Daners dominans

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Claes
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 3 augusti 2003, 21:21
Ort: Stockholm

Re: Daners dominans

Inlägg av Claes » 20 januari 2009, 21:18

kultursnubbe skrev:Så vad var det i mitt inlägg som fick dig att rycka ut? Jag förstår inte det. jag står fortfarande för att den tidpunkt troligen är framräknad utifrån skolien i Adams "Gesta". Vad är för märkligt med det?

Visa mig på var någonstans jag har förnekat skall du antingen be om ursäkt eller lägga av att anklaga mig för saker jag inte har påstått. Är det klart så?
Det finns ingen anledning att hetsa upp dig på det sättet. Jag har inte påstått att du har skrivit något sådant. Däremot var det mitt intryck att din skarpa kritik mot en förhållandevis trovärdig datering gick ut på att ifrågasätta själva existensen av händelsen. Detta eftersom Erik Segersälls erövring togs upp som ett argument mot din tes på att danerna dominerade Mälardalen. Om detta inte var din avsikt har jag faktiskt svårt att förstå varför du bemödade dig att argumentera mot en datering som inte innebär någon större precisering av tidsfönstret ca 987-993 som sätter gränserna för när händelsen kunde ha ägt rum..

Men med anledning av att du nu har sagt att du inte har förnekat händelsen så följer en förtydligande fråga: Anser du att sveakungen Erik Segersäll erövrade Danmark i slutet av 900-talet?

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: Daners dominans

Inlägg av kultursnubbe » 20 januari 2009, 22:21

Claes skrev: Det finns ingen anledning att hetsa upp dig på det sättet. Jag har inte påstått att du har skrivit något sådant. Däremot var det mitt intryck att din skarpa kritik mot en förhållandevis trovärdig datering gick ut på att ifrågasätta själva existensen av händelsen.
Vilket alltså inte var fallet utan ett angivande av en "dansk" källa som skulle påvisa 992-993. Vilken alltså inte existerar utan går tillbaka på Adam och dateringen är ett antagande. Vilket är skillnad..
Claes skrev: Men med anledning av att du nu har sagt att du inte har förnekat händelsen så följer en förtydligande fråga: Anser du att sveakungen Erik Segersäll erövrade Danmark i slutet av 900-talet?
Denna fråga kom lite plötsligt. Det är inte så enkelt som antingen eller och erövring. Att det troligen skett och i hop med slaviska styrkor(här tänker jag på giftermålet mellan Boleslavs syster och Erik och den typiska allianssituation detta verkar vara om den är sann?)verkar Ok. Men varför och i vilken utsträckning är mer osäkert. Att Adam överdriver och inte är helt sannfärdig är nog de flesta överens om. Därför att han ogillade Sven och hans antipatier lyser igenom. Det verkar inte bara för att Sven inte åtlyder Hamburg Bremen utan också för att han angrep sin fader Harald som verkar ha accepterat Hamburg-Bremens anspråk. Lägg nu inte detta med att trovärdigheten rörande sven enbart på mig, utan det finns flera som påtalar detta , exv Peter Sawyer. Det andra problemet är att Adam inte är okänd för senare historieskrivare. Därför är detta ett problem. Dessutom skriver Adam något märkligt rörande Estridssen och Sven, att Estridsen blev tyst-på grund av Svens illgärningar eller nånting sådant. Är detta ett fribrev för Estridssen.

Eriks motiv är inte så lätta att utröna eller om han erövrade Danmark-vad hände då sedan. Plötsligt är hans son fosterson till Sven och därmed underställd honom i rang. Dessutom slår man Olav och Sven lägger under sig England. Det finns någonting mellan beteckningen Eriks erövring och Svens erövring som behöver förklaras. Att det rör sig om makt över människor och överherradömen i försthade stått i förbund med Harald?

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: Daners dominans

Inlägg av kultursnubbe » 24 januari 2009, 23:48

Skall vi kolla lite på hervarasagan och ha i minne att denna tradition också återfinns hos Saxo. Nu gäller det inte hela Hervarasagan utan den ättelängd som är tillagd. Enligt P. Sawyer utgör den en någotsånär pålitlig avskrift av en kungalängd, som förftatts i Island i början av 1100-talet, antagligen av Ari själv. Ari hade goda möjligheter att känna till situationen i Sverige, speciellt i Götalandskapen under senare elen av 1000-talet. Den Isländske biskopen Gisleifr tillbringade nämligen ett år i Gautland före sin biskopsvigning 1082, och Marcus Skeggjasson, alltingslagman 1084- 1107, tjänade enligt Skaldetal som kung Inges hovskald. Ari själv besökte Danmark ca 1120 och kunde där studera Adams Gesta.

