Jeg kommenterede som sagt ovennævnte sætning, som må give læseren det indtryk, at Trelleborgene var en medvirkende årsag til dannelsen af et samlet dansk kongerige. Det kan de ikke være, når de er opført i 980 - aldrig har været brugt i større stil - og det eneste historiske udsagn om samlingen af Danmark og Norge stammer fra konstateringen i 965 af denne samling. Det behøver man ikke at være professor for at se. En arkæolog, som forfatter, kan måske tillade sig den unøjagtighed at vende om på historisk årsag og virkning - ikke en historiker - så derfor min isolerede kommentar til en bog og en arkæolog, jeg ellers ikke kender.Med dateringen til de sidste årtier af 900-tallet hører trelleborgene til i en epoke i historien, som er kendetegnet ved vidtgående politiske og sociale omvæltninger, og som i sidste ende mundede ud i dannelsen af et samlet kongerige efter europæisk forbillede
Klaus Ebbesens avisartikel lignede mistænkeligt et mislykket lokalpolitisk nordsjællandsk forsøg på benspænd for Skjoldungernes Nationalpark ved Roskilde baseret på en forældet analyse, som blot blev udtrykt med de gamle radikale historikeres teser om Lejre. Disse fik et fortjent dødsstød af Tom Christensens bog få måneder efter Ebbesens indlæg - ikke af mig.
Jeg kender ingen skole, som benægter Saxos grove manipulation.