Angloskandinaviska förbindelser

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Angloskandinaviska förbindelser

Inlägg av catshaman » 17 september 2002, 10:07

Angloskandinavisk förbindelse
Fram till nya arkeologin har den engelska kyrkliga skribenten Bede fått stå för beskrivningen av invandringen till England i slutet av 400-talet. Han liksom andra skribenter har varit tvungen att dra slutsatser ur många uppgifter och försöka skapa en representativ bild i all korthet. Han satt bra till i början av 700-talet med förbindelse till northumbriska kungahuset och via kyrkan till Canterbury.
.
Nu har arkeologin börjat såväl bekräfta som komplettera historien/ händelserna. Det är även nordisk historia men där våra forskare har varit allt för lite intresserad av att söka fakta om det nordiska samhället genom att studera det angelsaxiska samhället. Det går gärna troll i sådana saker och historiker brukar beskriva segrarna.
.
Jag förvånades av att engelsmännen favoriserar saxarna och ser anglerna som de vilda nordborna. Antagligen beroende på att saxarna blev först kristnade och Alfred tvang anglerna till dopet. Normanderna ses som råa erövrare och de hade ju faktiskt nordiskt blod också fast det intressantaste är att studera just invandringsperioden.
.
Min sammanställning visar numera att den stora invandringsvågen ca 479 AD var troligen beslutat av en federation av juter, anglar, saxare och möjligen fler mindre folk. Rätt omedelbart efter invandringen får vi veta att saxaren Aelle var "bretwalda" vilket betyder "överledare" och underförstått i ett federativ system. Modellen känner vi till redan från hettiterna och det var något man tog till när det behövdes. I England bestod det några generationer. Tidigare känner vi till svebiska ligan som bestod av 54 stammar och där tydligen nordiska heruler hörde till denna.
.
Arkeologin visar att mindre invandring började förmodligen redan från början av 400-talet. Där är det svårt att skilja legotruppernas lämningar eftersom de ofta var bosatta när romerska städer. Landskapet Kent har varit en arkeologisk guldgruva, men ger en splittrad bild såsom man kan förvänta sig eftersom det snabbt blev det första kungasätet.
.
Dominerande är dock de rika gravarna med spännen av nordisk typ där grundformen är "det korsformiga". Den enkla modellen finns i västra Skandinavien, Öland, Gotland, Helsingland och norra Tyskland samt övervägande i angliska områden norr om Themsen samt i Kent.
.
Men när vi tittar närmare finns huvuden på en del fynd av den enkla modellen medan det är standard med tre huvuden i ena ändan och en rektangulär platta i andra på praktspännena. Dessa finner man i södra Skandinavien inklusive Norge. De finns i alla material från legeringar till guld. I England förekommer de under 500-talet för att försvinna helt. Märkligt är att man tycks ha slipat bort huvudet från de flesta engelska spännena. Kanske religiös nit vid denna tid.
.
Jag gjorde nyligen en preliminär jämförelse mellan några riktiga praktmedaljonger kanske gjorda av samma guldsmed i Viken Norge och Kent. De är överströdda med pyttesmå guldpärlor i spiraler. Det måste ha kostat en förmögenhet. Det kan ha varit att man haft samma guldsmed men fler fynd och likheter finns så man måste fråga sig om norrmän hörde till invandrarna.
.
Huvuddelen av guldbrakteaterna har en "ormgrop" och kan jämföras med en koncentration i norra Jylland/ jutland. Min käpphäst är att göra de 3,5 kilo tunga guldhornen från Gallehus, Sönderjylland till en symbolisk nedläggning som beseglar en pakt. Företeelsen är känt och kan då har varit ett fördrag mellan jutar och angler innan de flyttade till England. Observera att man kan inte säga att alla flyttade. I de flesta fall gick överklassen före och var organisatörer medan folket kom efter i den mån det fanns intresse. Det är allmänna sociologiska modeller.
.
De angelsaxiska ortnamnen är också en guldgruva eftersom de också berättar om den nordiska samhället organisation och idoler/ arketyper. Vidare får vi lite uppfattning om samhällsordningen genom lagarna som började nedskrivas under 600-talet.
.
Eftersom jag lagt ned mycket intressant arbete tycker jag detta är något som borde diskuteras och vidareutvecklas. Det kan åtminstone ta bort Hagermanskans stämpel: "före kyrkan fanns bara oordning och vildar i Norden"
Ha det Catshaman

