Flemming; Hvorfor kan stammerne omkring Limfjorden ikke lige så godt nedstamme fra Göterne, der måske allerede tidligt trak over mod det øverste af Jylland? Hvornår opstod bopladserne og hvad siger arkæologien?
Karsten,
Lad mig prøve at tænke højt med hvad jeg ved.
Min indsigt, for mig selv i alle tilfælde, var at Götarne er jyske ætter.
Mit bud er at det er kimbrernes afrejse ca. år 120 f.Kr. der giver jyderne mulighed for at gøre landnám (tage ubeboet land i besiddelse) mellem år 120 f.Kr. og år 98 e.Kr. De er tilmed i stand til at forsvare deres landskab mod de gotiske ætter. Denne betragtning kan forklare hvorfor de få overlevende kimbrer senere,efter år 98 e.Kr., men før år 127-148 e.Kr., bliver tilstået deres eksil-landskab, af jyderne, i Himmerland.
Jydernes landnám, og derfor det oprindelige Jylland, har sikkert været helt frem til den naturlige grænse ved Limfjordens bred. Men i de tidlige år, fra år 120 f.Kr. frem til vi ser jyderne begynde af lede efter land i Britannien år 390 e.Kr., har jydernes samlede mandtal gjort at man ikke har haft folk nok til at kunne bosætte og forsvare nord for Viborg. Jyderne har derfor sikkert haft nominelt overherredømme frem til Limfjorden, men Jyllands faktiske nordlige grænse var Viborg.
Lad os se på hvad der muligvis sker nord for Limfjorden i tiden omkring Jydernes landnám.
Vendsyssel & Vendel
Da Longobardernes delvise udvandring ser ud til at ske gennem hvad må have været et stort set mennesketomt Vendsyssel, og da denne delvise udvandring sker efter vor ankomst år 40-77 e.Kr., må Vandalerne været udvandret før år 77 e.Kr. Plinius den Ældre har i år 77 e.Kr. Vandalerne syd for Jylland.
Tacitus understøtter dette år 98 e.Kr. i ”Germania” (Kap. 40). Han forklarer her at der opstår krig mellem Longobarderne og Vandalerne medens Longobarderne var bosatte i Scoringa, der menes at være venstresiden af Elben 40 km sydvest for Hamborg. Det antyder at Vandalerne på et tidspunkt før år 98 e.Kr. allerede er på Østersøens sydlige bred. Tacitus nævner år 98 e.Kr. Vandalerne i “Germania” (Kap. 2 ) under betegnelsen ”Vandilii”.
Det igen antyder at Vandalernes udvandring har sit ophav i ankomsten af Reid-goterne (Hreð, Hraeda) ca. år 165 f.Kr. Her må Vandalerne, som er tilfældet for Kimbrerne, blive klemt, og må foretage deres udvandring fra Skandinavien ca. år 120 f.Kr.
Det antyder, så vidt jeg kan se, at Vendsyssel kan være mennesketomt fra ca. år 120 f.Kr., hvilket muliggør at de jyske ætter kan have gjort landnám nord for Limfjorden, nominelt eller faktisk.
Det uafklarede spørgsmål er at jeg absolut intet ved om hvordan man genkender de jyske ætters gravskikke.
Det Nordlige Friesland/Lille Friesland kaldes i Valdemarks Jordebog ”Vtland” og bestod af:
”Skibherrederne” (”3 skipen” eller ”Trelande” ved Ejder-floden; Tønning Herred/Ejdersted, Garding/Giæthning Herred eller Everschop/Hever Schip, og Utholm eller Holmbo Herred.
”Øherrederne” (øen Sild (oprindeligt Siland/Silund, dvs. som Sjælland ”landet i søen”), samt øen Før/Føør med de 2 herreder Østerland og Vesterland).
”Marskherrederne” eller ”Nordherrederne” (Horseby og Bøking/Bokyngheret Herreder)
”Strandherrederne eller ”Nordstrand” eller ”de fem herreder” (Beltring/Byltryngheret, Viriks/Wyriksheret, Pelvorm/Pylwærmheret, Edoms og Lundbjerg Herreder).
Mvh
Flemming