Lappmarker tidigare längre söderut?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Inlägg av KP-31 » 29 maj 2006, 19:13

Olof Trätälja skrev:
Det är synnerligen kontroversiellt att använda ortnamn från en tid då man inte ens vet om det fanns två olika språk för att särskilja två grupper. Lite bättre blir det naturligtvis om man flyttar fram tidpunkten 500 år så att det i varje fall finns viss chans att det var olika språk. Kontroversiellt är det ändock, om språken från början är mycket lika varandra så kan namnen enkelt glida över med små justeringar under tidens gång. Det vore skillnad om man jämförde tex svenska och samiska namn.

Sedan återigen så har jag svårt att förstå vitsen, även om man skulle kunna konstatera att språkgränsen skilde några mil från den etniska gränsen (baserad på försörjningsmetod) vid någon tidpunkt. Är det någon form av storsamiskt rike omfattande alla tänkbara kulturer som skall bevisas? I så fall skulle ändå en språkligt baserad etnicitet vara mycket lite värd.
Finska och samiska är rätt olika språk och de var säkerligen olika språk redan under järnåldern. Jag är ingen språkforskare men Ante och Aslak Aikio är kända språkforskare (de har dessutom samiska som modersmål) och de har inga problem med Unto Salos forskningsmetoder.

Jag försöker inte konstruera något storsamiskt rike utan konstaterade bara att människor som talade samiska idkade jordbruk i Tavastland och Satakunda redan under järnåldern. Jag har presenterat källor som stöder min uppfattning. Kan du framlägga källor som bevisar annat?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 29 maj 2006, 21:26

Enligt min litteratur skiljde de samiska språken och de östersjöfinska språken sig åt ca 1000 f. Kr. Förstår inte riktigt det kontroversiella i det påståendet; eller att en samisk/protosamisk befolkning skulle varit spridd kring större områden under järnåldern än vad de senare var. Handlar det månne om "Mayflowersyndromet" som spökar igen? Har en känsla av att många blir rädda så fort tidig samisk historia kommer på tal, då de kanske förväntar sig att man kommer dragandes med påståenden som att "samerna är sveriges urbefolkning som ensamma bebodde hela Skandinavien ända ner till skåne under flera tusen år - svenskarna är elaka erövrare som kom över havet långt senare och drev bort de stackars ädla vildarna som européerna gjorde i Amerika" etc... Jag är medveten om att mina samiska släktingar ofta drar till med rena absurditeter i sin strävan att dra paraleller och jämförelser mellan sig själva och andra urfolk ("vi har blivit behandlade lika illa som indianerna") , men det är knappast det det handlar om här, utan när man kan säga samerna urskiljde sig som egen grupp samt hur stort område de bebodde i forna tider

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 30 maj 2006, 14:12

KP-31 skrev:Jag försöker inte konstruera något storsamiskt rike utan konstaterade bara att människor som talade samiska idkade jordbruk i Tavastland och Satakunda redan under järnåldern. Jag har presenterat källor som stöder min uppfattning.
Nej det har du ju inte på något vis gjort. Du har hänvisat till en helt annan hemsida behandlande ett helt annat ämne, dessutom på finska och oläsbar för de flesta, som du tydligen på uppfattar som liknande.
KP-31 skrev:Tyvärr har jag inte hittat artikeln som jag nämnde först men jag hittade en annan artikel som är skriven av professor Unto Salo (Suomi ja Häme, Häme ja Satakunta (2000)). På basen av ortnamn konstaterar Salo att samer, som bodde vid Kumoälven (Kokemäenjoki) vid 500 talet idkade svedjebruk.

Användningen av ortnamn är inte alls kontroversiellt i det här sammanhanget. Se tex. Alkio brödernas kommentarer (tyvärr på finska). http://cc.oulu.fi/~anaikio/Heimovaelluk ... uuteen.pdf,).
Det väldigt väldigt långt ifrån att redovisa källor om man säger så......
KP-31 skrev:Kan du framlägga källor som bevisar annat?
Så var det dags för den där undanflykten igen. Kan man inte alls förklara vilken grund man har för sin idé så kan man ju alltid försöka kräva att omgivningen istället skall bevisa att man har fel. Det är då, som nämnts tidigare, tex väldigt taktiskt att till exempel välja ett språk som definition på en tidig etnisitet eftersom det nästan aldrig går att bevisa något om dessa. Det är väl det som är poängen antar jag?

