Odin hang med hovedet nedad

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Odin hang med hovedet nedad

Inlägg av Jens Yde » 31 december 2013, 12:52

Her på årets sidste dag har jeg fundet noget om Odin, som jeg ikke synes at have hørt om før.

Følgende er fra Skoletjenesten, Nationalmuseet:
Er det sandt, at Odin fik runerne af Mimer? Nej, det er fup.

Fakta er: Odin fik runerne ved at hænge ni nætter i et træ med hovedet nedad. Da han kom ned lå runerne på jorden. Men sin visdom fik Odin ved at drikke af Mimers brønd mod at betale med sit ene øje.

Så er det altså ikke helt rigtigt, hvad der står på nettet? “When Odin sacrificed himself to himself, he hung upside down as the hanged man upon the gallows of Yggdrasil for nine days and nights. In return, he secured from the Well of Wyrd eighteen (twice nine) charms or runes”.
http://en.wikipedia.org/wiki/Numbers_in_Norse_mythology

Hang ofrede mennesker og dyr i Uppsala også med hovedet nedad?

Kan ”hænge med hovedet nedad” da være en oldnordisk måde at sige, at man prøver at blive klog?

(Man kan som bekendt lære af historien i sin egen tid, men man kan også gå den anden vej. Jeg var ved at læse om en 22-årig kvinde, der havde fået udmærkelse i journaliststudiet på universitetet, og som kom i tv, da hun i Kiev med en kædesav fældede et kors med Jesus, rejst til minde om ofrene i holodomor og til påmindelse om den militante ateist Stalin. Herefter stillede journalisten sig op foran pressefotograferne på en måde, som nogle tolker som Odin-ni-dage-i-træet-stilling. Tilhører kvinden da de asatroende? Hun har i 2013 fået asyl i Paris)

Chia
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 januari 2014, 12:25

Re: Odin hang med hovedet nedad

Inlägg av Chia » 18 januari 2014, 10:58

Kanske finner du vad du söker här:
http://eddabloggen.wordpress.com/2013/0 ... ldstradet/

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Odin hang med hovedet nedad

Inlägg av Jens Yde » 18 januari 2014, 21:56

Chia skrev:Kanske finner du vad du söker här:
http://eddabloggen.wordpress.com/2013/0 ... ldstradet/
Tak for linket.

Der står: "Nyligen har nordistprofessorn Lennart Elmevik i Uppsala mycket övertygande visat att Yggdrasil inte alls betyder ”Odens häst” från början utan någonting i stil med ”den skräckinjagande kolossen”, eftersom ygg primärt har med skräck att göra, och drasil primärt betyder något stort och oformligt (jämför ”drasut” på modern svenska)".

Det passer mig fint, idet jeg påstår, at Yggdrasil i virkeligheden er en omskrivning af Trondheimsfjorden, der både fremstår som en skrækindjagende kolos og - ved siden af en hest - var det hurtigste transportmiddel. Trondheimsfjorden ligger som udskåret i landskabet og kan minde om et træ.

Odin fortæller, her i engelsk oversættelse: "I know that I hung on a windy tree, nine long nights. No one can tell about that tree, from what deep roots it rises".

Jeg tolker “windy tree/vindpinat träd” som Trondheimsfjorden, og ikke som et træ, som vi kender det fra skoven.

Vi må dog huske at spørge om, hvor Yggdrasil egentlig er omtalt i Havamal?

Og hvor står der, at Odin hang med hovedet nedad?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Odin hang med hovedet nedad

Inlägg av Odinkarr » 19 januari 2014, 00:44

"Nyligen har nordistprofessorn Lennart Elmevik i Uppsala mycket övertygande visat att Yggdrasil inte alls betyder ”Odens häst” från början utan någonting i stil med ”den skräckinjagande kolossen”,

Lennart Elmevik håber tilsyneladende på at ingen kender til Grundtvig i Uppsala og omegn.......

Jeg citerer kort fra en fodnote i mit afsnit om Verdenstræet (og det skrev jeg for snart 13 år siden):

http://verasir.dk/show.php?file=chap22-3.html#toc120

Der er uenighed om den korrekte stavemåde for heitet for Verdenstræet. "Yggdrasil", som skrevet i vore saga med betydning ”hest”, eller ”Yggdrasill”, der er Grundtvigs vurdering, med betydning ”støtte”. ”Yggr, Uggr” betyder "Frygt", hvorfor "Yggdrasill" har betydningen "Frygtens Støtte". "Yggr, Uggr" er samtidigt et heite for Odin .