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 17 september 2002, 22:33

En intressant detalj är fynden i Sutton Hoo, med båtbegravningar och vapen inspirerade eller importerade från Mälardalen/Uppland.

Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Inlägg av Lundmanus » 17 september 2002, 23:50

Leonidas skrev:En intressant detalj är fynden i Sutton Hoo, med båtbegravningar och vapen inspirerade eller importerade från Mälardalen/Uppland.
Känner du till nån utredning om den saken? Jag har alltid undrat över den vildsvinsbeprydda hjälmen från Sutton Hoo som liknar den på bronsmatriserna i guldrummet på Hitoriska muséet.

Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

Sutton Hoo och de uppländska båtgravarna

Inlägg av Ruben » 18 september 2002, 00:38

Läs gärna en bok som heter Vendeltid som utgavs av SHM någon gång på 1970-talet (har jag för mig). Boken rymmer rikligt med artiklar som är av intresse om man är intresserad av jämförelser mellan båtgraven i Sutton Hoo och liknande gravar i Uppland.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Sutton Hoo

Inlägg av catshaman » 18 september 2002, 00:45

Ser att jag surfat för lite på just Sutton Hoo fast jag använt material därifrån. Det tycks finnas två engelska "skolor" där den ena menar att det är en svensk hövding "Wulfing?" eller något sådant som är begraven där. Jag har letat efter motiveringarna vill jag minnas. Medan då andra menar att det är en kung från Öst Angeln.
.
En del av dyrbarheterna kan vara gjorda i Framkrike där jag syftar på inläggningar. Annat kan jämföras med Öland och Vendel. Svinfylkingen är intressant och den finns redan på Gundestrupkittelns ryttare dvs.ca 300 f.Kr. Det tycks ha varit vanligt att truppenheter har haft sitt totem. Där finns även en plåt med ett par spjutkrigare med ormar som horn. I symboliken betyder två i detta fall "broderskap" dvs. soldateskens komradskap. Liksom i Egypten och andra kulturländer var varje detalj dekorationerna en symbol eller ikon. En del kan vi förstå medan andra gäcker oss tills vidare.
.
Följer en diskussion om hästen som symbol. På grekiska mynt och vissa romerska ser vi tydligt att man menade den bevingade Pegasus som var symbol för vårdagjämningen och underförstått en fest och planering av säsongen för alla yrken. Handelsmännens och krigarnas häst var båten och man började rusta skeppet. Hästen var ochså symbol för befälhavaren och noblessen som lyftes över folket. Kavalleriet var fram till andra världskriget överklassen och storböndernas sak.
.
Örnen var den alseende maktens och "solkungens" symbol. Ledaren red förstås "Solhästen" på brakteaterna med oxhorn som var symbol för just vårdagjämningen sen fjärde årtusendet f.Kr. Vidare finns ofta en svastika för solårets fyrdelning och ibland en triskele för månårets tredelning. På hästen finns egentligen bara ett huvud ANSUR som är ledarskapet symbol.
Vidare finns ibland en korp vars betydelse icke är säker men den var ursprungligen symbol för markbearbetning.
.
Observera att "Odins Korpar" i den tidiga symboliken är en örn och en korp vilket man ser på stjärt och näbb. Det finns ingen namngiven Odin i sammanhanget utan leadaren kallas Laur / Laukar där den förre finns i ett par ortnamn och i vår lördag som symbol för "flödet och Tiden"
catshaman