Utifrån detta bör vi sätta in denna ättelängd i ett historiskt perspektiv och se att traditionen också återfinns hos Saxo. Kortfattat innebär det att denna ättelängd startar i samma traditioner som Ynglingatal. En dansk hövding tagit makten över ynglingarna och drivit dem på flykt och tar makten. Det som är intressant är att denna makt överrumplas en gång till och återigen från danskt håll. fast denna gång rör det sig om en tradition med en historisk person i blickfånget.

Det är söner till en jarl hos Hörek vid namn Roland Lodbrok som tar makten över sveariket och då bör vi vara framme vid ungefär 800-talet. Denna Ragnar Lodbrok förekommer hos Adam av Bremen och anges där förekomma i Frankiska annaler. DE egenman som dessa verkar ha är de egennamn som också återfinns hos Rimbert och som också återfinns hos de historiskt kända Sveakungarna i lsutet av 900-talet och början av 1000-talet. av detta kan man anta att det rör sig om samma ätt. Att namngivningsprincipen skulle existerat parallellt bland flera i samma område är en möjlighet men lite långsökt.

Av detta kan man kanskr tänka i banor av att de som under 800-talet styrde över Birka var en ätt som utgick ifrån den daniske Håreks jarl och därmed blir brevet till Olof från Hårek förståeligt. Som släkting till Roland var Olof förbunden med Hårek och underställd honom. Det är väl här någonstans man måste börja diskutera, för några andra sveakungar verkar lysa med sin frånvaro.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Daners dominans

Inlägg av Odinkarr » 25 januari 2009, 03:22

Lad mig kort tilføje lidt fra mine skriverier:

Sjørup-stenen, Malmøhus len, Skåne (DR 279), dateret til slutningen af 900 tallet e.Kr. siger om Ásbjôrn (o[s]biurn) at "han fly ikke ved Uppsala, men dræbte medens han våben havde" (saR flu aki a[t] ubsal(u)m an ua maþ an uabn a(f)þi).

Hällestad 1-stenen, Malmøhus len, Skåne (DR 295), dateret til slutningen af 900 tallet e.Kr., siger om Tóka Gorms søn (tuka kurms sun) at "han fly ikke ved Uppsala (saR flu aigi at ubsalum).

Det må være samme slag begge deltager i.

Saxo: Gesta Danorum (Bog 3.5.1) fremhæver at Svear-folket i 800 tallet e.Kr. betalte lydskat til de danske og at vi, som disse runesten bekræfter, førte våben imod Svear-folket.

”Vita Anskarii auctore Rimberto” eller ”Ansgars liv og levned skrevet af Rimberto” (kap. XIX) fra ca. år 865 e.Kr. beretter for os at Kong Anud Uppsale (Anoundus) ca. år 850-851 e.Kr. var blevet fordrevet fra Sveariget, og havde søgt tilflugt hos os. Han lovede os Birka som Danegeld for at hjælpe ham tilbage på tronen i Sveariget, og vi sendte 21 skibe undervejs. Kong Anud Uppsale havde selv 11 skibe. Den regerende konge var broderen Björn på Håga (Haugi, Björn II, Rex Bern), og vi kan se at brødrene er samkonger allerede år 829 e.Kr., hvor Ansgar drager til Birka. Aftalen bliver dog at Birka betaler 200 Troy pund sølv for fred. ”Vita Anskarii auctore Rimberto” (kap. XXX) gentager at Svear-folket på et tidspunkt før år 854 e.Kr. havde været underkastet lydskat af de danske.

Der er derfor næppe tvivl om at i 800 tallet har det gamle Svearige store problemer, og de store usikkerheder om kongerækken i dette tidsrum er klare tegn på uroligheder, borgerkrig og manglende styring (helt det samme er tilfældet i de danske landskaber i slutningen af 800 tallet, men det er en anden sag).

I kan naturligvis alle sammen det angreb på Søborg og Apulia i Kurland som Kong Olef (Olaf I.) foretager år 854 e.Kr. netop for at vise at han kan gøre det lige så godt, og lidt bedre, end hans fjende de danske.

