Nyt fund i Skåne peger på kontakt med Kreta/Santorini

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Nyt fund i Skåne peger på kontakt med Kreta/Santorini

Inlägg av Jens Yde » 8 december 2007, 14:26

Større og ældre end Ales Sten. Sådan betegnes Heimdals Sten, der er navnet på et fund fra bronzealderen, gjort af Bob G. Lind i Skåne.

"... det tyder på att Österlenborna redan under bronsåldern hade väletablerade kontakter med de högkulturella folken vid östra Medelhavet".

http://www.kvp.se/nyheter/1.960024/varl ... a-osterlen

http://www.kvp.se/nyheter/1.960026/blir ... elika-matt

"Man trillar baklänges av ren häpenhet", säger Nils-Axel Mörner, en av Sveriges främsta geologer.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 december 2007, 14:44

Bob G. Lind är dokumenterat omstridd. Nils-Axel Mörner är inte lika välkänd, men här är ett pressklipp:
Till Årets förvillare 1995 utsågs docent Nils-Axel Mörner vid Stockholms universitet. Han har anordnat universitetskurser om slagrutor där studenterna pådyvlas sedan länge motbevisade myter i stället för att få stifta bekantskap med den moderna vetenskapliga kunskapen inom området.
http://www.vof.se/visa-forvillare1995

Jag hoppas att Bobs kommentar inte har med rutgängeriet att göra:
– Jag promenerade på den stora ängen tillsammans med några vänner och kände en instinktiv spänning.
Naturligtvis kan det röra sig om ett faktiskt fornminne. Men jag skulle inte ta dessa herrars beskrivningar på orden. Det påminner obehagligt mycket om den bosniska pyramiden.

Jotuni
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 2 januari 2007, 23:30
Ort: Suomi

Re: Nyt fund i Skåne peger på kontakt med Kreta/Santorini

Inlägg av Jotuni » 8 december 2007, 15:05

Engligt bilden har han hittat skålgrop (älvkvarn) som är vanliga över alt i Europa. Finns fler i Finland.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Inlägg av Jens Yde » 8 december 2007, 15:39

"Länsantikvarie Thomas Romberg åkte till platsen strax norr om Vitemölla på Österlen i fredags. Bob G Lind hade ringt om något han ville visa. Romberg möttes av en omfattande stencirkel i betesmarken, alldeles intill kusten. Vissa av stenarna såg ut att tidigare ha varit resta. - De ligger i ett mönster, ingen tvekan om det, säger Romberg".

http://sydsvenskan.se/skane/article285624.ece

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 december 2007, 16:01

Varför måste såna som Bob Lind vara så otroligt snabba på att dra slutsatser?
Bob G Lind har sin teori klar av vad platsen använts till: en kultplats där äldre bronsålderns Österlenbor offrade till sina gudar och gudinnor.
... det tyder på att Österlenborna redan under bronsåldern hade väletablerade kontakter med de högkulturella folken vid östra Medelhavet.
Om du inte skall falla i samma fälla, Jens Yde, så kunde du citerat lite annorlunda:
Länsstyrelsens expert nöjer sig med att vara försiktigt intresserad.
Är även nyfiken på vad Mörner hade med saken att göra.

mrund
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 januari 2006, 22:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mrund » 8 december 2007, 22:47

Haha, det här är verkligen underbart, rena tramset! "En magnifik fallossymbol"... Jag har skrivit ett blogginlägg om saken.

http://scienceblogs.com/aardvarchaeolog ... nt_pha.php

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 11 december 2007, 12:39


Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Formet som en hestesko?

Inlägg av Jens Yde » 11 december 2007, 15:21

Hvad er grunden til, at Bob kalder sit bronzealderfund for Heimdal? Heimdal blev jo først født i det 1. århundrede e. Kr. - som søn af Odin.

Findes der ingen offentliggjorte troværdige tegninger eller luftfotos af "verdensfundet"?