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Sutton Hoo

Inlägg av catshaman » 18 september 2002, 01:19

Nu reparerade jag lite av min okunnighet om Sutton Hoo. Kungaätten hette Wuffings och en del menar det var svear.
.
Men jag hittade en sajt Brittish Museum Compass som har fantastiska bilder och en del kommentarer och uppgifter om alla fynden. Jag laddade hem det mesta och får titta på det vid tillfälle. Det är så mycket
http://www.british-museum.ac.uk/compass ... ton=search
.
Där kan man nog hitta mycket mer. Under de senaste åren har museer och andra börjatr publicera bra bilder så att man kan del av vårt fornarv.
catshaman

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 18 september 2002, 08:51

Om detta är sant så kan man påstå att vikingatiden inleddes bra mycket tidigare än 793.

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Gallehus hornen

Inlägg av catshaman » 18 september 2002, 10:12

Gallehus horn
Ju mer arkeologin får fram desto mer nyanserad blir bilden och flera områden lämnas in som invandrare från romarna lämnade England i början på 400-talet. Ja det finns t.o.m. germanska fynd från 300-talet, förmodligen legionärer. Eftersom det inte fanns nationsgränser och handel/ överklass känner inga gränser så dras hela Norden in i frågan.
.
Erilerna/ herulerna/ handelsklassen fördrevs från danska öarna runt år 500 och en del flyttade till Uppland och Södermanland med största sannolikhet. Men de hade sina handelskontakter kvar och det är föga förvånande att man i Sutton Hoo och ser åtminstone influens från Vendel 4 - 5 generationer senare såsom exempelvis båtgravskicket.
.
När man håller på att forska strömmar det in fakta nu och då så att man får ändra sina uppfattningar. Just nu är det en Hjort å sceptret från Sutton Hoo samt lite diskussion om Horsa och Hengest som får mig att ompröva Gallehushornens ursprung. Inte mer att vad jag tidigare kallt jutarnas horn blir anglernas och tvärtom.
.
På Sutton Hoo scepter finns en hjort på toppen och den förekommer på mynt från Frisien och på guldbrakteat bl.a. från Skrydstrup södra Jylland och även i Skåne samt på senare mynt. Just i detta område har den använts i stället för Pegasushästen som symbol för vårdagjämningen och ledarens främsta högtid. Det var då denne plöjde "Tre fåror i Tor" i många kulturer och japanska kejsaren ända från till början av 1900-talet.
.
En annan sak är att på hornet med runtext finns också en Hjort. Namnet används i Beowulf i Heorots (Hjortens) Hall och vi har nedskrivna minnet av en Hjords Hus/ Hall i min grannsocken. Det var antagligen den lokala ledarens säte och där ett fåtal har grävts ut. En har danskarna grävt ut på Själland vid Tissö där man hittat en halsring i guld som väger runt 2 kilo. I närheten rinner Halleby å, det finns ett Hallenslev som troligen varit en by som deltog i försörjningen liksom ett Ornum som betyder "uttag för speciella ändamål"
.
På hornet finns vidare motiv med hästar och där en ryttare med klubba associera till de nordtyska Fashingspelen. I Åbenrå nära gränsen är det fortfarande stor folkfest när man rider "ringridning". Häststammen "hannoveranare" vittnar om mycket gammal hästavel I norra Tyskland förekommer fortfarande hästsymbolik där man på vissa gamla byggnader har korslagda hästhuvuden snidade i trä. Från Öst-Angeln finns visserligen ingen hästsymbolik i mina samlingar men man har bl.a. funnit ryttargravar som visar på överklassen favoriter.
.
Gallehushornen kan förstås ha varit ett fördrag mellan angler och saxare, men jag lutar ändock åt att det var mellan jutar och angler och där hornen visar aningen skillnad i kultur. Hornet med text och hästar är förmodligen gjort av en inhyrt guldsmed. Kanske från Holte på Nordsjälland eller varför inte från en guldsmedsgård Holte i Norge där man funnit guldvikter och annat efter en guldsmed. Guldsmedskonsten var av yppersta klass i Norge.
.
Texten innehåller ordet "gastir/ gestir" som förekommer så sent som om Knud I:s hird här det betydde "spion/ inspektör" för kungen. Ordet användes förmodligen också för ambulerande konsthantverkare Huvudsaken är att vi ser något av vad som rörde sig i samhället.
Ha det Catshaman

