Jutar/Jutland-Svedjutar-Svithjod-Götar-Goter
-
- Medlem
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 24 mar 2002 19:08
- Ort: på Dal
Husby Lyhundra
Nja, även Sven B F Jansson har Husby Lyhundra men daterar den efter texten och spekulerar i att dennaven dött i Aggersborg vid Limfjorden.
De övriga trelleborgarna brände man ned redan runt år 984 samtidigt som slaverna frigjorde sig från tyska kejsaren.
Men Aggersborg tyck ha lev vidare ett tag och har då använts som samlingsplats för Knud I:s tåg till England
.
Men jag är med på runlistan och ska fråga om nån av specialisterna vet bättre eftersom de kan analysera text och utformning
ha det catshaman
De övriga trelleborgarna brände man ned redan runt år 984 samtidigt som slaverna frigjorde sig från tyska kejsaren.
Men Aggersborg tyck ha lev vidare ett tag och har då använts som samlingsplats för Knud I:s tåg till England
.
Men jag är med på runlistan och ska fråga om nån av specialisterna vet bättre eftersom de kan analysera text och utformning
ha det catshaman
-
- Medlem
- Inlägg: 2811
- Blev medlem: 27 mar 2002 00:21
- Ort: Göteborg
Ordet vik är förmodligen nedärvt från urgermanskan - medellågtyska wîk, anglosaxiska wíc.koehl skrev:spanar just nu in på friserna litet för att försöka stöda min ide med lite tidsaspekter leonidas! Och finner omgående återigen hur närliggande spåken är, hur svenskvänligt det låter när det nämns att Rhein vid tiden för romerska besöket där rann ut vid katwijk. har aldrig funnit det svenska odet vik i något annat tysktalande dialekt eller språk, men i frisland är begreppet gammalt som gatan. eller viken. steget till vikingar är kort.
Det hjälper inte att jämföra språken så som de ser ut nu, eftersom vi har en kopiös mängd lånord i våra språk. Både prata och snakke är lånord från medellågtyskan (praten resp snacken).koehl skrev:Friserna sägs ha kommit från Jutland på 200-talet.
Idag sägs det att på Sylt, Amrum, Föhr, och Helgoland talas en annan Nordfrisiska än i träsktrakterna. Känner du till denna dialekt?
Tycker du den påminner mer om svenska?
Säger man där pratar (som man gör i Afrikand) eller säger man snager?
Svenskan fick en tämligen stor mängd lånord från frisiskan under tiden före medeltidens tyska inflytande. Frisland var ju dels den dominerande sjöhandelsmakten i Nordeuropa och dels ett av de områden från vilket vi tog emot kristen mission, varför också en del kristna ord kom via frisiskan. Om man tar exemplet att ordet kläde är ett förmedeltida lånord från frisiskan, medan pluralformen kläder är ett medeltida lån från lågtyskan, inser man att det är ganska komplicerat att komma med teorier på det här området utan en rejäl dos språkhistoriska kunskaper ...koehl skrev:finns i svenskan plattyskt-frisiskt-holländska drag som inte bara kan förklaras med senmedletidens industrialisering genom holländska brukspatroner i sverige.
eller finns annan förklaring som jag missat?
Följaktligen är det bäst att jag slutar här, så länge.
-
- Medlem
- Inlägg: 1400
- Blev medlem: 19 sep 2002 00:38
- Ort: Phnom Penh
Men de verkar du ha Lindir, så häng kvar! Och inget av det du skrev kullkastade teorierna, såvitt jag förstår. kanske bör jag också klargöra vad jag tjatar om. Syftet är inte att förlägga svearikets ursprung till förfäder kring nån särskild by i Jutand/Frisien, utan att försöka finna en modell i stort kring livet i svealand under år 0-500 vilket Leonidas funderade kring. Då ställer sig frågan, vilka var de, och vad präglade deras liv?Lindir skrev:det är ganska komplicerat att komma med teorier på det här området utan en rejäl dos språkhistoriska kunskaper ...
Och vad jag egentlige fiskar efter är möjlig härstamning på de härskande klasserna, om det fanns någon särskild dominerande handelspartner vid denna tid som kan ha organiserat skeppshandeln, samt om härskarklassen kan ha haft mycket specika syften kring eventuellt deltagande i strider i nuv. england. Möjligen kan vi ha stått i "förbund" med denna partner, tom ha utgjort en koloni vilket också innebär att när "värdlandet" dras in i krig hänger vi på. Och när vi bråkar med andra, får vi militärt tillskott som ökar stridstyrkan långt vidare än vad ett svearike under tex 300 talet borde ha haft.
Trots mer närliggande (till mälardalen) kustländer kring östersjön har jag känslan av en frisisk/Jutisk dominans. Och utan att vara språkvetare kan man inte bortse från att plattyskan i detta område har ett större släktskap med nordiskan. Såvitt jag förstått anses de nordiska och utdöda gotiska språken stått närmare det frisiska talspråket än dessa tre stått angelsachsiskan, nederländskan och de "niederdeutsche" lågtyska språken, alltså det finns språkvetenskapligt klara indikationer på att vår ursvenska kan ha stått jutisk-frisiska språket nära.
om jag cyklar för mycket så är jag glad om du med välgrundade argument låter denna min frisiska teori få en ärofull död.
