Vilka var herulerna ?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Vilka var herulerna ?

Inlägg av vandal » 26 januari 2016, 17:12

Hej History freak,

Du säger precis det som jag har stora invändningar emot. Att sprida teorier om att vikingarna var från Sverige och att dessa var en krigarelit är enligt min uppfattning helt fel. Man romantiserar gamla och mycket osäkra berättelser om vikingarna utan att sätta dessa händelser i det rätts och statssystem som även den kristna Europa var, under de år, som vikingarna omnämns i historieböckerna.
De som kom att kallas för vikingarna kom för det mesta från trakter kring Östersjön och även från Norge. Samtliga dessa områden saknade vid den tiden en fungerande centralmakt och betydande del av befolkningen försörjde sig som sjörövare.Dagens svenskar ,danskar, polacker,balter,ruger,norrmän och andra kan hävda att deras förfäder var vikingar.Vad är det dessa har skapat och vunnit som idag skulle kunna följas som en god exempel? Skulle dödandet och plundring av oskyldiga människor längst kusterna rättfärdigas i efterskott och i så fall i vems intresse?
Har man glömt vedergällningsaktioner från andra som inte tolererade detta? Slaver från norra Tyskland brände ner Norges huvudstad Kungahälla och ingenstans i vikingaböckerna får man läsa om detta nederlag. Slaget vid Leuven där Arnulf år 891 besegrade troligen den största vikingahären i historien nämns inte heller. Personligen tror jag att vikingarna och deras härjningar är ett bra exempel på vad som händer om man ej klarar av att bygga en fungerande centralmakt. Här nere har vi IS som ett exempel på samma fenomen. Deras framfart är allt annat än romantisk framgång för araber. Röva och slå ihjäl andra i vinningssyfte eller för att man tror att den egna tron är överlägsen andras tro är alltid förkastligt, oaktat hur detta försvars i efterskott. Dessa människor var, är, och förblir rövare och kan aldrig kallas för framgångsrika krigare och eller en krigarelit enligt min mening.

Vandal

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka var herulerna ?

Inlägg av History freak » 26 januari 2016, 19:42

OK.......det var mycket tvärsäkra påståenden.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: Vilka var herulerna ?

Inlägg av Starkodder » 26 januari 2016, 19:44

History freak skrev:OK.......det var mycket tvärsäkra påståenden.
H F: Ignorera Vandal, som andra gör här.

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka var herulerna ?

Inlägg av History freak » 26 januari 2016, 22:29

Det är nog lika så bra. Man vill ju alltid agera snyggt på ett diskussionsforum, men detta var verkligen svårsmält........för att inte säga förvirrat. :)

vandal
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 2 september 2008, 14:56

Re: Vilka var herulerna ?

Inlägg av vandal » 27 januari 2016, 19:40

Hej History freak,

Först tänkte jag inte reagera på ditt sista inlägg. Eftersom jag som historiker ändå respekterar Din kunskap i ämnet ,fastän jag har en hel annan tolkning av de historiska händelser än Du, blev jag ändå förvånad över Din fega reaktion på inlägg från Starkodder.Du ändrade ditt svar. När våra elever kommer till skolan efter besöket hos några av de mest rigida prästerna får vi samma reaktion från dem.De sluter leden i den massa som slutat tänka och följer en tolkning som är den officiellt godkända sanningen hos de som har makten.Att tänka själv och att tänka även utanför den officiella ramen är något som vi försöker att lära våra studenter.Om det händer så har vi lyckas.
När det gäller vikingarna så är det fortfarande min inställning att det har skrivits mycket om dessa människor som uträttat så lite för mänskligheten, om något alls värt att minnas.

Önskar Dig lyckan på vägen.

Vandal

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka var herulerna ?

Inlägg av History freak » 28 januari 2016, 22:03

Feg reaktion !!!???

Jag tillhör också de som vågar tänka utanför de ramar som gäller just idag, vilket inte minst denna tråd bevisar, men du går för långt. Du förnekar de skriftliga källorna och otvivelaktiga arkeologiska bevisen i absurdum. Vikingatiden om något vet vi mycket om. Dina hypoteser är du förmodligen ensam om, vilket verkligen är förståeligt. Vill man bli respekterad måste man acceptera uppenbara bevis.
Senast redigerad av 1 History freak, redigerad totalt 29 gånger.

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka var herulerna ?

Inlägg av History freak » 29 januari 2016, 09:22

vandal skrev:Hej History freak,

Först tänkte jag inte reagera på ditt sista inlägg. Eftersom jag som historiker ändå respekterar Din kunskap i ämnet ,fastän jag har en hel annan tolkning av de historiska händelser än Du, blev jag ändå förvånad över Din fega reaktion på inlägg från Starkodder.Du ändrade ditt svar. När våra elever kommer till skolan efter besöket hos några av de mest rigida prästerna får vi samma reaktion från dem.De sluter leden i den massa som slutat tänka och följer en tolkning som är den officiellt godkända sanningen hos de som har makten.Att tänka själv och att tänka även utanför den officiella ramen är något som vi försöker att lära våra studenter.Om det händer så har vi lyckas.
När det gäller vikingarna så är det fortfarande min inställning att det har skrivits mycket om dessa människor som uträttat så lite för mänskligheten, om något alls värt att minnas.

