Trälar och träluppror i Norden

Skriv svar
karlfredrik
Medlem

Trälar och träluppror i Norden

Inlägg av karlfredrik » 13 april 2008, 14:11

Jag är intresserad i trälarnas roll i Norden under vikingatid och tidigare. Jag har läst de isländska sagorna.
En frankisk biskop togs tillfånga av vikingar under 800-talet och berättar själv hur han såldes "i länderna bortom havet"
Jag undrar också varför det finns så få kända träluppror i Norden jämfört med exempelvis Grekland och Rom.
Var trälarna relativt färre, eller hade de en bättre ställning ?
Jag arbetar som antik varie och forskare på Fotevikens museum, och har tillgång till många källor, men jag skulle vilja känna till flera.

Jotuni
Medlem

Re: Trälar och träluppror i Norden

Inlägg av Jotuni » 13 april 2008, 19:03

karlfredrik skrev:Jag är intresserad i trälarnas roll i Norden under vikingatid och tidigare. Jag har läst de isländska sagorna.
En frankisk biskop togs tillfånga av vikingar under 800-talet och berättar själv hur han såldes "i länderna bortom havet"
Jag undrar också varför det finns så få kända träluppror i Norden jämfört med exempelvis Grekland och Rom.
Var trälarna relativt färre, eller hade de en bättre ställning ?
Jag arbetar som antik varie och forskare på Fotevikens museum, och har tillgång till många källor, men jag skulle vilja känna till flera.
Jag har läst litet om trälar. Vikingasamhället bestodde av jarlar, bonde och trälar (20% av folk). Krigsfångar, kriminaler, gäldenära som kunde inte betala skuld tillbaka blev trälar men man kunde bli träl frivilligt. Trälarskap var ärftlig. Om jarlen hade barn med en träl, blev barnen träl. Ärftliga trälarskap förbannades i år 1335. Tydligen trälaskapet minskades för detta för ekonomiska orsaken. Det blev billigare att avlöna arbetare än köpa och försörja trälar när det var tillräckligt folk för att avlöna.

Trälar var vikingarnas viktigaste handelsvara och Birka och Dublin var stora slavmarknader.

Var liger Foteviken och vad dess namn betyder?