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

relativ sanning

Inlägg av catshaman » 18 september 2002, 12:10

Leonidas
Jag är inte säker på vad du menar med
"Om detta är sant ..."
Inom arkeologin finns bara relativ sanning i tolkningarna, medan artefakter och liknande existerar = sanna dvs.man laborerar med olika grad av sannolikhet i förståelsen.
.
Ibland får man helt enkelt nöja sig med svar med olika möjligheter. Ta exempelvis en serie gulbrakteater gjorda med samma stamp eller av samma guldsmed. De är hittade på olika håll i Norden. Vi kan inte ge ett entydigt svar. Har de förflyttat sig genom handel, att folk har flyttat, en tjej har gioft sig, kanske nån ung man har tjänstgjort med vapen i en central enhet och fått förtjänsttecken och andra möjligheter finns antagligen.
.
I Sutton Hoo ser vi exempelvis motivet med "en man som dansar med två björnar/ odjur". Samma motiv finner vi på en plåt från Öland, men ochhså i neo-hettitiskt tempel i norra Syrien = 700 tal f.Kr. Örnen var spridd över stora delar av Europa i just den stil man avtecknar. Bildblecken på hjälmen är liknande de i Vendel med fotsoldater och en ryttare = ledare.
.
Båtgravskicket finns nog på flera håll men mest i Vendel och eftersom hjälmarna har en viss likhet är det ett starkt samband. De flesta fynd vi egentligen kan arbeta med har överklassen lämnat och den var internationell med handel och äktenskap över alla gränser. Överklassen freemen var delad i fyra klasser och där de högsta kung och earl/jarl var fåtaliga. Nästa klass var handelsmän och lokala thegner och den tredje talrikaste var ceorl/ karl som gällde såväl krigare som konsthantverkare och ämbetsmän. Observera att folket var en underklass = man/män för sig och delad i fyra klasser
.
De uppgifterna får vi från 600-talet och framåt ur de engelska lagarna. I Norden får vi nöja oss med enstaka omnämnande på tidiga runstenar som bekräftar den skriftliga beskrivningen från England.
catshaman

Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Sutton Hoo

Inlägg av Lundmanus » 18 september 2002, 22:17

Har faktiskt Vendeltid nånstans i bokhyllan, kanske ska ta och läsa den också. Vet inte om totemdjur är en adekvat benämning i sammanhanget (det leder tanken till ett primitivare utvecklingsstadium) men visst har svion satts i samband med (vild-) svin och ansetts syfta på att svearna höll (vild-) svinet för heligt. Om inte bara hjälmprydnaden utan dessutom björnen/odjuret från ölandsmatriserna återkommer i Sutton Hoo så antyder det ju en koppling. Annars har ölandsmatriserna tolkats som illustrationer till Beowulf (Otto Sjögren) och satts i samband med götar och inte med svear.

