Var teutonerna daner?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Grumstrup
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 juli 2013, 22:39

Re: Var teutonerna daner?

Inlägg av Grumstrup » 6 juli 2013, 16:50

Hej Karsten

Tak for svar. Jeg har godt været inde på din hjemmeside et par gange og det er vældig interessant også i forhold til om hvor seriøst man skal tage en ændring af gravskik i forhold til eks. folkevandringer. Eksempelvis om en radikal ændring af gravskik altid betyder et nyt indvandrende folk eller at nuboende har ændret deres religion/ritualer.

Jeg er simpelthen stødt på så samme mange tråde herinde omhandlede dette emne at jeg foretrækker at starte en ny tråd eller i det mindste skrive et samlet indlæg i en eksisterende tråd. Det er sådan at jeg er ved at forberede mig til en opgave omhandlede dette emne i forhold til de kulturelle grænser i Europa. Jeg har identificeret de fleste skriftlige kilder og med de mange gode indlæg og information i "Hvorfra kom the Danish Vikings" ser det ud til at kunne blive meget komplekst ::)

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Var teutonerna daner?

Inlägg av Karsten Krambs » 6 juli 2013, 17:29

Grumstrup skrev:[. . .] hvor seriøst man skal tage en ændring af gravskik i forhold til eks. folkevandringer. Eksempelvis om en radikal ændring af gravskik altid betyder et nyt indvandrende folk eller at nuboende har ændret deres religion/ritualer.
Der er vist ikke noget entydigt svar på dine spørgsmål.

Jeg selv arbejder pt. på en artikel med overskriften 'Det skandinaviske folks oprindelse' som bygger på en holistisk betragtning baseret på historie, arkæologi og genetik. Tidsrummet fra år 4000 f.Kr. til lidt på den anden side af Kristi fødsel.

Egentlig var jeg fra start nysgerrig for at vide, hvilket stammefolk + genetik, der gemmer sig bag de trekantede grave (se mit site). Hvad dækker ordet folkevandring? Genetikken antyder, at flere på hinanden efterfølgende bølger af det samme stammefolk supplerer den allerede bosatte befolkning. En sådan fornyelse kan måske forklare nye skikke af enhver art?

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Var teutonerna daner?

Inlägg av Karsten Krambs » 7 juli 2013, 11:14

Grumstrup skrev: [ . . .]Jeg har identificeret de fleste skriftlige kilder [ . . .]
Grumstrup;
God vind med opgaven.

De - indtil dato - genetiske tiltag er en mere kompleks indfaldsvinkel end historie og arkæologi. Jeg har ladet mig inspirere af den danske genetiker Peter K.A. Jensen, der bl.a. har skrevet 'Da mennesket blev menneske', 3. udg. 2012, som jeg roligt kan anbefale. Du kan møde hans hjemmeside her -

http://www.pkaj.dk/

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Var teutonerna daner?

Inlägg av Jens Yde » 7 juli 2013, 20:50

karlfredrik skrev:Tydligen var teutonerna daner enligt Ptolemaios:
http://da.wikipedia.org/wiki/Teutoner
Jag hade för mig de var tyskar.
Det er jo en provokation.

At teutonerne skulle være fra Thy, og at kimbrerne var fra Himmerland er en af de største løgne og skandaler i dansk historie.

Det reelle er, at kimbrerne først bliver placeret i Himmerland i 1622 af den kongelige danske historiograf Lyschander. Han syntes, at ordene "kimbrer" og "himmerland" passede godt sammen, og senere tiders "videnskabsmænd" har ivrigt digtet videre på historiografens påhit - såsom at teutonerne jo så må være fra Thy.

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og ... immerland/

Jeg er ret sikker på, at kimbrerne og teutonerne kom fra de landområder op til Nordsøen, der ofte er hærget af oversvømmelser. For at være på den sikre side kan vi sige, at de kom fra området mellem Esbjerg i Danmark og Calais i Frankrig.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Var teutonerna daner?