För närvarande har jag dock inte för avsikt att försöka bevisa något, då jag ser en överhängande risk att detta leder till att vi aldrig får utrett om det överhuvudtaget fanns någon substans i redan framförda påstenden. Men jag kan nämna att det du nämner i När kom finnarna till Finland? alltjämnt är den gällande huvudhypotesen. I synnerhet utanför vissa lite speciella åskådningsgrupper...
KP-31 skrev:Enligt den gamla lite romantiska teorin så vandrade tavastlänningar, finnar och karelare i gåsmarsch från Volga till Finland och var framme omkring år noll. Denna teori undervisades i skolorna åtminstone på 80 talet. En del av lingvisterna stöder teorin ännu i dag.
Påståendet att det skulle vara denna teori som är lite romantisk blir nästan lite komiskt. Hur som helst ett belägg för att det hela inte är taget "ur luften" ger du alltså själv och med det får det räcka för nu. Dock är det så att de nya genetiska studierna ger ett mycket kraftigt stöd för att det folk som bar med sig det finskugriska språken var just de som kom strax före kristi födelse, och det just från volgaområdet. Det blir tämlgen tydligt om man också tar med data från andra håll en finland men även den slutsats som hitpil återger från rapporten innehåller en inre omöjlighet.

Antar att forskarna försöker köpa sig lite tid genom att inte vara tydliga så att man hinner sätta sig i livbåtarna medan skeppet med den "finnskugriska kontinuitetsteorin" sjunker; endast galningar står fortsatt kvar på däck. Dock vet man inte, det kanske kommer nya överraskande data man har ju ingen fullständig bild än. Men alla data som hittills framkommit tyder mycket tydligt på att den i allmänna kretsar gängse hypotensen är den riktiga. Det tänkte jag kommentera i den tråden vid senare tillfälle, nu håller vi oss till det vi diskuterar här.

Det här med gåsmarschen har nog att göra med att det diskuteras en del om när själva språksplitten ägde rum, tror man att den ägde rum ca 1000-år fkr som en del litteratur gör gällande;
Djinghis Khan skrev:Enligt min litteratur skiljde de samiska språken och de östersjöfinska språken sig åt ca 1000 f. Kr.
så blir det naturligtvis gåsmarsch eftersom arkeologin ger att folkvandringarna skedde under den senare delen av årtusendet före kristus. En annan möjlighet är att turbulensen vid denna tid gör att språkutvecklingen går snabbare än vad lingvistiken först indikerar och då kan språksplitten ha skett senare. Det är därför vi inte kan vara säkra på om den har skett redan år noll.

Men det är ju inte bara det som är problemet, språksplitten måste ju också vara tillräcklig. Jämför man med en lika gammal språksplitt, den mellan väst och nordgermanska språk och sedan studerar ett ortnamn på södra Jylland som bara bevarats i muntlig tradition så skulle jag vilja påstå att det är fullständigt absurt att utifrån det utala sig om det var ett "Dansk" eller "Tyskt" namn kring år 0. Detsamma borde gälla i det ovan nämnda fallet; det alltså även om språksplitten var tidig.

Men för att återgå till ämnet som varken handlar om exakt lingvistik eller indianer.
Djinghis Khan skrev:................, men det är knappast det det handlar om här, utan när man kan säga samerna urskiljde sig som egen grupp samt hur stort område de bebodde i forna tider
Ja dessa frågor är naturligtvis intimt kopplade eftersom man om man antar att samerna urskiljde sig sent rimligen också kan vara ganska säker på att området var ganska litet eller obefintligt under tidig järnålder för att sedan växa och att eventuella tillbaka draganden torde varit små och endast i gränstrakterna. Det vill säga Lappmarker var tidigare inte längre söderut. Det är förmodligen just av detta faktum koplade politisk-ekonomiska skäl som man velat flytta tillbaka tidpunkten jämfört med gängse uppfattning och för att kunna göra det har man valt lämplga definitioner som varit svårbevisade. Därav den finsk-ugriska kontinuitetsteorin. Denna teori bygger helt på påståendet att den kamkeramiska kulturens folk talade ett finsk-ugriskt språk, vilket tagits väl upp i vissa politiska kretsar. Tom på en webplats kopplad till finska staten, virtual.finland:Prehistory i en artikel skriven av ansedda forskare; dock vid en tidpunkt innan den senaste tidens genetiska data kommit i dagen.