Hans

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Totem

Inlägg av catshaman » 18 september 2002, 23:00

Hej Hans
Tja, när jag var med i scouterna gjorde vi ett standard med en ekorre eftersom vi var ekorr-patrullen. Inte var vi så särskilt primitiva.
Vet inte om det finns något annat gångbart äktsvensk ord. Min engelska synonymordbok har inga förslag.
.
Ordet ska ju passa såväl i romerska enheter med symbol och även som här på hjälmar och när Indianerna i Västra Frölunda har indianen som symbol. Herullegionen hade vist två koncentriska ringar som symbol. Därmed sagt att det här med totem är något allmänskligt. Eller så hade krigarna olika färger på sköldarna.
.
I olika fragment finner man att själländerna var "de vita", skåningarna "de svarta" och i Viken var "de röda" ( och de är det väl fortfarande åtminstone när man ser på idrott) I fynden från Illerudp mose finns röda sköldar och man menar att den här på 1000 man som anföll Århustrakten på 200-talet kom från Viken- Bohuslän. Där lägger jag till iaktagelsen om"de röde"
.
För det andra tycker jag kanske inte att adjektiv som "primitiv" är särskillt lämpliga i en värld där alla ska vara jämbördiga och det inkluderar förfäderna. Det skapar distans istället för förståelse. I vetenskap bör man använda samma ord för likvärdig företeelse. En utstyrd Toth eller Sobekpräst i Egypten utför samma prestation som en medicinman och en ålderman i Norden. Toth var skrivare men även månen som räknade tiden under säsongen. Åldermannen i Norden ledde folket under säsongen. Sobek var symbolen för en viss högtid.
.
Vidare funderar jag på om inte begreppet "ornum" ska läsas som en dativ "åt galterna" underförståt att en viss egendom arbetade och producerade åt galterna vilka då var de som satt på sina hästar. Mytologerna talar om Frejsgalten och det finns nån staty i Frankrike där "Frej" har en galt. Frej var förmodligen ursprungligen stjärnbilden Perseus = föravlaren" aktuell vid vårdagjämningen för 4000 år sedan.
.
När jag studerade medeltiden noterade jag att man i Östsverige ofta betalade skatt med "ollonsvin" medan det ej förekom på Dal. Naturligtvis var detta ochså en följd av var det fanns ollonskogar. Men exempelvis Östergötland springer ju vildsvinen fortfarande på de ristade hällarna.
ha det Bengt

Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Re: Totem

Inlägg av Lundmanus » 19 september 2002, 17:57

Maskot, kanske. Termen totemdjur för tankarna till stenåldersfolk som imiterar ett djurs beteende. Håller visserligen med om att den gamla indelningen i vildar, barbarer och civiliserade är olämplig men nog tycker jag att primitiv i betydelsen ursprunglig är ett adekvat begrepp och f. ö. uppfattar jag inte människorna som särskilt jämlika.

Ha det

Hans

catshaman
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:08
Ort: på Dal
Kontakt:

Ord

Inlägg av catshaman » 19 september 2002, 18:40

Totem lär vara ett indianskt ord.
Totempålen ska förmodligen jämföras med egyptisk obelisk dvs. en orientering av de fyra världshörnen liksom indiska Vishnu och slaviska Svantevit/ Svatevit vilka ser åt fyra håll.
.
De flesta språk är dubbeltydiga och jag har sett mycken akademisk arrogans som använder ordet med en nedsättande ton. Det leder inte till bra slutsatser i längden. Nån har skrivit att i bibeln finns inga adjektiv --- jag har inte kollat --- men vist är det en bra princip.
Ha det Catshaman
.
PS. Välkommen till "ancient-ideas" på Yahoo

Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Re: Ord

Inlägg av Lundmanus » 20 september 2002, 16:44

Med termen primitiv avsåg jag ett kulturstadium i nära anslutning till människoblivandet. Termen har onekligen en negativ klang men å andra sidan vill man väl gärna tro att utvecklingen går framåt. Därmed inte sagt att den alltid gör det, iallfall inte i alla avseenden. Jag kan exempelvis inte inse att dagens västeuropéer skulle vara högre stående varelser än sina förfäder på bronsåldern. I själva verket kastades Västeuropa i väsentliga avseenden tillbaka tusentals år i utvecklingen med införandet av den judisk-kristna världsåskådningen (form over substance) som utan tvekan är primitiv i antropologisk mening och närmast motsvarar vildestadiet på kulturskalan.

Ha det

Hans

Lundmanus
Utsparkad
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 september 2002, 19:46
Ort: Sverige

Re: Ord

Inlägg av Lundmanus » 20 september 2002, 16:46

catshaman skrev:PS. Välkommen till "ancient-ideas" på Yahoo
Tackar. Du är givetvis själv välkommen tillbaka till ett visst forum närhelst du önskar.

Skriv svar