På ovennævnte mrunds blog er der et foto, som viser, at stensætningen har form som en hestesko, og det peger jo i retning af ... ja, i retning af Santorini, der er en hesteskoformet ø.

mrund
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 januari 2006, 22:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mrund » 11 december 2007, 15:27

Jag tycker stensättingen påminner om en liten ögrupp söder om Nya Guinea. Eller en grupp stjärnor i Skyttens konstellation som bara är synliga med hjälp av teleskop!!! Ja, de forntida skandinaverna hade annerligen långväga kontakter!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Formet som en hestesko?

Inlägg av Hexmaster » 11 december 2007, 15:41

Jens Yde skrev:På ovennævnte mrunds blog er der et foto, som viser, at stensætningen har form som en hestesko, og det peger jo i retning af ... ja, i retning af Santorini, der er en hesteskoformet ø.
Det får man nog vara B. Lind för att tycka. :)


[ Tack till VoF-smiskos ]

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

- fick acceptans för mitt arbete

Inlägg av Jens Yde » 12 december 2007, 13:22

Bob G Lind har känt till stensättningen sedan 2001 utan att berätta om den för någon mer än docent Nils Axel Mörner vid Stockholms universitet, som har svarat för den geologiska rapporten från området. - Jag lät flygfotografera området och kunde konstatera att det verkligen fanns en stensättning under mossan. Undersökningen framskred med spettning och friläggning av de två meter höga stenarna, som var så gott som helt dolda av mossa, sand och jord. Därefter har jag tyvärr inte haft så mycket tid för Heimdalls stenar, eftersom jag varit fullt upptagen med Ale Stenar. Först efter att jag i somras äntligen fick acceptans för mitt arbete (från Riksantikvarieämbetet, reds anm.) har jag kunnat ägna mig åt de här utgrävningarna.
Det skriver Skånskan.se. At Riksantikvarieämbetet åbenbart accepterer Bob G. Linds arbejde tyder på, at ikke alle betragter ham som fantast.
Den fornlämning som "upptäcktes" av amatörarkeologen Bob Lind för en tid sedan och som påstods vara en världssensation har varit känd sedan 1930-talet. - Den heter Häga stenar och är beskriven som ett järnåldersgravfält, säger länsantikvarie Thomas Romberg
Det skriver Dagens Nyheter. Opdagelsen fører nok til, at der kommer et skilt op, som viser vej til Hägas sten. Eller er det en trykfejl? Hedder stedet Höga sten?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 12 december 2007, 18:50

DN-artikel om detta finns på följande adress:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=723977

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Solobservatorium - i Peru

Inlägg av Jens Yde » 17 december 2007, 19:09

Fundet i Skåne nåede ikke at komme med på listen over Archaeologys Top 10-liste over 2007's største fund, men de udpegede 10 og de ni øvrige kan måske også interessere nogen.

http://www.archaeology.org/0801/topten/

Det kan måske glæde Bob G. Lind og hans tilhængere, at et mere end 2000 år gammelt fund i Peru er blevet anerkendt som et astronomisk instrument, et solobservatorium.

http://www.archaeology.org/0801/topten/ ... atory.html

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: - fick acceptans för mitt arbete

Inlägg av Hexmaster » 17 december 2007, 21:15

Jens Yde skrev:At Riksantikvarieämbetet åbenbart accepterer Bob G. Linds arbejde tyder på, at ikke alle betragter ham som fantast.
De har inte alls accepterat hans teori! Vad B. Lind gjorde var att tjata öronen av ämbetet, så att de till slut lät hans teori nämnas på den offentliga skylten vid Ales stenar. Ungefär som om man i Nazca skulle skriva att en viss von Däniken menar att figurerna tjänstgjort som landningsplatser för rymdfarkoster.

Kvällsposten hyllar sin idol ännu mer; han "satte hela den akademiska eliten på plats", kan man läsa. Det är nys.

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Re: Solobservatorium - i Peru

Inlägg av Jrgen » 18 december 2007, 10:54

Jens Yde skrev:Fundet i Skåne nåede ikke at komme med på listen over Archaeologys Top 10-liste over 2007's største fund, men de udpegede 10 og de ni øvrige kan måske også interessere nogen.
Föga förvånande då det uppenbarligen inte handlade om ett fynd.

Skriv svar