Behöver vi ett nytt Arkeologiforum för vår forntida historia ?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Redaktionen

Re: Behöver vi ett nytt Arkeologiforum för vår forntida historia ?

Inlägg av Martin Lundvall » 01 jan 2016 20:13

Återigen. Vi lämnar diskussionen om andra forum.

/martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Redaktionen

Inlägg av Martin Lundvall » 01 jan 2016 22:08

Tagit bort inlägg.
Vi diskuterar inte andras forum här eller saker som skett på andra forum.
Du får använda tråden till att hitta likasinnade för att starta ett nytt (delvis konkurrerande) forum till skalman, men vi accepterar inte att konflikter som uppstått på andra forum fortsätter här.

Fortsätter ändå sådana diskussioner låser vi tråden.

/martin

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 01 jan 2016 23:05

Vad jag menar är att man skall vara nyfiken på nytänkande och inte förkasta nya idéer innan man kritiskt granskat dem. Det bör man göra med Heyerdahl. Han har ju haft rätt förr. Det betyder inte att han har rätt nu. I många fall går det ju inte att få de rätta svaren, men studier av nya pusselbitar kan ge nya rön.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 01 jan 2016 23:48

[Borttaget] Det enda jag är intresserad av är att informera om det nya forum som vi vill skapa och att finna en datakunnig person som kan hjälpa oss med diskussionsprogrammet och dess modifieringar för bra funktion. [Borttaget]

[ Tog bort kommentarer enligt tidigare tillsägelser /Hex ]

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 23 jan 2016 22:59

Nu beklagar du dig här för det dåliga intresse här istället för att försöka skapa verkligt intresse genom att starta bra trådar.... och försöker skylla det på SAF också.... Du fyller alltså ytterligare ett forum med gnäll istället för intressant läsning!
Brage, var har jag skyllt detta på SAF ?

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 01 mar 2016 13:24

Som ni vet har jag gjort mycket för att väcka intresset på Skalman för vår forntid. Men tyvärr är man på Skalman mest intresserad av modernare historia. Jag har inte fått någon respons alls förutom från några danskar. Därför vill vi starta ett nytt forum i Arkeologiforums anda, men förhoppningsvis bättre. [ Borttaget ] Vad vi behöver nu för att starta det nya specialforumet för forntiden är en datakunnig som kan hjälpa oss med det tekniska och utveckla programmet så det fungerar bra. Är någon intresserad av denna uppgift ? Vi behöver verkligen ett specialforum för forntiden. AF lämnade ett stort tomrum efter sig för de forntidsintresserade.

Starkodder
Medlem

Inlägg av Starkodder » 02 mar 2016 15:46

Tror inte det blir mer anslutning till ett ytterligare forum.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 07 mar 2016 12:48

Starkodder skrev:Tror inte det blir mer anslutning till ett ytterligare forum.
Du får tycka vad du vill. Fortsätt du på SAF.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 07 mar 2016 12:53

Jag tror också att det blir väldigt svårt att locka mer än en handfull personer till ett nytt forum, men det är ju bara att testa och se hur det går.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 07 mar 2016 14:12

Vi tror oss veta varför Arkeologiforum blev så framgångsrikt förutom de sista tre åren [ Borttaget ]. AF var ett öppet forum där man kunde diskutera även annat än den just då rådande mainstream-uppfattningen. Detta nytänkande gav oerhört intressanta trådar: AF som avsomnade för tio månader sedan har fortfarande väldigt många läsare. De hade 2.608 medlemmar, varav många nu inte har någon hemvist.

Ja, det går fortfarande att läsa på AF, men inte att skriva. Vi vill återupprätta ett sådant forum för allas bästa. Då får vi sannolikt nästan alla de som fortfarande läser AF till vårt nya forum. Vad som fattas nu är endast en datorkunnig.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 07 mar 2016 17:30

History freak skrev:Vi tror oss veta varför Arkeologiforum blev så framgångsrikt förutom de sista tre åren [ Borttaget ]. AF var ett öppet forum där man kunde diskutera även annat än den just då rådande mainstream-uppfattningen. Detta nytänkande gav oerhört intressanta trådar: AF som avsomnade för tio månader sedan har fortfarande väldigt många läsare. De hade 2.608 medlemmar, varav många nu inte har någon hemvist.