Men om det mest är detaljer du hänger upp dig på, så klargör dem gärna och se om du kan finna något stöd för teorin inom din bokhyllas ändor.
Hylla friheten att spekulera om det görs med förstånd, det är min tes!
-
- Medlem
- Inlägg: 1400
- Blev medlem: 19 sep 2002 00:38
- Ort: Phnom Penh
Re: Husby Lyhundra, Jutland på runstenar
Br om ursäkt, Husby-Lyhundra stämmer. Intressant med Aggersborg och Danagäldståget. Hittade medan jag väntade på mer mat från dig den nerladdningsbara Samnordiska runtextdatabasen på:catshaman skrev:Nja, även Sven B F Jansson har Husby Lyhundra
Men Aggersborg tyck ha lev vidare ett tag och har då använts som samlingsplats för Knud I:s tåg till England
.
Men jag är med på runlistan och ska fråga om nån av specialisterna vet bättre eftersom de kan analysera text och utformning
ha det catshaman
http://home6.swipnet.se/~w-61277/rundata/windows.htm
-
- Medlem
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 24 mar 2002 19:08
- Ort: på Dal
Aggersborg ochså svensk historia
Ja, Rundata är bra och jag har den på min dator. Men jag söker ändock först i de böcker jag har och där jag minns var jag ska söka så det går snabbt
Mitt första val blir nog att Husby-Lyhundra stenen syftar på att Sven dog i Aggersborg ca 1014 och det ansluter sig till andra stenar som nämner Knud I. Men det förekom andra tåg med Toste från Uppland och Torkel den Höga från Venden.
.
Det kan också vara senare och ända fram till Hastings 1066 när danaväldet slutade. Det är dock troligen under Knud före 1035 som tycks ha varit kung i Sverige efter sin halvbror Olof på Koll. Se min essä om riksbildandet på
http://medlem.spray.se/catshaman/s26feodal/0rinke.htm
.
På tal om död i Aggersborg är det möjligt att Sven begravts vid "skeppskyrkogården" "Lindholm høje" på andra sidan av Limfjorden. Det är Norden största begravningsplats från sen vikingatid. http://www.geocities.com/vikingespil/ där man nog tvivlar på om en liten landsby kan ha lämnat så många gravar. Där finns i museum från vikingatiden värt att besöka om man ändå är i Aggersborg http://www.aahm.dk/brochure.htm
.
Bifogar ett intressant brev om Aggersborg från Olof Ekström på YAHOO Runlistan:
.
"Någon exakt datering kan jag inte komma med, men jag passerade Aggersborg i
somras och vill gärna passa på att göra reklam för platsen - den är väl värd
ett besök om man har vägarna förbi Limfjorden. Själva ringvallen är tydligt
synlig i nästan hela sin cirkel, någon meter hög, kanske 4-5 meter bred. Bara
den nedersta delen (närmast vattnet) är försvunnen, där ligger nu några av
husen till en storgård som antagligen etablerades i samma tid som borgen
(gården har också varit plats för kungadråp - på 1100-talet om jag minns rätt -
så det är en betydelsefull plats på sitt sätt). Av trelleborgarna är det om jag
minns rätt den största, 48 långhus fanns det - de övriga borgarna har runt
hälften.
.
Om man är villig att använda Aggersborg som arbetshypotes så bör man ha några
rätt väl avgränsade datum. Jag minns dem inte, men i det lilla muséet fanns
årtal för byggandet och - åtminstone på decennium när - borgens sista dagar.
Limfjorden tappade en del av sin ställning när tillfarterna snörptes av av
landhöjning. (allt enligt vad jag minns från muséet som väl kan sägas likna den
nya utställningen vid Rökstenen i omfattning och utformning)
Borgen är inte återuppbyggd på något sätt, utan bara konturer av byggnader och
kunstruktioner finns att se, förutom vallen och muséet.
.
En liten kyrka som säkert är fin finns också vid Aggersborg - för egen del
sprang jag hellre en bit till på den gamla försvarsmuren med mina barn
.
"Runinskrifter i Sverige" daterar Aggersborg och Fyrkat till "grundade vid
slutet av 900-talet och nyttjade fram emot mitten av tiohundratalet" - det är
väl knappast att betrakta som någon bra källa för fakta om danska
vikingaborgar, men så vitt jag minns stämmer det med vad som fanns angivet på
platsen. Knuts mönstring inför englandsinvasionen skall ha ägt rum 1015.
.
Inga fantastiska data att dela med mig av alltså, men en rekommendation att
stanna till i Aggersborg!
- Olof Ekström
.
ha det catshaman
Mitt första val blir nog att Husby-Lyhundra stenen syftar på att Sven dog i Aggersborg ca 1014 och det ansluter sig till andra stenar som nämner Knud I. Men det förekom andra tåg med Toste från Uppland och Torkel den Höga från Venden.
.
Det kan också vara senare och ända fram till Hastings 1066 när danaväldet slutade. Det är dock troligen under Knud före 1035 som tycks ha varit kung i Sverige efter sin halvbror Olof på Koll. Se min essä om riksbildandet på
http://medlem.spray.se/catshaman/s26feodal/0rinke.htm
.
