Gainsborough

Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Gainsborough

Inlägg av Ralf Palmgren » 22 april 2011, 19:55

Den store danske vikingatida härskaren Sven Tveskägg var en dansk, norsk och engelsk kung. Han avled den 3 februari 1014 i Gainsborough. Nu har jag planerat att resa dit. Finns där någonting historiskt att se som berör nordisk forntid och vikingatid? Det skulle jag vilja se... :D

asphen
Medlem

Re: Gainsborough

Inlägg av asphen » 12 maj 2011, 21:38

Jag var själv i England för några år sedan just för att resa i "vikingarnas" fotspår. I Gainsborough hittade jag ingenting om Svend.
Den enda staden som tog till vara på sitt vikinaarv var faktist bara York.
Eftersom jag var där i studiesyfte hade jag ägnat en hel del år av forskning och reseach och är fortfarande mycket förvånad över hur ointresserad den engelsa akademiska världen är över tidepoken 750-1066.
På Holy Island (Lindisfarne) fanns en mycket liten och undanskymd tavla som berättade om vikingarnas härjande i slutet av 700-talet.

I staden Maldon hittade jag faktiskt en brochyr om slaget i Maldon (Essex) i augusti det 991 samt en hyllningsdikt till earl Byrhtnoth som mötte sin baneman i detta slag och i staden Tavistocks (Devon) kyrka var det någon som hade skrivit ner stadens historia och till och med översatt detta till svenska. Obs att detta var handskrivet!
Ingenting heller i staden Andover, Hampshire, där det påstås att Olaf Tryggvesson blev döpt.

I Oxford och då närmare bestämt i St Frideswide´s kyrka nämns heller ingenting om att dess föregångere-klosterkyrkan- brändes ner till grunden på order av den engelske kungen Ethelred II (den rådlöse). Hans tillnamn blir något fel i svenk översättning, det borde vara "den som får dåliga råd". Klosterkyrkan var danskarnas tillflyktsort, och brändes som sagt ner till grunden på St Brices day i november 1002. I branden innebrändes Svend Tveskäggs sytser Gunhild bland annat.

Tiden från och med Willhelm erövraren är betydligt bättre ihågkommen och i Hastings, där Willhelm blev erövraren hade man verkligen slagit mynt av denna historiska händelse.
På tal om detta hittade jag ingenting i de två föregående slagen, det vid Fulford (20 sept 1066), mellan Harald Hårdråde och earl Edwin och Morcar och det vid Stamford bridge (25 sept 1066) mellan den nyss nämnde Harald Hårdråde och den engelske kungen Harald Goodwinson (han som förlorade både liv och krona i Hastings den 14 oktober samma år).

Skriv svar