Jag är Skåning och har Haplogrupp Q...
-
thethievesguild
- Ny medlem
- Kontakt:
Jag är Skåning och har Haplogrupp Q...
Jag är Skåning. Jag gjorde 2 DNA-test för att kolla mtDNA och Y-DNA...
Min mor har Haplogrupp H.
Min far har Haplogrupp Q (M242).
Hur ska jag tolka det?
Min mor har Haplogrupp H.
Min far har Haplogrupp Q (M242).
Hur ska jag tolka det?
-
Krappfiskarn
- Medlem
Re: Jag är Skåning och har Haplogrupp Q...
Ditt mtDNA är typiskt för européer, ditt Y-DNA är sällsynt i Europa men finns i låga frekvenser (ungefär 3% i Skandinavien om man ska tro det skandinaviska dna-projektet). Jag tror att du även kan vara positiv för mutationen M346 vilket skulle klassificera dig som haplogrupp Q1a3.
Jag personligen tror att haplogrupp Q och dess underklader är bland de äldre i Nordeuropa, och kan ha kommit in i Europa genom en rut från norra Eurasien. Q var med vid den ursprungliga kolonisationen av Amerika för 12 000~ år sedan.
Jag personligen tror att haplogrupp Q och dess underklader är bland de äldre i Nordeuropa, och kan ha kommit in i Europa genom en rut från norra Eurasien. Q var med vid den ursprungliga kolonisationen av Amerika för 12 000~ år sedan.
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010
Uppdaterad 9/11/2010
-
Camilla.dk
- Medlem
@ Krappfiskern - er haplogruppe q også blandt d grupper der fandtes i Skandinavien før Finner, samer, germaner mm.? Ved du noget om det?
-
Oingo Boingo
- Medlem
Det finns inte mycket som tyder på att Q skulle vara gammal i Norden. Q är en Asiatisk haplogrupp som med säkerhet spridits till Skandinavien i samband med nomadfolkens migrationer med utgångspunkt i den Eurasiatiska slätten. Det finns rätt mycket Q i Sverige och Norge. Det är en knasig Y-DNA och det finns några sådana MtDNA'n som också har invandrat till Skandinavien.
Skulle det inte thethievesguilds Q kunna vara ett resultat av vikingarnas handel med trälar? Vikingarna tog/köpte trälar på olika håll i Europa (och troligen även i Nordamerika då man hittat DNA som tyder på detta på Island). Kanske kommer Q i detta fall från en trälkvinna som vikingarna hämtat någonstans i österled.
-
Camilla.dk
- Medlem
Haplogruppe q skulle være almindelig på steder som Ny Guinea og Melanesien, så jeg forestiller mig nærmere noget, der hører kolonitiden til? (16-1700-tallet). http://de.wikipedia.org/wiki/Haplogruppe_Q_(mtDNA)
-
Krappfiskarn
- Medlem
Han har Y-haplogrupp Q.Camilla.dk skrev:Haplogruppe q skulle være almindelig på steder som Ny Guinea og Melanesien, så jeg forestiller mig nærmere noget, der hører kolonitiden til? (16-1700-tallet). http://de.wikipedia.org/wiki/Haplogruppe_Q_(mtDNA)
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010
Uppdaterad 9/11/2010
-
Camilla.dk
- Medlem
Nåja upsKrappfiskarn skrev:Han har Y-haplogrupp Q.Camilla.dk skrev:Haplogruppe q skulle være almindelig på steder som Ny Guinea og Melanesien, så jeg forestiller mig nærmere noget, der hører kolonitiden til? (16-1700-tallet). http://de.wikipedia.org/wiki/Haplogruppe_Q_(mtDNA)
y-haplogruppen q er her: http://de.wikipedia.org/wiki/Haplogruppe_Q_(Y-DNA)
Oj då, jag tänkte fel. Det kan inte vara en anmoder till thethievesguilds som hade Q, utan det måste vara på thethievesguilds farfars... sida som Q kommer ifrån. Dock tror jag fortfarande att träl österifrån kan vara en ganska god gissning.a81 skrev:Skulle det inte thethievesguilds Q kunna vara ett resultat av vikingarnas handel med trälar? Vikingarna tog/köpte trälar på olika håll i Europa (och troligen även i Nordamerika då man hittat DNA som tyder på detta på Island). Kanske kommer Q i detta fall från en trälkvinna som vikingarna hämtat någonstans i österled.
-
Oingo Boingo
- Medlem
Varför skulle det vara en träl när det lika gärna kan ha varit en köpman eller krigare eller en helt vanlig "medel svensson" redan då, Q har ju en rätt hög ålder i Skandinavien. Sverige under järnåldern hade nog med inhemska trälar, så att släpa med sig en träl från Långtbortistan verkar omständigt.