På tal om död i Aggersborg är det möjligt att Sven begravts vid "skeppskyrkogården" "Lindholm høje" på andra sidan av Limfjorden. Det är Norden största begravningsplats från sen vikingatid. http://www.geocities.com/vikingespil/ där man nog tvivlar på om en liten landsby kan ha lämnat så många gravar. Där finns i museum från vikingatiden värt att besöka om man ändå är i Aggersborg http://www.aahm.dk/brochure.htm
.
Bifogar ett intressant brev om Aggersborg från Olof Ekström på YAHOO Runlistan:
.
"Någon exakt datering kan jag inte komma med, men jag passerade Aggersborg i
somras och vill gärna passa på att göra reklam för platsen - den är väl värd
ett besök om man har vägarna förbi Limfjorden. Själva ringvallen är tydligt
synlig i nästan hela sin cirkel, någon meter hög, kanske 4-5 meter bred. Bara
den nedersta delen (närmast vattnet) är försvunnen, där ligger nu några av
husen till en storgård som antagligen etablerades i samma tid som borgen
(gården har också varit plats för kungadråp - på 1100-talet om jag minns rätt -
så det är en betydelsefull plats på sitt sätt). Av trelleborgarna är det om jag
minns rätt den största, 48 långhus fanns det - de övriga borgarna har runt
hälften.
.
Om man är villig att använda Aggersborg som arbetshypotes så bör man ha några
rätt väl avgränsade datum. Jag minns dem inte, men i det lilla muséet fanns
årtal för byggandet och - åtminstone på decennium när - borgens sista dagar.
Limfjorden tappade en del av sin ställning när tillfarterna snörptes av av
landhöjning. (allt enligt vad jag minns från muséet som väl kan sägas likna den
nya utställningen vid Rökstenen i omfattning och utformning)
Borgen är inte återuppbyggd på något sätt, utan bara konturer av byggnader och
kunstruktioner finns att se, förutom vallen och muséet.
.
En liten kyrka som säkert är fin finns också vid Aggersborg - för egen del
sprang jag hellre en bit till på den gamla försvarsmuren med mina barn

.
"Runinskrifter i Sverige" daterar Aggersborg och Fyrkat till "grundade vid
slutet av 900-talet och nyttjade fram emot mitten av tiohundratalet" - det är
väl knappast att betrakta som någon bra källa för fakta om danska
vikingaborgar, men så vitt jag minns stämmer det med vad som fanns angivet på
platsen. Knuts mönstring inför englandsinvasionen skall ha ägt rum 1015.
.
Inga fantastiska data att dela med mig av alltså, men en rekommendation att
stanna till i Aggersborg!
- Olof Ekström
.
ha det catshaman
-
- Medlem
- Inlägg: 1400
- Blev medlem: 19 sep 2002 00:38
- Ort: Phnom Penh
Re: Jutland Gotland nämns i sverige
catshaman skrev:Mitt första val blir nog att Husby-Lyhundra stenen syftar på att Sven dog i Aggersborg ca 1014 och det ansluter sig till andra stenar som nämner Knud I. Men det förekom andra tåg med Toste från Uppland och Torkel den Höga från Venden.
Tack Catshaman! Alltså 1014 som första dokumentationen av ordet Jutland
( IUTLA(n)TI ) i Uppland.
Vad nämner din rimbertversion om friser och jutar i Birka och övriga Uppland eller svearike? Jag kollar en engelsk översättning på http://www.fordham.edu/halsall/basis/an ... ml#lifeans: (En del av Internet Medievial Sourcebook på http://www.fordham.edu/halsall/sbook.htm)
Hittar egentligen bara en storyi Kap XX om den kristna Frideborg i svealand som när hon ligger döende ger i uppdrag åt sin dotter Katla att resa till Dorestad och där skänka bort hennes förmögenhet åt kyrkor, fattiga och behövande. En något märklig manöver på 800-talet. Indikerar möjligen att Dorestad kan vara tantens födelseort eller liknande?? (Att ge bort sitt arv tycks för Katla inte ha varit helt lätt, hon är tvungen att stärka sig med en hel del vin i Dorestad)
Här nämns f.ö. (Kap XXVII) Gothia och Birka i ett andetag, (Enligt översättarens note alltså Birka på Gotland?): "Gothia habitant usque ad Bircam, postea longis terrarum spatiis regnant Sueones".
-
- Medlem
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 24 mar 2002 19:08
- Ort: på Dal
Rimbert
Jag har sen länge utskriven Medieval Sourcebooks version av Rimberts "Vita Ansgari" till engelska av CH Robinson. Men den är svår att arbeta med och jag skulle ha föredragit en 1 : 1 översättning till engelska och gärna den latinska texten bredvid för att kolla exempelvis namn. Man nämner "svear i norr och gauter i söder" men en sådan utsaga måste ha en referens där riktningarna står i relation. Antagligen menar man då Uppland och Södermanland = Svealand och Götland.
.