Inlägg av Karsten Krambs » 7 juli 2013, 23:31

Jens Yde skrev:Det reelle er, at kimbrerne først bliver placeret i Himmerland i 1622 af den kongelige danske historiograf Lyschander. Han syntes, at ordene "kimbrer" og "himmerland" passede godt sammen, og senere tiders "videnskabsmænd" har ivrigt digtet videre på historiografens påhit - såsom at teutonerne jo så må være fra Thy.
Hej Jens. Så langt er vi helt enige! Der er tale om en form for vandrehistorie i dansk historieskrivning.

Den danske genetiker Peter K. A. Jensen gennemførte en DNA undersøgelse i 2006. Her er et uddrag af omtalen -
Til gengæld har Peter K.A. Jensen brugt dna til at løse en gåde på mere hjemlige breddegrader. Et germansk folk kendt som kimbrerne skulle engang i førromersk jernalder være draget på togt mod syd fra deres oprindelsessted i Nordjylland. Skriftlige kilder beretter, at kimbrerne deltog i flere slag, men blev besejret af romerne i det nordlige Italien i år 101. De overlevende flygtede og skulle derefter have slået sig ned nær det nuværende Verona. Her bor en gruppe folk, der betragter sig som kimbrernes efterkommere.

– Teorien om kimbrertogtet blev afklaret ved at tage dna-prøver fra mænd med rødder i Himmerland og sammenligne med mænd født i området nord for Verona. Desværre fik vores analyser negativt udfald, og de undersøgte mænd er ikke mere i familie med hinanden end andre mænd i Europa – men gåden blev løst, påpeger Peter K.A. Jensen.
I en anden omtale fra 2010 står der sådan -
Gentest
Det reelle er derfor, at cimbrerne først bliver placeret i Himmerland i 1622 efter vor tidsregnings begyndelse, af den kongelige danske historiograf Lyschander.
Som en lille krølle til afslutning kan tilføjes, at forskere fra Aarhus Universitet i samarbejde med forskere fra universitetet i Ferrara i 2006 foretog sammenlignende genetiske undersøgelser af 60 himmerlændinge med gamle aner på egnen og 50 blåøjede cimbrimænd fra Norditalien.
Resultatet var negativt.
En del historieskrivning er desværre påbegyndt forkert. Efterfølgende forskere tager tråden op og fortsætter derefter ud ad denne forkerte tangent, hvorefter forløbet bliver mere og mere uhistorisk. Dog skal lige nævnes, at både græsk og romersk antik litteratur ligeledes har et medansvar her.

Plinius: septentrionalis vero oceanus maiore ex parte navigatus est, auspiciis Divi Augusti Germaniam classe circumvecta ad Cimbrorum promunturium et inde inmenso mari prospecto aut fama cognito Scythicam ad plagam et umore nimio rigentia

Det nordlige Ocean er for den største del blevet besejlet, idet en flåde under den guddommelige Augustus sejlede omkring Germanien til det kimbriske forbjerg, og at man derfra så eller hørte om et uendeligt hav foran sig, der strakte sig til Skythien.

Det Kimbriske (for)bjerg - har medvirket til forvirringen - men er selvfølgelig fortolket forkert (som den kimbriske halvø).

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Var teutonerna daner?

Inlägg av Jens Yde » 8 juli 2013, 00:05

Hej, Karsten.

Jeg husker godt den genetiske undersøgelse af folk fra Himmerland i 2006. Den fortæller i en parantes, at genetikere - som jeg selv - gav ideen om et slægtskab med folk i Norditalien en fair chance. Jeg ville i 2006 have sagt, at der er 40 procent sandsynlighed for en forbindelse, for jeg havde ingen erindring om, at forbindelsen "himmerland-og-kimbrere" blot var resultatet af en sprogfuskers arbejde i 1600-tallet.

Kimbrerne og teutonerne var blandt de folk, der ca. 112 f. Kr. gik mod Rom. Titusinder af mennesker var flygtet fra en stor oversvømmelse.

Jeg er forholdsvis sikker på, at Jylland - dengang den kimbriske halvø - havde navn efter det folk, der boede ved indgangen til halvøen, altså kimbrerne, og at de boede ved Elben.

