Hvordan ser man på verdenshjørnerne i Norge?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Hvordan ser man på verdenshjørnerne i Norge?

Inlägg av Jens Yde » 21 november 2012, 23:52

Jeg har flere gange bemærket, at man omkring Trondheim, Nor-ge, har en alternativ opfattelse af verdenshjørnerne. Når venlige mennesker i domkirkebyen siger, at man skal køre "den vej, mod nord", så finder turisten senere ud af ved at studere landkort, at han er kørt mod øst.

Her er en artikel fra Store Norske Leksikon, hvor byens nordlige retning er drejet mindst 45 grader mod øst:

"Singsaker er et villastrøk i Trondheim som i nord grenser til Rosenborg og Kristiansten festning, i øst til Berg, i sør til Gløshaugen og i vest til Bakklandet. Området har sitt navn etter Singsaker gård, som ble fradelt Elgeseter gård i 1796.
Navnet kommer av mannsnavnet Singulfr og akr (åker)".

I Danmark kendes siden 900 betegnelsen norddaner og syddaner, hvilket har skabt forvirring. Norddanerne ser ud til at have boet på Sjælland og i Skåne, mens syddanerne boede nærmest vest herfor, i Sydjylland.

Stammer betegnelsen norddaner og syddaner fra en nordmand?

Peger man i hele Norge i dag nord ud i retningen øst eller nordøst?

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Hvordan ser man på verdenshjørnerne i Norge?

Inlägg av Jens Yde » 22 november 2012, 19:50

Her er nogle eksempler på nord-øst-forviklinger omkring Trondheim.
Er det et gammelt fænomen? Kendes det fra andre steder i Norden?

”Trondheim lufthavn Værnes ligger ved E6, 32 km nord for Trondheim sentrum. Flyplassen ligger i Stjørdal kommune i Nord-Trøndelag, kun 3 km fra Stjørdal sentrum”.
http://www.trondelag.com/overnatting/alle/457063/
Lufthavnen ligger i virkeligheden øst for Trondheim centrum.

”Hell Musikfestival (30 kilometer nord for Trondheim)”
http://www.visitnorway.com/dk/Rejsemal/ ... Trondheim/
Hell er i virkeligheden øst for Trondheim.

”Gudehovet som i fjor ble avdekket som et nær komplett anlegg på Ranheim i Sør-Trøndelag, ca. 10 kilometer nord for Trondheim sentrum, ble oppdaget ved en tilfeldighet”.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 27104.html
Men Ranheim ligger øst for Trondheim.

10 kilometer nord for Trondheim er der dybt vand.

Jeg ved ikke om en tilsvarende opblanding af verdenshjørnerne findes i Danmark. Men endnu langt op i det 20. århundrede orienterede landboerne sig efter verdenshjørnerne, ”trillebøren står nord for det gamle træ” og ”koen er tøjret i vestenden af marken”. Kunne man bruge vendingen inde i huset? ”Dine briller ligger øst for kakkelovnen”?

Spørgsmålet om, "hvorfor trønderne siger nord, når det i realiteten er øst" er sikkert trivielt i Norge, men vi kender det formentlig ikke i Danmark.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Hvordan ser man på verdenshjørnerne i Norge?

Inlägg av frodeh » 22 november 2012, 20:20

Jeg har bodd i Trondheim og har ikke observert dette, og jeg tror ikke det er hold i at man har et forvridd bilde på verdenshjørnene i Trondheim/Norge.

Om jeg skal spekulere på hva som ligger bak eksemplene du nevner, så KAN dette ha å gjøre med at Trondheim representerer skillet mellom Nord- og Sør-Norge (navnet Norge betyr i prinsippet "veien nordover" eller noe slikt), og skal man nordover fra Trondheim så må man først innover (dvs østover) i Trondheimsfjorden. Alle eksemplene du fant ligger på denne aksen mellom Trondheim og Hell, som er første reisestrekning på E-6 nordover fra Trondheim.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Hvordan ser man på verdenshjørnerne i Norge?

Inlägg av Jens Yde » 26 januari 2016, 09:00

Trondheim-fænomenet med oldnordisk angivelse af verdenshjørnerne kendes også fra Thy i Nordvestjylland.

Vikingernes nord lå et godt stykke øst for vore dages nord og Polarstjernen, og i Trondheim – og Thy - er det almindeligt at sige og skrive nord, når der menes øst.

Det blev set i 2015, da lokalpressen dækkede ”VM i pløjning i Hjardemål nordvest for Thisted”. Det var en næsten 90 graders drejning af det 21. århundredes virkelighed, idet Hjardemål ligger nordøst for Thisted.

Her er flere eksempler fra områder, der ligger øst for Thisted og Hanstholm:

Allerede den 9. april 1940 kom der tyske tropper til Thy. De fleste rykkede straks videre til Hansted og længere nordpå til Vendsyssel. Positionen blev angivet til at være ca. 3,5 km nord for Thisted. Da flyet passerede Thisted, observerede besætningen hele 9 tyske vandflyvere af typen Fie 115, men det kunne være attrapanlægget i Fårtoft, besætningen så. Da formationen nåede Lildstrand nord for Hanstholm . . .(cand.mag. Weber).

Det naturskønne og kuperede område Sennels ligger 7 km nord for handelsbyen Thisted (Bureauet Sol og Strand).

Tidligt i morges kørte en ung mand galt på Bygholmvejlevej nord for Thisted (TV midt-vest).

WWF arrangerer onsdag den 5. august et Opdag Havet-event ved Limfjorden ved Feggesund gamle færgeleje nord (rettet til nordøst) for Thisted i Thy (Verdensnaturfonden).

Energinet.dk går i gang med forbindelsen mellem Struer og Skive og ledningerne gennem Vejlerne nord for Thisted (energy-supply).

Jeg skal desværre have solgt mit hus i Vesløs, 20 km nord for Thisted (unge Bryndis).

Når der holdes gudstjeneste i Øsløs, Vesløs og Arup Kirker nord for Thisted, tier orglet. I stedet ledsages salmesangen af en violinist (Kristeligt Dagblad).

Amtoft Havn ligger i den vestlige del af Limfjorden lidt nord for Thisted, og er et lille søvnigt landsbysamfund (Kystleksikon).

Ligeledes har slægten Griis hjemme på Slettegård i Hjortdal nord for Thisted (Slægtsbog om Dahl-Nielsen).

Vil man se det sted, hvor Olsen-Banden finder bunkeren, så skal man til Vigsø, der ligger lidt nord for Hanstholm (Sjovforbørn.dk).

Der vil ikke være tale om at fjerne hele de samlede bunker-stillinger som eksempelvis ved Vigsø nord for Hanstholm (Kystdirektoratet).

Bulbjerg nord for Hanstholm (Brian, godt Fisketip).


Min hypotese om misvisningen er, at der er tale om et sprogligt-geografisk levn fra vikingetid eller før. Kan andre i Norden berette, hvordan en lokal bonde udpeger retningen for nord, mens en besøgende med et kompas i hånden vil sige, at manden peger i en østlig retning?

Skriv svar