Vad hände på 500-talet ? Hemvändare ?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Gamle G
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 juni 2013, 06:07

Re: Vad hände på 500-talet ? Hemvändare ?

Inlägg av Gamle G » 27 juni 2020, 10:48

a81 skrev:
19 april 2020, 22:51
Vad jag vill påpeka är att det faktiskt inte finns någon text som säger att någon stam heruler utvandrade från Norden. Det enda vi har är att danskar körde bort heruler, men det kan lika gärna ha hänt i början av 500-talet när dessa heruler vandrade norrut.
Troligast kanske är att det var så. När (om) de lämnade Norden kallades de nåt helt annat, kanske flera namn; stammar/ klaner/ familjer, och när de i så fall återvände hade de under åren på kontinenten skapat sin identitet som "heruler" el dyl genom "samman och omsmältning", och ju längre den kunna ägt rum, ju större problem kunde det då bli när de "skulle hem" igen. Andra folk hade tagit deras plats, kanske t o m vågat göra nåt som "herulernas" anfäder inte ville/ orkade utan de "stack" i stället. Alltså stanna kvar och kämpa mot naturens krafter t ex, missväxt och sånt. Och så kommer ett gäng främlingar med konstig dialekt (typ) och säger "..hej, vi är tillbaka igen". Och det gick då inte alltid bra ("..vaddå tillbaka!?.."). Tills de kanske började visa ödmjukhet och erbjuda sina kunskaper och tjänster?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Vad hände på 500-talet ? Hemvändare ?

Inlägg av Valdemar Sappi » 27 juni 2020, 11:16

Varför görs hemvändare till något som främmande?
Tänk Harald Hårdråde. Även han var hemvändare, om än långt senare. Hur 'främmande' och annorlunda var han?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad hände på 500-talet ? Hemvändare ?

Inlägg av Markus Holst » 27 juni 2020, 12:50

Valdemar Sappi skrev:
27 juni 2020, 11:16
Varför görs hemvändare till något som främmande?
Tänk Harald Hårdråde. Även han var hemvändare, om än långt senare. Hur 'främmande' och annorlunda var han?
Vad jag förstått så hade väl 500-talets "hemvändare" varit borta några generationer, medan Harald levde i exil i Gårdarike ett tag. Han var född i norsk kultur i Norge medan de förmodade herulerna väl hade "latiniserats" en hel del under generationers vistelse på kontinenten.

Gissar jag.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Vad hände på 500-talet ? Hemvändare ?

Inlägg av Valdemar Sappi » 27 juni 2020, 23:17

Jo så sägs det. Men jag har väldigt svårt att tro på det. För mycket av saga. Femhundra år senare ser vi hur en ström av ynglingar reser ner och tillbaks. Tror att det var liknande då på 500-talet. Upplever den där bilden av hemvändande efter generationer som ganska naiv och allt för konstruerad för att vara trovärdig. Har alltid tyckt de skorrar om allt ihop.
Men någon sanning om det har jag ju inte. Ingen annan heller...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad hände på 500-talet ? Hemvändare ?

Inlägg av Markus Holst » 27 juni 2020, 23:31

Jag håller med dig. Det låter underligt att man "åker hem" efter 300 år. Jag läste artikeln om herulerna på Wikipedia. Den var påfallande spekulativ och naiv, pratade om bevis för att herulernas kungafamilj kom till Sverige år 512 och liknande svårbevisbara saker.

Nog hade fornborgarnas byggare erfarenhet från kontinenten, men de som hade skaffat sig erfarenheten var nog födda här uppe.

Gamle G
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 juni 2013, 06:07

Re: Vad hände på 500-talet ? Hemvändare ?

Inlägg av Gamle G » 28 juni 2020, 14:12

Markus Holst skrev:
27 juni 2020, 23:31
Nog hade fornborgarnas byggare erfarenhet från kontinenten, men de som hade skaffat sig erfarenheten var nog födda här uppe.
De som dödades i Sandby borg ska i varje fall varit det. "I trakten/ regionen" t o m, enligt genomförda isotopundersökningar. Men frågan är då var deras föräldrar var födda; borgen var ju bara ett halvsekel gammal när den förstördes?

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad hände på 500-talet ? Hemvändare ?

Inlägg av History freak » 23 november 2020, 21:57

Jag var tvungen att le ikväll. I Vetenskapens värld tog man upp den fruktansvärda massakern i Sandby borg. Man påpekade också vad jag hävdat i minst tjugo år, nämligen att nordborna varit nere i romarriket under flera hundra år som legosoldater och som kom tillbaka till sitt hemland då arbetsgivaren Romarriket föll samman år 476. Att DNA visar att de kom från området kring Öland visar att de inte var bofasta i romarriket.

Att Jonathan Lindström tar dessa ord i sin mun i Vetenskapens värld bevisar att egentligen logiska självklarheter börjar tränga undan brist på logik och förnuft hos den gamla generationens forskare.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad hände på 500-talet ? Hemvändare ?

Inlägg av Markus Holst » 23 november 2020, 22:05

History freak skrev:
23 november 2020, 21:57
Jag var tvungen att le ikväll. I Vetenskapens värld tog man upp den fruktansvärda massakern i Sandby borg. Man påpekade också vad jag hävdat i minst tjugo år, nämligen att nordborna varit nere i romarriket under flera hundra år som legosoldater och som kom tillbaka till sitt hemland då arbetsgivaren Romarriket föll samman år 476. Att DNA visar att de kom från området kring Öland visar att de inte var bofasta i romarriket.
Men är detta något nytt? Jag har läst böcker om svensk forntid under minst 20 år och aldrig förstått annat än att nordborna tog tjänst i Rom, för att rätt ofta komma hem igen. Eftersom jag fattat det så måste det ha stått i de böcker jag läst.

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad hände på 500-talet ? Hemvändare ?

Inlägg av History freak » 23 november 2020, 22:10

Det är just det som jag har hävdat i denna tråd, att ett helt folk av hemvändare kom hem med vapen, dådkraft och kunskaper som dominerade och på sikt förändrade vårt land.
Senast redigerad av 1 History freak, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad hände på 500-talet ? Hemvändare ?

Inlägg av Markus Holst » 23 november 2020, 22:17

Då har du använt 32 sidor till att vara otydlig. I dina två första inlägg pratar du om ett "hemvändande folk". Några killar som har jobbat utomlands några år är inte ett folk.

History freak
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 27 mars 2015, 02:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad hände på 500-talet ? Hemvändare ?

Inlägg av History freak » 23 november 2020, 22:22

Det handlar inte om några killar som kom hem. Det handlar om ett helt folk som återvände till ursprungslandet. En del som bara varit borta några år, förmodligen fler som i generationer hade varit stationerade i romarriket. De ungdomar som åkte ner var nog oftast de söner som inte fick ärva fädernesgården.

Skriv svar