Guldflöde till Skandinavien under folkvandringstid

Skriv svar
karlfredrik
Medlem

Guldflöde till Skandinavien under folkvandringstid

Inlägg av karlfredrik » 9 mars 2012, 16:32

Inflödet av guld till Skandinavien från kontinenten var högst på 400-500-talen, skriver Maja
Hagerman i Försvunnen värld Värnamo 2011 sid 344.

Intressant - var det mutor, stöldgods eller betalning för tjänster?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem

Re: Guldflöde till Skandinavien under folkvandringstid

Inlägg av Valdemar Sappi » 9 mars 2012, 17:17

Silver gick från Afganistan över Ryssland, Norden - till Europa. Guld gick tillbaks. Betalning för tljänster - och lite annat...
Medelhavet var för osäkert. Så norra vägen säkrare. Såhär minns i varje fall jag de gamla lektionerna om det här en gång i tiden på historiska institutionen.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem

Inlägg av Lejonmod » 3 juli 2012, 10:01

I "Borgar och befästningsverk i Mellansverige 400-1100 eKr" spekulerar docent Michael Olausson att byggandet av många fornborgar kring 400-500 talet har ett samband med att rommersk guld (och idéer kring befästningar och makt) letade sig hit med människor som varit nere på kontinenten och deltagit i diverse plundringar

Hrorvendel
Ny medlem

Inlägg av Hrorvendel » 7 juli 2012, 22:10

Romersk guld og sölv til Danmark under folkevandringstiden? Det er fundet på Själland og öerne, mest på den östlige halvöen Stevns. Traditionelt er det vel blevet opfattet som krigsbytte og plyndringsgods - men en TV-serie om emnet for ca. 10 år siden på DR2 lancerede idéen, at det var en form for betaling fra Rom til danske storbönder, der som en anden femte kolonne hjalp romerne med at holde orden i Germanien. Med andre ord: Når Danmark fölger verdens stärkeste magt i nutiden (USA), så har Danmark nok også gjort det i germansk jernalder og hjulpet Rom mod oprörske germanere sydpå [som Danmark altid företräder USA's interesser i EU i dag, min bemärkning]. Sådan kan man også bedrive historie - den skifter alt efter hvor vi er i dag. Det finder jeg videnskabeligt uholdbart og forkasteligt, men måske har jeg misforstået noget med min traditionelle romantiske opfattelse af Danmark som bolvärk mod såvel tyskere som romere.

Historikern.com
Ny medlem

Inlägg av Historikern.com » 8 juli 2012, 19:01

Utbytet med kontinenten ökade markant under denna tidsperiod, både vad det gäller guldflödet och det kulturella utbytet. Frågan är varför.

Då stammarna, folken och "nationerna" vid Roms gränstrakter i allt högre grad kunde handla, plundra och rent av invadera det romerska väldet så spreds de romerska rikedomarna och idéerna till först dessa närliggande folk. Dessa folk som i och med Roms försvagade ställning fick tillgång till denna nya rikedom och kunskap handlade också med de folkslag och stammar länge bort från det romerska väldet, som exempelvis skandiniavien och ryssland.

Romarriket var under stora perioder väldigt isolationistiskt, även om det visserligen hade perioder av större villighet att handla med "barbarer". När de nordligare folken nu fick ett större utbyte så spreds detta utbyte även till de än mer perifera områdena, sett från romerskt håll.

Nå, det är åtmintone en av mina teorier.
Besök gärna den nya sajten om historia; http://www.historikern.com

Skriv svar