Man er nødsagen at have helt styr på tid og sted hvis man skal tale om dominans eller mangel på samme.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5049
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Daners dominans

Inlägg av koroshiya » 25 januari 2009, 05:48

Odinkarr skrev: Der er derfor næppe tvivl om at i 800 tallet har det gamle Svearige store problemer, og de store usikkerheder om kongerækken i dette tidsrum er klare tegn på uroligheder, borgerkrig og manglende styring (helt det samme er tilfældet i de danske landskaber i slutningen af 800 tallet, men det er en anden sag).

I kan naturligvis alle sammen det angreb på Søborg og Apulia i Kurland som Kong Olef (Olaf I.) foretager år 854 e.Kr. netop for at vise at han kan gøre det lige så godt, og lidt bedre, end hans fjende de danske.

Man er nødsagen at have helt styr på tid og sted hvis man skal tale om dominans eller mangel på samme.

mvh

Flemming
Det var bra att du nämnde något om Danmark i slutet av 800-talet. Det var det jag anspelade på när jag skrev om Birka. Jag menade att man kan tänka sig att fynden i Birka blir östliga under samma tid som vi finner denna transition i Danmark, där man tydligt kan se att maktcentrum förflyttas.

Det mesta tyder på att Mälardalen hade problem inte bara under 800-talet. Det styrdes av "utlänningar" tämligen ofta. Den situation vi finner i början av 1000-talet är talande. Kungarna är götiska och verkar bygga sin makt på kontroll över slättland, och när de inte är götiska verkar det som att de är danska. Det är bara att läsa Löfvings och andras skrifter för att förstå. Orsaken till detta står troligen att finna i att det i Mälardalen inte fanns folk nog. Man tror att det bara i Västergötland fanns åtminstone lika många som i Uppland, Västmanland och Södermanland. Skapar man sedan allianser mellan götar och danskar förstår man lätt att det var helt meningslöst för någon makt i Mälardalen att försöka streta emot.

Vad man måste förstå här är att Sverige överlevde, inte beroende på faktisk makt, utan beroende på att etniciteten var så inrotad att de styrande fortsatte att hålla fast vid den. Men om man vill uttrycka det polemiskt som Olof Trätälja vill göra, så är det faktiskt så att Sverige förlorade den lokala matchen i divison tre och att laget lades ned för ca. 1000 år sedan.

Vad som kvarstår, om man ändå vill vurma för Sverige, är att man måste inse att man inte kan utgå ifrån en provinsiell attityd. För fakta sparkar, och fakta säger att de som härskade i Sverige under mycket lång tid mestadels inte hade sina rötter i Mälardalen. Resultatet av det är att det etniska begreppet förändrades. När vi kommer in i 1200-talet finner vi i isländska sagor att götar också kan vara svear - läs exempelvis Håkon Håkonssons saga. Det var en process som kanske började någon gång runt år 800.

Detta med maktcentrum som förflyttas är inget konstigt, och om man inte är en total sveakramare kan man lyfta blicken mot grannländerna. Exemplen därifrån visar alla att makt var något bräckligt och att en släkt och ett område sällan klarade av att dominera under en längre tid. Om man till exempel betraktar Englands historia finner man där att det kanske fanns 5-6 olika småriken vilka turades om att vara det mäktigaste. Dessutom fanns det inom varje rike ett flertal släkter vilka tävlade om makten. I förbigående kan det sägas att när de var duktiga på att tävla, och bytte av varandra ofta, så var riket vanligen helt kraftlöst.

Det är utifrån sådana allmänna fakta man måste närma sig problemet med Sveriges tidiga historia. Antingen säger man att Sverige var ett fullständigt unikt land där bossarna styrde från samma plats under mer än 1000 år, eller så säger man att Sverige nog var som de flesta andra länder. Den vise säger att det är dags att sluta drömma. Barndomens tennfigurer och äventyrslustans roddningar har inget med historien att göra.

