Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av Jens Yde » 15 juni 2011, 14:05

Kong Rollos barnebarn og oldebarn, henholdsvis Rikard I og Rikard II, hviler i en sarkofag under et gulv i et benediktinerkloster nordøst for Le Havre. De skal nu graves op og tjekkes for dna-spor, da ingen af kong Rollos rester kan bruges.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... xtor=RSS-3

Jeg tipper, at Rollo var nordmand.

Aftenposten skriver: "Tidligere gentester har avslørt ulikheter i DNA mellom norske og danske vikinger. Med dette utgangspunktet mener man at prøvene fra Fécamp kan avklare opphavet. I årene forut for 1000-årsjubileet for Normandie-hertugdømmet i 1911 var det en heftig strid mellom danske og norske historikere om Rollos opphav. Svaret kan vi kanskje få nå".

Er der nogen, der har en link til artikler om "uligheder i DNA mellem norske og danske vikinger"?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av Odinkarr » 15 juni 2011, 20:46

der har en link til artikler om "uligheder i DNA mellem norske og danske vikinger"?
Der er mere brunt gedeost i den norske del af familien; mere skærpekød i den færøske, og mere Gamle Ole i den danske....det er samme ætter i alle landskaber. Helt frem til og med Slaget ved Hastings 1066 var sæderne i Normandiet ”more danico” (Danernes skikke), og vi kan ikke herfra se hvorvidt dette var den brune eller den gule ost.

Mit bud er at Rollo har haft odelsjord i såvel de danske som de norske landskaber.

mvh

Flemming

Nikolas
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 juli 2012, 18:03

Re: Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av Nikolas » 10 juli 2012, 16:50

man har da ihvertfald 50% odds på om Rollo er dansker eller nordmand. Gad vide hvad Rollo selv havde sagt han var??? Nok ingen af delene. Synes det er en mærkelig diskussion da de nok ikke havde den nationalfølelse vi har nu

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av frodeh » 13 juli 2012, 15:29

Det er en stund siden denne undersøkelsen ble omtalt (et par år tror jeg), og jeg aner ikke hvordan dette står nå i dag mtp DNA og så videre, men når det gjelder Normandie og eventuell norsk eller dansk påvirkning på 900-tallet, så har jeg i minnet en bok om Bayeux-teppet hvor temaet berøres kort. Der nevnes en navneanalyse av de dagens stedsnavn i Normandie som har åpenbar norrøn opprinnelse, og danske stedsnavn er i overvekt i forhold til norske. Hvilken vekt man skal gi til slike analyser vet jeg ikke. Som kjent kunne tidlige vikingtokt bestå av vikinger fra forskjellige deler av Skandinavia, og en leder behøvde kanskje ikke ha samme "nasjonalitet" som store deler av vikinghæren. Jeg kan kontrollere boken senere når jeg finner den.

Personlig synes jeg det spiller liten rolle hvilken opprinnelse Rollo, eller gange-Rolf som han kalles, har. Her er vi oppfostret med Snorre som mener han var sønn av Ragnvald Mørejarl (mannen som klippet Harald Hårfagre etter at han samlet Norge).
Men Snorre skrev mye rart.. :-)
Men vi lærer jo noe viktig om vi finner ut opprinnelsen, og det er viktigere enn å bevare myter.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av Johan Matsson » 14 juli 2012, 06:08

Jag har intresserat mig för vikingarna i Frankrike och Brittiska öarna vid boende på bägge orterna. Det är rätt kul att åka till Rouen t ex och se vad det blev av staden, fantastisk mycket historia bara där. Samma på Nordsidan, alltså England och Hastings. Inget finns kvar av slaget med man kan gå på en tur med guide eller hörlurara och man får en rätt så bra bild av slaget vid staden Battle, där i naturen. Klostret som byggdes efteråt står dock där har jag för mig. Rouen, Övriga Normandie, samt delar av bittiska öarna är bra turistmål om man intresserar sig för vikingar tycker jag.

Det finns väl en historia om hur Rollo besöker kungen i Paris har jag för mig?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av Odinkarr » 14 juli 2012, 10:04

Man skal aldrig underkende vigtigheden af vor historie. Det gælder sandelig også Normandiet.