Men för att ta tjuren vid hornen, finns det överhuvudtaget något som helst indicium på att så verkligen skulle ha varit fallet, det vill säga att det folk som uppbar den kamkeramiska kulturen talade ett finsk-ugriskt språk?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 maj 2006, 14:56

Olof Trätälja skrev:
Det här med gåsmarschen har nog att göra med att det diskuteras en del om när själva språksplitten ägde rum, tror man att den ägde rum ca 1000-år fkr som en del litteratur gör gällande; så blir det naturligtvis gåsmarsch eftersom arkeologin ger att folkvandringarna skedde under den senare delen av årtusendet före kristus.
Vilka folkvandringar? Folken som antas ha fört med sig de finskugriska språken? Går dessa folkvandringar att belägga?
En annan möjlighet är att turbulensen vid denna tid gör att språkutvecklingen går snabbare än vad lingvistiken först indikerar och då kan språksplitten ha skett senare. Det är därför vi inte kan vara säkra på om den har skett redan år noll.
Nej några säkerheter kan man knappast sluta sig till så länge det inte finns skriven text på de här respektive språken. Därför får vi lov att nöja oss med antaganden och mer eller mindre smarta gissningar. Själv gissar jag att finnar och samer hade gemensamt ursprung hos de fångst- och jägarfolk som bebodde Nordkalotten fram till jordbrukets intåg som kom att urskilja de odlande finnarna som en grupp och de jagande samerna som en annan. Sedan kan ju vissa samer/protosamer senare gått över till jordbruk men ändå behållt sitt samiska/protosamiska språk som har föreslagits i den här diskussionen
Men det är ju inte bara det som är problemet, språksplitten måste ju också vara tillräcklig. Jämför man med en lika gammal språksplitt, den mellan väst och nordgermanska språk
Hur har man daterat den språksplittringen?
Men för att återgå till ämnet som varken handlar om exakt lingvistik eller indianer.
Djinghis Khan skrev:................, men det är knappast det det handlar om här, utan när man kan säga samerna urskiljde sig som egen grupp samt hur stort område de bebodde i forna tider
Ja dessa frågor är naturligtvis intimt kopplade eftersom man om man antar att samerna urskiljde sig sent rimligen också kan vara ganska säker på att området var ganska litet eller obefintligt under tidig järnålder för att sedan växa och att eventuella tillbaka draganden torde varit små och endast i gränstrakterna. Det vill säga Lappmarker var tidigare inte längre söderut.
Nej inte de administrativa enheterna lappmarker, men däremot samernas/deras förfäder geografiska spridning

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Inlägg av KP-31 » 30 maj 2006, 19:28

Olof Trätälja skrev:
KP-31 skrev:Jag försöker inte konstruera något storsamiskt rike utan konstaterade bara att människor som talade samiska idkade jordbruk i Tavastland och Satakunda redan under järnåldern. Jag har presenterat källor som stöder min uppfattning.
Nej det har du ju inte på något vis gjort. Du har hänvisat till en helt annan hemsida behandlande ett helt annat ämne, dessutom på finska och oläsbar för de flesta, som du tydligen på uppfattar som liknande.
Nej, hemsidan behandlar inte ett helt annat ämne. På sidan 6 hittar du den följande paragrafen:

”Arkeologi Unto Salo käsittelee uusimmassa tutkimuksessaan Suomi ja Häme, Häme
ja Satakunta (2000) suomalaisten ja saamelaisten esihistoriallisia suhteita ja esittää
uudelle väestöhistorialliselle tulkinnalleen vahvoja perusteluja. Salo osoittaa Kokemäenjoen
vesistön varrelta lukuisia saamelaisperäisiä paikannimiä, ja katsoo näiden
yhdessä alueelta tunnettujen lappalaismuistelusten3 kanssa implikoivan sitä, että alueen
varhaisin kaskiviljelyskulttuuri on ollut kielellisesti saamelaista. Alueen suomalaistumisen
hän kytkee rannikolta, Kokemäenjoen suun suunnasta 400–600 -luvuilla
Sisä-Hämeeseen levinneeseen hautatyyppiin (samoja arkeologisia havaintoja oli jo
maahanmuuttoteorian aikana tulkittu merkeiksi suomalaisen asutuksen leviämisestä
sisämaahan).

Emme puutu Salon tutkimuksen arkeologisen evidenssin osuuteen, jonka arviointia
emme pidä kompetenssipiiriimme kuuluvana. Todettakoon kuitenkin, että hänen
kielentutkimukseen ja perinneanalyysiin perustuvat tulkintansa Kokemäenjoen vesistön
asutuksesta ovat erittäin päteviä, eräistä kielitieteellisen aineiston käsittelyyn liittyvistä
puutteista huolimatta.”

Där refererar lingvisterna Alkio (som för övrigt är motståndare till kontinuitetsteorin) Unto Salos undersökning vars slutresultat är att människorna som idkade jordbruk vid Kumoälv på 400-talet talade samiska. I den nästa paragrafen konstateras att Salos lingvistiska tolkningar är mycket hållbara.