Det Kimbriske Forbjerg tror jeg er Hanstholm, 65 meter højt, som for romerne i år 5 e. Kr. må have forekommet som et bjerg, da de sejlede ud fra Rhinen og op langs en endeløs lang flad kyst. Hanstholm er det sidste land i Nordvesteuropa før . . . ? Jeg har tidligere skrevet om mærkelige jernalderfund i Tved få kilometer fra Hanstholm af æsel, hane, mus m.m., som kan forbindes med romersk besøg.

Men boede teutonerne da nord eller syd for Elben? At tale om, at de var daner eller tyskere giver ingen rigtig mening i dag.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Var teutonerna daner?

Inlägg av Karsten Krambs » 8 juli 2013, 10:39

Jens Yde skrev:Jeg er forholdsvis sikker på, at Jylland - dengang den kimbriske halvø - havde navn efter det folk, der boede ved indgangen til halvøen, altså kimbrerne, og at de boede ved Elben.
Det Kimbriske Forbjerg tror jeg er Hanstholm, 65 meter højt, som for romerne i år 5 e. Kr. må have forekommet som et bjerg, da de sejlede ud fra Rhinen og op langs en endeløs lang flad kyst. Hanstholm er det sidste land i Nordvesteuropa før . . . ? Jeg har tidligere skrevet om mærkelige jernalderfund i Tved få kilometer fra Hanstholm af æsel, hane, mus m.m., som kan forbindes med romersk besøg.
Men boede teutonerne da nord eller syd for Elben? At tale om, at de var daner eller tyskere giver ingen rigtig mening i dag.
Efter at have gransket alle de romerske sørejser nordpå - og den behandlende forskningslitteratur - har jeg den holdning, at romerne aldrig kom længere end til Elben. Alt andet er spekulationer. Derfor mit store spørgsmålstegn ved en oversættelse som 'det kimbriske (for)bjerg. En hel del tysk litteratur mener, at kimbrerne boede et sted i Nordtyskland. Mine undersøgelser indtil nu peger på, at teutonerne må have boet i området Emsland, dvs. området mellem floderne Ems og Weser.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Var teutonerna daner?

Inlägg av Odinkarr » 8 juli 2013, 17:09

Den danske genetiker Peter K. A. Jensen gennemførte en DNA undersøgelse i 2006
Undersøgelsen er denne: Anders D. Børglum, Cristiano Vernesi, Peter K A Jensen, Bo Madsen, Annette Haagerup, Guido Barbujani: No signature of Y chromosomal resemblance between possible descendants of the Cimbri in Denmark and Northern Italy (28. november 2006).

Undersøgelsen gjorde følgende:

En sammenligning af DNA-profilerne fra ca. 40 ældre himmerlændinge, og et tilsvarende antal DNA taget fra beboere fra landsbyer i den alpine del af landskabet Veneto (Venedig’s bagland) i det nordøstlige Italien.

Hvorfor valgte man netop landskabet Veneto som sammenligningsgrundlag?

I folketroen hos befolkningen i landskabet Veneto tilbage til Middelalderen har været sagn om at lokalbefolkningen var ”Cimbri”, der boede i landskabet ”Terra dei Cimbri” (Kimbrernes land).

Hvorfor var resultatet nøjagtigt som historien forklarer os?

Kilderne forklarer os at kimbrerne alene synes at have været i landskabet "Noricus Ager", der falder uden for det undersøgte område.

Ligeledes finder Slaget ved Vercellae sted på den anden side i det nordvestlige Italien. Derfor synes vore kilder at forklare os at der ikke bør findes en Y-kromosom sammenhæng mellem disse to befolkningsgrupper, og det er da også hvad forskerholdet kom frem til.

Kimbrerne havde kontrol med Skandinavien, dvs. de fleste landskaber (langs kysten?) nord for Ejder-strømmen, og det havde de fra et tidspunkt i 500 tallet f.Kr. til ca. 165 f.Kr., hvorefter deres landskaber indskrænkes til deres afrejse ca. 120 f.Kr.

De arkæologiske vidnesbyrd er så overvældende at en diskussion der betvivler dette må høre under kontrafaktiske sondringer.