Ja, det går fortfarande att läsa på AF, men inte att skriva. Vi vill återupprätta ett sådant forum för allas bästa. Då får vi sannolikt nästan alla de som fortfarande läser AF till vårt nya forum. Vad som fattas nu är endast en datorkunnig.
Mitt intryck av Arkeologiforum är att forumet var något som i början lockade rätt mycket folk som var verksamma inom arkeologi, men att de flitigaste skribenterna de sista åren var rätt få, och att en del av dem verkade gilla att ägna sig åt rätt vilda spekulationer. Sedan så fanns det en annan handfull användare som dessa diskuterade med.
Detta dock från lurking under ett antal år, så jag kan förstås ha missat saker.

Om det är fallet så undrar jag verkligen om ett nytt forum i samma tappning lockar så många andra än denna handfull. Eller en del av denna handfull, om nu några av dem redan har bildat ett nytt forum.

Men det är väl bara att du/ni testar och ser hur det går.

Lycka till. Hoppas att ni kommer upp i den kritiska massa som behövs.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 07 mar 2016 18:06

Tack för de orden !

[ Borttaget ]

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inlägg av Hexmaster » 07 mar 2016 22:04

Tog bort ett antal kommentarer enligt flera tidigare tillsägelser.

Ser fram emot att du får igång det nya forumet, History freak.

Brage
Medlem

Inlägg av Brage » 07 mar 2016 22:44

tryggve skrev:
History freak skrev:Vi tror oss veta varför Arkeologiforum blev så framgångsrikt förutom de sista tre åren [ Borttaget ]. AF var ett öppet forum där man kunde diskutera även annat än den just då rådande mainstream-uppfattningen. Detta nytänkande gav oerhört intressanta trådar: AF som avsomnade för tio månader sedan har fortfarande väldigt många läsare. De hade 2.608 medlemmar, varav många nu inte har någon hemvist.

Mitt intryck av Arkeologiforum är att forumet var något som i början lockade rätt mycket folk som var verksamma inom arkeologi, men att de flitigaste skribenterna de sista åren var rätt få, och att en del av dem verkade gilla att ägna sig åt rätt vilda spekulationer. Sedan så fanns det en annan handfull användare som dessa diskuterade med.
Detta dock från lurking under ett antal år, så jag kan förstås ha missat saker.

Om det är fallet så undrar jag verkligen om ett nytt forum i samma tappning lockar så många andra än denna handfull. Eller en del av denna handfull, om nu några av dem redan har bildat ett nytt forum.

Men det är väl bara att du/ni testar och ser hur det går.

Lycka till. Hoppas att ni kommer upp i den kritiska massa som behövs.

AF var till en början ett tillhåll för många arkeologer, men många lämnade med åren. Rent krasst så var ju samtalstonen ibland rätt hård och den där öppna vetenskapliga debatten lös väl rätt ofta med sin frånvaro. Jag tror att många såg det som en risk att få kritik, speciellt okonventionell sådan från folk som inte hade någon position att vara rädd om.... Ska man bli en känd arkeolog räcker det inte att gräva och dokumentera, man måste komma med tolkningar och det blir då jäkligt jobbigt om nån hela tiden ska ifrågasätta dom. Många arkeologer blev helt enkelt brända av att diskutera publikt...

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 08 mar 2016 02:08

Denna gång håller jag med dig, Brage. De arkeologer som är rädda om sin position och har svårt att bemöta kritik för redan publicerade tolkningar lär vi inte få se på det nya forumet. Men det finns många andra som på ett klokt och balanserat sätt ganska outtröttligt håller sig till enbart fakta. Dessa vill vi ha med oss. De kan nämligen lära amatörerna hur man argumenterar och leder hypoteser i bevis.