Ragnarök - används det idag?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
colon
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 april 2006, 14:43
Ort: Iran

Ragnarök - används det idag?

Inlägg av colon » 26 april 2006, 14:54

Hej
Jag gör ett skolarbete om hur Ragnarök används idag i modern tid t.ex. om man har det som någon symbol( som tors hammare ).
. Det jag ska skriva är en artikel så om ni vet att ni kan mkt och vill hjälpa mig så får ni jättegärna posta det här.(länkar går också bra)

tack på förhand

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 april 2006, 15:20

Tja. Själva ordet är isländska, ragna rok = (guda)makternas slutgiltiga öde eller slutskede. En äldre tolkning utläste det onekligen pampigare "gudarnas skymning", Götterdämmerung, det begreppet är väl inte särskilt använt idag men däremot avledningen "kulturskymning".

"Symbol", menar du som liknelse för världens undergång? En lika konkret bild som Torshammaren finns den ju inte som.

Calypze
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 9 oktober 2004, 18:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Calypze » 28 april 2006, 23:29

Kanske inte det du söker efter, men det har ju funnits ett nazistiskt band som hette Ragnarock. Ordet är ju otvivelaktigt en anspelning på Ragnarök.

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: 10 januari 2005, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ubbe » 29 april 2006, 04:11

Jag skulle påstå att huvudelen av begreppen om paradis, helvete, världens undergång, osv, som används i Sverige i dag kommer från Kristendommen. Du kanske kunde skriva om likheter och olikheter mellan undergångs beskrivningen från Asa tro och Kristendom?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 29 april 2006, 07:18

menar du själv aordet ragnarök?

tja, det användds ju ibland när man vill beskriva ngt undergångsaktigt.Fast ganska sparsamt va?

Ragnarök har ingen symbol.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 april 2006, 09:24

Ubbe skrev:Jag skulle påstå att huvudelen av begreppen om paradis, helvete, världens undergång, osv, som används i Sverige i dag kommer från Kristendommen.
Hm. Det finns ju otaliga religioner som vart inne på ämnena, såväl med kopplingar till judiska/kristna idéer som utan. Det finns någon sång i Eddan som med direkt kristna inslag, i övriga fall är kopplingen inte självklar.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 29 april 2006, 11:11

Det är också namnet på ett spel tillika en koreansk serie.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 29 april 2006, 13:30

Gudars skymning är ett vanligt använt uttryck.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ragnar%C3% ... ar_culture

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: 10 januari 2005, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ubbe » 29 april 2006, 14:22

Hexmaster skrev:
Ubbe skrev:Jag skulle påstå att huvudelen av begreppen om paradis, helvete, världens undergång, osv, som används i Sverige i dag kommer från Kristendommen.
Hm. Det finns ju otaliga religioner som vart inne på ämnena, såväl med kopplingar till judiska/kristna idéer som utan. Det finns någon sång i Eddan som med direkt kristna inslag, i övriga fall är kopplingen inte självklar.
Jag tror nog att de flesta religioner på ett eller annat sätt beskriver, världens skapande, världens undergång, paradis, helveten, osv, dock tror jag att i dagens Sverige kommer de flesta vardags begrepp som beskriver detta från Kristendommen.

Jag tänkte mig att ett upplägg av ett skolarbete som behandlar sagor om världens undergång kunde börja med

colon
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 april 2006, 14:43
Ort: Iran

Inlägg av colon » 30 april 2006, 13:29

Tack så mycket för era svar :)

Skriv svar