Vad man alldeles särskilt måste lägga märke till här är att man måste behandla olika landsändar som subjekt, och inte utgå från en torftig dynamisk version av det gamla där ett Svearike har växt från Mälardalen och utåt. Om inte annat så måste man förstå att det är ett grundkrav i all historia. Vi måste helt enkelt till sist beskriva vad folk tyckte där och då, och inte vad vi tycker nu. Man kan bara peka på Västergötland som enligt thegnstenarna var Danmarks viktigaste landskap. (Jag skriver landskap även om jag vet att man kan fundera över vad det ordet betyder. Och om ni undrar kan jag tala om att kultursnubbe och jag redan har debatterat sådana saker under lång tid, åtminstone om jag gissar rätt om vem kultursnubbe är ;)) Det här är en angreppspunkt som jag hoppas att Rus och andra kan ta till sig. Deras känslomässiga utgångspunkt är nämligen inte unik. Människor hade känslor även för längesedan, och man kanske skulle försöka sätta sig in i vad krigare från Västergötland och andra tyckte om sin egen position i livet. Dessa människor manifesterade tydligt sin makt genom att visa att de hade varit delaktiga i kuvandet av England. Här vill jag också nämna att även "främmande" folk måste accepteras som subjekt. Samerna har sin historia, t. ex. och det är lite tråkigt att Samequeen blev utsparkad. Skåningarna har också sin, och i ljuset av vad som skapade det medeltida Sverige är det ju möjligt att skåningarna var viktigare än de som bodde i Mälardalen, eftersom de verkar ha varit delaktiga i den allians som skapade det kristna Sverige.

Flemming, du skriver att man måste ha full styr på tid och plats för att säga något om dominans eller brist på dominans, men det måste man inte. Orsaken till det är att det okända påverkas av det vi vet. Det bästa är naturligtvis om vi faktiskt vet något exakt om den tid man talar om, men låt mig förklara. Anta att man gör en gryta om aftonen, när man går och lägger sig har man konstaterat att bitarna lydigt nog simma runt i den. Vad ska man då tänka när man finner samma bitar i grytan om morgonen? Har de legat där hela natten, eller har de varit ute på rackartyg? Att fundera över sådant är att närma sig en förståelse över heuristik som ett instrument för att förstå äldre tider.

Resultatet av en sådan förståelse är att vi måste anta att dessa danskar hade mycket att säga till om i Sverige även under de tider då vi inte har några fakta.

(Jag ska säga här inom parentes också som ett svar till kultursnubbes inlägg för några dagar sedan att vi inte måste definiera danskar helt och hållet. Det går i sammanhanget bra att hävda att det var makt utgående ifrån det område som skulle komma att bli det medeltida Danmark och sedan inte närmare gå in på just vad vi menar. Vill man göra det så är det naturligtvis ok, men lite av en annan fråga. Vad som är uppenbart a priori är att "dansk" makt kunde komma från olika håll. Vi har ju diverse olika centrum där.)

Inget av det här hindrar att folk från Mälardalen har rott på ryska floder eller att det en gång fanns ett rike med maktbas runt Mälaren. Det enda man behöver förstå är att tiderna förändras och att berättelsen om vad som verkligen hände förändras med dem.

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: Daners dominans

Inlägg av kultursnubbe » 25 januari 2009, 23:15

koroshiya skrev:Den situation vi finner i början av 1000-talet är talande. Kungarna är götiska och verkar bygga sin makt på kontroll över slättland, och när de inte är götiska verkar det som att de är danska. Det är bara att läsa Löfvings och andras skrifter för att förstå.
Här är kanske ett litet problem. Följer man Saxo och Hervarasagan och i viss mån Rimbert och når fram till de historiskt kända kungarna Erik Segersäll och Olof skötkonung med sina söner kan man anta genom namngivningen att det kan vara samma släkt som haft en maktposition i Mälöardalsområdet. Dessutom är väl inte Birka så långsökt då det är här man kan skaffa sig guld och profit. Med tanke på bevarade ättelängder och därmed släktens betydelse för människan är väl inte tankem helt borta att man kände till sitt ursprung och hur olika släktskapsförhållanden såg ut. Troligen ända ner till en en berömd ättefader oavsett rätt eller fel. Exv Ragnar Lodbrok.

