Hvorfra kom The Danish Vikings?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 19 september 2009, 17:46

Flemming,
Odinkarr skrev:Vi kan sige at ”en stor hær” er ”de danske” (þa Deniscan), i samtiden forstået som fra De Gamle Kongeriger i Skandinavien. Det ser vi for året 870 e.Kr. hvor Ivarr Den Benløse, som vi ved har rytteri, drager til Mercia for at hævne drabet på sin fader. I Angelsaksiske krønike nævnes at han fra Mercia drager til det fast vinteropholdssted i Øst-Anglen, og overvintrede ved Thetford (þeodforda).
Her har jeg lidt kronologi på Ivar Benløs og tiden omkring år 870:
År 869; Ivar returnerer til York. Ivar dræber kong Edmund. Kilde: Krønikeskriver
Abbé de Fleury (fra år 985).

År 870; Guthrum leder kampen mod Alfred af Wessex. Efter St. Edmunds død
blev East Anglia regeret af Gormo (Enski) søn af Frode, konge i Danerland,
en af Ragnar Lodbrogs efterkommere. Kilde: Brompton Krønike.
År 870-71; Ivar og Olaf sejrer ved Dumbarton, Strathclyde og returnerer til
Irland med 200 skibe og mange fanger.
Kilde: Annales Cambriae, Annals of Ulster U871.2.
Odinkarr skrev:for at hævne drabet på sin fader
Her har du vist fået fat i lidt sagnhistorie fra sagaerne. De frankiske annaler fortæller en anden historie om Ragnar Lodbrog i perioden 840-46 – hvor han allerede dør. Ragnar opererer på kontinentet.
Hilsen
Karsten

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Jens Yde » 19 september 2009, 20:30

DO%20Vikingetiden%20Rejser.jpg
DO%20Vikingetiden%20Rejser.jpg (142.11 KiB) Visad 1113 gånger
De fleste foretrækker at se på et kort som ovenstående fra Nationalmuseet, København K, i stedet for at studere oldengelske forklaringer.

Som vi ser, mener Nationalmuseet, at vikinger tørnede ud fra den jyske vestkyst med kurs mod England og Vesteuropa, mens vikinger fra Østsjælland nøjede med en handelstur omkring Bornholm.

Er der ét eneste troværdigt eksempel på, at vikinger er sejlet ud fra den jyske vestkyst, sådan som Nationalmuseet påstår?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Odinkarr » 20 september 2009, 04:55

Er der ét eneste troværdigt eksempel på, at vikinger er sejlet ud fra den jyske vestkyst, sådan som Nationalmuseet påstår?

Jeg ved ikke om jeg har opfattet spørgsmålet ret. Vi har uanede vidnesbyrd i form af identisk sprog, stednavne, identisk kunst (Stil I.), sagnene om Uffe hin Spage fra Sønderjylland og Østanglen, sæder og skikke, fælles guldskillinger fra 385-670 e.Kr. og fælles sølvpenge fra 670-755 e.Kr., oldengelsk lovgivning hvis sproglige formulering kan vises at komme fra østdansk, den jyske brydning fra "o" til "vo", der er årsagen til at Óðinn i England kommer til at hedde ”Woden”, som han jo allerede gør det i ”Vojens”. Hertil alle saga beretninger fra Skandinavien, fra keltiske kilder og oldengelske kilder.

Hvis du åbner dit pas ser du aftegnigen af Odin/Jesus på Store Jellinge-sten. Der findes en en identisk afbildning på ”hog-back” billedstenen, der står i Gosforth Kirke, Gosforth, Cumbria, England. Stenen kaldes ”saint’s tomb” og er dansk/norsk arbejde fra midten af 900 tallet, dvs. samtidig med Store Jellinge-sten.

Uden at jeg har talt med Nationalmuseet om deres kort, ved jeg med sikkerhed at der blev foretaget rejser til England også fra Sjælland/Skåne/Halland/Blekinge.

