Lappmarker tidigare längre söderut?

BalticBandit
Medlem

Inlägg av BalticBandit » 18 jun 2007 21:39

"Ännu en debatt som visar ordens makt över tanken.

På den skandinanviska halvön har sedan urminnes tider bott germanska folk. Kanske vandrade de in över det som nu är Bälten och Sundet. Kanske fanns de här först och vandrade nedåt senare.

Fanns det andra folk på halvön innan dessa?
Det uppfattar jag att vi inte har anledning att förmoda.
Omöjligt är det väl å andra sidan inte heller.

F.ö. är detta med folk också lurigt. Var börjar det ena och slutar det andra?

Sedan är det detta med samiska och finska folk. Dessa kom, tror man, bortifrån Ural och Asien och invandrade till bl.a. det som nu är norra kusttrakterna av Ryssland och de östra kusttrakterna av Östersjön. "

Spaningsledare?? Stackars okunnige dig.

BalticBandit
Medlem

Inlägg av BalticBandit » 19 jun 2007 14:39

"På frågan om det har funnits samer så långt söderut är också svaret rimligen nej." Svarade Olof trätalja.

Då kanske Olof vill vara snäll och förklara varför det funnits skoltsamer begravda så långt söderut som Skåne?

(Ett SVT program för inte så länge sedan presenterade en genstudie på de som begravts i gånggrifter(?) (rösen?) i Skåne och det visade sig att de genetiskt var närmast besläktade med dagens skoltsamer)
(referensen är kass, jag vet. Kanske någon vet vilket program jag menar och fyller på med info..?)

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 19 jun 2007 15:23

BalticBandit skrev: (Ett SVT program för inte så länge sedan presenterade en genstudie på de som begravts i gånggrifter(?) (rösen?) i Skåne och det visade sig att de genetiskt var närmast besläktade med dagens skoltsamer)
(referensen är kass, jag vet. Kanske någon vet vilket program jag menar och fyller på med info..?)
Helt riktigt. Den referensen var synnerligen kass. Jag skulle mycket gärna vilja ta del av en genstudie som påvisade ett samband mellan samer och personer begravda i skånska gånggrifter.