Ett problem är att han som forskare talar om Rimbert från 850-talet och om Adam av Bremen från 1070-talet på samma gång för att komplettera bilden. Problemen ökar när han talar om Sigtuna som inte fanns på Rimberts tid. Sigtuna grundades runt 980 när Birka lades ned och kan förstås inte användas i resonemang om Ansgars tid.
.
Förmodligen grundade Olof Skötkonung Sigtuna vid tiden när det blev brott i förbindelserna mellan Tyskland och Danmark runt 984. Det ändrade möjligheterna till handel. Danskarna = sönderjyderna förmodligen hade byggt Danevirke för att skydda handelsleden från Östersjön till Nordsjön. Ett par runstenar på Lolland nämner sörsvear och Svitjod och ett nån i Hedeby vittnar om att svenskarna var med. Förmodligen var det en samfälld aktion av handelsmännen i Östersjöområdet eftersom de hade närmaste vägen ut via Hedeby. Nordjyder, västgöter och Viken hade sin led via Limfjorden. Med halvbröderna Knud I och Olof blev det ordning på torpet därvidlag.
.
På Ansgars tid var kungarikena ej etablerade och kungar från mindre områden stred om makten. Det var naturligt för dem att använda religionen som vapen i den maktkampen. Det var kanske inte så stor skillnad på en Kristus på korset och en Odin hängande i ett träd för att lära sig runor … I våra dagar är det Bush och Blair som står med Bibeln i högfsta hugg. Rimbert nämner en kung Anund som fördrevs från Svearna och han var villig att sälja ut Birka för att kunna återtå makten med hjälp av de kristna i söder. Likadant var det i Danmark ett flertal gånger där danska avsatta kungar kröp i kejsarens famn för att få hjälp att komma tillbaka. Dethär med att religionen vann är nog bara en myt.
.
Ett gemensamt drag för kristendomen i Västeuropa är att kungar/ kejsare som Alfred, Karl och Otto såg det som ett maktinstrument. Tyska kejsaren beordrade slaverna att omvända sig eller dö. Han hann att slakta några tusen också. Slaverna gjorde uppror i 984 och banade väg för ett fritt Norden där danskarna sen hämtade kapitalet från saxarna i England som hotat döda varenda angler.
.
Utgrävningarna i Birka visar att där funnit folk från alla kända handelsfolk runt Östersjön samt friserna. Man kan inte tala om kungariken utan om klaner av handelsmän som utnyttjade lokala kungar att freda handelsplatserna.
Ha det catshaman
.
PS. Ser att du ökat på texten medan jag skrev ovan.
.
Ja tyvärr har man i allt för stor utsträckning låst sig vid ett Birka vid Mälaren. Men begreppet "birka/ birke" betyder "handelsplats" och det kan ha funnits flera Birka. Min vän Kjell och Nancke-Krogk vill ha ett Birka på Öland där det finns en del fynd som kan tyda på detta. Bara en bråkdel av svarta jorden vid Köpingsvik är utgrävt
.
Ett problem är att han som forskare talar om Rimbert från 850-talet och om Adam av Bremen från 1070-talet på samma gång för att komplettera bilden. Problemen ökar när han talar om Sigtuna som inte fanns på Rimberts tid. Sigtuna grundades runt 980 när Birka lades ned och kan förstås inte användas i resonemang om Ansgars tid.
.
Förmodligen grundade Olof Skötkonung Sigtuna vid tiden när det blev brott i förbindelserna mellan Tyskland och Danmark runt 984. Det ändrade möjligheterna till handel. Danskarna = sönderjyderna förmodligen hade byggt Danevirke för att skydda handelsleden från Östersjön till Nordsjön. Ett par runstenar på Lolland nämner sörsvear och Svitjod och ett nån i Hedeby vittnar om att svenskarna var med. Förmodligen var det en samfälld aktion av handelsmännen i Östersjöområdet eftersom de hade närmaste vägen ut via Hedeby. Nordjyder, västgöter och Viken hade sin led via Limfjorden. Med halvbröderna Knud I och Olof blev det ordning på torpet därvidlag.
.
På Ansgars tid var kungarikena ej etablerade och kungar från mindre områden stred om makten. Det var naturligt för dem att använda religionen som vapen i den maktkampen. Det var kanske inte så stor skillnad på en Kristus på korset och en Odin hängande i ett träd för att lära sig runor … I våra dagar är det Bush och Blair som står med Bibeln i högfsta hugg. Rimbert nämner en kung Anund som fördrevs från Svearna och han var villig att sälja ut Birka för att kunna återtå makten med hjälp av de kristna i söder. Likadant var det i Danmark ett flertal gånger där danska avsatta kungar kröp i kejsarens famn för att få hjälp att komma tillbaka. Dethär med att religionen vann är nog bara en myt.
.
Ett gemensamt drag för kristendomen i Västeuropa är att kungar/ kejsare som Alfred, Karl och Otto såg det som ett maktinstrument. Tyska kejsaren beordrade slaverna att omvända sig eller dö. Han hann att slakta några tusen också. Slaverna gjorde uppror i 984 och banade väg för ett fritt Norden där danskarna sen hämtade kapitalet från saxarna i England som hotat döda varenda angler.
.
Utgrävningarna i Birka visar att där funnit folk från alla kända handelsfolk runt Östersjön samt friserna. Man kan inte tala om kungariken utan om klaner av handelsmän som utnyttjade lokala kungar att freda handelsplatserna.