Guldskillingen fra Tjurkö, Blekinge fra år 385-670 e.Kr. har indskriften i Ældre Futhark ”wurte runoR an walhakurne…” (gjorde runer på walhakurne...).

Det urnordiske ”walhakurne” oversættes normalt til ”de fremmedes guld”. Vi genfinder ordet i det gotiske landområde ved Sortehavet ”Wallachia” fra år 275 e.Kr. Ordet er vor betegnelse for de oprindelige Briter i Wales, som vi kaldte ”Wealas” og indskriften antyder hvorfra guldet til denne mønt kom. Det er min vurdering af “walhakurne” helt nøjagtigt er en henvisning til den walisiske stamme, hvis landområde var Cornwall, England. Landskabsnavnet “Cornwall” kendes på oldengelsk som “Cornwalas” (fra år 891 e.Kr.) og “Cornubia” (fra år 705 e.Kr.) og er vor udtalelse af det keltiske “kernou” (horn), der henviser til den halvø landskabet Cornwall er.

Rejserne foregik, så vidt jeg kan se, over Kongeåen i Sønderjylland, ud i Riberdyb og af Vestervejen til Harwich. Med andre ord, en stort set identisk rejse til DFDS fra Esbjerg til Harwich.

mvh

Flemming

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Jens Yde » 20 september 2009, 09:36

Jeg skelner mellem jyder og danskere. Man kan også skelne mellem jyder og anglere.

Jyderne boede i Jylland, danskerne boede på Sjælland og i Skåne m.m., og anglerne boede i Slesvig.

Og dette stemmer vel også overens med det, som Odinkarr/Flemming, Falster, Østdanmark, skriver ovenfor.

Men hvordan kan Nationalmuseet - som så mange andre - med stor sikkerhed da indtegne ruter til England fra Thyborøn Kanal og Esbjerg?

Jeg kan henvise til, hvad medlem Christer Samuelsson skrev 1. oktober 2007.

"Det kan kanske vara intresant att "den engelske översättaren" av de anglosaxiska krönikorna, vet att medela följande:

(A.D. 910. This year the army of the Angles and of the Danes
fought at Tootenhall. And Ethelred, ealdor of the Mercians,
died; and King Edward took possession of London, and of Oxford,
and of all the lands which owed obedience thereto. And a great
fleet came hither from the south, from the Lidwiccas (Brittany),
and greatly ravaged by the Severn; but they were, afterwards,
almost all perished.)

Lidvikingarna är alltså från Bretagne."

Min pointe er altså, at vor tids historikere i for høj grad blander vor tids Danmark og dansk sammen med "daner, Danmark og dansk tunge", sådan som det var for tusind år siden. Endvidere er det min opfattelse, at denne sammenblanding er konstrueret og i vor tid styret af "København".

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 20 september 2009, 10:16

Peter Yde,
Peter Yde skrev:Min pointe er altså, at vor tids historikere i for høj grad blander vor tids Danmark og dansk sammen med "danere, Danmark og dansk tunge", sådan som det var for tusind år siden. Endvidere er det min opfattelse, at denne sammenblanding er konstrueret og i vor tid styret af "København".
Denne "styring" startede allerede gennem de gamle historikeres behandling af stoffet omkring år 1900 - og ingen har siden turde gøre op med fejltagelserne.
Den Carlsberg sponsorerede undersøgelse jeg henviste til i mit første indlæg meddeler spagt: "men det er nok for tidligt at skrive historien om" - ca. sådan.
Jeg vil ikke her løfte sløret for essensen og klimaks i min netop udkomne bog, men den vender stort set magtfordelingen på hovedet i vikingetid og gør op med tidligere snævre nationale interesser.
Hvem "danerne" var i vikingetid er ligeledes synliggjort.
Hilsen
Karsten

