Behöver vi ett nytt Arkeologiforum för vår forntida historia ?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
History freak
Medlem

Re: Behöver vi ett nytt Arkeologiforum för vår forntida historia ?

Inlägg av History freak » 19 nov 2015 11:36

Spiring: Det var ju intressant med ett inlägg från en person som lämnade AF på slutet. Du var ju inte ensam. Det var ofta folk som hade stort kunnande och krav på strikt vetenskaplighet som ledsnade då lågvattenmärket i argumentation var nådd. De två-tre sista åren förstördes forumet av just de som idag sitter i ledningsgruppen för SAF. De ägnade sig åt kollektiva angrepp på folk med för dem misshagliga åsikter för att förstöra dessas trovärdighet och torgföra sin egen förvridna version av vår förhistoria. Detta förstörde AF och fick till slut ägarna att ledsna.

Du får inte döma AF efter de två-tre sista åren då allt degenererade utan inse att forumet tidigare hade varit oerhört värdefullt och lärorikt för både proffs och amatörer. Vad vi vill göra är att återskapa den fasen av AF. Naturligtvis innebär det att vi inte släpper in de som förstörde AF i vårt nya forum d.v.s. ledningsgruppen i SAF och deras medryttare. Vi behöver inte nämna några namn, men ni kan gå in på SAF och själva se vilka som sitter i ledningsgruppen och modererar samt deras medryttare som står för 95% av alla ämnen och inlägg.

Man måste ju fråga sig om det var en medveten strategi att förstöra AF och omedelbart därefter starta SAF vars enda syfte tycks vara att torgföra deras egen förvridna version av vår förhistoria som inte har något stöd alls av den historiska forskningen. Vad vi vill göra är att återskapa det seriösa forum som AF en gång var och stänga ute extremisterna. Det enda forum som idag finns för förhistoriskt intresserade är SAF. Vad vi vill göra är att skapa det seriösa forum som är nödvändigt för att stoppa de irrläror och tokerier som SAF torgför.
Senast redigerad av 1 History freak, redigerad totalt 19 gånger.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 19 nov 2015 11:48

Hexmaster skrev:Om du inte kan få alla dina gamla kompisar (som verkar ha slutat skriva ö h t) till Skalman, hur ska du få dem till ett helt nytt forum?

Sen kan man ju fråga sig var problemet med SAF egentligen ligger. Om du vill argumentera för Heyerdahls idéer om asarnas rötter så förstår jag om du inte tycker dig ha på Skalman att göra.
http://skandinavisktarkeologiforum.org/ ... 1251#p1251
Jag är en mycket vetenskapligt orienterad person. Men jag är också en person som inser att vetenskaplig forskning är att söka gamla och nya pusselbitar och kombinera dem för att kunna granska nya hypoteser. Det är så den historiska forskningen går framåt. Det är ett tålmodigt arbete där man samlar allt fler pusselbitar för att så småningom se en allt tydligare bild. Jag hör inte till de lättfrälsta som tappar huvudet och tror på vad som helst.

Jag skev i det inlägg som du citerar följande: "Utan att dra några slutsatser är det intressant att fundera på denna hypotes. Heyerdahl har ju haft rätt i annat så detta kan vara värt att studera vidare". Nyfikenhet är ofta drivkraften som för historisk forskning framåt.

spiring
Medlem

Inlägg av spiring » 19 nov 2015 12:06

Hexmaster skrev:Sen kan man ju fråga sig var problemet med SAF egentligen ligger.
Jag förstår att frågan inte var riktad till mig, men jag hade ju en del synpunkter i ovanstående inlägg.

Jag har egentligen inte något problem med det forumet som sådant. De som leder forumet har hårda krav på källhänvisningar, och det är i sig inget fel. Kunde väl önska att de var mer konsekventa, även gällande sina egna hypoteser. Uppenbarligen svårt att se bjälken i sitt eget öga ibland. Nu blev känslan mest att de punktmarkerade ett par medlemmar med krav på källhänvisningar för att bli av med dem.

Kunde också önska att de var mer rädda om de få arkeologer som fortfarande orkar komma med inlägg.
Allt är idioternas fel.

spiring
Medlem

Inlägg av spiring » 19 nov 2015 12:14

History freak skrev: Nyfikenhet är ofta drivkraften som för historisk forskning framåt.
Inte bara när det gäller historisk forskning, utan forskning överhuvudtaget. Men fantasin och nyfikenheten måste kombineras med en vetenskaplig inställning för att det inte bara ska bli lösa hugskott. Vilda idéer, javisst, men sen gäller det att undersöka om de håller också. Och inse när de inte går att bygga vidare på.