Tilbage står så afklaringen af Himmerland, som I påstår er en røverhistorie, og jeg mener er det lille frimærke af et eksillandskab de ca. 800 overlevende kimbrer tilstås af jyderne efter år 98 e.Kr., men før år 127-148 e.Kr. De tidligste stednavne for landskabet er ”Himbersysel, Ymbersusyl” (olddansk, Valdemars Jordebog og Erslev, Testamenter, 15, 18.11.1268). Brugen af "syssel" antyder at dette landskab er under kontrol af et for os fremmed folkeslag, jeg mener kimbrerne.

Vitskøl Kloster (Vitæscholæ, Viteschole, Vithe-Scholæ), ca. 11 km syd for Løgstør i det vestlige Himmerland, blev grundlagt i april 1158 e.Kr., og beskrives i skrifterne om Vitskøl Kloster’s oprindelse som beliggende ”in Cimbria” og ”id monasterium in Cimbria situm”, der begge skal opfattes som værende i landskabet Himmerland.

Derfor er jeres Lyschander-teori ikke helt så relevant for han opfinder ikke noget, men gengiver blot hvad er alment kendt i hans samtid.

mvh

Flemming

Grumstrup
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 juli 2013, 22:39

Re: Var teutonerna daner?

Inlägg av Grumstrup » 8 juli 2013, 20:14

Hej Jens

Du skriver i en anden tråd: "Romerne fortæller, at de sluttede venskab med de lokale, og resterne af æsel, hane og andet unikt, der er fundet i Tved midt mellem vore dages hav og fjord, kan være bevis for besøget. Gundestrup-karret og fundene ved sportsarenaen Gigantium i Aalborg kan også være levn fra romernes besøg."

Jeg er med på at Kimbrerne nok ikke er fra Jylland. Alligevel er inderpladen på Gundestrupkarret med blodofringen et symbol på Kimbrisk skik ihvertfald hvis man følger Strabo (64 f.kr - 23 e.kr):

"Med sværd i hænderne mødte disse præstinder i lejren de tilfangetagne krigsfangerog efter først at have kronet fangerne med kranse, førte de dem hen til en bronzekedel på omkring tyve amfora. Og de havde rejst en platform , hvor præstinderne trådte op, og bøjet over kedlen skar disse præstinder struben over på alle fangerne, som blev løftet over dem."

I forhold til Gundestrupkarret kan det naturligvis være fra en anden stamme, men den kan også være en gave eller bestillingsarbejde. Kedlen går igen som symbol i flere Kimbriske forhold. Også som fredsgave til Augustus.

Hvor er der storekoncentrationer af kedelfund (store kedler) i Europa? Tror kun jeg kender til 3 fra Danmark?

Iøvrigt taler meget for at Kimbrerne var af keltisk afstamning, hvorfor det ville være usandsynligt at de skulle bo i Jylland med en sydgrænse til germanske stammer, hvis vi altså formoder at der var germanere syd for Jylland på dette tidspunkt.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Var teutonerna daner?

Inlägg av Jens Yde » 8 juli 2013, 21:21

Odinkarr skrev:Vitskøl Kloster (Vitæscholæ, Viteschole, Vithe-Scholæ), ca. 11 km syd for Løgstør i det vestlige Himmerland, blev grundlagt i april 1158 e.Kr., og beskrives i skrifterne om Vitskøl Kloster’s oprindelse som beliggende ”in Cimbria” og ”id monasterium in Cimbria situm”, der begge skal opfattes som værende i landskabet Himmerland.
Og hvornår blev ordet "Cimbria" så skrevet i forbindelse med Vitskøl Kloster?

Sprogfuskerne har virkelig ødelagt meget.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Var teutonerna daner?

Inlägg av Jens Yde » 8 juli 2013, 21:51

Grumstrup skrev: Alligevel er inderpladen på Gundestrupkarret med blodofringen et symbol på Kimbrisk skik ihvertfald hvis man følger Strabo (64 f.kr - 23 e.kr):

"Med sværd i hænderne mødte disse præstinder i lejren de tilfangetagne krigsfanger og efter først at have kronet fangerne med kranse, førte de dem hen til en bronzekedel på omkring tyve amfora. Og de havde rejst en platform , hvor præstinderne trådte op, og bøjet over kedlen skar disse præstinder struben over på alle fangerne, som blev løftet over dem."

