Vikinga stridsrop

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Vikinga stridsrop

Inlägg av NIL » 12 maj 2010, 08:47

Intressant tråd, jag har själv forskat inom området och kommit fram till att vikingarnas stridsrop sannolikt inte var
"Viva la republique!"
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: Vikinga stridsrop

Inlägg av Dan Koehl » 20 juli 2010, 15:59

Aequítas skrev:Hej alla, det var nog ett år sedan man var här senast, jag började helt plötsligt undra vad vikingarna ropade när de gick in i en strid, eller under striden. De flesta har ju haft något slags stridsrop, ropade de kanske "Valhalla!" eller liknande... Finns det några fakta på vad de verkligen skrek eller vill ni själva säga vad ni tror kan ha sagts?

Jag tänkte att "För Sverige" skulle kunna varit använt... Om det nu inte var så att Sverige inte existerade än som land :roll:

Men möjligen skrek man om något inom nordiska mytologin och senare kristendomen... Dela gärna med er av vad ni tror!
Nej, t.e.x. de baltiska vikingar som anföll Sigtuna ropade knappast "För Sverige" när de brände en av svenskarnas viktigaste städer.

Just svenskar som skulle ha stridit som vikingar tror jag inte är dokumenterat någonstans. Däremot finns ju i Bro en runsten rest över vikingaväktaren Assur, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Upplands_runinskrifter_617

Bild

"Ginnlög, Holmgers dotter, syster till Sygröd och till Göt, hon lät göra denna bro och resa denna sten efter Assur, sin man, son till Håkon jarl. Han var landvärnare mot vikingar med Geter. Gud hjälpe nu hans ande och själ."

Om Assur i stridens hetta utropade "för sverige" så var det ju inte som viking, utan i kamp MOT vikingar.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Vikinga stridsrop

Inlägg av frodeh » 21 juli 2010, 15:05

Vikingetid rommer en utvikling i stridsteknikk vil jeg tro, men de eldste kildene beskriver både berserker og ulvhedner som høylytte når de gikk i kamp, i følge store norske leksikon etterlignet de dyrelyder foruten en rekke andre av hva som må beskrives som psykotiske adferdstrekk.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Vikinga stridsrop

Inlägg av Odinkarr » 21 juli 2010, 15:54

ulvhedner som høylytte
Jeg mener nu at kampformen "ulvhednar” (ulveskindskapper) netop betegner samtidens "jægerkorps, SAS, Delta Force", hvor ulvens angrebsteknik, forfølgelse i absolut tavshed, er idealet man følger.

De to kampformer; ”ulvhednar” og ”berserkar”; ulvens tavshed eller bjørnens støjende adfærd, er mentale hamskifte der foretages af den enkelte eller gruppen til den situation der skal håndteres.

Völsunga saga kap. V. og VIII. har en beskrivelse af kampformen "ulvhednar”. Man gjorde bruge af ulvens hyl som kaldesignal til hinanden i skoven.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Re: Vikinga stridsrop

Inlägg av egilo » 10 september 2010, 09:34

Schwemppa skrev:Hurra? Är det någon annan än jag som kommer att tänka på det ryska Urraaa? Som åtminstone förekom under 2VK.
Min rektor i Karis-Billnäs samskola lärde oss att det i svenskan finns tre låneord från kroatiskan: Krabat=kroat, kravatt=rosett och hurra=slå ihjäl.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Vikinga stridsrop

Inlägg av Engan » 10 september 2010, 15:22

egilo skrev:
Schwemppa skrev:Hurra? Är det någon annan än jag som kommer att tänka på det ryska Urraaa? Som åtminstone förekom under 2VK.
Min rektor i Karis-Billnäs samskola lärde oss att det i svenskan finns tre låneord från kroatiskan: Krabat=kroat, kravatt=rosett och hurra=slå ihjäl.
Inget av dem kommer direkt från kroatiskan, så vitt jag vet.

Både krabat och kravatt kommer från ordet "kroat", men olika vägar. Kravatt betyder inte rosett på något språk (och en kravatt behöver inte alls knytas i rosett), men kom till oss via franskan som ett ord för den halsduk kroatiska soldater hade och som blev innemode i Paris och sen snabbt över hela Europa. Krabat kommer via danska och/eller lågtyska. Hurra är ett lån från tyskan, där det troligast från början i är en utvidgning av "hurr", skynda/röra sig snabbt. http://urts55.uni-trier.de:8080/Projekt ... id=GA00001 Tror inte det har något med kroatiska att göra över huvud taget.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Vikinga stridsrop

Inlägg av Jens Yde » 19 juli 2019, 11:54

frodeh skrev:
21 juli 2010, 15:05
Vikingetid rommer en utvikling i stridsteknikk vil jeg tro, men de eldste kildene beskriver både berserker og ulvhedner som høylytte når de gikk i kamp, i følge store norske leksikon etterlignet de dyrelyder foruten en rekke andre av hva som må beskrives som psykotiske adferdstrekk.
Siden dette blev skrevet er der sket en udvikling i dna-forskning, og i et nyt oprids af vikinge-dna antyder forskerne, at vikingerne kan have været skizofrene sammenlignet med den nuværende yngre danske befolkning.

"We observed a significant difference between the polygenic scores of Viking-Age samples and current Danish population samples for three traits; black hair color (P = 0.00089), standing height (P = 0.019) and schizophrenia (P = 0.0096)" . . . helt sikkert er det dog ikke, "nor can we conclude whether a similar change has occurred in other Nordic populations than the Danish".

Kilde: Population genomics of the Viking world

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Vikinga stridsrop

Inlägg av StefanZ » 21 juli 2019, 20:02

Odinkarr skrev:
10 april 2010, 04:56



Vi mener at vide at spartanerne råbte ”Tindaridai, Tyndaridai, Tundaridai”. Begrebet er knyttet til grundlæggeren af Sparta, Kong Tyndareaus til Sparta - i Ældre Edda gengivet under heitet "Gymir" eller "Ægir". Vi ved ikke, hvorvidt sagnkongen Tyndareus (Tundareou) til Sparta er skabt efterfølgende i 800 tallet f.Kr. til at forklare begrebet, eller om begrebet er udviklet fra kongen.



Ropade de inte A-la-La - eller något liknande?

Dessutom gick de till anfall till flöjternas spel. Mest för att ange marschtakten.

Skriv svar