Den teologiske forståelse findes i Hávamál (vers 138, Ældre Edda) og det oldengelske digt ”Drømmen om roden” fra år 650-750 e.Kr., hvor Odin hænger og ofrer sig selv for stammens ve og vel. Symbolet på Verdenstræet er galgen/trækorset, der igen oprindeligt intet har med kristendommen at gøre, hvorfra Odin/Kongen ofrer sig for stammen og Balder ofres under Sommersolhverv. Rejsen fra denne til den næste verden skal altid foregå under beskyttelse af Det Store Dyr, i de fleste tilfælde hesten. Derfor kan begge forståelser være sande. Jeg mener at Grundtvigs stavemåde ”Yggdrasill” er den oprindelige, og at vi genfinder forståelsen i Rig Veda (Bog 10:XVIII:5), der siger i min oversættelse til nudansk:

”Som dagene følger hinanden slag i slag, som årstiderne trofast følger hinanden,
form da deres liv, O’ Støtte, så den unge ikke svigter den ældre”.

Grundtvig fremstiller sagen som så i ”Nordens Mythologi” (1832, ”Asken Ygdrasill”, s.237-239):

”... Endnu staar tilbage at tale om Askens Navne, men da Ygdrasill, som staaer i Spidsen, og gaaer for Egen-Navnet, endnu er en Gaade, giör vi bedst i at begynde med den historiske Bemærkning, at Sachserne lige til Carl den Stores Tid skal have havt en stor Træ-Blok staaende under aaben Himmel, som en Helligdom, og at de kaldte den Almind-Stötten, (universalis columna) fordi de troede, den bar det Hele 1.

1 Frondosis arboribus fontibusqve venerationem exhibebant, truncum qvoqve ligni non parvæ magnitudinis in altum erectum sub divo colebant, patria eum lingva Irminsul appellantes, qvod latine dicitur universalis columna qvasi sustinens omnia. Script. Rer. Dan. II.41.


Grundtvig skriver i en note s. 239:

”syll” på A.S. [angelsaksisk] er nemlig ikke blot, som vores ”Syld” Grundvold, men ogsaa Stötte, Sule, som i den A.S. [angelsaksiske] Orosius (p. 32), hvor ”Erceles syla” 1 er ”Herkules Stötter”.

1 Der står faktisk ”Ercoles syla”.

Ordet ”sylla, syllr” (oldnordisk) betegner ”planke imellem Stolperne i en Bygning og i Flugt med den øverste Kant af Væggen”. Ordet ”sylla, syllr” har derfor på oldnordisk helt samme betydning som på oldengelsk, nemlig ”støtte”.


citat slut

"asci Yggdrasils" forekommer i Grímnismál (vers 32-33, Ældre Edda), og nævnes i Fjolsvinnsmál (vers 21, 25, Ældre Edda) som ”Mímameiðr” (Mimir’s træ) og ”meiðs kvistum Míma” (Mimir træets' kviste) – Mindet og visdommens træ. I Baldrs Draumar/Vegtamskviða (vers 9, Ældre Edda) kaldes træet ”hróðrbaðm” (hæderstræet).

Det forekommer ingen steder, ej heller i urnordisk tanke, at Odin eller kongen hænger med hovedet nedad. Det må være et Mussolini-minde der spiller ind.

mvh

Flemming

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Odin hang med hovedet nedad

Inlägg av Jens Yde » 19 januari 2014, 01:19

Det ser ud til, at historien om "an inverted Odin" stammer fra 1971, og at ophavsmanden er professor Jere Fleck, the Germanic Languages Department, University of Maryland.

Historien er blevet til fakta hos blandt andre det danske nationalmuseums tjeneste for børn og hos Biblioteksstyrelsen.

http://www.bs.dk/publikationer/andre/dr ... cation.htm

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Odin hang med hovedet nedad

Inlägg av Notarius » 21 februari 2014, 23:13

Kære Jens Yde.
Hvorfor søger du dog "på nettet"? Så vidt jeg husker, er du tidligere journalist og burde kende til kildekritik. Hvorfor læser du ikke kilderne, f.eks. Den ældre Eddas Gudesange og andre kilder, hvis du vil vide noget om dengang Odin hang i træet?

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Odin hang ikke med hovedet nedad

Inlägg av Jens Yde » 22 februari 2014, 17:50

Notarius skrev:Kære Jens Yde. Hvorfor læser du ikke kilderne, f.eks. Den ældre Eddas Gudesange og andre kilder, hvis du vil vide noget om dengang Odin hang i træet?
Svar: Det er alt for omfattende at lære at læse oldnordisk.

Spørgsmålet minder mig om et tidligere medlem på forum’et ved navn Jan Eskildsen. Når man spurgte om noget, så opfordrede han altid til at læse alverdens bøger:
- læs bogen "Vikingerne i Frankrig" af Niels Skyum-Nielsen.
- find dette dokument på nettet "Sven Estridsens danmarkshistorie Danmarks politiske historie ca. 890-965" af Bent Østergaard.
- se en forholdsvis ny bog: Jagodzniski, Marek Franciszek: Truso. Between Weonodland and Witland.
- og denne Villads Jensen, Kurt: Korstog ved verdens yderste rand. Danmark og Portugal ca. 1000 til ca. 1250. Syddansk Universitetsforlag. Pris: kr. 348,00.
- se evt også bogen Mare Balticum fra Nationalmuseet i DK.

Enorme mængder. Jan Eskildsen fortalte om sig selv, at han i sin barndom og ungdom opvoksede i Brønshøj i København i en ejendom, der lå på hjørnet af Svenskelejren, og mange skoleferier tilbragte han på en gård på Djursland, hvor hans forældre stammede fra.

Jan Eskildsen meldte sig ud af Skalman på den tid, da han var blevet optaget i den fornemme Kraks Blå Bog, der omtaler næsten alle danskere, der er værd at vide noget om. Generaler, milliardærer, udenrigsministre, solodanserinder – og Jan Eskildsen.

Professor, dr. phil. Kirsten Drotner er medlem af Videnskabernes Selskab, dækker faget Medievidenskab og fortalte i ovenstående link: ”I den nordiske mytologi har Odin magt over runerne. Det fik han ved at ofre sig selv til sig selv: i ni dage og nætter hang han i et træ med hovedet nedad uden at få hverken vådt eller tørt, og han samlede sin kraft indad og nedad”.

Er Kirsten Drotner optaget i Kraks Blå Bog?

Jeg støtter mig til Flemming, der skrev: Det forekommer ingen steder, at Odin eller kongen hænger med hovedet nedad.

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Odin hang med hovedet nedad

Inlägg av Notarius » 23 februari 2014, 21:03

Du kommer langt omkring, men jeg kan ikke forholde mig til alt det. Blot dette: Den ældre Eddas Gudesange er en dansksproget bog (Karl Gjellerup) med illustrationer af Lorenz Frølich, og den kan lånes på biblioteket.

I Rune-Sangen hedder det:

Jeg veed at jeg hang paa vindgynget Træ,
samfelde ni nætter
Stungen med Spjud, skjænket til Oden,
jeg selv til mig selv.

Ei bødes mig Brød, ei bragtes mig Horn,
nedad speided jeg skarpt:
Runer jeg hæved, hæved dem raabende,
saa faldt jeg ned til sidst.

o.s.v.

Kirsten Drotner har ikke ret.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Odin hang med hovedet nedad

Inlägg av Odinkarr » 24 februari 2014, 01:58

Jeg vil kort tilføje at begrebet "runesang" er knyttet til, og identisk, med Hávamál (vers 146-163), Ældre Edda, hvor de 18 vers hver antages at udgøre en runesang. Sekvensen af versene er ingen tilfældighed.

Hávamál (vers 138), Ældre Edda:

Veit ek, at ek hekk
vindgameiði á
nætr allar níu,
geiri undaðr
ok gefinn Óðni,
sjalfur sjalfum mér,
á þeim meiði
er manngi veit
hvers af rótum renn.

der i min oversættelse lyder:

Ved jeg, at jeg hængte
på en vindblæst galge
i hele ni nætter,
gennemboret af et spyd
og givet til Odin
offeret, selv til mig selv,
den klogeste ved ikke
hvorfra oprinder den gamle rod

samt Hávamál (vers 139), Ældre Edda er mig bekendt ikke en del af "runesangen".

http://www.heimskringla.no/wiki/H%C3%A1vam%C3%A1l

Det oldengelske læredigt ”De 9 Urters Galder” (þas nygon wyrta galdor) eller ”The Nine Herbs Charm” (sætning 36-40) gentager Hávamál (vers 138, Ældre Edda) .

Herudover har vi en lang række heite fra forskellige saga, der forudsætter kendskab til at Odin som gud hænger og ofrer sig selv.


mvh

Flemming

Skriv svar