånger.

skjoldunge
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 maj 2015, 15:38
Ort: København

Re: Hellige træer

Inlägg av skjoldunge » 9 juni 2016, 17:37

Tak skal du have Notarius, vældig interessant link, læser det igennem her i aften.

Yggdrasil forbindes vel med enten Aske eller taks træet.
Jeg mindes også Thors forbindelse med Rønne træet ved besøget i Gejrrød.
To andre steder jeg har læst omkring brug af Røn var fra Just Mathias Thielese Danmarks Folke Sagn, hvor man i en historie snakker om at man kan sikre sig mod Hekse ved at bære pinde af Røn, og en anden hvor bonden kan velsigne sin gård ved at sige en remse imedens han holder en pind fra en Røn i hånde. Disse er dog af *meget senere tid men har vel rod i en tanke om Rønnens krafter.

Det er så de træsorter som jeg ved af at kunne forbinde med noget helligt/magisk, men funderer også om der er andre arter som har en forbindelse til det mytologiske.

*Redigeret

Wurner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2015, 11:21
Ort: Gbg

Re: Hellige træer

Inlägg av Wurner » 9 juni 2016, 22:45

Kanske en uppsats av intresse: SACRED TREES OF NORWAY AND SWEDEN: A FRILUFTSLIV QUEST

Den nämner inte specifikt "9 heliga träslag" men innehåller en tabell med de vanligaste norska tunträden: ek, alm, bok, ask, rönn, lind, björk, lönn. Om de representerar bevarad tradition så är det kanske 8/9 där.

För övrigt så finns det någonting inom wicca-rörelsen om nio heliga träslag men orkar inte rota i huruvida det är grundat på gammal tradition eller om det är nåt de svamlat ihop i modern tid :lol:

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Hellige træer

Inlägg av Odinkarr » 4 juli 2016, 03:25

7,9, 13 + banke i træ.

Træer var og er hellige.

Juletræet er Verdenstræet, blandt alle indoeuropæiske folkeslag stamtræet og roden til alt. Vi kalder Verdenstræet for ”Yggdrasill” (med 2 x L), i Fjolsvinnsmál (vers 21, 25, Ældre Edda) ”Mímameiðr” (Mimir’s træ) og ”meiðs kvistum Míma” (Mimir træets' kviste) – Mindet og visdommens træ. I Baldrs Draumar/Vegtamskviða (vers 9, Ældre Edda) kaldes træet ”hróðrbaðm” (hæderstræet).

Grímnismál (vers 32, Ældre Edda) og Völuspá (vers 18, Ældre Edda) viser os at det er et asketræ.

Willibald skriver ca. år 768 e.Kr. i ”Viti Bonifatii auctore Willibaldo” (kap. 6) at De Gamle Sakser tilbad ”robor Iobis” (egetræ Jupiter), som vi må opfatte som “Thor’s Eg”.

Det estiske nationaldigt Kalevipoeg (Canto I.) begynder med sætningen, i min oversættelse til nudansk:

”I urgamle dage vandrede Taara’s æt hid og did i landene og tog sig koner fra menneskenes døtre. Højt mod nord, nær Taara's hellige egetræsskov..."

I det centrale Holsten finder vi bygden Itzehoe/Itzeho/Itsehoe, der så sent som 1835 var hvor stænderforsamlingen for Holsten trådte sammen. ”Itsehoe” er en sammentrækning af ”I + sted + høj” hvor ”Isted” genfindes i Anglen, Slesvig og betegner ”stedet med det hellige træ” jvf. ”Eihwaz”-runen. Takstræet, et helligt træ, hed på olddansk ”I” og ”Ide”, jvf. også Idestrup, Nordfalster.

Der findes mange flere end de få jeg har nævnt her.

Det bliver for meget at beskrive her hvorfor træsorten antog helligdomsværdi, men alle skyldes grundlæggende at træsorten havde meget stor værdi og var livsnødvendig i dagligdagen.

mvh

Flemming

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Hellige træer

Inlägg av Notarius » 19 juli 2016, 10:56

Der findes en artikel af Sonny Berntsson med titlen: De heliga träden genom människans historia.
Prøv om du kan finde den på nettet, spørg eventuelt her: http://historieforum.se

N

Skriv svar