Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av mal » 16 maj 2011, 14:15

Hej
Det är intressant att konstatera att det under järnåldern, omkring 1000-500 f.kr. uppfördes "skeppsättningar" och fornhögar i exakt samma kompassriktning (60 grader ost/nordost - 240 grader väst/sydväst. Såväl vid Badelunda (Västerås). Hågaby /(Uppsala) samt vid nuvarande Gamla uppsala. Alltså, vid östra och vid västra arosbygden. Då de tre "kungshögarna" vid gamla uppsala är upprättade i samma kompassriktning kan man spekulera om det inte upprättades tre stenringar där under samma tidsepok? Vid vendeltid, omkring 500 e.kr. byggdes högarna upp till tre vackra jord och gräs toppar i landskapet...

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av lampros » 16 maj 2011, 16:33

Detta är mycket intressant. Arkeoastronomi i Sverige ligger i sin linda.

I England får jag för mig det är enklare. Där har man sitt Stonehenge, det är en stenlämning från forntid med astronomisk tillämpning. Ingen tvekar idag om det.

Om man däremot i Sverige hävdar att ex.vis Uppsala högar har en viss orientering i relation till astronomiska fenomen är risken att man blir utfryst. Jag har för mig jag läst det i en bok. Se även kontroversen kring Ale stenar. När Bob Lind sa att den var orienterad efter väderstrecken blev han sedd som oortodox. Idag har hans tolkning börjat accepteras lite men det var segt i början.

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av mal » 16 maj 2011, 20:00

Är det fler än undertecknad som reflekterat över att anundshög med sina två stora skeppsättningar i konstellation pekar mot Gamla uppsala - 60 grader ost/nordost ? Om vi leker orienterare och införskaffar en regional karta över västmanland/uppland och placerar den i N.S Ö.V och med en enkel handkompass och långlinjal drar en blyertslinje 60 grader ost/nordost, så löper den till gamla uppsala. Väl på plats är det bara att konstatera att de tre högarna, de facto, är placerade exakt 240 - 60. Är det endast en slump ?

Stan
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 maj 2011, 22:14

Re: Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av Stan » 16 maj 2011, 22:41

Tala inte om detta för en västgöte ty om man fortsätter med blyertspennan åt sydväst är man snubblande nära Kinnekulle. :D
Skämt åtsido så kan det onekligen intressant men det krävs fler gravsättningar/ringar med samma kompassriktningar för att utesluta slumpen.

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av mal » 17 maj 2011, 10:53

Intressant att du reflekterat över kinnekulle. Där har vi ju kultplatsen "upsal" eller "upsalen" eller "Ubsol". Studerar vi 240 linjen ytterligare så löper den, av en händelse, hela vägen ner till Stonehenge. Lite väl långsökt men kul som lite kuriosa.

http://img10.imageshack.us/i/skanna0075.jpg/

http://img854.imageshack.us/i/skanna0071.jpg/

http://img151.imageshack.us/i/skanna0073.jpg/

Översta länken; anundshög i konstellation med två stora "skeppsättningar"
Mellersta länken; G.la. uppsalas tre högar i samma kompassriktning
Nedre länken; En illustrativ skiss.

duckpuddle
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 juni 2009, 14:27

Re: Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av duckpuddle » 20 maj 2011, 01:07

Ett alldeles nytt och högintressant fynd från utgrävningar i G:la Uppsala i samband med ny järnvägsdragning. Det kanske inte har så mycket samband med arkeoastronomi, men i alla fall.

http://www.unt.se/uppsala/unikt-stenfyn ... 47205.aspx

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av mal » 20 maj 2011, 09:33

Det är intressant. Det stärker min misstanke att de tre "kungshögarna" är uppbyggda vid vendeltid ovanpå redan befintliga stenringar, (domarringar). Möjligtvis från samma tidsepok som "skeppsättningen" vid "björnshög", vid hågaby ca; 1000 f.kr. Kultplatsen vid Gl.a uppsala var vid denna tid förmodligen, en av flera öar, omfluten av ett stort sjösystem (mälaren).
En blygsam gissning är att en del av de försvunna stenstoderna vid Gl.a uppsala sönderdelades och användes när kyrkan byggdes på 1100-1200 talet.

duckpuddle
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 juni 2009, 14:27

Re: Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av duckpuddle » 26 maj 2011, 02:17

Nog sträcker sig Gamla Uppsalas historia sig långt tidigare tillbaka i tiden än vendeltid. Man kan spåra kontinuerlig bebyggelse till åtminstone före vår tidräkning, och enskilda fynd är ännu betydligt äldre. Kolla tex. denna länk

http://www.unt.se/uppsala/aven-aldre-gr ... 98958.aspx

Vad gäller Håga så tror jag det är ännu mera komplext än G:la Uppsala. Här har man funnit gravar och bebyggelselämningar från senneolitisk tid och framåt. Bla har också s.k. dödshus påträffats, varav ett är den s.k. "kyrkan". Björns hög innehöll ett udda gravskick med en brandgrav i en stockkista (!), alltså en blandning av mälardalskt gravskick (brandgraven) och sydskandinaviskt (stockkistan). Högen och "kyrkan" är samtida från omkr 1000 fKr, och även samtida med förstörelsen och skövlingen av en intilliggande kultplats med tillhörande dödshus (innehållande bla en klangsten). Detta kan tyda på en erövring av Håga omkr. 1000 fKr där erövrare söderifrån förstörde den befintliga kultplatsen, och manifesterade sin makt genom anläggandet av Björns hög, det nya dödshuset "kyrkan" och införandet av det nya gravskicket, om än något uppblandat med den mer lokala brandgravstraditionen. Håga har alltså funnits ända sedan stenåldern, och under tiden som förflutit sedan dess har det nog inträffat ett antal samhälleliga "revolutioner" i form av teknikskiften, religionsskiften och befolkningsförändringar bland åtminstone eliten, men kanske även skifte av hela folkslag, även om jag håller det för mindre troligt. Allt detta har naturligtvis också satt sina avtryck i Hågas funktion och betydelse.

