Hej Grumstrup; Flemming og jeg har tidligere drøftet motiverne på Gundestrupkarret, der på denne link er udmærket reflekteret. Der er 5 sider, hvor hver har sine underpunkter. Specielt side 4 har en vinkel på tyren og tordenguden. På flere af siderne skal man rulle lidt op og ned for at få hele teksten.Grumstrup skrev:Jeg tolker også billederne som keltisk produceret, jeg antyder også at kimbrerne snarer har en galler/keltisk kultur fremfor en germansk/nordisk kultur. Men alligevel er det sjovt at Gundestrupkarret ender i Jylland, ydermere er det spøjst at der er indtegnet, de førnævnte offerhandlnger, samt tyren i bunden. Jens Bräten noterer sig også Tyren som symbol for kimbrernes kultur. Tyren går også igen på arkæologiske fund og når Plutarch beskriver at Kimbrerne har en tyr af bronze, må det indgå som et af de få "Cimbri Fakta" . Tyren som religiøst symbol er noteret i Grækenlands Minosiske kultur (2500 f.kr - 1200 f.kr.) og senere i den keltiske verden, som sandsynligvis inspireret af Græsk kultur/religion. Som så meget andet er disse "tendenser" rejst fra Syd til Nord.
http://elearn.museumscenteraars.dk/defa ... x?m=2&i=61
En del reflektering peger på at den nordiske gud Thor er af keltisk oprindelse, hvor tordenguden Taranis spiller en stor rolle. På Gundestrupkarret ser vi guden Taranis med sit hjul samt den meget typiske halsring - torque - der ligeledes relateres til kelterne og er fundet i en stor del af Europa. Rigtig mange fund af keltiske mønter fra hele området med keltisk påvirkning viser desuden temaer, hvori Taranis hjul indgår i designet på mønterne.
mvh Karsten