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 20 september 2009, 13:59

Peter Yde,
Peter Yde skrev:Som vi ser, mener Nationalmuseet, at vikinger tørnede ud fra den jyske vestkyst med kurs mod England og Vesteuropa, mens vikinger fra Østsjælland nøjede med en handelstur omkring Bornholm.
Kortet viser korrekt, at vikingeflåder fra Limfjordsområdet tog del i togterne mod England. Men dette først meget sent i vikingetiden.
Vikingetogter fra 800-tallet med afgang fra det sydlige Jylland er mere komplekse og der findes to generelle typer. En meget tidlig type med det formål at besætte de gammelfrisiske områder; en anden, lidt senere, der har til formål at genere disse bosættelser. Afgang for sidstnævnte togter kan være både Oslofjorden og Hedeby-området. Togter mod Dorestad blev gennemført i alt 9 gange i h.t. annalerne (wikipedia har ikke fået dem alle med).
http://en.wikipedia.org/wiki/Dorestad
Enkelte togter kan relateres til kongemagten i Norden og kan måske ses i det lys, at vise Karl den Store normannernes styrke - for at holde ham på afstand.
Endnu andre kan måske relateres til dine såkaldte røvertogter udført af autonome vikingehære.
Jeg fandt på nettet en lille fiks oversigt:
http://74.125.77.132/search?q=cache:o5c ... clnk&gl=dk
Så langt fejler kortet fra Nationalmuseet ingenting selvom det bør justeres lidt mod Norge.
Hilsen
Karsten

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Odinkarr » 20 september 2009, 23:46

Men hvordan kan Nationalmuseet - som så mange andre - med stor sikkerhed da indtegne ruter til England fra Thyborøn Kanal og Esbjerg?
Kære Peter,

Jeg tror ikke du skal tage kortet fra Nationalmuseet så alvorligt. Længdegradssejladser er i samtiden en sejlteknisk umulighed, og det er man naturligvis klar over på Nationalmuseet. De indtegnede sejlruter viser sikkert derfor mest afgang-fra-ankomst-til situationer, og uden at udelukke andre muligheder.

Karsten,

Jeg er helt enig i at der er enorme problemer med de gængse bakspejlsanalyser fra universiteterne i Danmark og Norge, som de unge historiestuderende præsenteres for, og skal efterabe for at bestå eksamen. Se f.eks. kronikken "Den nationale fortælling" af Michael Böss på Berlingske Tidende fra i dag:

http://www.berlingske.dk/article/200909 ... t-16962316

Modparten udgiver sig lidt senere for at være Cand. Mag. i historie, hvilket sikkert er sandt. Hans holdninger, selvhøjtideligheden skyldes ungdom og mangel på livserfaring, er en nøjagtig indsigt i hvad de propper ind i hovedet på de unge studerende.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 21 september 2009, 15:24

Flemming & Peter,
Nu er det sådan, at jeg faktisk har haft stor glæde af de gamle mestres analyser i præcis klartekst. Men i enkelte tilfælde, og i behandlingen af det historiske stof, har der omkring år 1900 ikke været samme muligheder for tilgang til datidens kilder, som vi har i dag. Derfor er en del problemstillinger, efter min mening, fejlfortolket. Behandles en fejlbehæftet problemstilling videre, gennem analyser af forskere op gennem tiden - bevæger vi os længere og længere ud af en forkert tangent.

Angående ”danernes land” og ”dansk tunge” har den diskussion stået på de sidste 100 år. Fra omkring Kristi fødsel byggede romerne en borg, Tinnumsborg, på øen Sild. Her er så et bevis på romernes tilstedeværelse i vore landskaber. Derfor må de romerske krønikeskriveres omtale at danernes stamme tages seriøst til efterretning. Hvornår beboede danerne så landet? Der findes ingen kilder, men forskerne kæder danernes bosættelse sammen med, at en ny gravtype opstår omkring år 200 e.kr. Man forestiller sig danerne som et folk fra Sortehavsområdet, der i folkevandringstiden slutter med at bosætte sig i de danske landskaber.
Ingen tvivl om det.
Som jeg ser det, er spørgsmålet om denne daner-stamme formår at udvikle sig i området, om den trækker væk igen – eller om den uddør.
Gennem tiden, og i den europæiske optik, benævnes Norderlandene som ”danernes land” og sproget afledes som ”dansk tunge”. Det holder ved helt op til vikingetid, hvor talrige munkeordeners beskrivelser af vikingernes bedrifter beskriver folket som ”danere”.