Det er ingen tilfældighed at begge danske prinser, HKH Kronprins Frederik og HKH prins Joachim, i 1982-3 gik på kostskolen École des Roches i Normandiet, Frankrig:

http://www.ecoledesroches.com/

Skolen ligger lidt syd for Rouen (fonetisk ”Roan”).

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av Karsten Krambs » 15 juli 2012, 16:52

Denne tvivl har stået på i mange år. Men hvad sige munken Dudo af St. Quentin - der skrev i samtiden - om Rollos tilhørsforhold?

Jeg har klippet noget af teksten ud -

"I dette len af Dacia var der i de dage en gammel, vis og rig jarl, der besad en del ejendom og omgav sig med en hob af talrige krigere og som sådan var en meget selvstændig mand der sjældent stolede på andre. På lidt nær ejede han det daciske rige der rakte fra Dacien til Alanien (Halland) og for at beskytte sit territorium dominerede han befolkningen gennem magt og kontrol og mange konflikter blev udkæmpet. Til trods for sit konsekvente styre blev han betegnet som en fair regent. Da han døde blev han efterfulgt af sine to sønner der var veluddannet i al våbenbrug. Den ældste blev kaldt Rollo og den yngre Gurim".

"Efter en del succesfulde overfald vendte kongen af Dacia tilbage og kæmpede mod sønnerne (Rollo & Gurim), hvor mange faldt i slaget, deriblandt Rollos bror Gurim. Da Rollo så sin hær flygte og sin døde bror ligge gennemboret med mange sår på kroppen, trak han sig tilbage med få følgesvende og kongen overtog byerne og befolkningen som han havde kæmpet imod. Rollo så da, at han ikke havde andre muligheder, tabte modet og flygtede til Scania med seks både".

Nikolas
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 juli 2012, 18:03

Re: Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av Nikolas » 15 juli 2012, 17:42

Det er virkeligt spændende det hele og har osse altid været interesseret i det. Nu er jeg ingen fagmand og har ikke universitetsuddannelse, men har altid været facineret af den her periode af nordens historie. Der er bare altid den her rivalisering imellem især Danmark og Norge. Det var der osse dengang når man læser de gamle skrifter. F.eks i sagaerne de islandske der er danskerne altid de onde synes jeg , så allerede dengang må der have været det her slagsmål om at tage æren for ditten og dat. Rollo er vel det de har sloges om altid. Kunne være meget sjovt hvis DNA viste at han hverken var dansker eller Nordmand :lol:

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av Valdemar Sappi » 15 juli 2012, 19:06

Nu vet vi ju med största säkerhet att stormanna- och fursteätter så långt tillbaks vi vet gifte sig över långa avstånd. Själv så är jag ättad från Reins kloster utanför Trondheim. Harald Hårdrådes kungsgård. Dit flydde den siste av de angelsaxiska kungaättlingarna efter nederlaget 1066. Tog med sig sina gener. Jarl Skule Bårdsön är en ättling i rakt nedtigande led. Unionsdrottning Margrete en annan, men ättad efter jarlens dotter som blev drottning. Skulle vi följa generna hos bara dessa tvås förfäder så hamnar vi över hela norra Europa.

Genundersökning av en grupp är väl ändå något helt annat än av en individ!
Alla förhoppningar på att gener skall säga oss en massa gör mig bara misstänksam. Jag måste vara korkad, för jag kan inte inse att en genundersökning av Rollo egentligen säger oss något som helst...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Nikolas
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 juli 2012, 18:03

Re: Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av Nikolas » 15 juli 2012, 19:30

ja det må være ret svært at afgøre. Ser tit beretninger fra folk i England som har fået lavet en DNA undersøgelse fordi de gerne vil sættes i forbindelse med vikingerne og det gør dem stolte. Og hvad så hvis de er??? Der er ikke nogen der ved noget om det egentligt andet end dem selv. Gid man kunne lave en tidsmaskine. Tror man ville få et chock ud fra de forestillinger vi gør os om dem nu, men men men.... det er så spændende det er det, :D Har aldrig selv tænkt på at lave en DNA. Jeg er halvt tysk og halvt dansk og sådan er det nok blandt osse allesammen blevet blandet de sidste 1000 år. Så en beretning fra en englænder forleden. Han mente helt sikkert han nedstammede fra vikingerne på grund af sit efternavn. DNA gav ham besked om at han sandsynligvis var fra keltisk afstamning og så blev han skuffet. Hvorfor det? Kelterne var sgu en stor kultur vil jeg mene

Nikolas
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 juli 2012, 18:03

Re: Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av Nikolas » 15 juli 2012, 19:37

men får de nogensinde lavet den DNA på Rollos barnebarn og oldebarn?? og der er vel ingen rester af Rollo mere eller? Så han havde en grav, men der er vel ingenting i?