Skulle någon kunna verifiera min översättning?????
Senast redigerad av 1 KP-31, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 30 maj 2006, 22:33

Djinghis Khan skrev:Vilka folkvandringar? Folken som antas ha fört med sig de finskugriska språken? Går dessa folkvandringar att belägga?
Det beror ju på vad du vill belägga och hur säkert du vill belägga det. Att flera olika folk har rört på sig i hela området från Takla-Makan till Skandinavien under perioden ca 600f.Kr-0 är tämligen välbelagt. Det har bla. förklarats med införandet av ridkonsten och järnet och därmed skiftande maktbalanser. En svår nöt har dock varit att knäcka är varför så många folk samtidigt kommit i rörelse. Det rör alltså flera av de trådar som diskuteras flitigt här som tex:

Kinas mystiska Takla Makan-mumier
och klassikern
Goterfrågan ännu en gång

Men börör egentligen alla folk där emellan oavsett om det är Asiater, Finsk-Ugrier, Turkfolk eller något av alla Indoeuropiska folk. Kanske beror det stora och förmodligen föga ur kultursynpunkt sammanhängande området på en yttre gemensam faktor som en klimatförändring. En sådan ägde i varje fall rum och idag är det naturligtvis popolärt att peka på den.

Att däremot koppla olika förflyttningar till specifika språk är givetvis svårare att göra med säkerhet, kanske får vi ytterligare kunskap där relativt snart.
Djinghis Khan skrev:Nej några säkerheter kan man knappast sluta sig till så länge det inte finns skriven text på de här respektive språken. Därför får vi lov att nöja oss med antaganden och mer eller mindre smarta gissningar.
Beträffande språket ja, beträffande etniciteten kan man välja både mer relevanta och mer påvisbara definitioner.
Djinghis Khan skrev:Själv gissar jag att finnar och samer hade gemensamt ursprung hos de fångst- och jägarfolk som bebodde Nordkalotten fram till jordbrukets intåg som kom att urskilja de odlande finnarna som en grupp och de jagande samerna som en annan.
Jo, men jag har å andra sidan svårt och se att det finns någon anledning att tro att det gått till på det viset.
Djinghis Khan skrev:Hur har man daterat den språksplittringen?
Det vet jag ärligt talat inte, men jag skulle på goda grunder gissa att det gått till som när lingvister brukar datera språksplittar. Språk har en ganska fast förändringstakt och med hälp av den kan man fastställa tidsdjupet, fungerar bra upp till ett djup på ca 2-3000 år före det första upptecknandet. Jag misstänker också mycket skarpt att det är detta som gör att så få lingvister vill kännas vid kontinuitetsteorin. Språkskillnaderna till andra finsk-ugriska språk är helt enkelt för liten.
Djinghis Khan skrev:................, men det är knappast det det handlar om här, utan när man kan säga samerna urskiljde sig som egen grupp samt hur stort område de bebodde i forna tider
Olof Trätälja skrev:Ja dessa frågor är naturligtvis intimt kopplade eftersom man om man antar att samerna urskiljde sig sent rimligen också kan vara ganska säker på att området var ganska litet eller obefintligt under tidig järnålder för att sedan växa och att eventuella tillbaka draganden torde varit små och endast i gränstrakterna. Det vill säga Lappmarker var tidigare inte längre söderut.
Djinghis Khan skrev:Nej inte de administrativa enheterna lappmarker, men däremot samernas/deras förfäder geografiska spridning
Det första har du naturligtvis rätt i. I det senare blandar du nu in ett helt nytt begrepp, nämligen förfäder. Om det kan vi vara göra ganska goda gissningar. De samiska förfäderna bör till omkring 25-30% tillhöra de första skandinaviska invånarna eller i varje fall bär de på den haplogrupp som brukar ses som markör för dessa, vilket kan jämföras med ca 55-60% för den etniskt svenska befolkningen. Dessa 25-30% av förfäderna kan naturligtvis antagas ha funnits över i princip hela skandinavien och inte bara där faktiskt. Men tidigare har du talat om etnicitet baserat på språk och då blir det lite knepigare eftersom det inte är så enkelt att helt fast bevisa vilken grupp som talat vilket språk.
KP-31 skrev:Där refererar lingvisterna Alkio (som för övrigt är motståndare till kontinuitetsteorin) Unto Salos undersökning vars slutresultat är att människorna som idkade jordbruk vid Kumoälv på 400-talet talade samiska. I nästa paragraf konstateras att Salos lingvistiska tolkningar är mycket hållbara.