Et par eksempler fra de gammeldanske landskaber:
Uppåkra ligger et stykke fra kysten på en svagt markeret højning på den åbne Lundslette. Helt tilbage i den klassiske litteratur menes danerne at stamme fra Skåne. Uppåkra opstod i yngre romersk og ældre germansk jernalder dvs. i 300- og 400 årene og hørte til første generation af såkaldte centralpladser med økonomiske, politiske og religiøse funktioner. Uppåkras blomstringstid opstod mellem år 600-900 og pladsen menes at have indeholdt en kongsgård samt et kultsted, da arkæologerne har fundet en storhus henholdsvis 13 m langt og 6,5 m bredt. Husets levetid skønnes til 400 år og stolpehuller antyder, at bygningen har haft en kraftig, høj overbygning.

”Danernes” sagnomspundne storhedstid i Lejre har sine betænkeligheder, hvorom Axel Olrik skriver sådan:
”Alle senere Forskere har modtaget det samme Indtryk af Misforhold imellem Sagnets Lysglans og de virkelig foreliggende Minder”.
Lejres storhedstid som kongesæde, hvis en sådan, ser ud til at slutte med den tidligst daterede hal fra 500-tallet og den udgravede Grydehøj (brandgrav) fra ca. år 550 e.kr.; hallen og højen må være fra samme beboelsesperiode. Var den begravede stormand ”daner”?
http://www.lejre-historiske-forening.dk ... ydehoj.pdf

Tinnumsborg, som nævnt før, på øen Sild er et andet godt eksempel. Borgen var stadig i brug fra 700 – 900-tallet og udgravninger viser at området var underlagt det frisiske rige Frisia Magna. I Slesvig (Sliaswick) er der udgravet frisiske gravtyper fra første halvdel af 700-tallet.
Eksemplet viser, at ”danerne” i 700-tallet i det sydlige Jylland på det tidspunkt var frisere.
http://de.wikipedia.org/wiki/Tinnumburg

Småstammerne i Vendsyssel og omkring Limfjorden menes at have en anden herkomst end ”daner” hvilket dokumenteres af en helt anden type gravskik. Ofte er visse høje ikke cirkelrunde men ovale og helt specielle typer fra slutningen af jernalderen er høje der er formet som en tresidet stjerne med stærkt indbuede sider. De måler 6-8 m fra centrum til én af de udskydende spidser, er ca. 3 m høje og omgivet af lave randsten. Disse stjerneformede høje (brandgrave), kendes kun fra nordjyske gravpladser fra slutningen af jernalderen, hvor de optræder ret talrigt. På en gravplads ved Riis Fattiggaard, Vendsyssel, lå tidligere 12 af denne type, der sandsynligvis skyldes påvirkning af Göterne. Gravene her indeholder ingen eller ganske få gravgaver og den døde er gerne begravet i en trækiste. Disse specielle høje udviklede sig fra trekantede høje med lige sider i ældre jernalder til trekantede høje med indbuede sider fra yngre jernalder og stammer fra områderne Västergötaland, Östergötaland og Halland på den anden side af Kattegat. Gravpladsen ved Torslev i Vendsyssel er et andet eksempel på samme typer af brandgrave ligesom de findes på Lindholm Høje.
Var disse stammer ”danere”?