När man lägger pussel är det minst lika viktigt att bedöma varje bit för sig, som att försöka se en helhet (som kanske inte ens finns). Hundra tvivelaktiga pusselbitar är inte mer trovärdiga tillsammans än fem tvivelaktiga pusselbitar. Och har man svårt att försvara sina pusselbitar när andra ifrågasätter dem med argument så kanske de inte var så mycket att bygga med.
Allt är idioternas fel.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 nov 2015 12:19

spiring skrev:
Inte bara när det gäller historisk forskning, utan forskning överhuvudtaget. Men fantasin och nyfikenheten måste kombineras med en vetenskaplig inställning för att det inte bara ska bli lösa hugskott. Vilda idéer, javisst, men sen gäller det att undersöka om de håller också. Och inse när de inte går att bygga vidare på.

När man lägger pussel är det minst lika viktigt att bedöma varje bit för sig, som att försöka se en helhet (som kanske inte ens finns). Hundra tvivelaktiga pusselbitar är inte mer trovärdiga tillsammans än fem tvivelaktiga pusselbitar. Och har man svårt att försvara sina pusselbitar när andra ifrågasätter dem med argument så kanske de inte var så mycket att bygga med.
+1
Detta är viktigt, speciellt om målet med ett eventuellt nytt forum är att locka både proffs och glada amatörer.

Och till History freak: det är väl bara att testa att starta ett nytt forum, och se hur det går?

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 19 nov 2015 12:29

Man måste vara rättvis. Positivt med SAF är att de arbetar för att skapa ett register med skriftliga källor. Men problemet med detta är att källorna är på grekiska och latin. Hur skall vi tillgodogöra oss källorna utan att kunna översätta. Översättningar är alltså nödvändiga.

Negativt är deras "lagar" där de själva har givit sig verktyg att terrorisera och provocera meningsmotståndare. Jag var ju utsatt för kollektiva angrepp från detta gäng redan på AF. Detta fortsatte omedelbart på SAF då flera av mina inlägg som inte passade dem helt enkelt raderades. Vidare krävdes "källor" på nästan allt som jag skrev, oftast på rena självklarheter. Allt för att slösa bort min tid. Det tog tio dagar för mig att ledsna och jag skrev ett inlägg och sade vad jag tyckte och avslutade med att jag räknade med att bli utesluten. Det blev jag naturligtvis.

Vad de sysslar med är åsiktsförtryck.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 19 nov 2015 12:30

spiring skrev:
History freak skrev: Nyfikenhet är ofta drivkraften som för historisk forskning framåt.

Jag håller fullständigt med dig !

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem

Inlägg av Hexmaster » 19 nov 2015 14:08

History freak, alla har förstått vad du tycker om SAF. Carry on.

Brage
Medlem

Inlägg av Brage » 19 nov 2015 14:24

Jag kan inte se problemet i att ett forum önskar källhänvisning i inläggen, och aktivt jobbar för att upprätthålla det. Gillar man inte det så fajn, då får man väl starta ett eget forum för likasinnade eller stå ut....

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 19 nov 2015 16:44

Då väljer man att starta ett egen forum. Källkrav användes endast av SAF mot meningsmotståndare som ett verktyg för att provocera.

Knoppelkorn
Medlem

Inlägg av Knoppelkorn » 19 nov 2015 18:37

Flashback har väl något historiskt forum där kravet på källor är obefintligt, vore kanske något? Jag har följt skalman under några år och gillar forumet, men det är ganska få inlägg tyvärr. Men kraven på källor här är väldigt bra och även om det i någras ögon är självklarheter så blir det betydligt lättare och roligare om man lätt kan kontrollera inlägg. Jag ledsnade på det gamla arkeologiforum pga ett fåtal som konsekvent sket i att lämna referenser eller källor till sina inlägg. De flesta av inläggen som saknade referenser visade sig de flesta gånger vara ren rappakalja.
Jag har jobbat på några museer och på varenda ett har det funnits en eller två knasiga människor som envisats med att dagligen komma och trakassera personalen med sina teorier.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 19 nov 2015 20:22

Knoppelkorn skrev:Flashback har väl något historiskt forum där kravet på källor är obefintligt, vore kanske något?
Kraven på källor på flashback finns ständigt med, ju mer fantastiskt påstående man gör desto mer måste det bevisas om man ska tas på allvar.

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 19 nov 2015 22:50

Om det tillåts: De sista par inslagen behandlade en viktig detalj som vi gärna glömmer - Källhänvisningar, referenser...

Källhänvisningar är viktiga, saknas väldigt ofta, men behövs och bör IMO anges, så ofta det överhuvud taget är möjligt - och det inte bara i forntida historia.