Ha det catshaman
.
PS. Ser att du ökat på texten medan jag skrev ovan.
.
Ja tyvärr har man i allt för stor utsträckning låst sig vid ett Birka vid Mälaren. Men begreppet "birka/ birke" betyder "handelsplats" och det kan ha funnits flera Birka. Min vän Kjell och Nancke-Krogk vill ha ett Birka på Öland där det finns en del fynd som kan tyda på detta. Bara en bråkdel av svarta jorden vid Köpingsvik är utgrävt
-
- Medlem
- Inlägg: 1400
- Blev medlem: 19 sep 2002 00:38
- Ort: Phnom Penh
Frisers och Jutars (och Goters) omnämnade av Tacitus
Yes. För några år sedan talade man också om ett Birka på Åland? Du, som är orienterad kring Danmark, känner du till om termen Birka där någonsin använts?
Kollade nu lite Tacitus. han nämner Friser med Chauker:
"Hitherto, I have been describing Germany towards the west. To the northward, it winds away with an immense compass. And first of all occurs the nation of the Chaucians: who though they begin immediately at the confines of the Frisians, and occupy part of the shore, extend so far as to border upon all the several people whom I have already recounted; till at last, by a Circuit, they reach quite to the boundaries of the Cattans. A region so vast, the Chaucians do not only possess but fill; a people of all the Germans the most noble, such as would rather maintain their grandeur by justice than violence. They live in repose, retired from broils abroad, void of avidity to possess more, free from a spirit of domineering over others. They provoke no wars, they ravage no countries, they pursue no plunder. Of their bravery and power, the chief evidence arises from hence, that, without wronging or oppressing others, they are come to be superior to all. Yet they are all ready to arm, and if an exigency require, armies are presently raised, powerful and abounding as they are in men and horses; and even when they are quiet and their weapons laid aside, their credit and name continue equally high."
Sedan nämns eventuellt Jutar - Goter, för deras närmaste grannar är svearna:"Beyond the Lygians dwell the Gothones, under the rule of a King; and thence held in subjection somewhat stricter than the other German nations, yet not so strict as to extinguish all their liberty. Immediately adjoining are the Rugians and Lemovians upon the coast of the ocean, and of these several nations the characteristics are a round shield, a short sword and kingly government. Next occur the communities of the Suiones, situated in the ocean itself; and besides their strength in men and arms, very powerful at sea. The form of their vessels varies thus far from ours, that they have prows at each end, so as to be always ready to row to shore without turning nor are they moved by sails, nor on their sides have benches of oars placed, but the rowers ply here and there in all parts of the ship alike, as in some rivers is done, and change their oars from place to place, just as they shift their course hither or thither. To wealth also, amongst them, great veneration is paid, and thence a single ruler governs them, without all restriction of power, and exacting unlimited obedience. Neither here, as amongst other nations of Germany, are arms used indifferently by all, but shut up and warded under the care of a particular keeper, who in truth too is always a slave: since from all sudden invasions and attacks from their foes, the ocean protects them: besides that armed bands, when they are not employed, grow easily debauched and tumultuous. The truth is, it suits not the interest of an arbitrary Prince, to trust the care and power of arms either with a nobleman or with a freeman, or indeed with any man above the condition of a slave". (Jag tolkar Tacitus som att svearna bor på en ö, alltså inga "Goter - Götar" på andra sidan sundet?)
Här omnämns också midnattssolen som en sakral naturföreteelse, kanske förklaringen till att Uppsala och Uppland lyckades uppnå så stark religös status. Själva termen Uppsala, som under västgötaskolans epok gärna framhölls som allmän term Uppsola för helig plats eller tempel, kan möjligen helt enkelt innebära att solen stannar upp, blir kvar uppe:
"Beyond the Suiones is another sea, one very heavy and almost void of agitation; and by it the whole globe is thought to be bounded and environed, for that the reflection of the sun, after his setting, continues till his rising, so bright as to darken the stars. To this, popular opinion has added, that the tumult also of his emerging from the sea is heard, that forms divine are then seen, as likewise the rays about his head. Only thus far extend the limits of nature, if what fame says be true."
Thomas Gordon tycks ha översatt också denna version av Tacitus.
(http://www.fordham.edu/halsall/source/tacitus1.html)
Catshaman, känner du till andra översättningar online på nätet?
Och är du överens om följande definition av Jutland?
"Jutland Peninsula
(Redirected from Jutland)
Jutland (Danish, Jylland; German, Juetland). The Jutland Peninsula stretches north from the continent of Europe from between (roughly) Hamburg and Bremen. Much of the peninsula is occupied by the country of Denmark. The southern portion is made up of the German Bundesland of Schleswig-Holstein, possession of which has passed back and forth between the Danes and various German rulers, with Denmark most recently reclaiming a portion of Schleswig by plebiscite after World War I.
Jutland in History
Some Angles, Saxons, Jutes, and Vandals moved from continental Europe to Britain starting in c. 450 AD; this is thought by some to be related to the drive of the of Huns from Asia across Europe, although the arrival of the Danes would more likely have been a major contributory factor, since conflicts between the Danes and the Jutes were both many and bloody. In time, however, these hostilities were decreased by intermarriage between Jutes and Danes.