Hilsen
Karsten

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Odinkarr » 21 september 2009, 15:51

Karsten,

Jeg har brugt meget krudt på at komme omkring begrebet "tana, tani" (Yngre Futhark på Jellinge-stenen). Jeg har kaldt mit kapitel "Daner - Danir - Vandfolket":

http://www.verasir.dk/show.php?file=chap5-10.html#toc12

(underoverskrifterne følger nedenfor, og giver et indblik i hvorledes jeg ender op med at anskue begrebet):

Ægir's Dør til Danevældet
- Tani i historiske kilder
- Tani's oprindelige betydning
Tanum - Tanheim - hjemmet ved vandet
Fra Ægir's Dør til Ægir's Sø
Vandfolket "Danu/Denen/Denyen" fra egyptiske indskrifter
"Danaans/Danaos"-folket hos Homer og Vergil/Virgil
"Tani" (Daner)-folket set fra Normandiet
Tyr, Litani og Baalbek - Fønikernes hjemland
Tyrus/Tyre/Tyri/Tyr
Litani og Baalbek
Skib og Trojaborg (labyrint)
Dan-folket fra Det Gamle Testamente
Tyr - guden og tyren


Jeg håber jeg kommer hele vejen rundt om emnet, og så vidt jeg kan se, passer alle beretninger, fra alle kendte kilder, sammen i en større helhed. Min konklusion er at begrebet "daner" allerede er betegnelsen for befolkningen nord for Ejder-strømmen i 1300 tallet f.Kr. Mit bud er at dette formentlig er gældende helt tilbage til de første bosættelser efter istidens afslutning.

Det mest spændende spørgsmål der egentlig kommer ud af al dette er følgende: Vort nuværende syn på historien er den synsvinkel de tilrejsende ætter kaldet "aserne" vælger at videregive os i de ældste kvad og runeindskrifter vi kender til. Det er altid vinderen der skriver historien. Alligevel anerkender "ase" ætterne ikke blot at "danerne" er landskabernes urbefolkning (landskaber her opfattet som alt nord for Ejder-strømmen), men da Beowulf-kvadet og Widsith-digtet skrives, har disse ætter lade sig gøre "underdanige", og lader sig fremstille som de fremmeste "daner" ætter. Hvorfor er dette tilfældet? En mulig forklaring kan være at begrebet "daner" har haft en forståelse omkring år 40-77 e.Kr., der var så fornem og højskattet, at det blev set som en fordel at træde ind i stammen og blive anerkendt som ligestillet værdig.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 21 september 2009, 16:22

Flemming,
Jeg har tidligere anlagt den philosofi, at når "danerne" blev omtalt i den udenlandske "presse" f.eks. Jordanes og Procopius år 550, var årsagen en større hændelse på hjemmefronten, der havde gennemslagskraft nok til at afføde historiske bemærkninger i udlandet.
http://www.nomos-dk.dk/skraep/jordanes.htm
http://www.nomos-dk.dk/skraep/procopius.htm
Lejrehallen og Grydehøj er fra perioden 500-50.
Generelt ser jeg ingen entydighed i "danernes" bosættelser geografisk versus de historiske beskrivelser.
Hilsen
Karsten
Senast redigerad av 3 Karsten Krambs, redigerad totalt 22 gång.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 21 september 2009, 17:00

Flemming,
Odinkarr skrev:Alligevel anerkender "ase" ætterne ikke blot at "danerne" er landskabernes urbefolkning (landskaber her opfattet som alt nord for Ejder-strømmen), men da Beowulf-kvadet og Widsith-digtet skrives, har disse ætter lade sig gøre "underdanige", og lader sig fremstille som de fremmeste "daner" ætter.
Hvordan kan du være sikker på at vi taler om en oprindelige ur-befolkning "danerne". Der kunne komme andre stammer forbi med tiden? Og hvordan kan vi være sikker på at "danerne" overlevede?
Svearfolket, øst- & vestgötere (gotlændinge), skåninge - er de alle af "danernes" æt?
Og sakser, angler, friser, jyder og kimbrer?
Og hvad med folket i de norske fylker, Grenland, Rogaland, Hordaland, Hadaland osv.

