Om Ottar Vendelkråkas existens

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 april 2008, 19:32

Jag har nyligen publicerat en liten artikel om honom, visserligen finns han i diskussionen om "Svenska kungar" och eftersom Vendel socken(där Ottarhögen ligger) så är det värt att nämnda honom i en speciell tråd. Egentligen vet man inte så mycket om denna herre och en artikel i Fornvännen 1917 behandlade just om honom.

http://fornvannen.se/pdf/1910talet/1917_127.pdf

Om man åker på den gamla E4:an förbi Björklinge från Uppsala och svänger av mot Vendel/Örbyhus vid den gamla macken i Läby så kommer man så småningom fram till Ottarhögen på vänster sida. Ottarhögen är invid vägen och det står skyltat.

Det som jag vill diskutera är helt enkelt om honom, har han egentligen funnits och var kommer han ifrån?
Enligt NE finns det följande om honom; Ottar Vendelkråka, kung av Ynglingaätten, vars historiska existens är ytterst osäker. O. omtalas i det genealogiska kvädet "Ynglingatal" och i Snorre Sturlassons "Ynglingasaga" och skall ha stupat i Vendel, i sagan identifierat som Vendsyssel i Jylland. Andra traditioner förknippar honom med Vendel i Uppland och den där belägna Ottarshögen.
Det finns som sagt vad en del olika traditioner om honom och eftersom Vendel var ett populärt arkeologisk område vid slutet av 1800-talet så borde nästan finnas en del om honom. Några påstår nästan att han var hövding i nuvarande Vendel socken och andra påstår att han hade kommit sjövägen igenom det vattensystem som var i Uppland under hans levnadstid.

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av Olof Trätälja » 24 april 2008, 20:02

Först kan det vara värt att nämna att det blivit ännu enklare att ta sig dit sedan den nya vägen byggdes. Det är bara att ta av vid avfarten mot Örbyhus så är man nästan vid högen. Från avfarten kan man köra direkt österut till Vendels kyrka och tillbaka eller, bättre, ett mycket kort stycke åt väster för att sedan svänga vänster mot Husby och åter över motorvägen.

Hur säker man är på hans existens? Tja, det finns ju ingen kista där det står OTTAR VENDELKRÅKA med stora bokstäver, men samtidigt kan man konstatera att plockar man bort honom så måste man plocka bort så mycket från historieskrivningen att intet blir kvar och det är ju givetvis inte heller något användbart förhållningssätt. Historieskrivning är i mångt och mycket att beskriva sannolikast möjliga förlopp. Det är ju tex inte så att sverige upphör att existera före en viss tidpunkt bara för att någon vägrar att beskriva historien före denna tidpunkt.

Edit: Av slarvighet tidigare utelämnade någon och före denna tidpunkt är tillagda för läsbarhet
Senast redigerad av 1 Olof Trätälja, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av Hexmaster » 24 april 2008, 21:25

Olof Trätälja skrev:plockar man bort honom så måste man plocka bort så mycket från historieskrivningen att intet blir kvar
Vadå "intet"? Vilken allmänt accepterad historieskrivning har lika skröpliga belägg som Ottar V.?

Formuleringen på Wikipedia säger det mesta:
Ottars existens som historisk person är ytterst osäker, då de källor han figurerar även i övrigt har markanta sagoinslag, är tillkomna hundratals år efter de skildrade händelserna och innehåller mängder av personer vilkas existens inte kan styrkas genom andra källor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ottar_Vendelkråka
Olof Trätälja skrev:Det är ju tex inte så att sverige upphör att existera före en viss tidpunkt bara för att vägrar att beskriva historien.
Förstår inte vad du skriver.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av Olof Trätälja » 24 april 2008, 21:37

Hexmaster skrev:
Olof Trätälja skrev:plockar man bort honom så måste man plocka bort så mycket från historieskrivningen att intet blir kvar
Vadå "intet"? Vilken allmänt accepterad historieskrivning har lika skröpliga belägg som Ottar V.?
Pja, vad som helst om järnålderns ekonomi tex, eller tidiga grekiska personer eller för den delen Jesu existens med mera med mera.
Hexmaster skrev: Formuleringen på Wikipedia säger det mesta:
Ottars existens som historisk person är ytterst osäker, då de källor han figurerar även i övrigt har markanta sagoinslag, är tillkomna hundratals år efter de skildrade händelserna och innehåller mängder av personer vilkas existens inte kan styrkas genom andra källor.
Jaha vad tycker du att den säger då. Att om någon i en saga (eller kanske vilken annan text som helst) inte kan verifieras så är alla som förekommer i samma text med nödvändighet falska. Lysande logik ! -Jag tar ett exempel. Följande text skriver jag och lägger i ett arkiv.
Carl XVI Gustav var på möte med Krultas
Eftersom Krultas inte kan verifieras i någon annan text så upphör också Carl XVI Gustav att existera eller?

Wikipedia, tänk vad man får lära sig !

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av Hexmaster » 24 april 2008, 22:42

Kan citera Stefan L. som citerar NE:
Ottar Vendelkråka, kung av Ynglingaätten, vars historiska existens är ytterst osäker.
Det vi har är sentida sagor och lokala traditioner. (Ynglingaätten har sitt namn efter Yngve Frej, förebild för guden Frej och sonson till Oden.) Visst kan man nöja sig med sådant, så länge man inte tror sig kunna övertyga andra utan vidare. :)

Not, länken till Fornvännen handlar inte bara om Ottar i största allmänhet, utan beskriver en arkeologisk utgrävning.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 april 2008, 13:55

Det är mycket som är okänt när det gäller Ottar Vendelkråka och man kan vara lite kritiskt mot de arkeologiska utgrävningarna i Vendel vid slutet av 1800-talet, om det skapade hybris då och ville har så mycket som möjligt...Jag vet inte, men vad jag bygger på vad att arkeologerna endast hade två huvudområden under denna tidsperiod. Dels var det just i Vendel och dels i Gamla Uppsala, fornlämningarna i Ultuna struntade dom mer eller mindre i och där fick ju dom som inte hade de rätta arkeologiska kunskaperna hålla på att gräva. Enligt den mannen som är expert på Ultunas historia hävdade att arkeologerna mer eller mindre struntade i de arkeologiska värden som fanns i Ultuna och koncentrerade sig mer på de huvudområden som var aktuella då. Nu känner jag inte när Ottarhögen först utforskades, men området kring Vendel tog ju utgrävningarna en ordentligt fart i samband med båtfynden när kyrkogården skulle utvigdas.

Förresten jag nämnde tidigare att jag har skrivit en artikel om honom, tänkte den där "gubben" måste man diskutera om och möjligen uppdatera artikeln om honom vid ett senare tillfälle. :D

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av Olof Trätälja » 29 april 2008, 02:43

Med denne Ottar,
som stupade i Vendel, stöta vi för första gången
på en med visshet fullt historisk person. Han före-
kommer nämligen äfven uti det i förhållande till
"Ynglingatal" fullt själfständiga angelsaxiska kvä-
det om Beowulf. Ottar (angls. Ohthere) uppges
där vara en skilfing och svenskarnas konung samt
son till en konung Angantyr 1. Ångan-
t h e r (angls. Ongentheow), som kämpar med den
fullt historiske götiske konungen Hugleik. Då nu
denne enligt frankiska annalers med Beowulfs-
kvädet fullt öfverensstämmande berättelser stupade
omkr. år 516 på ett krigståg mot f ränkerna, så
kan Ottars regering med säkerhet förläggas till
början eller förra hälften af 500-talet och utgör
sålunda det första någorlunda säkra datum i Sve-
riges historia. Härmed stämmer förträffligt, att
Ottarshögen i Vendels socken visat sig vara att
datera till omkr. 550 och sålunda alltför väl kan
vara vår Ottars grafhög. Vidare of verensstämma
"Ynglingatal" och Beowulfskvädet med hvarandra
i uppgiften om, att Ottars son var A d i l s (äldre
Adgils, i angls. ombildadt till tiádgils), som
först efter en svår strid med sin farbroder A l e
(angls. Onela) intog tronen. Enligt Snorre blef
Adils höglagd vid Uppsala, och då han bör ha
dött i slutet af 500-talet, till hvilken tid den tredje
och största "kungshögen" ("Torshögen") vid
Gamla Uppsala är att datera, så är det ju högst
sannolikt, att denne i sagorna ryktbare konung
är där begrafven. Då sålunda dessa nu nämnda
släktled visa sig ega goda anspråk på att få be-
traktas som historiska, är det ju rätt sannolikt,
att äfven de följande fem sveakonungarna: östen,
Yngvar, Anund, Ingjald och Olof, äro
det, ehuru väl de endast genom "Ynglingatal" och
därpå baserade källor äro styrkta. - Med Olof
("trätälja") slutar sålunda raden af svenska Yng-
lingar, och nu vidtaga i "Ynglingatals" släkt-
register de norske Ynglingarna.
Så det så !