Men på vilket sätt är dessa kungar i början på 1000-talet götiska, och vad skulle det betyda? Dvs Olof Skötkonung? Att han torde varit en s k sveakung, inte minst myntningen i Sigtuna pekar åt detta håll. På vilka grunder kallar du honom Götisk?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Daners dominans

Inlägg av Odinkarr » 26 januari 2009, 02:25

Jeg ved ikke meget om ætten omkring Olaf Skötkonung (Óláfr konungr, Óláfr svenski, Óláfs sænska, Olawær skotkonongær, regent 995-1022). Jeg har dog netop gennemgået alle runeindskrifterne, der melder om rejsefærd i Østerled. Der er to væsentlige ting jeg mener kan fremhæves.

Det nye Svearige - Det gamle Svearige (Uppland + Västmanland), Södermanland, Götaland og Öland - opnår stor styrke sent i 1000 tallet e.Kr. - ikke før. Det er først her vi ser velstanden gennem alle de nye "skrytsten". Fra dette tidspunkt er der dog stor styrke, og tydeligvis stor velstandsforøgelse i landskaberne.

Runestensindskrifter, der beretter om rejsefærd i Østerled herfra er:

17 fra Uppland
2 fra Västmanland
8 fra Västergötland + Östergötland
1 fra Öland
12 fra Södermanland

Rent umiddelbart forekommer det mig at tyngden i det nye Svearige i tidsrummet stadig er i Uppland. Intuitivt vil jeg også forvente dette da der må tilkomme riget stor velstand fra handlen med Gardarige. Dette er en beslutning der foretages tilbage år 986-1000 e.Kr., hvor Danmark forsøger at genetablere de gamle kongeriger omkring Nordsøen, Danmark, Norge og England som eet rige, og overlader hele østhandlen og styringen af Gardarige til det nye Svearige.

mvh

Flemming

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: Daners dominans

Inlägg av kultursnubbe » 29 januari 2009, 22:58

kultursnubbe skrev:
koroshiya skrev:Den situation vi finner i början av 1000-talet är talande. Kungarna är götiska och verkar bygga sin makt på kontroll över slättland, och när de inte är götiska verkar det som att de är danska. Det är bara att läsa Löfvings och andras skrifter för att förstå.

Men på vilket sätt är dessa kungar i början på 1000-talet götiska, och vad skulle det betyda? Dvs Olof Skötkonung? Att han torde varit en s k sveakung, inte minst myntningen i Sigtuna pekar åt detta håll. På vilka grunder kallar du honom Götisk?
Jag hoppas jag inte förstörde diskussionen här, eller liknande. Men nog är det en berättigad fråga på vilket sätt kungarna i början av 1000-talet är götiska och vad som skulle menas med det i ett lite större perspektiv?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5049
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Daners dominans

Inlägg av koroshiya » 30 januari 2009, 00:33

Det är en jättebra fråga, kultursnubbe, men inte helt lätt att svara på. Med tanke på mina funderingar om vem som först framförde dessa tankar borde jag skriva ett inlägg på ett visst annat forum, och se om det kan bli någon diskussion kring vad som kan menas.

Du får ge dig till tåls ett tag, eller så kan du ju skriva där också :-D

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: Daners dominans

Inlägg av kultursnubbe » 1 februari 2009, 15:10

koroshiya skrev:Det är en jättebra fråga, kultursnubbe, men inte helt lätt att svara på. Med tanke på mina funderingar om vem som först framförde dessa tankar borde jag skriva ett inlägg på ett visst annat forum, och se om det kan bli någon diskussion kring vad som kan menas.
¨¨¨¨
Hm, du skriver en sak men vet inte riktigt varför och måste fråga någon annan någon annanstans. Är detta korrekt uppfattat? Lite grann ett nytt sätt att diskutera verkar det som.

Exv S. Tesch och Å. Hyenstrand har framfört dessa tankar om en götisk kungamakt har jag alldeles för mig. Nu är det förstås antagande och vad de får detta ifrån tror jag är Adam av Bremen och hans skrivning att Birka var Goternas stad eller den vanliga översättningen till götarnas stad.

Nu var Birka borta sedan ca: 100 år så helt klart vad Adam avsåg är det väl inte. Vad är så att säga hans primärkälla-or. Han har som de tidiga kyrkofäderna en förkärlek för goterna och liksom de kopplar han ihop dem med bibeln och Magog. kanske är det en form av tankeräcka han utgår ifrån eller likn.

Adam är således tyvärr, inte en helt starkt faktagrund för detta med götisk kungamakt. Det måste väl till något mer vad jag kan förstå, kanske kan du fiska upp detta då du själv inte verkar känna till något.

Skriv svar