En sjov ældre sag af Alexander Bugge er artiklen "Navnet Telemark og Grenland" der behandler hele denne sag - men den kender du nok til?
http://www.slekt.org/books/aars/1918tele_gren.htm
Hilsen
Karsten

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Camilla.dk » 21 september 2009, 23:47

I følge historikeren Procopius i 500-tallet, så bestod danerne af to grupper, nemlig østdanere der kaldte sig scanie (skåninge) og vestdanere der hed jyder. Findes Sjælland og Fyn ikke omtalt nogen steder? Eller hørte øerne blot med til henholdsvis jydernes og skåningenes land? Forklaringen om de to grupper danere, stemmer vel meget godt overens med at jyder og Sjælland kæmpede om Danmark indtil jyderne vandt og den jyske æt med Gorm den Gamle, satte sig på Danmark.
Sjælland nævnes det overhovedet før myten om Gefion, hvor en skånsk kongedatter skulle have giftet sig med en gøter ellr sveakonge, og i morgengave fået lov at pløje så meget jord ud af hans land som muligt, hvilket hun gjorde og dannede øen Sjælland. Men denne historie kendes vel først fra Saxo, så Sjælland må jo naturligvis nævnes længe før den tid - men hvornår?

Camilla
ps er overhovedet ikke velbevandret i forhistorisk tid

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Camilla.dk » 21 september 2009, 23:56

Nogen der ved noget om Angantyr? Han skulle have været konge af danerne i 700-tallet og omtalesaf en missionær Willibrod (der ganske vist omtaler ham som et vilddyr han opgav at kristne). I følge Saxo var han konge af Danmark/danerne - eller var han snarere lokal konge? Han skulle være blevet dræbr efter kampe omkring 730 på Samsø og hvor det før betragtedes som sagn og myte, så har nyere arkæologiske ugravninger vist at der fandt voldsomme kampe sted på Samsø i 728. Nogen der har mere information om dette?

Camilla

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 22 september 2009, 10:01

Skulle ”danerne” være ur-folket i Nordeuropa?
I virkeligheden er "dansk tunge" nok brugt som en fællesbetegnelse for de skandinaviske sprog og da oldnordisk er af germansk sprogstamme må det antages, at sproget i 500- & 600-tallet var ens, uanset om området var svensk, norsk eller dansk. Og for den sags skyld ligeledes frisisk (frysk) og saksisk. Spaltningen af det oprindelige fællesnordiske sprog opstod først sent i vikingetiden, men var dog ikke større end at man endnu i 1100-tallet har haft fornemmelsen af at tale samme sprog; ordforrådet var det samme og fremmed indflydelse kun ringe.
En vestnordisk sproggruppe blev efter spaltningen Norge, Island og Færøerne - og en østnordisk gruppe blev Danmark og Sverige.
En spaltning, der gennem tiden har udviklet sig til de sprogforskelle, der i dag er mellem islandsk og norsk på den ene side og dansk og svensk på den anden. Sproget kan således ikke bruges som vejviser for en opdeling af de skandinaviske folk i den yngre jernalder.

Frisisk (frysk) siges at være det ældste sprog i Europa. Man ved at frisisk er blevet talt i henved tusind år langs kysten fra Rhinmundingen til Ejderen, langs den engelske sydkyst og et godt stykke op ad den jyske vestkyst. Frisisk tilhører, som oldnordisk, den germanske sprogstamme og sprogforskere har i nyere tid påvist et tæt slægtskab mellem oldengelsk og frisisk.
Så frisisk er videnskabeligt påvist som det germanske ur-sprog – hvilket korresponderer dårligt med, at ”danerne” skulle være ur-folket?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frisiska
Hilsen
Karsten
Senast redigerad av 1 Karsten Krambs, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Hvorfra kom The Danish Vikings?

Inlägg av Karsten Krambs » 22 september 2009, 10:08

Sprog,
Ansgar er et godt eksempel.
Ansgar (*801, †865) var franker af fødsel og havde, fra år 823, fået sin opdragelse i det nordfranske kloster Ny Corbie, hvor han lærte at tale sproget saksisk, der ikke afveg meget fra datidens "dansk tunge".
Han var dermed i stand til at tale med både normanniske konger, stormænd og "menighed".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ansgar
Hilsen
Karsten

Skriv svar