Nikolas
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 juli 2012, 18:03

Re: Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av Nikolas » 15 juli 2012, 19:46

F.eks!!! Knud den store er begravet i Winchester. Hvis de gravede ham op hvilken DNA analyse ville de så komme frem til? ren nordisk?? I dont think so!! Sven Tveskæg står der er begravet i Roskilde, men de har jo aldrig fundet ham eller ikke Harald Blåtand. Kunne sgu være spændende hvis de fandt dem.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av Valdemar Sappi » 15 juli 2012, 23:05

Jag tror som Flemming att "Rollo har haft odelsjord i såvel de danske som de norske landskaber". Och danskt kan mycket väl vara i Skåne. Och han hade tydligen hur som helst jord i Halland.

Har undrat mer än en gång om inte det fornordiska norden var mycket mer internationellt än vad sentida trångsynta nationalister är.

För övrigt så måste jag hävda att på Hisingen där trekungamötena skedde, där ligger nordens huvudstad... 8-)
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av frodeh » 16 juli 2012, 00:10

Nå er jo ikke det viktige hvilken nasjonalitet, eller kanskje det er riktigere å si hvilken del av Skandinavia, Rollo hadde som opprinnelse - om man da antar at moderne DNA-tester kan avgjøre dette (det er jo slik det er framstilt selv om jeg nok er blant skeptikerne i forhold til om man kan konkludere definitivt om saken). Det som i mine øyne er spennende er om man kan få verifisert sparsommelige historiske kilder og kanskje kan man til og med få noen nye funn ut av det hele.

Og så er det vel også slik at Rollo er stamfar til hele den engelske kongerekka og det kan sikkert være greit å vite hvem av oss som skal gjøre krav på øya :-)

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Rollo, dansk eller norsk? Efterkommerne graves op

Inlägg av Valdemar Sappi » 16 juli 2012, 00:56

Vem som har rätt till Öya är väl klart? Ättlingarna till Skule Tostigsön som flydde till Norge och fick Rein. Alltså jag!

Fast det är klart. De sista angelsaxiska kungarna var visst bara lågadel ditsatta till makten för att tjäna andras intressen. De var kanske rent av västgötar från början. Inte så särskilt angelsaxiska egentligen. Toste lär ha varit ett vanligt västjödskt namn. Så kanske kom ätten tillbaks till hemtrakterna när mina föräldrar flyttade till Göteborg en gång.
Götar och jydar är för övrigt bara två olika namn på samma sak. Ja eller samma namn liksom. Det har visst vandal bevisat? Eller minns jag fel?

Och sen så lär vi vara några tusen från Trondhjemstrakten som har samma rätt som mig. Så det lär bli krig om makten till Öya hur som helst...
Fast jag är ättling till huvudlinjen på Rein. Huvudlinjens huvudarvinge. De som bor på Rein idag är en yngre linje av ätten.
Så kronan är min! 8O Normanderna är trots sina nordiska band inget annat än utlänningar! :roll:

Fast å andra sidan så kan man kanske säga att min ätt blivit rikligt kompenserad för förlusten av England. Jarl Skules dotter drottning Margrete gift med kung Håkon, hon gav namn till sin ättling unionsdrottningen Margrete Valdemarsdotter. Så vi fick ju faktiskt hela Norden som kompensation för förlusten av England.
Efter att ha insett detta avstår jag härmed från mina anspråk på England. Det är ju förresten därifrån regnet kommer, så vad skall jag med det till?

Visst kunde det vara kul att se resultaten av en DNA-test. Det är bara det att det enda givna i allt ihop är väll att vi kan förvänta oss lika extrema övertolkningar av ett mycket vagt svårtolkat material som vanligt. Så fort ordet DNA dyker upp förväntar jag mig tyvärr sertl34'?&59glpökdfrvmjrtegy... eller något liknande. Fast min förväntning kommer kanske på skam.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar