Hur långt bort reste vikingarna?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av a81 » 21 maj 2013, 18:59

Det var säkert något varmare i l'Anse aux Meadows för 1000 år sedan än i dag, men jag lutar åt att det ändå inte var Vinland, utan kanske en annan vikingabosättning i Nordamerika. Min gissning är att Vinland var Nova Scotia och/eller Quebec, eller möjligen ett ännu större område som även inkluderade t ex New England. Wikipedia skriver bland annat följande om l'Anse aux Meadows:

Platsen är omtalad i Flateyarbok och Grönlänningasagan och ska ha varit en tillfällig bosättning där vikingarna reparerade sina skepp. En uppfattning är att det inte är denna plats som var det Vinland vikingarna sökte.

Här kommer ytterligare en länk med den indiansk myt om västerlänningar i Nordamerika före Columbus:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kungariket_Saguenay

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av Odinkarr » 22 maj 2013, 17:41

I forståelsen af stednavnene i det nordlige amerika, er jeg kommet frem til følgende:

Grønland
Helluland ?
Markland / Margaster (Mark Ø) ?
Skralingeland (Skrælingeland) = Labrador
Hóp (flodmunding ved havet) = indsejlingen til St. Lawrence-floden
Nýaland = New Found Land = Newfoundland
Vínland / Promonterium Vinlandia (Vinland's halvø, Vinland's forbjerg) ?

I forståelsen for hvor vidt omkring vi vittterligt rejste, må vi også skue mod øst.

Handelspladsen Barda - Barð/Barða

Dansk Selskab for Kaukasusforskning skriver at den nedre del af landskabet ”Karabakh” (en del af det omstridte område ”Nagorny-Karabakh” var en del af den oprindelige indfaldsvej til Transkaukasien. Ordet ”Karabakh” er en russificering af en ældre tyrkisk-persisk betegnelse ”Kara Bagh” eller ”Den sorte Have”, jvf. Torben Hansen og Søren Theisen’s artikel ”Transkaukasien; Armenien, Aserbajdsjan og Georgien – en landebeskrivelse).

Mirza Jamal, en lokal persisk historieskriver skrev, formentlig på opdrag af Rusland, en krønike på persisk ca. år 1807 e.Kr. omkring området Karabakh i tidsrummet 1740-1806. Skriftet findes i arkiverne på Academy of Sciences i Baku. Fra den engelske oversættelse af George A. Bournoutian ”A History of Qarabagh: An Annotated Translation of Mirza Jamal Javanshir Qarabaghi's Tarikh-e Qarabagh” (1994, s.37-38) oversætter jeg følgende:

”Den første by bygget i Qarabagh området var fortet og byen Barda, der ligger ved Terter floden ca. 3 farsakhs (19 km) fra Kur floden. Oprindelig var (byen) beboet af Armeniere eller andre ikke-muslimer”.

Byen Barda (staves også Berde, Bärdä, Baerdä, Baerdae, Baerda) i det vestlige landområde af republikken Azerbajdjan, som jeg gætter på var det oprindelige Azerbajdjan, var i 500 tallet e.Kr. den største og vigtigste handelsplads i området, og hovedbygden i det landområde der i samtiden hedder ”Albania” (dvs. Albania har udvidet sit landområde efter det vestlige romerrige’s fald og deling). Vi ved også dette stadig er tilfældet i år 629 e.Kr. for her må overklassen i Albania og dens præster flygte fra Barda da en hær fra det Kok-tyrkiske rige og Khazarer invaderer, jvf. Moisey Kalankatly’s ”History of Albans”.

Endelig, men ikke mindst, ved vi at dette fortsat var tilfældet år 943 e.Kr. Det forklarer den muslimske købmand og missionær Ibn Hawkal’s os i hans værk ”Bogen om jordens omkreds” fra ca. år 977 e.Kr. Han beretter at en Rus vikingeflåde ankom til Barda fra Kura floden og nedslagtede dens 5.000 indbyggere (der i samtiden er blevet muslimer). De forlod byen efter et par måneder efter at være blevet udsat for en epidemi, jvf. Judith Gabriel’s artikel ”Among the Norse Tribes – The Remarkable Account of Ibn Fadlan”. Den høvding der anfalder Barda må være Ingvar Helgison (Igor) (regent Garðaríki 912/3-945) der havde sæde i Kænugarður (Kiev).

Borgen og byen Barda lå og ligger på en slette ved Trtu/Tartar/Terter floden 260 km vest for Baku, der igen ligger ved Det Kaspiske Hav. Familien i Garðaríki er derfor sejlet ned af Volgafloden og ud i det Kaspiske Hav. Herfra har man sejlet op af Kurafloden og ind af Terter floden.

mvh

Flemming

Henil
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 april 2005, 17:02
Ort: Härnösand
Kontakt:

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av Henil » 27 maj 2013, 23:43

Från wikipedia https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... -Karte.png
"Note: Helleland ('Stone Land'=Baffin island)
Markland ('forest land'=Labrador)
Skrælinge Land ('land of the savages'=Labrador)
Promontorium Vinlandiæ (the Promontory of Vinland=Newfoundland)"

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av a81 » 29 maj 2013, 20:08

Längst norrut på Skalholtskartan (Henils länk ovan) finns några märkliga ortsnamn:

Riseland
Na... Ö...
Yotun ...

Tyvärr är inte upplösningen den bästa, så jag har svårt att se vad det står. Någon som har några idéer vad som kan tänkas avses med dessa ortsnamn?

wiwawo
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 april 2011, 14:05

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av wiwawo » 29 maj 2013, 20:16

litt tydligare

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... egende.jpg

äsch.. funkade inte med img-taggarna. kör länk istället

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av a81 » 29 maj 2013, 22:08

Det där var mycket lättare att läsa:

RiseLand
Narve Öe(?)
Iotun heimar.
Biarmaland

Kan Google-översätta latinet när jag får tid...

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av a81 » 1 juni 2013, 23:36

Enligt en dokumentär som gick nu i kväll på Discovery World i serien Arkeologiska skatter (vet ej dess engelska originaltitel) har man funnit valnötter i L'Anse aux Meadows. Dessa växer närmast i sydligaste Kanada och givetvis även i USA. Vikingar har alltså färdats längre än L'Anse aux Meadows eller handlat med indianer längre söderut.

Sedan nämns i programmet att någon saga anger att biskopen på Grönland skickade en expedition till Vinland under påve Paschalis II tid, alltså början av 1100-talet.

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av gnikam4 » 3 juni 2013, 23:16

a81 skrev:Enligt en dokumentär som gick nu i kväll på Discovery World i serien Arkeologiska skatter (vet ej dess engelska originaltitel) har man funnit valnötter i L'Anse aux Meadows. Dessa växer närmast i sydligaste Kanada och givetvis även i USA. Vikingar har alltså färdats längre än L'Anse aux Meadows eller handlat med indianer längre söderut.
Jag förstår inte. Varför skulle vikingarna nödvändigtvis ha något med den saken att göra?

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av karlfredrik » 10 juni 2013, 18:00

En arabisk källa talar om nordborna med kontakter i Indien och Kina,
]”Men de (nordborna) hade även en resväg som gick över land. Från Spanien eller Firanja , de passerar Sûs-al Adnâ- Tangèr, de ankommer till Ifrîqiya, därefter till Egypten. Därefter till Ramla, därefter till Damaskus, till al-Kûfa. till Bagdad, till al-Bacra, till ql-Abwâs, till Persien. Till Kirmân, till Hind, och till Kina (sic!)
(sic!)”
Ibn Khurradahhbih
Boken om Resvägar och Kungariken
Efter De Goejes och HADJ-SADOK Mahammeds franska
Översättning av ”Kitab al-Masâlik wa´lMamâlik 1889/1949
En arabisk författare från 800-talet, Ibn Khurradahhbih, nämner nordbornas kontakter med fjärran östern.
En enda källa är naturligt´ inget bevis, men det är en indikation på att kontakter mellan vikingar och Kina och Indien kan ha funnits

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av Odinkarr » 10 juni 2013, 20:31

men det är en indikation på att kontakter mellan vikingar och Kina och Indien kan ha funnits
Som f.eks. Buddha-figuren i Lotusposition fra Osebergskibet, Vestfold, år 815-834 e.Kr. Ligeså med Myklebostad-Buddha ligeledes fra Norge.

mvh

Flemming

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13603
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av Markus Holst » 10 juni 2013, 20:38

Om jag minns rätt har man hittat österländska figurer på Helgö, varför nig kontakterna var tidiga. Det betyder förastås inte att vikingarna reste ända dit.

pbjoerke
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 augusti 2013, 16:55

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av pbjoerke » 15 augusti 2013, 23:07

När jag var i Australien i mitten av 80-talet besökte jag ett historiskt museum i staden Darwin.
Där blev jag förvånad när man berättade att vikingahjälmar hittats av urinvånarna i träsken i norr.
Vikingarnas närvaro förklarades med att dom tjänstgjorde som "legokrigsflottor" åt kinesiska "kungar", och därför befann sig i denna del av världen.

Jag kommer ihåg det väl eftersom det förvånade mig så.
Jag har dock inte hittat denna information någonstans på nätet, vilket förvånar.
Det borde väl vara känt av vikingahistoriker..

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av Hexmaster » 16 augusti 2013, 09:20

pbjoerke skrev:När jag var i Australien i mitten av 80-talet besökte jag ett historiskt museum i staden Darwin.
Där blev jag förvånad när man berättade att vikingahjälmar hittats av urinvånarna i träsken i norr.
Hå! Vet inte hur känt det är bland riktiga historiker; det finns ju en del pseudoförmågor i branschen som man kan kolla med.

Högst intressant.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av Valdemar Sappi » 16 augusti 2013, 10:21

Det är nog bara att kolla om det fanns horn på dom eller inte. Har de horn så kommer de från presentshopen i Gamla stan...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur långt bort reste vikingarna?

Inlägg av varjag » 16 augusti 2013, 12:22

Där blev jag förvånad när man berättade att vikingahjälmar hittats av urinvånarna i träsken i norr.
Vad ''urinnevånarna hittar och påstår'' - är sacrosankt i det Politiskt Korrekta Australien.

Men den biten hamnade så klart i ''söndagsbilagan'' :lol:

Varjag

Skriv svar