I forhold til Gundestrupkarret kan det naturligvis være fra en anden stamme, men den kan også være en gave eller bestillingsarbejde. Kedlen går igen som symbol i flere Kimbriske forhold. Også som fredsgave til Augustus.
Er billederne kimbriske? Så vidt jeg husker tolker eksperterne motiverne på det ni kilo tunge sølvkar som keltiske, men fordi motiverne er keltiske behøver kunstneren jo ikke at have været keltisk.

Jeg selv tolker kedlen som en fredsgave FRA Augustus - og at sølvkedlen blev byttet med rav, da romerne var på besøg i Limfjorden i år 5. Jeg husker, at romerne, blandt andet Cæsar, gerne portrætterede deres besejrede fjender, hvorunder gallerne/kelterne hørte.

Det er en almindelig tolkning, at Det Kimbriske Forbjerg er Skagen. Mit bidrag består i, at flytte forbjerget fra den sandede Skagen Odde, der vel knap eksisterede for 2000 år siden, til Hanstholm.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Var teutonerna daner?

Inlägg av Karsten Krambs » 9 juli 2013, 09:11

Grumstrup skrev:I forhold til Gundestrupkarret kan det naturligvis være fra en anden stamme, men den kan også være en gave eller bestillingsarbejde. Kedlen går igen som symbol i flere Kimbriske forhold. Også som fredsgave til Augustus.
Svar fra mig må vente lidt, da jeg tager en uge på ferie 8-)

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Var teutonerna daner?

Inlägg av Karsten Krambs » 13 juli 2013, 14:50

Odinkarr skrev:De arkæologiske vidnesbyrd er så overvældende at en diskussion der betvivler dette må høre under kontrafaktiske sondringer.
Hej Flemming;

Interessant at du har så kategorisk en overbevisning. Vær rar at uddybe din dokumentation lidt, gerne med underbyg-gende vidnesbyrd (historie, genetik), helst fakta - og hvis ikke - så indicier, der peger på en tendens. Hvordan understøtter arkæologien din holdning? Og bedst er hvis du holder dig til tiden før Kristi fødsel, hvor vi historisk har dokumenteret det kimbriske folk.

Det kan jo være du har opdaget noget væsentligt vi andre har overset? :)

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Var teutonerna daner?

Inlägg av Karsten Krambs » 13 juli 2013, 16:34

Jens Yde skrev:Jeg er forholdsvis sikker på, at Jylland - dengang den kimbriske halvø - havde navn efter det folk, der boede ved indgangen til halvøen, altså kimbrerne, og at de boede ved Elben.
Det Kimbriske Forbjerg tror jeg er Hanstholm, 65 meter højt, som for romerne i år 5 e. Kr. må have forekommet som et bjerg, da de sejlede ud fra Rhinen og op langs en endeløs lang flad kyst. Hanstholm er det sidste land i Nordvesteuropa før . . . ? Jeg har tidligere skrevet om mærkelige jernalderfund i Tved få kilometer fra Hanstholm af æsel, hane, mus m.m., som kan forbindes med romersk besøg.
Plinius den ældre Naturalis Historia 4.94-7.
Plinius anvendte det latinske ord ’promunturium’ flere steder i sin beretning. Her med en engelsk oversættelse. Ét er Plinius tekst - ét andet er hvor kimbrerne i virkeligheden holdt til? Hvad er - og hvor ligger Tastris?
§95. Philemon Morimarusam a Cimbris vocari, hoc est mortuum mare, inde usque ad promunturium Rusbeas, ultra deinde Cronium. Xenophon Lampsacenus a litore Scytharum tridui navigatione insulam esse immensae magnitudinis Balciam tradit, eandem Pytheas Basiliam nominat. feruntur et Oeonae, in quibus ovis avium et avenis incolae vivant, aliae, in quibus equinis pedibus homines nascantur, Hippopodes appellati, Phanesiorum aliae, in quibus nuda alioqui corpora praegrandes ipsorum aures tota contegant.
According to Philemon it is called Morimarusa by the Cimbri (that is ‘Dead Sea’) from that point and all the way to the Rusbean promontory and then on the other side it is called the Cronian Sea. Xenophon of Lampsacus reports that the island Balcia of immense size lies three days’ sail from the coast of the Scythians; Pytheas names this island Basilia. It is said that there are islands called the Oeonae, on which inhabitants live off birds’ eggs and wild oats, others, on which the humans are born with horses’ feet and therefore called Hippopodes, others of the Phanesii, who have their own huge ears cover their entire otherwise nude bodies.

