Jeg har lagt to links ind med teksterne af Jordanes og Procopius fra Skræp. Se mit tidligere indlæg - - -Camilla.dk skrev:I følge historikeren Procopius i 500-tallet,
Karsten
Jeg har lagt to links ind med teksterne af Jordanes og Procopius fra Skræp. Se mit tidligere indlæg - - -Camilla.dk skrev:I følge historikeren Procopius i 500-tallet,
Jeg erkender at sidde inde med information om kongen Angantyr (Ongendus) om Samsø og Kanhave Kanalen osv. osv.Camilla.dk skrev:Nogen der ved noget om Angantyr? Han skulle have været konge af danerne i 700-tallet og omtalesaf en missionær Willibrod (der ganske vist omtaler ham som et vilddyr han opgav at kristne). I følge Saxo var han konge af Danmark/danerne - eller var han snarere lokal konge? Han skulle være blevet dræbr efter kampe omkring 730 på Samsø og hvor det før betragtedes som sagn og myte, så har nyere arkæologiske ugravninger vist at der fandt voldsomme kampe sted på Samsø i 728. Nogen der har mere information om dette?
Alle vikingetidens markante tidlige konger behandles primært, Uppsala, Viken (Øst- & Vestfold), Fyn og Sønderjylland og slægternes forgreninger til England/Irland og kontinentet. Mest i dybdegående form, enkelte på listeform.Camilla.dk skrev:Er det kun de jyske konger som er medtaget? ikke de skånsk-sjællandske?
Jens Yde skrev:Jeg skelner mellem jyder og danskere. Man kan også skelne mellem jyder og anglere.
Jyderne boede i Jylland, danskerne boede på Sjælland og i Skåne m.m., og anglerne boede i Slesvig.
Og dette stemmer vel også overens med det, som Odinkarr/Flemming, Falster, Østdanmark, skriver ovenfor.
Men hvordan kan Nationalmuseet - som så mange andre - med stor sikkerhed da indtegne ruter til England fra Thyborøn Kanal og Esbjerg?
Jeg kan henvise til, hvad medlem Christer Samuelsson skrev 1. oktober 2007.
"Det kan kanske vara intresant att "den engelske översättaren" av de anglosaxiska krönikorna, vet att medela följande:
(A.D. 910. This year the army of the Angles and of the Danes
fought at Tootenhall. And Ethelred, ealdor of the Mercians,
died; and King Edward took possession of London, and of Oxford,
and of all the lands which owed obedience thereto. And a great
fleet came hither from the south, from the Lidwiccas (Brittany),
and greatly ravaged by the Severn; but they were, afterwards,
almost all perished.)
Lidvikingarna är alltså från Bretagne."
Min pointe er altså, at vor tids historikere i for høj grad blander vor tids Danmark og dansk sammen med "daner, Danmark og dansk tunge", sådan som det var for tusind år siden. Endvidere er det min opfattelse, at denne sammenblanding er konstrueret og i vor tid styret af "København".
Jeg har én eller anden idé om, at Gorms "stamme" skønsmæssigt kun udgjorde et sted mellem 10.000-30.000 personer i 900-tallet - men det er ren gætteri.År 500 f.kr. max. 200.000 indbyggere.
Ca. år 750 e.kr. 450.-500.000 indbyggere.
[Gorm den Gamles levetid: år 908 – 958.]
I 1000-tallet > 600.000 indbyggere (inklusiv Skåne, Halland og Blekinge).
[Da vikingetiden i midten af 1000-årene glidende gik over i den tidlige middelalder, er det sandsynligt, at antallet af indbyggere i riget var vokset til over 600.000 – en naturlig årlig befolkningstilvækst i de omhandlede 300 år på omkring 0,1% .
Vikingesamfundet var dog hovedsageligt delt op i tre grupper: krigeroverklassen, de frie bønner og trællene, hvoraf en del må formodes at have været hjemtagne krigsfanger fra oversøiske togter.]
År 1250 > 750.000 indbyggere.
År 1650 Danmark + Skåne + Blekinge ca. 800.000 indbyggere.
Folketælling år 1769 ca. 786.000 indbyggere.
År 1811 ca. 1.000.000 indbyggere.
År 1882 ca. 2.000.000 indbyggere.
År 1918 ca. 3.000.000 Indbyggere.
Danmarks Statistik år 2002 5.368.354.