Behöver vi ett nytt Arkeologiforum för vår forntida historia ?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Behöver vi ett nytt Arkeologiforum för vår forntida historia ?

Inlägg av tryggve » 21 nov 2015 15:05

Givetvis är det väl olika för proffs och för amatörer, men i allmänhet så skulle jag nog vilja säga att det idag inte så så värst krångligt att hålla reda på referenser. Eller dyrt eller kräver en kraftig dator heller.
Det som kan vara dyrt är ju att komma åt artiklar eller böcker.

Själv använder jag ett gratis referenshanteringsprogram för att hålla ordning på mina artiklar som har använts som referenser till både forskningsartiklar och avhandling. Mendeley. Jag tyckte att det fungerade alldeles utmärkt. Och det var just gratisvarianten som jag använde. Och använder.

https://www.mendeley.com/

När det gäller hur mycket källor man ska ange så är det väl egentligen upp till en själv när det gäller diskussionsforum, men ju mer man kan redovisa i form av källor och referenser desto starkare blir ju ens argument.

Brage
Medlem

Inlägg av Brage » 21 nov 2015 23:09

På ett forum är ju allt blandat, dom som kan massor och dom som kan mindre. Det finns inga kapitel och man svarar inte alltid i tur och ordning. Ibland har saker redan klaras av tidigt i en tråd men nya läsare kanske inte läser alla gamla inlägg...

När nån skriver nåt kan jag tycka det är svårt att värdera om det helt saknas referens eller källor. Det blir mycket enklare om man skriver ut att det har beskrivits tidigare i tråden, finns mer info på den eller den websidan eller står skrivet i den boken. Eller om det är nåt man själv kommit på utan referenser, som man vill kolla om det kan ligga nåt i.

Ibland när detta saknas fastnar tråden i tjafs och man kommer ingen vart, och då blir det fort trist...

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 22 nov 2015 00:26

Du beskriver väl situationen i ett diskussionsforum. Ibland undrar man hur många öl vederbörande har druckit. :D

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 23 nov 2015 13:59

History freak skrev: Vi icke akademiker har alltså ett glödande intresse för historia och har ofta läst väldigt mycket under hela vårt liv. Men vi har inte som proffs den tid och väldiga källregister på datorn som krävs för att på akademisk nivå alltid bevisa vår övertygelse.
Men har man tid att läsa mycket och att lägga mycket tid på att sätta ihop teorier och skriva på forum så har man väl rimligen också tid att hålla reda på sina referenser? Så svårt är det inte att sätta ihop register idag.

Och vill man ha ett samarbete/få acceptans för sina idéer från proffsen (som det ju verkar som du vill) så måste man ha koll på källor/referenser.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 23 nov 2015 21:27

Jag har bra koll på källorna. Mitt resonemang gällde amatörer och semiproffs i allmänhet. De som läst källorna vet vad jag talar om. För er övriga, läs Troels utmärkta hemsida om Herulerna så får ni en bra bild av forskningsläget. Mina logiska följdfrågor ställdes till Troels och utgick från forskningsläget.

Troels
Medlem

Inlägg av Troels » 24 nov 2015 09:51

Det er fint, at du henviser til min hjemmeside, men jeg nævnte i svaret på dine "följdfrågor", hvorfor disse kilder ikke støtter dine hypoteser. Så giver det ikke diskussion bare at gentage sine egne hovedteser eller at påstå, at man har ret - man er nødt til at argumentere om enkeltpunkter, kilder og sine valg, da vi taler om historie - ikke om religion. Vi behøver ikke et nyt diskussionsforum - men at alle følger de basale regler for en sådan dialog. Ellers giver de øvrige bare giver op, så listen ender i et talerør for enkelte predikanter.

Brage
Medlem

Inlägg av Brage » 24 nov 2015 10:44

Jag håller med Troels här. Och det är väl just det som SAF försökt styra upp. Resultatet är kanske att innehållet kan kännas lite "torrt" ibland och att diskussionerna känns lite återhållet artiga. Men det är nog inget dåligt.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 24 nov 2015 11:18

Problemet med SAF är att de endast använder källkravet för att förfölja meningsmotståndare och provocera dem till att frivilligt lämna forumet. Det lyckades de med mig och andra. Det krävs mycket tid till att leda i bevis genom källor, en tid som jag inte har just nu. Därför var Troels hemsida en skänk från ovan då den redovisar källäget i ämnet på ett bra sätt. En annan sak är att vi nog tolkar källorna olika ibland. Men så är det ju i alla diskussioner. Läs Troels hemsida ! Den sparade mig mycket tid.