Skulle någon kunna verifiera min översättning?????
Det är inte ärligheten i din översätting som betvivlats utan att du vill tillämpa en metod som kanske fungerar på 400-talet för händelser kring år 0. Det är en stor skillnad både på hur lång tid som förflutit sedan språken splittrats och på hur lång tid namnen behövt fortleva utan att förändras innan de blev nedtecknade.

Slutligen tänker jag envisas något. Finns det överhuvudtaget något som helst indicium på att det folk som uppbar den kamkeramiska kulturen talade ett finsk-ugriskt språk?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 31 maj 2006, 10:31

Olof Trätälja skrev: Det beror ju på vad du vill belägga och hur säkert du vill belägga det. Att flera olika folk har rört på sig i hela området från Takla-Makan till Skandinavien under perioden ca 600f.Kr-0 är tämligen välbelagt.
Är det välbelagt att det skulle förekommit folkvandringar från Takla-Makan till Skandinavien? Låter snarare inte så lite kontroversiellt: hade de nu varit så välbelagt tycker jag att det borde ha förekommit i litteraturen. Men även om vi ponerar att dessa folkvandringar ägt rum - vad har de med finskugriska språk och samer-finar att göra?

Beträffande språket ja, beträffande etniciteten kan man välja både mer relevanta och mer påvisbara definitioner.
Mer relevanta för vem? Med tanke på att termen etnicitet är ganska omstridd mellan och inom de olika disciplinerna har jag svårt att se att vissa definitioner skulle vara mer relevanta än andra.
Det vet jag ärligt talat inte, men jag skulle på goda grunder gissa att det gått till som när lingvister brukar datera språksplittar. Språk har en ganska fast förändringstakt och med hälp av den kan man fastställa tidsdjupet, fungerar bra upp till ett djup på ca 2-3000 år före det första upptecknandet. Jag misstänker också mycket skarpt att det är detta som gör att så få lingvister vill kännas vid kontinuitetsteorin. Språkskillnaderna till andra finsk-ugriska språk är helt enkelt för liten.
...och ändå menar lingvistikerna (ja det finns säkert undantag) att samiska språken och de östersjöfinska språken skiljde sig åt under första årtusendet f. Kr. Visst är jag öppen för nytolkningar och mer aktuella rön - men för att bli övertygad vill jag se resultaten redovisade

Det första har du naturligtvis rätt i. I det senare blandar du nu in ett helt nytt begrepp, nämligen förfäder. Om det kan vi vara göra ganska goda gissningar. De samiska förfäderna bör till omkring 25-30% tillhöra de första skandinaviska invånarna eller i varje fall bär de på den haplogrupp som brukar ses som markör för dessa, vilket kan jämföras med ca 55-60% för den etniskt svenska befolkningen.
Källa?
Men tidigare har du talat om etnicitet baserat på språk och då blir det lite knepigare eftersom det inte är så enkelt att helt fast bevisa vilken grupp som talat vilket språk.
Nej exakt, och visst accepterar jag att språkligt förankrad etnicitet för samernas del aldrig kommer att kunna dateras exakt i avsaknad av skriftliga belägg. Därför föredrar jag begreppet protosamer om den grupp som förmodats ha talat ngn form av samiska

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 31 maj 2006, 11:14

Djinghis Khan skrev:Är det välbelagt att det skulle förekommit folkvandringar från Takla-Makan till Skandinavien?
Nej verkligen inte, gick det jag skrev att tolka så, så ber jag om ursäkt för att jag var otydlig. Vad som är välbelagt är att det vid den här tiden förekom, med all sannolikhet olika, folkvandringar i hela området från Takla-Makan till Skandinavien.
Djinghis Khan skrev:...och ändå menar lingvistikerna (ja det finns säkert undantag) att samiska språken och de östersjöfinska språken skiljde sig åt under första årtusendet f. Kr. Visst är jag öppen för nytolkningar och mer aktuella rön - men för att bli övertygad vill jag se resultaten redovisade
Naturligtvis skall man vara öppen för nytolkningar, men bträffande detta har jag inte sett några skäl till sådana ännu.
Det första har du naturligtvis rätt i. I det senare blandar du nu in ett helt nytt begrepp, nämligen förfäder. Om det kan vi vara göra ganska goda gissningar. De samiska förfäderna bör till omkring 25-30% tillhöra de första skandinaviska invånarna eller i varje fall bär de på den haplogrupp som brukar ses som markör för dessa, vilket kan jämföras med ca 55-60% för den etniskt svenska befolkningen.
Djinghis Khan skrev: Källa?
Det är Y-kromosomgruppen I1a som brukar förknippas med de tidiga skandinaviska jägar/samlar samhällerna. Eller snarare befolkningen var då så låg att det fanns en genetisk flaskhals under lång tid vilket brukar medföra att en eller ett fåtal grupper blir helt dominerande.

