Jag tänkte att "För Sverige" skulle kunna varit använt... Om det nu inte var så att Sverige inte existerade än som land
Men möjligen skrek man om något inom nordiska mytologin och senare kristendomen... Dela gärna med er av vad ni tror!
För Sverige ropade de säkert inte, men att hävda att "Sverige inte existerade som land" på vikingatiden är lite hårddraget. Visst, Sverige fanns inte som en stabil stat, men det fanns som ett löst sammansatt rike med en kung (eller ibland flera kungar), som ansåg sig styra över detta rike. Dessutom var väl land för en viking inte riktigt detsamma som ett rike. Riket Sverige (sveariket) bestod av flera länder (=landskap).Aequítas skrev:Jag tänkte att "För Sverige" skulle kunna varit använt... Om det nu inte var så att Sverige inte existerade än som land
Ja jeg nævnte det ovenfor som ura, hvilket nogle mener oprindeligt har været brugt af mongolerne i tidlig middelalder: http://www.dr.dk/P1/Spoergehjoernet/Uds ... 152927.htmSchwemppa skrev:Hurra? Är det någon annan än jag som kommer att tänka på det ryska Urraaa? Som åtminstone förekom under 2VK.
Här finns en del intressant om stridsrop:![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_cry
Bra att du påminde. När jag friskade upp minnet läser jag att stridsropet, som alltså de "normandiska baronerna" inte själva förstod innebörden av utan hov upp av tradition, "av modern filologi funnit vara en anropan [...] om bistånd från deras forne hedniske stridsgud". Är det bekant vad de faktiskt ropade?lampros skrev:Enligt en essä av Frans G. Bengtsson, den handlade om normanderna, så uppstämde en kontingent av dessa när de intog Jerusalem under första korståget stridsropet "TYR!"
Alltså en reminiscens på 1100-talet till normandernas hedniska, nordiska förflutna. Och varav man sluter sig till att "vikingars" stridsrop kunde vara dylik åkallan av krigsguden.
Essän hette "Vikingarna" och trycktes i samlingen "Silversköldarna" som utgavs 1931.
Ja - TYR - som jag sa.Hexmaster skrev:Är det bekant vad de faktiskt ropade?