Stereotypa stenåldersmänniskor?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Stereotypa stenåldersmänniskor?

Inlägg av sonderling » 29 maj 2015, 13:17

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6176648

"För mycket ariska stenåldersmänniskor" tänkte jag skriva först som rubrik men ..det är inte alltid man fattar min humor...har jag hört.
Ja ni som har forntiden som special område har kanske en åsikt om detta?
Såg vetenskapens värld om folkvandringar och när de kom till Europa och där verkade man mena att det nog gick rätt snabbt för våra gener att gå från afrikan till Vit Kränkt Man.
Så jag undrar nog lite vad man egentligen är ute efter här. Men som sagt jag är bara sporadiskt intresserad av denna tidsepok.

Det enda jag irriterat mig över är när man har oberedda hudar som kläder....

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Stereotypa stenåldersmänniskor?

Inlägg av tryggve » 29 maj 2015, 16:45

sonderling skrev:http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6176648

"För mycket ariska stenåldersmänniskor" tänkte jag skriva först som rubrik men ..det är inte alltid man fattar min humor...har jag hört.
Ja ni som har forntiden som special område har kanske en åsikt om detta?
Såg vetenskapens värld om folkvandringar och när de kom till Europa och där verkade man mena att det nog gick rätt snabbt för våra gener att gå från afrikan till Vit Kränkt Man.
Så jag undrar nog lite vad man egentligen är ute efter här. Men som sagt jag är bara sporadiskt intresserad av denna tidsepok.

Det enda jag irriterat mig över är när man har oberedda hudar som kläder....

Sonderling
Jag vet inte riktigt om man måste vara "ute efter något" alls egentligen. Det är väl i sig kanske inte konstigare att påpeka detta än att man förr alltid framställde forntidens människor som "grottmännskor".

Här är i alla fall en länk till själva avhandlingen om man är intresserad.
https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/38474

Den verkar vara intressant men lång. 400 sidor.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13604
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Stereotypa stenåldersmänniskor?

Inlägg av Markus Holst » 29 maj 2015, 17:09

Jag är mest förvånad över att de kan ha haft kontakt med islam.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Stereotypa stenåldersmänniskor?

Inlägg av tryggve » 29 maj 2015, 17:26

Markus Holst skrev:Jag är mest förvånad över att de kan ha haft kontakt med islam.
Det står vad jag ser inget i avhandlingen om att stenåldersmänniskorna hade det.... :-) Utan under vikingatiden. Det verkar som avhandlingen går från stenålder till i alla fall vikingatid.
Det är nog pressmeddelandet som blivit lite skumt i så fall. Inte ovanligt.

(Nu sökte jag bara på "islam" i texten i avhandlingen, ska sägas).

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Stereotypa stenåldersmänniskor?

Inlägg av varjag » 30 maj 2015, 13:23

Och här en länk till Annika Bünz....
http://historiskastudier.gu.se/Personal ... nnika_Bunz
arbetat på en metod att granska museiutställningar i ett genusperspektiv med hjälp av begreppet intersektionalitet.......
’”teori om visuell semiotik”
Som jag ser det är det första steget i en förändring att söka upp vad det egentligen är som behöver förändras.
För mig låter det som ''realitivistisk marxistisk semantik'' - nuff said!

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Stereotypa stenåldersmänniskor?

Inlägg av sonderling » 30 maj 2015, 20:30

tryggve skrev:
sonderling skrev:http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6176648

"För mycket ariska stenåldersmänniskor" tänkte jag skriva först som rubrik men ..det är inte alltid man fattar min humor...har jag hört.
Ja ni som har forntiden som special område har kanske en åsikt om detta?
Såg vetenskapens värld om folkvandringar och när de kom till Europa och där verkade man mena att det nog gick rätt snabbt för våra gener att gå från afrikan till Vit Kränkt Man.
Så jag undrar nog lite vad man egentligen är ute efter här. Men som sagt jag är bara sporadiskt intresserad av denna tidsepok.

Det enda jag irriterat mig över är när man har oberedda hudar som kläder....

Sonderling
Jag vet inte riktigt om man måste vara "ute efter något" alls egentligen. Det är väl i sig kanske inte konstigare att påpeka detta än att man förr alltid framställde forntidens människor som "grottmännskor".

Här är i alla fall en länk till själva avhandlingen om man är intresserad.
https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/38474

Den verkar vara intressant men lång. 400 sidor.
Tack för länken.

Ute efter, ja ibland tror jag man gör saker till större problem en de är. Och/ eller att det kanske är en politisk agenda bakom.
Vad menas med det här tex?
Vad jag tyckte behövdes var hjälpmedel att kontrollera medier och betydelsebärande lager.
Man vill ju gärna använda ordet PK här? Men tyvärr verkar det som om SD, lagt beslag på ordet. (Eller pådyvlats?)

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Stereotypa stenåldersmänniskor?

Inlägg av tryggve » 30 maj 2015, 21:20

Gissningsvis så får man väl svar på detta om man faktiskt läser avhandlingen. Eller en sammanfattning som väl bör finnas i den. Det är nog tyvärr enda sättet att få svar på den frågan, skulle jag tro.

Eller så kan man kanske kontakta författaren själv och fråga, det borde väl finnas en epostadress eller telefonnummer i länken.

Jag får intrycket att det som främst kritiseras att det är en förenklad bild som presenteras i utställningarna. Och kanske även att man inte har med nyare rön/data, men det kan vara ett missförstånd från min sida.

Skriv svar