Hoppsan, blev kanske en avstickare till ämnet, men jag håller helt med om att G:la Uppsala och Håga har haft beröringspunkter redan under bronsåldern. Till detta skall också läggas en (dåtida) havsvik några hundra meter söder om Hågahögen där man också hittat bronsålderslämningar, samt möjligen också fornborgen "Predikstolen" ytterligare ett par kilometer söderut vilken förmodligen också den är från tiden ifråga.

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av mal » 27 maj 2011, 09:21

Absolut ingen avstickare från ämnet. Det skapar fram ett bildgalleri av människor, stockhus, fähus och alldagliga sysslor i en miljö med uppdragna båtar med mälaren strax nedanför. Det blir så mycket intressantare att utgå ifrån, och inte bara krassa siffror och data.
Rätta mig om jag har fel: Var inte den geografiska riktningen 60 grader ost/nordost solens uppgång den 21 juni 1000 f.kr ?
Respektive solens nedgång 21 december på 240 grader väst/sydväst ?

duckpuddle
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 juni 2009, 14:27

Re: Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av duckpuddle » 27 maj 2011, 17:54

Jag vet inte väderstrecken för solens upp/nedgång vid de aktuella tidpunkterna. Däremot ligger dödshusets ("kyrkans") riktning i 60/240 grader. Det andra dödshuset som skövlades vid anläggandet av Björns hög och "kyrkan" ligger däremot vinkelrätt mot "kyrkan" eller, om man hellre vill, så ligger dess långsidor i 60/240 grader.

Dödshus var ingen gravplats i sig, utan var istället helt fri från gravar. Däremot har man tolkat det så att de var boningsplats för avlidnas själar. Dödshusen hade väggar i vilka man funnit rester av offergåvor, bla urnor med matrester. Utanför dödshusen har man funnit stora mängder gravar, ofta i form av gruppgravar/familjegravar med tiotals eller fler individer i samma gravplats.

En intressant aspekt är att om det finns ett samband och en tanke med att lägga de olika anläggningarna i samma väderstreck, så skiljer det ju i runda tal 1500 år mellan dödshusen och högarnas anlägganden.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av Hexmaster » 27 maj 2011, 18:25

lampros skrev:När Bob Lind sa att den var orienterad efter väderstrecken blev han sedd som oortodox. Idag har hans tolkning börjat accepteras lite men det var segt i början.
Ha ha. Inte en chans.

Den som är nyfiken på mannen som är B. Lind och hans underbara värld hittar mycket, mycket mer här. Den bosniska pyramiden, fast platt och skånsk: Det finns inte en gråsten som med lite fantasi och kraftigt nedsatt syn kan bli en underbar artefakt.

http://www.alesstenar.com/

Ta t.ex. fyndet av en uggla:
Frågan är nu, hur hamnade bärnstensugglan vid Ales stenar? Kan fyndet av ugglan möjligtvis vara kopplat till syftet med den astronomiska uppställningen av stenarna? Det är inte alls omöjligt, ty som mytologisk fågel hör ugglan inte hemma i den nordiska mytologisfären. Däremot passar den bra in hos de antika grekerna och längre än så, hos fenicierna d.v.s kananéerna och egyptierna. I Grekland var ugglan helgad åt gudinnan Pallas Athena, vishetens och nattens gudinna. Hos de mykenska grekerna sågs Athena som krigskonstens gudinna, d.v.s. hon symboliserade visdom, kunskap, strategi och taktik. Men hon kunde också framställas som en gudinna med fredliga avsikter, framförallt när det gällde konst och vetenskap som hon i myten dyrkade högt.
Ett spår av forntida förbindelser mellan Österlen och Egypten? Tja, alltså, som det mesta i den här genren så blir det tråkigare när man studerar materialet direkt, istället för att ta del av delyriska skildringar i andra hand. För det här är "ugglan". Men det ser ni ju ändå.

Bild

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av lampros » 28 maj 2011, 08:13

När jag sa att Bob Lind börjat "accepteras lite" så menade jag att nu finns både hans och Riksantikvarieämbetets skyltar vid Ales stenar. Från början förbjöd RA honom att sätta upp ens en skylt.

I övrigt stödjer jag inte Bob Linds idéer per se. Jag försvarar dock rätten att komma med vilda teorier utan att brännmärkas och kallas varg i veum.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av tryggve » 28 maj 2011, 09:22

Hexmaster skrev: Den som är nyfiken på mannen som är B. Lind och hans underbara värld hittar mycket, mycket mer här. Den bosniska pyramiden, fast platt och skånsk: Det finns inte en gråsten som med lite fantasi och kraftigt nedsatt syn kan bli en underbar artefakt.
Bob Lind= Ted Borg! :-)

http://www.youtube.com/watch?v=jHQrNnKfRak

Likheterna är kusliga... :-)

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av mal » 30 maj 2011, 07:30

Ursäkta, men det känns nästan som en avledningsmanöver från focus.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Arkeoastronomi i Uppland/västmanland

Inlägg av tryggve » 30 maj 2011, 11:00

mal skrev:Ursäkta, men det känns nästan som en avledningsmanöver från focus.
Åja, spekulera kan du väl göra trots mitt något skämtsamma inlägg. Dessutom är Ted Borg en rätt bra illustration över hur Lind "resonerar", så ur den synvinkel så flyttar det knappast fokus. Om det finns något.

Skriv svar