"Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av Jens Yde » 19 oktober 2013, 12:40

Gamle G skrev:I dagens "Upsala Nya Tidning":
http://www.unt.se/sverige/stort-fornfyn ... 45863.aspx

"Två långa rader med fundament till höga trästolpar har grävts fram - den ena nästan en kilometer lång".
Storskaligt då, väl? Rituell orsak kanske?
"Den ena stolpraden har rests i nordsydlig riktning, den andra i östvästlig riktning och i vinkel norrut mot kungshögarna", skriver UNT.

Efter studier af google maps vil jeg sige, at den store stolperækkes retning går mod nord-øst- og at længden er cirka 858 meter.

DN har både tegning og foto. Det er lidt forvirrende, synes jeg. Er det sandt, at tegningen har nord opad, mens fotografiet er taget i sydlig - altså sydvestlig - retning?

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/pe ... mysterium/

Det var en stor hjælp, om de faktuelle oplysninger kunne være helt præcise.

"Eksakt seks meter".

Umuligt vil man umiddelbart sige.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av Jens Yde » 19 oktober 2013, 14:07

Linjen i stolperækken ved Uppsala peger mod nord-nordøst. Cirka 20 grader øst for nord, så vidt jeg kan se.

Skibssætningen i Jelling peger ligeledes cirka 20 grader øst for nord.

Norges kyst nord for Trondheimsfjorden ligger på samme måde i retningen 20 grader øst for nord, så vidt jeg kan se.

Jeg synes disse oplysninger bør indgå i en brainstorm om det nye fund ved Gammel Uppsala.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av a81 » 20 oktober 2013, 00:40

Jens Yde skrev:DN har både tegning og foto. Det er lidt forvirrende, synes jeg. Er det sandt, at tegningen har nord opad, mens fotografiet er taget i sydlig - altså sydvestlig - retning?

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/pe ... mysterium/
Ja, det är korrekt, satellitbilden med den tecknade linjen i är orienterade som en karta med norr uppåt, medan flygfotot är taget från norr mot syd.

Starkodder
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 6 mars 2011, 11:01

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av Starkodder » 20 oktober 2013, 15:57

Jens Yde skrev:Linjen i stolperækken ved Uppsala peger mod nord-nordøst. Cirka 20 grader øst for nord, så vidt jeg kan se.

Skibssætningen i Jelling peger ligeledes cirka 20 grader øst for nord.

Norges kyst nord for Trondheimsfjorden ligger på samme måde i retningen 20 grader øst for nord, så vidt jeg kan se.

Jeg synes disse oplysninger bør indgå i en brainstorm om det nye fund ved Gammel Uppsala.
Utveckla gärna..menar du att stolpraden är riktad utifrån riktningen på kusten norr om Trondheim??? Den är rätt flikig, inte lätt att hitta en rät linje där. :)

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av Jens Yde » 20 oktober 2013, 17:47

Starkodder skrev:
Jens Yde skrev:Linjen i stolperækken ved Uppsala peger mod nord-nordøst. Cirka 20 grader øst for nord, så vidt jeg kan se.

Skibssætningen i Jelling peger ligeledes cirka 20 grader øst for nord.

Norges kyst nord for Trondheimsfjorden ligger på samme måde i retningen 20 grader øst for nord, så vidt jeg kan se.

Jeg synes disse oplysninger bør indgå i en brainstorm om det nye fund ved Gammel Uppsala.
Utveckla gärna..menar du att stolpraden är riktad utifrån riktningen på kusten norr om Trondheim??? Den är rätt flikig, inte lätt att hitta en rät linje där. :)
"Vikingerne" syntes at have haft en anden opfattelse af nord end os. Det er som om, at deres nord er drejet mod øst.

Den Oldengelske Orosius, en oversættelse og bearbejdelse af Orosius' verdenshistorie, skelner således hen imod 900-tallet mellem syddaner, der beboede Jylland og sandsynligvis Fyn, og norddaner, der beboede øerne, Sjælland og Skåne m.m. (Gyldendal, den store danske)

Jeg foreslår, at kysten i Norge, Nor-way, Nor-wegen, på vejen til Nordkap, har været nord for dem. En linje fra Trondheim til f.eks. Bodø går således cirka 20 grader øst for nord.

Har der omkring år 500 været en eller flere stjerner cirka 20 grader øst for himlens nordpol, som hedningene har pejlet efter? Jeg har i løbet af en time ikke fundet et svar.

Jeg har lagt mærke til, at man i Trondheim har en lidt alternativ opfattelse af nord og øst. Følgende postede jeg for et år siden:

Her er nogle eksempler på nord-øst-forviklinger omkring Trondheim:

”Trondheim lufthavn Værnes ligger ved E6, 32 km nord for Trondheim sentrum. Flyplassen ligger i Stjørdal kommune i Nord-Trøndelag, kun 3 km fra Stjørdal sentrum”.
http://www.trondelag.com/overnatting/alle/457063/
Lufthavnen ligger i virkeligheden øst for Trondheim centrum.

”Hell Musikfestival (30 kilometer nord for Trondheim)”
http://www.visitnorway.com/dk/Rejsemal/ ... Trondheim/
Hell er i virkeligheden øst for Trondheim.

”Gudehovet som i fjor ble avdekket som et nær komplett anlegg på Ranheim i Sør-Trøndelag, ca. 10 kilometer nord for Trondheim sentrum, ble oppdaget ved en tilfeldighet”.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 27104.html
Men Ranheim ligger øst for Trondheim.

OBS:10 kilometer nord for Trondheim er der dybt vand.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av Jens Yde » 20 oktober 2013, 19:38

Måske har nordboerne brugt Lille Bjørn (Ursa Minor) som retningsviser? Stjernen længst væk fra himlens nordpol ligger i forårsmånederne cirka 20 grader øst for nord. I årets løb roterer Lille Bjørn rundt om nordpolen. Man ved ikke hvorfor stjernebilledet hedder Lille Bjørn, og jeg har ikke fundet ud af, om Lille Bjørn så sådan ud omkring år 500.
umi_map.gif
umi_map.gif (6.24 KiB) Visad 3877 gånger
.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av Odinkarr » 21 oktober 2013, 01:41

I ni dage fejres gæstebud og lignende religiøse handlinger. På hver dag ofrer de et menneske sammen med dyrene, så at det i ni dage bliver 72 dyr, der ofres
Jeg er lidt tungnem så det er først lige gået op for mig hvad der faktisk beskrives.

Der sker 8 ofringer pr. dag over en periode af 9 dage.

den 8-takkede stjerne er i kunst en kenning for Moder Jord - dagens gang + nattens gang = uret for tid i "eykter"-systemet.

Hvor de 9 verdener er repræsenteret ved ofringer over en 9 dages periode, er 8-ofringerne bol-ofringer, der fysisk kan være foretaget således, hvis man har fulgt den urnordiske opdeling af tid:

1. ofring: ótta/*uhta, kl. 0300 Retning: Sydøst
2. ofring: miður morgunn (midt morgen), kl. 0600 Retning: Øst
3. ofring: dagmál/dægmæl (dagmål), kl. 0900 Retning: Nordøst
4. ofring: miðjan dag/hádegi (højdag), kl. 1200 Retning: Nord
5. ofring: nón/undorn, kl. 1500 Retning: Nordvest
6. ofring: miðaftann (mid aften), kl. 1800, Retning: Vest
7. ofring: náttmál (natmål), kl. 2100 Retning: Sydvest
8. ofring: miðnætti (midnat), kl. 2400 Retning: Syd

Den urnordiske bol-opdeling skabes ved en ring, hvor navet i ringens midte er omdrejningspunktet.

Tiden bestemmes ved at der på en skyfri nat bankes et spyd/lanse ned i jorden i ringens midte (bolets nav) således at spidsen af spydet (lansen) peger nøjagtigt mod Ledestjernen (Polarstjernen, Nordstjernen). Dette kan enhver gøre ved, fra jorden, at ”sigte” mod Ledestjernen.

Hvad vi faktisk har gjort er at opstille solurets ”viser” parallelt med jordens tænkte rotationsakse (dvs. den vandrette vinkel = breddegraden for bygden eller fra 54° ved Ejder-floden til 64° ved Trondheim). Soluret vil nu vise Den Sande Tid (Den Sande Sol) for den længdegrad hvor bygden befinder sig. Det sker med en fejl på max. 16 min. i løbet af et helt år som følge af tidsjævning (tidsækvation, equation of time), da jorden ikke bevæger sig omkring solen med samme konstante hastighed. I eykt-systemet er denne usikkerhed ikke målbar og derfor uden betydning.

Herved har man styr på tiden, og derfor ofringstiderne.

Det er helt konsekvent på alle de danske bygder fra landnamstiden at de er opbygget efter dette bol-system. Det er også helt konsekvent at der er trukket linier inde i bol-ringen (i bygder i form af veje), der giver os et hjul med 8 eger. Disse linier kaldes "sólhringr, sólarhringr" (solring, solringen).

Jeg vil jo gætte på at det er således det har taget sig ud i Uppsala, og alle andre steder.

mvh

Flemming

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av spiring » 21 oktober 2013, 08:37

stenen2 skrev:Intressant är att den nordliga föregår dateringen av kungshögarna, d v s den restes före dessa. Platsen var alltså betydelsefull innan dessa anlades, något som förvånar mig.
Själv skulle jag bli mer förvånad om det visade sig att "kungshögarna" uppstått i ett vakuum, dvs att platsen inte haft någon sorts betydelse redan innan.
Allt är idioternas fel.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av Jens Yde » 21 oktober 2013, 19:37

Måske har nordboerne brugt Lille Bjørn (Ursa Minor) som retningsviser? Stjernen længst væk fra himlens nordpol ligger i forårsmånederne cirka 20 grader øst for nord.
Det var kun et forslag.

Da arkæologer fandt skibe på Ösel fra cirka år 700 blev det oplyst, at årsagen til, at skibenes stævne peger mod nordøst er, at skibene således lå på linje med Mælkevejen, som den tegner sig på himlen om sommeren.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av a81 » 21 oktober 2013, 19:59

Om vi tillåter oss att vara lite spekulativa kan vi anta att Ottar Vendelkråka verkligen begravdes i Ottarshögen i Vendels socken ett par mil norr om Gamla Uppsala.

Ottars son Adils uppges sedan ha vunnit över farbrodern Ale (eller en norsk kung Åle) i Slaget på Vänerns is (http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_p%C ... A4nerns_is).

Kanske är det Adils hans hans närmaste som finns begravda i kungshögarna i Gamla Uppsala, som bör ha uppförts omkring slutet av 500-talet. Men Gamla Uppsala måste ha varit en betydelsefull plats långt tidigare, stolpraderna måste ha varit ungefär 100 år gamla, om de fortfarande fanns kvar, när kungshögarna uppfördes.

Adils son Östen uppges ha begravts i Östens hög i Östanbro i Västmanland (cirka tio mil sydväst om Gamla Uppsala).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11936
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 november 2013, 14:47

Riksantikvarieämbetet har också en artikel om fornfyndet i Gamla Uppsala och även en karta finns med.

http://raa.se/okant-monument-fran-jarna ... a-uppsala/

Ni som inte känner till området eller rättare sagt inte har varit där så bjuder jag på en liten beskrivning. Det aktuella området är dels söder om kyrkan (svart kors) och kungahögarna(runda symboler). Dels längs med länsväg 290 upp till Vittulsbergavfarten (där järnvägen korsar efter högerkurvan från Gamla Uppsala räknat.

Har inte varit där o tittat ännu, men det är intressant där uppe i norra Uppsala.

Stefan

aftonande
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2008, 08:20

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av aftonande » 15 november 2013, 10:20

Om trä ruttnar på några år i jorden, hur kommer det sig då att man har funnit 1000 år gamla träskepp i jorden?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av millgard » 15 november 2013, 11:53

Trä ruttnar om det finns syre. I tex lera eller mossar/myr finns inget syre och då stannar förmultningsprocessen.

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av Anders Ström » 16 november 2013, 10:22

Jag har alltid tyckt att Gamla Uppsala, är en mer sevärd järnåldersboplats än Birka, som är så mer omtalat än denna. Som jag tidigare påpekat i detta forum, konstigt att Gamla Uppsala inte finns på världsarvlistan när Birka finns med.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: "Stort fornfynd i Gamla Uppsala"

Inlägg av a81 » 16 november 2013, 23:59

Tycker också att det är märkligt att inte Gamla Uppsala är med på Unescos världsarvslista, varför inte som ett kombinerat världsarv tillsammans med Birka och Sigtuna?

Det är för övrigt också mycket märkligt att inte Gamla Stan i Stockholm finns på Unescos världsarvslista. Alla(?) andra lika historiskt intressanta stadskärnor i norra Europa är det: Tallinn, Riga, Lübeck, Sankt Petersburg, Prag, Warszawa, Krakov, Visby, etc, etc.

Skriv svar