The Danes took considerable steps to protect themselves from the depredations of the Christian Frankish emperors, principally with the buiilding of the Danewerk, a wall stretching from the North Sea to the Baltic Sea.
Charlemagne removed pagan Saxons from east Jutland at the Baltic Sea - the later Schleswig-Holstein and Mecklenburg areas - and moved Abodrites (or Obotrites), a group of Wendish Slavs, who pledged allegiance to Charlemagne, and who had for the most part converted to Christianity, into the area instead. "
Kollade nu lite Tacitus. han nämner Friser med Chauker:
"Hitherto, I have been describing Germany towards the west. To the northward, it winds away with an immense compass. And first of all occurs the nation of the Chaucians: who though they begin immediately at the confines of the Frisians, and occupy part of the shore, extend so far as to border upon all the several people whom I have already recounted; till at last, by a Circuit, they reach quite to the boundaries of the Cattans. A region so vast, the Chaucians do not only possess but fill; a people of all the Germans the most noble, such as would rather maintain their grandeur by justice than violence. They live in repose, retired from broils abroad, void of avidity to possess more, free from a spirit of domineering over others. They provoke no wars, they ravage no countries, they pursue no plunder. Of their bravery and power, the chief evidence arises from hence, that, without wronging or oppressing others, they are come to be superior to all. Yet they are all ready to arm, and if an exigency require, armies are presently raised, powerful and abounding as they are in men and horses; and even when they are quiet and their weapons laid aside, their credit and name continue equally high."
Sedan nämns eventuellt Jutar - Goter, för deras närmaste grannar är svearna:"Beyond the Lygians dwell the Gothones, under the rule of a King; and thence held in subjection somewhat stricter than the other German nations, yet not so strict as to extinguish all their liberty. Immediately adjoining are the Rugians and Lemovians upon the coast of the ocean, and of these several nations the characteristics are a round shield, a short sword and kingly government. Next occur the communities of the Suiones, situated in the ocean itself; and besides their strength in men and arms, very powerful at sea. The form of their vessels varies thus far from ours, that they have prows at each end, so as to be always ready to row to shore without turning nor are they moved by sails, nor on their sides have benches of oars placed, but the rowers ply here and there in all parts of the ship alike, as in some rivers is done, and change their oars from place to place, just as they shift their course hither or thither. To wealth also, amongst them, great veneration is paid, and thence a single ruler governs them, without all restriction of power, and exacting unlimited obedience. Neither here, as amongst other nations of Germany, are arms used indifferently by all, but shut up and warded under the care of a particular keeper, who in truth too is always a slave: since from all sudden invasions and attacks from their foes, the ocean protects them: besides that armed bands, when they are not employed, grow easily debauched and tumultuous. The truth is, it suits not the interest of an arbitrary Prince, to trust the care and power of arms either with a nobleman or with a freeman, or indeed with any man above the condition of a slave". (Jag tolkar Tacitus som att svearna bor på en ö, alltså inga "Goter - Götar" på andra sidan sundet?)
Här omnämns också midnattssolen som en sakral naturföreteelse, kanske förklaringen till att Uppsala och Uppland lyckades uppnå så stark religös status. Själva termen Uppsala, som under västgötaskolans epok gärna framhölls som allmän term Uppsola för helig plats eller tempel, kan möjligen helt enkelt innebära att solen stannar upp, blir kvar uppe:
"Beyond the Suiones is another sea, one very heavy and almost void of agitation; and by it the whole globe is thought to be bounded and environed, for that the reflection of the sun, after his setting, continues till his rising, so bright as to darken the stars. To this, popular opinion has added, that the tumult also of his emerging from the sea is heard, that forms divine are then seen, as likewise the rays about his head. Only thus far extend the limits of nature, if what fame says be true."
Thomas Gordon tycks ha översatt också denna version av Tacitus.
(http://www.fordham.edu/halsall/source/tacitus1.html)
Catshaman, känner du till andra översättningar online på nätet?
Och är du överens om följande definition av Jutland?
"Jutland Peninsula
(Redirected from Jutland)
Jutland (Danish, Jylland; German, Juetland). The Jutland Peninsula stretches north from the continent of Europe from between (roughly) Hamburg and Bremen. Much of the peninsula is occupied by the country of Denmark. The southern portion is made up of the German Bundesland of Schleswig-Holstein, possession of which has passed back and forth between the Danes and various German rulers, with Denmark most recently reclaiming a portion of Schleswig by plebiscite after World War I.
Jutland in History
Some Angles, Saxons, Jutes, and Vandals moved from continental Europe to Britain starting in c. 450 AD; this is thought by some to be related to the drive of the of Huns from Asia across Europe, although the arrival of the Danes would more likely have been a major contributory factor, since conflicts between the Danes and the Jutes were both many and bloody. In time, however, these hostilities were decreased by intermarriage between Jutes and Danes.
The Danes took considerable steps to protect themselves from the depredations of the Christian Frankish emperors, principally with the buiilding of the Danewerk, a wall stretching from the North Sea to the Baltic Sea.
Charlemagne removed pagan Saxons from east Jutland at the Baltic Sea - the later Schleswig-Holstein and Mecklenburg areas - and moved Abodrites (or Obotrites), a group of Wendish Slavs, who pledged allegiance to Charlemagne, and who had for the most part converted to Christianity, into the area instead. "
-
- Medlem
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 24 mar 2002 19:08
- Ort: på Dal
Tacitus
De akademiska sajterna tycks hänvisa till varandra och använder samma översättare. Nån av mina länkar har försvunnit men jag hittade denhär som ochså byggervpå Gordon. Skillnaden är att man har den latinska versionen ochså
http://www.northvegr.org/lore/tacitus/
Jag ska kolla mer när jag hinner
ha det catshaman
http://www.northvegr.org/lore/tacitus/
Jag ska kolla mer när jag hinner
ha det catshaman
-
- Medlem
- Inlägg: 1400
- Blev medlem: 19 sep 2002 00:38
- Ort: Phnom Penh
På http://www.megabaud.fi/~karttu/Runes/RunMean.html hittade jag Bernard Kings formulering av Reid/Raido:catshaman skrev:Det står HRAITHKUDUM på Röksten där det finns en tolkning "anfädersgoter" Gotisk/ Old Norse- ordet REID ligger en bit ifrån det. Den tolkning skulle bli "vagngoter" och vi känner väl inte till folk som åkte runt i vagn. Däremot finns bra många s.k. ryttarbrakteater. En tredje tolkning är att det skulle betyda "farande goter".
catshaman
"RAIDO
A variety of meanings have been ascribed to this rune. They include journey, cartwheel, ride, long journey on horseback and cart or chariot. The rune could have served as a journey charm to protect both the living and the dead, and there is also some reason for ascribing it to the God Thor. The Old Norse word reid could mean either a wheeled vehicle or thunder. Thunder was caused by Thor's wheeled chariot drawn by two he-goats, rattling across the sky. "
-
- Medlem
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 24 mar 2002 19:08
- Ort: på Dal
Tors breda bak
Det finns många som vill göra magi av runorna. Jag fick senast i dag en för mig obegriplig ramsa som skulle vari nån dialog mellan Salomo och Saturn. Dessutom skulle det vara kristna missionärer som fört med sig ramsan till Norden.
.
För mig är futharken inte mer än alfabetet för oss. En rad skrifttecken med var sitt ljud. Om man vill kan man exemplifiera dem, men de har ingen egen betydelse förrän de sätts ihop till ord. Visserligen finns det "algebraiska" bruket att man låter en symbol betyda en viss sak. De här magikerna säger exempelvis att K-runan har magiska betydelsen KAUN där en del menar det betyder böld och andra att det betyder fackla. Men det är ett lösryckt ord där det lika väl kan betyda Kalle eller Korp beroende på sammanhanget för den som har nyckeln till gåtan
.
Det är alltid riskabelt att rycka en bit ur sitt sammanhang. Jag är ute efter vad HRAITH betyder och inte efter vad reid, raid, raido osv. betyder och då behöver jag sammanhanget eller i stort hela versen. Andra versen från Rökstenen runa för runa.
.
That sakum onarth huar fur niu althum onarth
Thi fiaru mir hraithkudum auk tu mir anub sakar
Rai Thiauriki hin thurmuth
Stilir flu na stran hraithmar
Sitir nu karui kuta sinum
Skial tu fadlathr skati Marika
.
I min tolkning
.
Det sägs bakåt, hur för nio åldrar bakåt
Då styrde mina anfädersgoter och till mig anorna kommer
Rådde Thiaurik den urmodiga
Stilla flyter vid strand förfädershav
Sitter nu karlskuggan på mär sin
Sköld på axel ... Morigans skata.
.
Jag vägrar skriva "vagngoter" eftersom sådana inte existerat i sinnevärlden efter bronsåldern då möjligen några fartdårar i Skåne åkte med hästar på dåliga skogsvägar. I Bohuslän försökte en åk älgskjuts om man ska tro bilden eller var det en rolig fantasi?
.
Vi kan ochså notera att HRAITH återkommer i ordet HRAITHMAR och det vore märkligt att skriva "vagnshav"/"resandehav" där man nog tolkar MAR som hav
Ha det catshaman
.
PS. Tja jag har suttit i en getskjuts som barn och undrat över hur Tor fick sin breda jättebak att rymmas …. Och om hjulen höll?
.
För mig är futharken inte mer än alfabetet för oss. En rad skrifttecken med var sitt ljud. Om man vill kan man exemplifiera dem, men de har ingen egen betydelse förrän de sätts ihop till ord. Visserligen finns det "algebraiska" bruket att man låter en symbol betyda en viss sak. De här magikerna säger exempelvis att K-runan har magiska betydelsen KAUN där en del menar det betyder böld och andra att det betyder fackla. Men det är ett lösryckt ord där det lika väl kan betyda Kalle eller Korp beroende på sammanhanget för den som har nyckeln till gåtan
.
Det är alltid riskabelt att rycka en bit ur sitt sammanhang. Jag är ute efter vad HRAITH betyder och inte efter vad reid, raid, raido osv. betyder och då behöver jag sammanhanget eller i stort hela versen. Andra versen från Rökstenen runa för runa.