Önskar Dig lyckan på vägen.

Vandal
Får jag fråga dig vad du arbetar med ?

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Vilka var herulerna ?

Inlägg av Karsten Krambs » 29 januari 2016, 16:05

vandal skrev:Från säkra källor vet vi att därefter har det varit vandaler och kvader som levde där. När de inte slogs mot Rom har de som feoderater regelbundet levererat unga män till den romerska armen. För vandaler, kvader, ruger och övriga viniler från trakten gällde att deras utbildning och tjänstgöring skulle ske lång från deras hem.Två platser är kända. En i Egypten som kalas för Nitra och den andra i England känd som Vindolanda.
Vindolanda? Jeg har nærstuderet denne romerske fæstning for en tid siden og har svært ved at se en sammenhæng med det du skriver. Følgende 'stammer' har gennem tiden været med til at bygge fortet. Vindolanda betyder “white fort” - det hvide fort.

The First Cohort of Tungrians (cohors I Tungrorum milliaria peditata) about AD 85 (and again AD 105):
The Tungrians' homeland is to the south of the Batavians, along the middle stretch of the river Meuse in modern Belgium, their territory centred on Tongeren (Atuatuca Tungrorum).

The Ninth (and Third) Cohort of Batavians (cohors IX Batavorum) about AD 95:
The Batavians came from the region close to the mouth of the Rhine, in the south of the Netherlands around Nijmegen (Noviomagus), the Roman period capital of Batavian territory.

The Second Cohort of Nervians (Cohors Secundae Nerviorum) around AD 162:
The Nervii were one of the most powerful Belgic tribes, living in northern Gaul at the time of its conquest by Rome. Their territory corresponds to the central part of modern Belgium, including Brussels, and stretched southwards into French Hainault.

The Fourth Cohort of Gauls (Cohors quarta Gallorum equitata) around AD 213.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vindolanda Se også -

viewtopic.php?f=36&t=45453&sid=b86e595c ... 77#p717509

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka var herulerna ?

Inlägg av History freak » 15 februari 2016, 08:08

History freak skrev:
vandal skrev:Hej History freak,

Först tänkte jag inte reagera på ditt sista inlägg. Eftersom jag som historiker ändå respekterar Din kunskap i ämnet ,fastän jag har en hel annan tolkning av de historiska händelser än Du, blev jag ändå förvånad över Din fega reaktion på inlägg från Starkodder.Du ändrade ditt svar. När våra elever kommer till skolan efter besöket hos några av de mest rigida prästerna får vi samma reaktion från dem.De sluter leden i den massa som slutat tänka och följer en tolkning som är den officiellt godkända sanningen hos de som har makten.Att tänka själv och att tänka även utanför den officiella ramen är något som vi försöker att lära våra studenter.Om det händer så har vi lyckas.
När det gäller vikingarna så är det fortfarande min inställning att det har skrivits mycket om dessa människor som uträttat så lite för mänskligheten, om något alls värt att minnas.

Önskar Dig lyckan på vägen.

Vandal
Får jag fråga dig vad du arbetar med ?
Du arbetar tydligen som historiker och lärare och har elever. Var arbetar du ?

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Vilka var herulerna ?

Inlägg av Notarius » 19 februari 2016, 09:28

vandal skrev: Har man glömt vedergällningsaktioner från andra som inte tolererade detta? Slaver från norra Tyskland brände ner Norges huvudstad Kungahälla och ingenstans i vikingaböckerna får man läsa om detta nederlag.
Vandal
Angrebet på Kungahälla foregik ca. 70 år efter vikingetidens ophør, og det blev ikke foretaget af vikinger. Og det var ikke slaver fra nordlige Tyskland, der stod bag. I spidsen for togtet var Ratibor af Pommern, der huserede på vegne af Boleslaw III, forud for dennes møde med kejseren i Merseburg 1135, hvor han skulle have godkendt sin ret til andre nyerobrede områder.
Perioden kaldes tidlig middelalder.

Sammenblanding af begivenheder og forhold, der intet har med hinanden at gøre, fremmer ikke debatten.
Formentlig passer det ikke, at du er historiker og lærer -- dertil er din viden alt for mangelfuld.

N

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Vilka var herulerna ?

Inlägg av Notarius » 20 februari 2016, 21:58

Jeg ville have rettet, så der stod "ikke bare ukendte slaver fra nordlige Tyskland"... men nåede det ikke.

Skriv svar