§96. Incipit deinde clarior aperiri fama ab gente Inguaeonum, quae est prima in Germania. mons Saevo ibi, inmensus nec Ripaeis iugis minor, inmanem ad Cimbrorum usque promunturium efficit sinum, qui Codanus vocatur, refertus insulis, quarum clarissima est Scatinavia, incopertae magnitudinis, portionem tantum eius, quod notum sit, Hillevionum gente quingentis incolente pagis: quare alterum orbem terrarium eam appellant. nec minor est opinione Aeningia.
From there on clearer information begins to be available from the race of the Inguaeones, who are the first in Germania. There the Saevo Mountain, which is immense and no smaller than the Ripaean ridge, forms an enormous bay, which is called Codanus, going all the way to the Cimbrian promontory; a bay full of islands, of which the most famous is Scatinavia, of unknown size. As large a part of the island, as is known is inhabited in 500 pagi by the race of the Hilleviones: therefore the island is called another world. No smaller is Aeningia according to belief.

§97. Quidam haec habitari ad Vistlam usque fluvium a Sarmatis, Venedis, Sciris, Hirris tradunt, sinum Cylipenum vocari et in ostio eius insulam Latrim, mox alterum sinum Lagnum, conterminum Cimbris. promunturium Cimbrorum excurrens in maria longe paeninsulam efficit, quae Tastris appellatur. XXIII inde insulae Romanis armis cognitae. Earum nobilissimae Burcana, Fabaria nostris dicta a frugis multitudine sponte provenientis, item Glaesaria a sucino militia appellata, barbaris Austeravia, praeterque Actania.
Some report that this part all the way to the River Vistula is inhabited by the Sarmati, Venedi, Sciri and Hirri, that the bay is called Cylipenus and in its mouth is the island Latris. Another bay follows, the Lagnus, bordering upon the Cimbri. The Cimbrian Promontory, projecting far into the sea, makes out a peninsula, which is called Tastris. After that 23 islands are known by Roman armies. Of these islands the most famous is Burcana, called Fabaria by us because of the multitude of pulse growing wild. It is also called Glaesaria by the military because of the amber. It is called Austeravia by the Barbarians and besides Actania.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Var teutonerna . . .

Inlägg av Jens Yde » 13 juli 2013, 19:38

Hej, Karsten. Det er jo en stor opgave med mange svar. Jeg byder med disse.

Morimarusa: Vesterhavet
Cimbri: kimbrerne, et folk bosiddende nær floden Elben
Promunturium Rusbeas: Et forbjerg i det sydlige Norge
Cronium: Ishavet
Litore Scytharum: Kysterne ved den østlige Østersø
Balciam: Den skandinaviske halvø
Basiliam: Thy, Vendsyssel
Oeonae: Øerne
Hippopodes og Phanesiorum med hestefødder og store ører må være fejloversættelser
Inguaeones: Et folk i Norge
Mons Saevo: Bjerge i Norge
Ripaeis: Alperne
Codanus: Skagerak, Kattegat, bælterne, Østersøen, Botniske Bugt
Refertus Insulis: De mange øer i bugten
Cimbrorum usque promunturium: Hanstholm
Scatinavia: Den skandinaviske halvø
Hilleviones: Et folk på den skandinaviske halvø, måske suiones
Aeningia: Gallernes land, Frankrig
Tastris, eller Cartris: Jylland. Kendes kun fra historien i denne ene omtale.
XXIII insulae: 23 øer mellem Skagen og Rhinen, eller mellem Esbjerg og Rhinen
Burcana, Fabaria: Stor ø, Amrum måske, måske Amrum-Sild-Rømø
Lagnum: Tyske Bugt
Glaesaria, Austeravia, endog Actania: Thy, Vendsyssel.

Skriv svar