Brage
Medlem

Inlägg av Brage » 24 nov 2015 11:47

Så ser jag det inte alls. Då skulle dom ju förfölja sig själva

Se här, här fick själva ägaren anmärkning på sitt inlägg...
Kanske är det lite intern humor iblandad, men ändå.... så jäkla allvarligt behöver man nog inte ta på att få lite rött i sitt inlägg, det verkar ju inte direkt som om inläggen tas bort...

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 24 nov 2015 12:15

Inlägg tas bort när de misshagar ledningen på SAF. Det har hänt mig flera gånger på de tio dagar som jag stod ut. En annan sak är att medlemmar först skall varnas innan bannlysning sker. Man ville dock ha bort mig så man bannlyste mig direkt mot sina egna "lagar". Så fungerar det på SAF. Ledningsgruppen på SAF förföljde mig kollektivt redan på gamla AF, vilket intensifierades när de startade eget forum. Syftet redan på AF var att förstöra min trovärdighet. Moderatorn sade till mig i ett PM att de gjorde som de ville på sitt eget forum. Nu kanske du förstår varför jag blev så arg. De följer inte sina egna "lagar" när det inte passar dem. Bara ordet "lagar" säger en hel del. Varför inte använda ordet "uppföranderegler" som i andra forum ? Nej. här är det ledningsgruppen som regerar och opposition tolereras inte. Det innebär åsiktsförtryck där deras egen förvrängda bild av den historiska verkligheten till varje pris skall torgföras. Bl.a förnekar de totalt Mälardalens betydelse för vår historia. Där går de emot all vetenskap idag.

När de fått bort de mest förhatliga slutade de att rödmarkera. De insåg nog att de höll på att såga av den gren de satt på. Men uppenbarligen var det för sent. Nästan alla de många ( AF hade 2.608 medlemmar) som de hoppats skulle komma över från AF insåg uppenbarligen vad som pågick och SAF fick därför knappt några medlemmar alls. Idag har de efter ett halvår endast 99 medlemmar. Trots att AF har varit avstängt för inlägg i ett halvår har de långt fler besökare än SAF( AF är alltså fortfarande öppet för läsning. Besök gärna AF. Ni kommer inte att ångra er). Det beror på att AF var ett öppet forum med oerhört intressanta trådar. Man tillät därför också inlägg i vetenskapens frontlinje vilket nog är anledningen till att intresset för AF fortfarande är så stort.
Senast redigerad av 2 History freak, redigerad totalt 24 gång.

Användarvisningsbild
millgard
Medlem

Inlägg av millgard » 24 nov 2015 12:43

Ja det var ju himla trist att du misshagade SAF. Men det här är Skalman och det finns alla chanser för ett bättre öde så länge god diskussionsetik iakttas.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 24 nov 2015 12:51

Det var jag som misshagade dem, inte tvärtom. Jag reagerade först då jag blev förföljd. Från början försökte jag hjälpa dem igång genom att starta många intressanta trådar och komma med många inlägg.

Jag gör nu ett ytterligare försök att väcka liv i Skalmans forntida del. Det har inte gått bra hittillls när det gäller svenska medlemmar och jag tror att det beror på att Skalmans medlemmar mestadels är intresserade av mer modern historia. Jag hade hoppats att en del av de gamla medlemmarna på AF skulle gå över till Skalman, men det har uppenbarligen inte blivit så. Kanske finns ett motstånd att gå över till en gammal konkurrent? Därför är förmodligen ett nytt öppet forum nödvändigt. Det blir möjligt om vi får någon duktig IT-tekniker som kan ta hand om utvecklingen av diskussionsprogrammet. Det är det enda som saknas nu. Som vi nu ser det planerar vi att använda Simple Machines Forum.
Senast redigerad av 3 History freak, redigerad totalt 24 gång.

Brage
Medlem

Inlägg av Brage » 24 nov 2015 13:16

SAF verkar ju passa vissa och andra inte, det är väl inget problem med det.... 100 medlemmar är tre fulla klasrum, det är inte så illa. Tycker det är rätt bra aktivitet där, tror inte AF hade mer.... flesta medlemmarna av dom 2608 var ju trots allt spam-konton.....

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 24 nov 2015 13:30

Det är ju i stort sett bara 8-9 som skriver och det är ledningsgruppen och deras medryttare. På AF var det väldigt många fler. Är inte många konton spam-konton även på SAF ?

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 24 nov 2015 14:26

En annan sak som jag tycker är mycket underligt är att medlemmar som vill utträda från forumet inte tillåtes detta. Det står inskriver i SAF:s "lag". Det har redan hänt. Ännu en sak är att i SAF:s lag anges att två varningar kommer att utdelas innan uteslutning sker. Vid tredje varningen är uteslutning ett faktum. Det gällde inte mig. Jag blev bannlyst utan varning. Dra era slutsatser själva. Vill ni bli behandlade på detta sätt ? Är det demokratiskt ?