.
That sakum onarth huar fur niu althum onarth
Thi fiaru mir hraithkudum auk tu mir anub sakar
Rai Thiauriki hin thurmuth
Stilir flu na stran hraithmar
Sitir nu karui kuta sinum
Skial tu fadlathr skati Marika
.
I min tolkning
.
Det sägs bakåt, hur för nio åldrar bakåt
Då styrde mina anfädersgoter och till mig anorna kommer
Rådde Thiaurik den urmodiga
Stilla flyter vid strand förfädershav
Sitter nu karlskuggan på mär sin
Sköld på axel ... Morigans skata.
.
Jag vägrar skriva "vagngoter" eftersom sådana inte existerat i sinnevärlden efter bronsåldern då möjligen några fartdårar i Skåne åkte med hästar på dåliga skogsvägar. I Bohuslän försökte en åk älgskjuts om man ska tro bilden eller var det en rolig fantasi?
.
Vi kan ochså notera att HRAITH återkommer i ordet HRAITHMAR och det vore märkligt att skriva "vagnshav"/"resandehav" där man nog tolkar MAR som hav
Ha det catshaman
.
PS. Tja jag har suttit i en getskjuts som barn och undrat över hur Tor fick sin breda jättebak att rymmas …. Och om hjulen höll?
Senast redigerad av 1 catshaman, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Medlem
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 24 mar 2002 19:08
- Ort: på Dal
Birka / Birke
Tja, om jag skriver nånting brukar jag ha torrt på fötterna
.
Ser att jag översett din fråga, men det börjar efterhands att bli så mycket.
.
I alla händelser kallas danska stadslagen "birkeret" och ordet förekommer nånstanns i Skånelagen. Det är synonymt med "ornum" som betyder "ett särskil uttaget stycke" och där man underförstår att man skapade ett skilt lagrum för handeln och även för adelns ägor eller liknande.
.
Ordet "ornum" kan man tolka som dativ av orne och vi får då "åt galtarna" underförstått att överklassen var galtarna kanske
ha det catshaman
.
Ser att jag översett din fråga, men det börjar efterhands att bli så mycket.
.
I alla händelser kallas danska stadslagen "birkeret" och ordet förekommer nånstanns i Skånelagen. Det är synonymt med "ornum" som betyder "ett särskil uttaget stycke" och där man underförstår att man skapade ett skilt lagrum för handeln och även för adelns ägor eller liknande.
.
Ordet "ornum" kan man tolka som dativ av orne och vi får då "åt galtarna" underförstått att överklassen var galtarna kanske
ha det catshaman
-
- Medlem
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 01 jun 2004 17:45
- Ort: Roskilde
Re: av andra får man sitt namn
Cimbri= kimbrer. "germansk stamme, måske fra himmerland; drog sidst i 2 årh. f.Kr. sammen med teutonerne langs Oder mod Böhmen, derfra langs Donau til Gallien Angreb 113-105 f.Kr. sejrrigt romerne. drog til spanien og tilbage for at storme N-Italien, men blev 101 f.Kr. slået af den romerske feltherre Marius ved Vercellæ, nutidens Vercili, 60 km NØ for Torino." Lademanns leksikon. lokalt flyselskab med sæde i Sønderborg, Jylland, er opkaldt efter dem.catshaman skrev:Engelsmännen dvs. Beowulf kallar dem vist GEATAS medan romarna kallade dem CIMBRI
Om Snorre ska få ihop sina saga om Odin kom de väl egentligen från Troja
Men man ska väl inte tro på allt som är svart på vit
.
Men ingen frågar vad danskarna tycker. Det heter ju Jylland men det skulle bli för lustigt om man sen kallade dem "jyllaR" och de som har svårt med L och R skulle säga "jyrrar"
.
Det har sen blivit "jyder" och det vållar inga problem för infödingarna, medan övriga folk inte klarar det mjuka danska "D". Det måste man antagligen träna in före 15 års ålder om det ska låta riktigt ___ allt enligt språkexperter som menar att tal och stämband kan bara formas i barndomen
.
Mitt egentliga modersmål är danska och vi hade en granne som kom från Västjylland. På den tid levde de gamla dialekterna kvar speciellt i väst och det var i många år obegripligt för mig, men jag hade hans med mig jämnåriga söner som tolkar. Jag är inte säker på om jag skulle förstå det i dag.
.
På den tiden had man inte bestämda artikeln som i danskan och svenskan som -en /-et på slutet utan man sa "ä (ae) stow" = stugan och "ä ku" = kon.
Det är väl helt klart att det gamla språket är så långt från uppländskan som man kan komma.
.
När vi sjöng den skotska sången "Auld land syne" så nära originalet som möjligt låt det som skotska eller gammalengelska kanske. Det var i varje fall et språk som var långt från Troja, Westfahlen och Uplland där Odin vandrade och gjorde barn enligt mytiska legenden. Kanske han övergav Jylland på grund av svårigheter med språket och Jantelagen.
skrev catshaman

Jysk kan være svært selv for en Sjællænder

Jute blev brugt om os som skældsord engang i det 16. eller 17. årh.