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

Re: Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 8 maj 2008, 02:14

Naturligtvis har Ottar existerat! Det har Alf Henrikson sagt och jag har själv besökt hans hög i Vendel.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 maj 2008, 22:34

WEst Kennet Long Barrow skrev:Naturligtvis har Ottar existerat! Det har Alf Henrikson sagt och jag har själv besökt hans hög i Vendel.
Såvitt vad jag vet så har högen blivit undersökt, men annars är det inte så mycket känt om honom, bara att han har funnits.

Stefan

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

Re: Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 13 maj 2008, 04:42

Stefan Lundgren skrev:
WEst Kennet Long Barrow skrev:Naturligtvis har Ottar existerat! Det har Alf Henrikson sagt och jag har själv besökt hans hög i Vendel.
Såvitt vad jag vet så har högen blivit undersökt, men annars är det inte så mycket känt om honom, bara att han har funnits.

Stefan
Högen heter ju Ottarshögen, menar du att en annan Ottar ligger begravd där?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 maj 2008, 15:12

Nej, , jag påstod inte att han ligger begravd där, utan menade bara att hans liv är höjd i dunkel. :)

Stefan

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

Re: Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 14 maj 2008, 01:16

Stefan Lundgren skrev:Nej, , jag påstod inte att han ligger begravd där, utan menade bara att hans liv är höjd i dunkel. :)

Stefan
Då är vi på samma våglängd... Sörlänningarna vill ju lägga beslag på hela vår fornhistoria så jag tycker nog att vi ska få behålla Ottar Vendelkråka i alla fall... :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 maj 2008, 14:39

Jaha, så du kommer ifrån Uppland alltså, vad det därför du skrev så där. :D

Jag tror det är ganska många som har varit vid "högen" och nu när det inte finns någon avfart från nya E4:an vid Läby så är det en liten omväg för att ta sig till Ottarhögen. Det var mer raka spåret från den gamla E4:an.

Personligen tycker jag att uppgifterna kring hans exitens går lite grann isär.

Här står det;
Ottar Vendelskråka som finns omnämnd i äldre skrifter redan på 700-talet.

Källa: http://www.raa.se/cms/extern/se_och_bes ... hogen.html

Men visst nämner vissa källor även 500-talet?

Stefan

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

Re: Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 14 maj 2008, 14:58

Stefan Lundgren skrev:Jaha, så du kommer ifrån Uppland alltså, vad det därför du skrev så där. :D

Jag tror det är ganska många som har varit vid "högen" och nu när det inte finns någon avfart från nya E4:an vid Läby så är det en liten omväg för att ta sig till Ottarhögen. Det var mer raka spåret från den gamla E4:an.

Personligen tycker jag att uppgifterna kring hans exitens går lite grann isär.

Här står det;
Ottar Vendelskråka som finns omnämnd i äldre skrifter redan på 700-talet.

Källa: http://www.raa.se/cms/extern/se_och_bes ... hogen.html

Men visst nämner vissa källor även 500-talet?

Stefan
Det flesta är nog överens om att Ottar, om han existerat, levde på 500-talet. Raä:s skrivning tolkar jag som att de menar att Ottar omnämns i källor skrivna på 700-talet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Om Ottar Vendelkråkas existens

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 maj 2008, 15:21

Det märks att man har haft huvudvärd idag, källorna är skrivna på 700-talet och inte att han levde då.

Stefan

Skriv svar