viewtopic.php?f=38&t=18171
Det är alltid kul att läsa när folk blandar ihop sina fantasier med historiska aspekter om man uttrycker det så. För mig och liksom en del skåningar så är Skåne lika med Skåne, Skåneland har väl knappast någon annan har uttryckt sig om och jag antar att du är medveten om att det kan väcka en del irritation. Det är ungefär samma sak att skriva oäktingar istället för utomäktenskapliga födda eller som Bo Hansson uttryckte sig på den senaste AIK-matchen, svartingar istället för mörkhyade spelare. Jag hoppas att du är medveten om att ordet Skåneland kan innebära en del irritation och förundran. Du får gärna använda ordet för mig, men då får du nog räkna med att du får mothugg tillbaka, t o m av skåningar. Hoppas att du förstår mig rätt!!!JacquesMerde skrev:Det är inte så konstigt, för vi var en del av eller mer en självstyrande del, i union med Danmark från 980 till 1658, förutom 28 år av union 1632-1660, INTE del av som svenska historiesagor talar om.Stefan Lundgren skrev:Jaha du!!!JacquesMerde skrev:Äldst i Norden/Skandinavien borde ligga i Nordens första rike, Skåneland, då språket härstammar från urskånskan, och där grundades det första riket mm.
Sen i norra Norge/Sverige kan ju knappast ha så gamla byggnader. Där var tämligen tomt på folk, förutom samer/dess släktfolk som levde nomadliv där uppe och inte ofta lämnar särskilt många byggnader efter sig.
Det finns exempelvis flera kyrkor utanför Skåne som är från 1100-talet även om de skulle vara ombyggda.
Apropå Skåneland, har jag aldrig hört talats om att det skulle vara Nordens första rike.
Stefan
Namnet Skandinavien kan härledas till Scania, dvs Skåne.
Om et sen är Scan di navium dvs avc 2 hav eller dina och vium och som den som kan spanska vet att Danmark heter Dinamarca. Inget vet exakt.
Skåneland är delvis fel namn egentligen och kommer av Terrae Scaniae som betyder ordagrant Skånes länder, vilket är Bornholm, Halland inkl Askims härad, Blekinge och själva Skåne.
Jordanes kommer från ön Skantza i norr, vilket är dagens Bornholm, de skandinaviska språken kommer ur urskånskan. T ex åkte islänningar till Bornholm för att hitta ursprunget till sitt språk, då detta höll på dö ut för ca 100 år sen, även färöingar gjorde det. Även Gotland har varit intressant ur båda dessa språks ursprung.
Det talas om en kung Alaric redan 380 e Kr, såsom Rex Scaniae.
Givetvis talas det inte högt om detta i Sverige, då man vill skapa uniformitet och hävda att det existerar något som är etniskt svenskt, vilket det INTE gör. Svensk kommer av svear och några såna har aldrig existerat, även om det gjorts månget försök till att påskina och hävda det, genom diverse historieförfalskningar.
Att erkänna att t ex vi varit eget rike, vi hade egen rikslag fram till 1658, den skonske lov, som är 100 år äldre än västgötalagen, vore att tillstå att Sverige inte har en enhetlig befolkning. Västgötalagen, som INTE var någon landskapslag utan en rikslag i västgötarnas rike, vilket omfattade Dalsland, Västergötland (utom Askims härad) och Värmland. Det är möjligt att när östgötarna och västgötarna går samman och i det följer bl a med det som senare blir Uppland, Södermanland och Västmanland, vilket de två första är under kontroll av östgötarna, det senare är oklart, att västgötalagen även kom att gälla östgötarnas del av det som fick namnet suecia (hans rike).
Det där är inget unikt, Frankrike kör samma melodi, dvs att kalla alla för fransmän, detsamma gäller Tyskland. Dock är det enklare vad gäller Tyskland, då detta var splittrat fram till 1871.
USA kör för övrigt också med samma dravel, fastän de är ju alla invandrade, med väldigt få undantag.
Det kallas härska genom att söndra.
Men du får rätt att Skåne härstammar från Skandinavien, men att det skall vara en egen nation är det ingen som har skrivit om tidigare.
På tal om byggnader som denna tråd handlar om så finns det en del kyrkor som är medeltida; Örberga utanför Vadstena är från 1100-talets första hälft. Eftersom Dalby ligger i Sverige numera så räknas den just nu som Sveriges äldsta byggnad. Härbre i Älvdalen är från 1200-talet efter man har tagit dendrologska prov på den.
Stefan