I skolan fick vi lära oss att först kom stenåldern, folk gick omkring i djurhudar och hade stenyxor, sen kom bronsåldern, folk hade vackra mantlar och bronsyxor, sen kom järnåldern, folk hade raggiga yllekläder och järnyxor, sen kom vi...
Nu var det väl inte så enkelt. Tidsåldrarna gick mer i varandra. Många stenyxor och knivar från yngre stenåldern ser ut som imitationer av bronsvapen. Tillverkarna hade säkert förlagor av brons.
Bronsföremål var mycket dyrbara, de bör mest ha använts som statusprylar. De flesta använde förmodligen stenredskap till vardags.
Järnredskap, när de kom, var betydligt billigare. Dock bör en järnyxa ha varit en stor investering för en fattig sate. Om man hade tillgång till lämpligt stenmaterial och tillverkningstekniken levande bör stenteknologin ha varit ett intressant alternativ.
Min tro är att redskap av sten användes långt in i järnåldern. Gradvis när tillgången ökade blev järnet ännu billigare och handeln med flinta och tillverkningen av stenredskap mindre lönsam. När till slut ingen kunde göra en flintkniv längre var det slut. Längst bör sten använts till enklare föremål som pilspetsar o.d.; ofta när man krossar en sten blir det några flisor vassa nog att sticka och skära med.
Nu undrar jag: finns det några belägg för detta, i arkeologiska undersökningar e.d.?Förekommer t.ex. stenpilspetsar i yngre lager? i så fall, är de yngre sämre tillverkade än de äldre?
I gravgåvor hittar man kanske inte något, stensaker var säkert "skämmigt" och omodernt, men i avskrädeshögar och på boplatser kanske?
För att göra det lite enklare kan väl frågan få gälla norra Europa, det lär ju ha funnits stenåldersfolk på Nya Guinea in i vår tid, samt "traditionell" stenteknologi. Flinta var ju t.ex. en viktig del i flintlåsgevär, och slipstenar använder vi än. (och curlingstenar...)
MVH/Göran
När slutade stenåldern?
- Coitadinha
- Medlem
Man skall inte hänga upp sig på att det kallas stenålder (eller snarare mesolitikum och neolitikum). Det är bara grova angivelser på tidsperioder som fått namn efter typiska material. Man brukar säga att stenålderns slutar ungefär 1800 f.Kr. i sydskandinavien.
Stenar som material används ju fortfarande.... Var är din mortel tillverkad i? Men slagna flintor har vi mycket riktigt lånt upp i historisk tid. Järnåldersflintor är inte ovanligt men brukar inte uppmärksammas. Flintgnidarna kan skilja ut dem från andra flintor beroende på hur de är slagna. Och ja det finns massor med litteratur, kan tänka mig att du skulle kunna börja med Bo Knarrströms avhandling.
Stenar som material används ju fortfarande.... Var är din mortel tillverkad i? Men slagna flintor har vi mycket riktigt lånt upp i historisk tid. Järnåldersflintor är inte ovanligt men brukar inte uppmärksammas. Flintgnidarna kan skilja ut dem från andra flintor beroende på hur de är slagna. Och ja det finns massor med litteratur, kan tänka mig att du skulle kunna börja med Bo Knarrströms avhandling.