Angående källor för siffervärden, så finns att otal redan givna i de diskussionstrådar som rör detta område. Måste dock direkt medge att de inte exakt, men väl nästan exakt, överensstämmer med de jag angav.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 1 juni 2006, 16:03

Olof Trätälja skrev: Nej verkligen inte, gick det jag skrev att tolka så, så ber jag om ursäkt för att jag var otydlig. Vad som är välbelagt är att det vid den här tiden förekom, med all sannolikhet olika, folkvandringar i hela området från Takla-Makan till Skandinavien.
Okej då förstår jag! Det lät lite skumt...

Det är Y-kromosomgruppen I1a som brukar förknippas med de tidiga skandinaviska jägar/samlar samhällerna. Eller snarare befolkningen var då så låg att det fanns en genetisk flaskhals under lång tid vilket brukar medföra att en eller ett fåtal grupper blir helt dominerande.

Angående källor för siffervärden, så finns att otal redan givna i de diskussionstrådar som rör detta område. Måste dock direkt medge att de inte exakt, men väl nästan exakt, överensstämmer med de jag angav.
Menar du i och med detta att samerna skulle vara mer uppblandade med andra folk än indoeuropeiska nordbor? Låter tveksamt då en av de större auktoriteterna på området, Svante Pääbo, menar att det är tvärtom

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 1 juni 2006, 19:21

Djinghis Khan skrev:Menar du i och med detta att samerna skulle vara mer uppblandade med andra folk än indoeuropeiska nordbor? Låter tveksamt då en av de större auktoriteterna på området, Svante Pääbo, menar att det är tvärtom
Nu kommer vi på in på politisk korrekthet och annat som egentligen inte hör hemma för den som söker sanningen. Problemet är dock att om man inte är same själv så kommer det omedelbart att leda till diverse förtalskampanjer om man utalar sig om sånt här. Men jag kan ju alltid ducka och säga att det inte finns någon anledning betvivla Svante Pääbo om han nu har uttalat att samerna i atropologisk mening utgör en ovanligt distinkt grupp.

I själva verket är det nog det som den främsta anledningen till att betvivla att samer och finnar delades upp i två grupper för ca 2000-3000 år sedan. De är helt enkelt för olika i antropoligisk mening, det är kanske den viktigaste orsaken till antagantet om gåsmarsch snarare är en gemensam grupp vid anländandet till Norden för ca 2000 år sedan. Det är denna otydlighet som i vissa kretsar givit spelrum åt fria fantasier.

Å ena sidan tyder följande på invandring under senare delen av sista årtusendet före kristus:
1. Det är svårt att förklara hur samerna skulle kunna leva som egen grupp i norden så länge.
2. Lingvistiskt så bör de inte ha skiljts från andra finsk-ugriska stammar för allt för länge sedan
3. Arkeologiskt finns vissa belägg för folkvandringar i området under denna tid.

Mot det står:
1. Kanske något för stor språklig skillnad mot finskan
2. Den stora antropologiska skillnaden mot finnar.

Det kan naturligtvis enklast förklars med att två grupper från ungefär samma område flyttat ungefär samtidigt. Men otydligheten används av de som vill säga: ni vet ju inte ändå så då hävdar jag att det är så här, och så hittar man på något.

Så har läget varit, men nu har det alltså hänt något intressant. När man tittar på y-kromosomerna så visar det sig att sammansättningen hos samerna och finnarna är mycket lika. Egentligen skulle man kunna säga att samernas y-kromosomsamansättning förefaller vara 20% svensk och 80% finsk. Så enkelt är det dock förmodligen inte, se nedan. Men vi har helt plötsligt fått ett stöd för att det ändå relativt sent flutit befolkningsgrupper mellan de båda folken och plötsligt så har vi en möjlig bärare av det gemensamma språket. En bärare som mycket väl kan ha burit det någon gång under första årtusendet före kristus. Detta ger naturligtvis i sig ett kraftigt stöd åt den traditionella invandringsantagandet. Men inte nog med det när man tittar på den finska gruppen så har den något så ovanligt som nästan en 100% befolkningstäckning med endast tre y-kromosomer. Det betyder att man befunnit sig mycket långt från tätbebyggda jordbruksbygder långt fram i tiden ! Till på köpet så ökar frekvensen av den nordiska y-kromosomtypen Ia1 ju längre västerut man mäter vilket betyder att genpolen ännu inte hunnit jämnats ut. Snacka om överväldigande stöd för den sena invandringsteorin !

Sedan angående de antropologiska skillnaderna, ja de måste ju fortfarande få en förklaring. Den enda möjlighetn är faktiskt att y-kromosomerna hos minst en av grupperna inte är representativ för hela gensammansättningen. Eftersom den finska gruppen är mycket större så bör den stämma hyffsat där, men den samiska befolkningen har ju varit liten ända in i modern tid så man bör nog börja att titta där.

En möjlighet är slumpmässig genetisk drift vilket jag försökte förklara innebörden av i ett annat inlägg:

viewtopic.php?t=25262

En sådan drift skulle kunna gjort att man trots en olika fördelning från början (betydligt högre andel N3 hos samerna) till slut ändå råkat få samma resultat. En annan möjlighet är att det finns en direkt påvisbar händelse.

För att beskriva en sådan händelse spekulerar jag fritt:
--------HYPOTES VARNING------
Det skulle kunna vara att den samiska gruppen från början, relativt sent, bildats av finska män. Men av kvinnor från ett annat forntida folkslag någonstans vid volga. Till exempel det folkslag som redan till drygt hälften utgör de finska förfäderna. Naturligtvis en extraordinär händelse, men som sagt samerna är inte många så det kan vara fråga om en enstaka händelse. Är så fallet så skulle det kunna synas i mt-DNA. Ett belägg skulle vara om samerna hade en mycket hög andel icke-europeiska haplogrupper och finnarna en i proportion mot N3-gruppen.

Det var anledningen till att jag stälde mig frågande till att man bara redovisade en gengrupp här:

viewtopic.php?t=20080&start=120

-----HYPOTES SLUT----

När jag stälde frågan valde jag dock att inte förklara vilken "äldre teori", dvs "kontinuitetsteorin" jag avsåg för att få se svaret. Rapporten är alltså synnerligen märklig, data beträffande y-kromosmen indikerar entydigt i riktningen att N3 kommit sent och ändå väljer man en krystad förklaring för att påstå det motsatta. För att eventuellt slutligt kunna lösa frågan skulle man kunna jämföra med mt-DNA, det görs tydligen inte.

Hitpil valde tyvärr att svara med ett raseriutbrott istället för att ge någon förklaring till varför han ser rapportens slutsatser som det troligaste. Den förtydligade frågan har tyvärr heller inte ännu besvarats.

Men det är dock så att jag inte vet om det finns mt-data för finland ännu och de data jag sett för samer har varit väldigt osäkra. Men skulle mt-data komma som visar sig vara enligt hypotesen ovan så skulle jag nog vilja säga att frågan slutgiltigt är utredd. Då kom helt enkelt samer och finnar till norden strax före kristi födelse.

Dock är det inte säkert att mt-data ger varken bu eller bä, det kanske inte finns någon relevant haplogrupp att titta efter, men vi får vänta och se. Men så länge de inte visar det direkt motsatta så kvarstår dock det mycket tydliga indiciet från y-kromosomerna.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 1 juni 2006, 19:48

Politiskt korrekt eller inte, den troligaste hypotesen som jag ser det är att samerna är en restpopulation från de ursprungliga invånarna i Skandinavien och de ättlingar till dessa första invånare som till största grad bibehållit de ursprungliga dragen/generna hos dessa. Visst är även dagens svenskar, norrmän och finnar också deras ättlingar, men i högre grad uppblandade med indoeuropeiska jordbrukare. Både Svante Pääbo och forskarna i genkartläggningsprojektet (se National Geographics sajt) är av den uppfattningen, och jag ser inga större skäl att ifrågasätta det. Detta genetiskt/biologiskt. När det gäller språket och den uppfattade etniciteten är det däremot osäkrare: jag tror själv att det är finskan och den finska folkgruppen som avknoppats från samerna och inte tvärtom, då jordbrukande invandrare till viss del beblandades med de finsk-ugriska jägar- och fångstfolken och antog deras språk. Bevisat? Långt ifrån - men den troligaste förklaringsmodellen som jag personligen håller på

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 1 juni 2006, 20:04

Djinghis Khan skrev:Politiskt korrekt eller inte, den troligaste hypotesen som jag ser det är att samerna är en restpopulation från de ursprungliga invånarna i Skandinavien och de ättlingar till dessa första invånare som till största grad bibehållit de ursprungliga dragen/generna hos dessa.
Nja när det gäller den totala genetiska genuppsättningen så kan jag för det första säga att det ligger lite utanför mitt egentliga intresseområde och för det andra lite utanför ämnet. Dock har vi som synes motsatta hypoteser och det finns egentligen ingen anledning att stångas över dem. Data lär bli tillgängligt om något år om det inte redan finns och sedan blir diskussioner tämligen meningslösa. Vad gäller den statistiken för just y-kromosomen så har du i varje fall rent statistiskt fel vilket påpekats tidigare. Dessutom är det tämligen entydigt vad data från dessa tyder på i hur folkvandringarna har skett. Men men det är bara att vänta och se så kommer nog det slutgiltiga svaret skall du se. Ett annat sätt att påvisa att finnarna inte kan ha fått sina I1a från en sen invandring från sverige, vilket är ett i högsta grad kopplat problem är alltså att bevisa att R1b fanns här tidigt. Ett förslag är ju att man tittar lite närmre på vad benen från gånggrifterna innehåller. :wink:

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Inlägg av KP-31 » 4 juni 2006, 21:10

Olof Trätälja skrev:
Slutligen tänker jag envisas något. Finns det överhuvudtaget något som helst indicium på att det folk som uppbar den kamkeramiska kulturen talade ett finsk-ugriskt språk?
Problemet med den stora invandringen österifrån är, att arkeologin inte stöder denna teori. Efter den kamkeramiska kulturen har ”de icke östliga elementerna” dominerat i invandringen. (Christian Carpelan: Käännekohtia Suomen esihistoriassa aikavälillä 5100-1000 eKr, jag vet att du inte gillar finska källor, men ämnet är sådant att artiklarna ofta är skrivna på finska). Orsaken till att man ofta förknippar kamkeramiken med finsk-ugriska språk är att området som man förknippar med kamkeramiken motsvarar ungefär det området där man talade tidig stamfinska (varhaiskantasuomi). Men detta är förstås bara spekuleringar då kamkeramikerna inte lämnade skriftliga dokument efter sig. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kampakeraaminen_kulttuuri)

Många språkforskare (som bröderna Aikio) brukar förknippa finskans ankomst med invandring som kom från Estland omkring år 0. Orsaken till detta är att skillnaderna mellan olika varianter av Östersjöfinskan är störst just i södra Estland och minst i periferin som i Finland och Karelen.

Som sagt är arkeologerna skeptiska vad gäller skalan och genforskarna anser att skillnaderna mellan ester och finnar ändå är så pass stora att denna invandring inte kan förklara den finska genotypen. Förövrigt brukar genforskarna tolka sina forskningar så att de stöder just kontinuitetsteorin (se tex Reijo Norio: Mitä geenitutkimus voi kertoa suomalaisista?).

Jag är lite förvånad över att du förknippar kontinuitetsteorin med ”vissa politiska kretsar”. Vad menar du egentligen? Jag förstår inte riktigt vad har saken med politiken att göra???

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 5 juni 2006, 11:57

Tänkte passa på och fråga en närliggande fråga nu när ni diskuterar de södra lappmarkerna.

Enligt en vän till mig som för mina lekmannakunskaper verkar hyffsat kunnig så ska det funnits en renskiljningsplats på tallmon där
Valbo Köpcentrum nu ligger 10 km väster om Gävle. Den ska dessutom varit en av sveriges största. Finns det några slags belägg
för detta som ni känner till?

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 6 juni 2006, 20:51

KP-31 skrev:Många språkforskare (som bröderna Aikio) brukar förknippa finskans ankomst med invandring som kom från Estland omkring år 0. Orsaken till detta är att skillnaderna mellan olika varianter av Östersjöfinskan är störst just i södra Estland och minst i periferin som i Finland och Karelen.

Som sagt är arkeologerna skeptiska vad gäller skalan och genforskarna anser att skillnaderna mellan ester och finnar ändå är så pass stora att denna invandring inte kan förklara den finska genotypen.
Ja det där med Estland är lite knepigt, en hel del tyder på att invandringen varit mer rakt från öster. Kanske kom också Esterna därifrån. Se När kom finnarna till Finland?
KP-31 skrev:Förövrigt brukar genforskarna tolka sina forskningar så att de stöder just kontinuitetsteorin (se tex Reijo Norio: Mitä geenitutkimus voi kertoa suomalaisista?).
Det stämmer inte att man brukar det. Nu kan jag i och för sig inte läsa tolkningarna i just den texten, men har du kanske missuppfattat något? Det har i vilket fall inte framkommit några sådana data och jag har inte heller sett sådana tolkningar i engelsk text. Möjligen att man ställer upp en hypotes för att sedan se om man kan bevisa eller motbevisa den.

PS -kanske borde vi fortsätta diskussionen i När kom finnarna till Finland? snarare än här. Vi har ju råkat att diskutera samma ämne på två ställen, vilket jag erkänner mig starkt medskyldig till.

Skriv svar