Sköldmör

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Sköldmör

Inlägg av a77 » 14 december 2016, 19:10

Stefan skrev:Det faller platt om bara 20% var krigare... Men mängden var tillräcklig för att fördomarna och myten skulle uppstå...
Kan ha en förklaring till dina 20% Kan tänka mig att kvinnor kanske hade en stridande roll. Men jag kan inte tänka mig under någon omständighet att man lät mödrar delta i striderna. Så det blir bar 20% krigarkvinnor eftersom de har en kortare karriär som krigare.

Jag är fortfarande väldigt skeptiskt till att det har funnits kvinnliga krigare i stridande roller (mer än några få udda individer) kan tänka mig att det var vattenbärare "hjälpa till att plundra trupper" sjukvårdspersonal etc

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Sköldmör

Inlägg av Odinkarr » 14 december 2016, 21:42

Tror du att Troll Jättar, cyloper och Titaner, humanoider som är mycket större än människa, också existerade, bara för att de också var populära inom berättarkonsten?
Are u kidding me?

Völuspá (vers 2, Ældre Edda):

Ec man iotna | ár um borna
þa er fordom mic fodda hofdo

der på nudansk kan oversættes til:

Jeg mindes jætter, år forgået
De som fordum mig havde født

1.Mosebog (6:4):

(The Nefilim were upon the Earth in those days and thereafter too) 1 .I hine dage, da gudssønnerne gik ind til menneskedøtrene og disse fødte dem børn – men også senere hen i tiden – levede kæmperne på jorden. Det er heltene, hvis ry når tilbage til fortids dage.

1 Denne sætning er ikke medtaget i den danske version af Bibelen .

Alle oprindelige folkeslag har identiske sagn om at Det Moderne Menneske er efterkommer af Det Gamle Menneske.

I videnskaben kaldes jætter - Det Gamle Menneske - for Cro-Magnon, navngivet efter det sted de først blev opdaget i Frankrig i 1868. Disse var proto-mennesker der er dateret til at have levet på hele jordkloden i hvert fald fra 40.000 år siden og fremefter. De var over 2 meter høje, udvandrede oprindeligt fra Mellemøsten og Nordafrika, boede i hytter, lavede vægmalerier, vævede tøj, lavede smykker, havde gravritualer. I det hele taget levede som man må forvente vore forfædre ville have levet for så længe siden.

Den videnskabelige udgivelse ”Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America” (”PNAS”) offentliggjorde 12. maj 2003 en epokegørende undersøgelse om netop dette emne. DNA undersøgelser viser at generne fra Cro-Magnon mennesket findes i Det Nye Menneske.

Se f.eks.:

G. Barbujani & G. Bertorelle: Were Cro-Magnons too like us for DNA to tell? (2003, Nature 424:127)

D. Caramelli, C. Lalueza-Fox, C. Vernesi, M. Lari, A. Casoli, F. Mallegni, B. Chiarelli, I. Dupanloup, J. Bertranpetit, G. Barbujani & G. Bertorelle. 2003. Evidence for a genetic discontinuity between Neandertals and 24,000-year-old anatomically modern Europeans (2003, Proceedings of the National Academy of Science of the United States of America 100:6593–6597).



At vore hære fra arilds tid helt frem til og med Slaget ved Bravalla havde en kvindelig hird (af ryttere), og at disse er skjoldmøer - ugifte bevæbnede krigerinder, mener jeg nu ikke nogen længere betvivler.

mvh

Flemming

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Sköldmör

Inlägg av a77 » 15 december 2016, 08:15

Odinkarr skrev:I videnskaben kaldes jætter - Det Gamle Menneske - for Cro-Magnon, navngivet efter det sted de først blev opdaget i Frankrig i 1868. Disse var proto-mennesker der er dateret til at have levet på hele jordkloden i hvert fald fra 40.000 år siden og fremefter. De var over 2 meter høje,
Are u kidding me?

From wiki Cro-Magnons were anatomically modern, straight limbed and tall compared to the contemporaneous Neanderthals. They are thought to have stood on average 176.2 cm

Skriv svar