Dessutom - så får jag det också sagt - är det tämligen ledsamt att läsa inslag där det hänvisas till "en bok som jag läste någon gång, författaren har jag glömt...", eller, "en kompis sa' att han hört från någon att...". Nej, i sådana fall bör självkritikens lampa lysa rött, och stoppa vidare skriverier - annars är det lätt att diskussionerna och inslagen halkar in på lite halvdant kvällstidningsskvaller...som jag vill påstå varken gläder eller nyttar någon...

För övrigt hoppas jag att trådarna om den forna tiden stannar - här på Skalman. Det aktiva deltagandet är inte stort, gewiss, men det gäller en hel del andra trådar också. Vad vi vet är att de flesta inläggen har sina läsare, det är ofta kunnigt folk som skriver och det beaktas!

Mina par Rappen

Hans K

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 20 nov 2015 09:53

sveahk skrev:Om det tillåts: De sista par inslagen behandlade en viktig detalj som vi gärna glömmer - Källhänvisningar, referenser...

Källhänvisningar är viktiga, saknas väldigt ofta, men behövs och bör IMO anges, så ofta det överhuvud taget är möjligt - och det inte bara i forntida historia.

Dessutom - så får jag det också sagt - är det tämligen ledsamt att läsa inslag där det hänvisas till "en bok som jag läste någon gång, författaren har jag glömt...", eller, "en kompis sa' att han hört från någon att...". Nej, i sådana fall bör självkritikens lampa lysa rött, och stoppa vidare skriverier - annars är det lätt att diskussionerna och inslagen halkar in på lite halvdant kvällstidningsskvaller...som jag vill påstå varken gläder eller nyttar någon...

För övrigt hoppas jag att trådarna om den forna tiden stannar - här på Skalman. Det aktiva deltagandet är inte stort, gewiss, men det gäller en hel del andra trådar också. Vad vi vet är att de flesta inläggen har sina läsare, det är ofta kunnigt folk som skriver och det beaktas!

Mina par Rappen

Hans K
Varför då inte delta i mina trådar så vi får igång en fruktbar diskussion ? Det gäller framför allt svenskar.

History freak
Medlem

Inlägg av History freak » 21 nov 2015 11:38

Hur bör ett öppet diskussionsforum fungera ?

Från vissa håll krävs att ickeproffs skall kunna argumentera som proffs och ange källor som kräver otroligt mycket tid och datorkapacitet för att fungera. Jag tror att amatörer och semiproffs har skaffat sig den kunskap vi faktiskt skaffat oss på ett icke systematiskt sätt. Snarare har ett intresseområde studerats glimtvis, vilket gör att källmaterialet blir diffust. Vissa detaljer noteras i förbigående då man är koncentrerad på ett visst ämne, men blir viktiga när andra frågor senare diskuteras, men då kommer man inte ihåg källan längre. Men nöter man på med den ena smådetaljen efter den andra under mycket lång tid skapar t o m en amatör sig en god bild av olika skeenden i historien. Sedan får amatören vara beredd att vara gås om man presenterar en hypotes, d v s utsätta sig för oväder då och då, men vattnet rinner ju av strax ändå och man kan gå vidare.......och man har lärt sig en del.

Vi icke akademiker har alltså ett glödande intresse för historia och har ofta läst väldigt mycket under hela vårt liv. Men vi har inte som proffs den tid och väldiga källregister på datorn som krävs för att på akademisk nivå alltid bevisa vår övertygelse.

Man kan fråga sig om det krävs den nivån för att torgföra hypoteser på ett öppet diskussionsforum ?

Jag tror att de flesta halvproffs/amatörer vill ha hjälp av all den kunskap som finns bland de många kunniga som finns på forumet för att finna stöd och motstånd för sin hypotes. Det gäller i alla fall mig. Jag tycker att man skall kunna respektera varandra även om man inte arbetar på proffsnivå. Sådan brutal argumentation som vi sett ibland passar inte på ett seriöst forum.

Jag tycker alltså att vi skall kunna samarbeta på ett vänligt ock konstruktivt sätt och visa varandra respekt. Det har jag sett många exempel på i mina trådar, men tyvärr också motsatsen. Amatörer/semiproffs bör naturligtvis medvetet försöka lära sig att leda sina hypoteser i bevis via källor. Proffsen bör vara amatörerna behjälpliga att lära sig bevisföring.

Problemet är som alltid när det gäller forntida källor att de är ganska få och kan tolkas på olika sätt. Ett väl fungerande öppet diskussionsforum bör ha ett källregister med goda översättningar som underlättar bevisföringen för alla.

Jag betraktar mig själv som mycket kvalificerad semiproffs.