Vikingakvinnor klädde sig mer vågat

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Vikingakvinnor klädde sig mer vågat

Inlägg av Marcus » 8 februari 2008, 18:32

De kvinnliga vikingarna i Birka klädde sig inte alls som vi hittills trott. De var mer vågat klädda, med öppen framsida på sina dräkter, visar ny Uppsalaforskning.
Arkeologen och textilingenjören Annika Larsson har utifrån sin forskning vid Uppsala universitet rekonstruerat hur den verkliga klädseln bland vikingakvinnor kan ha sett ut.
Hon har tidigare visat att vikingamännens klädsel genomgick en tydlig förändring när kristendomen nådde Mälardalen kring år 1000. Hennes nya upptäckt visar att rådande bild av hur vikingakvinnorna klädde sig troligen är en pryd eftertolkning - före kristnandet framhävdes brösten och kjolen var öppen framtill, visar Larssons forskning.
Birkakvinnans dräkt har tidigare beskrivits som en lång hängslekjol i ylle, täckande både bak och fram av kvadratiska tygstycken som hölls ihop med ett bälte. De för tiden karaktäristiska spännbucklorna, som spände fast hängslena, har man trott satt i höjd med nyckelbenen.
Men enligt Uppsalaarkeologens rön satt bucklorna rakt över brösten - en buckla på varje. Redan tidigare har spännbucklorna påträffats i brösthöjd i vikingagravar, men då har den pryda tolkningen enligt Annika Larsson varit att de "fallit ner då liket ruttnat".
- Nog kan man tänka sig att den kristna kyrkan hade vissa invändningar mot ett dräktskick som framhävde brösten på det här sättet och som dessutom visade undersärken framtill, säger Annika Larsson i en kommentar.
Sin teori baserar hon på ett fynd av en kvinnodräkt i ryska Pskov, och som ger mycket bättre underlag än de små tygrester som hittats i Birka.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=741029

/Marcus

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Vikingakvinnor klädde sig mer vågat

Inlägg av Johan Matsson » 6 mars 2008, 23:13


Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Re: Vikingakvinnor klädde sig mer vågat

Inlägg av Uruk-Hai » 7 mars 2008, 18:21

Förstår inte riktigt vad man grundar det på.

Dessutom sitter kanske bucklorna på kvinnan på bilden i lägsta laget?
Var verkligen så att bröst skulle skylas, och hade verkligen kyrkan den makten?
Och nog borde väl större variation i storlekar och form finnas?

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Re: Vikingakvinnor klädde sig mer vågat

Inlägg av Odinkarr » 8 mars 2008, 01:42

Jeg synes faktisk det er en ganske fin dragt der fremkommer fra Birka. Enten er dragten en egnsdragt, og det må være en god mulighed, eller også er dette en almindelig tarvelig hverdagsdragt. Jeg har efterset nogle af de afbildninger jeg har af kvinders klæder og har gengivet dem nedenfor opstillet tidskronologisk.

Bild
Guldguber fra Bornholm dateret til ca. år 550-600 e.Kr. Alle viser, så vidt jeg kan bedømme, enten bejleri, kvindens håndslag herpå eller kyssen og ”tage-i-favn” efter vielsen har fundet sted.


Bild
Skjoldmø eller bevæbnet kvindelig rytter
Fra Urnes stavkirke, der ligger på gården Ornes på sydsiden af Lustrafjorden i Luster kommune, Sogn og Fjordane fylke, Norge. Den nuværende kirke er bygget ca. år 1130 e.Kr., men afløser tidligere kirker samme sted. Med mindre den gamle kirke brændte helt ned, benyttede man samme bygningsmateriale ifald det var muligt, specielt i kunst. Bemærk at den kvindelige kriger rider uden stigbøjler! Det gør dateringen af denne afbildning til før 700 tallet e.Kr., og forklarer hvorfor vi ser en kvindelig kriger til hest. Det var nemlig endnu ikke forbudt på dette tidspunkt.



Bild
Tjängvide-stenen, Älskogs socken, på det sydlige Gotland dateret til 700 tallet. Den højbårne værtinde byder velkommen.



Bild
”Avtegnede figurer fra biter av Osebergskipets billedvev. Fra venstre en mannlig kriger med dyre- eller fuglemaske, en kvinnelig kriger, muligens med villsvinsmaske, kappe og slepende kjole - såkalt skjoldmøy, en mannsfigur uten hode og en mannlig kriger iført en slags "knickers", muligens for å kunne ri”.

Fra år 834 e.Kr.

Jeg er overbevist om at også personen helt til højre i ”knickers” er en kvinde – ikke en mand som er angivet i billedteksten.

Kilde: Cato Guhnfeldt: Krigerkvinner og henrettelser (Aftenposten, Norge, 15.3.06)
Billedkilde: Kulturhistorisk Museum, Universitetet Oslo


Bild
Lille gravfund i sølv fra 1000 tallet e.Kr. i det nuværende Sverige.
Den højbårne værtinde byder velkommen

Bild
Dronningen som Taflbrik gjort af hvalrostand ca. år 1135-1150 e.Kr. Fundet på Isle of Lewis, den nordligste af øerne på Hebriderne, der faldt under kontrol fra Norge.




mvh

Flemming

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Vikingakvinnor klädde sig mer vågat

Inlägg av frodeh » 12 mars 2008, 10:47

Odinkarr skrev:Bild
Skjoldmø eller bevæbnet kvindelig rytter
Fra Urnes stavkirke, der ligger på gården Ornes på sydsiden af Lustrafjorden i Luster kommune, Sogn og Fjordane fylke, Norge. Den nuværende kirke er bygget ca. år 1130 e.Kr., men afløser tidligere kirker samme sted. Med mindre den gamle kirke brændte helt ned, benyttede man samme bygningsmateriale ifald det var muligt, specielt i kunst. Bemærk at den kvindelige kriger rider uden stigbøjler! Det gør dateringen af denne afbildning til før 700 tallet e.Kr., og forklarer hvorfor vi ser en kvindelig kriger til hest. Det var nemlig endnu ikke forbudt på dette tidspunkt.
Jeg er ikke historisk belest nok til å svare på hele ditt innlegg, men jeg må si fra mitt subjektive ståsted at det virker som om du har hektet deg vel opp i dette med kvinnelig kavaleri i fra sen jernalder eller deromkring. Jeg er IKKE overbevist av din påstand om at det er en kvinnelig rytter vi ser, og konklusjonen, dvs. dateringen, blir dermed helt på viddene. Siden dette er en avbildning i tre, må dateringen kunne foregå via naturvitenskapelige metoder, c14 eller dendrokronologisk. Videre er det mitt bestemte inntrykk at ringbrynjer med underliggende padding fra epoken som kirken ble bygget, ofte gikk langt ned - til knehøyde eller så.

Skriv svar