Träkyrka i Gamla Uppsala

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Träkyrka i Gamla Uppsala

Inlägg av Gorm » 8 januari 2006, 11:24

Mer Fornvännen; i senaste numret (4/2005) har Magnus Alkarp and Neil Price skrivit en artikel där de undersökt marken kring Gamla Uppsala kyrka med markradar. Resultaten visar bl a på spår efter den förmodade träkyrka som man tidigare hittat spår efter men även spår efter vad som kan vara en hallbyggnad under träkyrkan. Tidigare dateringar av lagren under kyrkan (med C14) har sträckt sig in i tidig vikingatid vilket rimmar illa med påståendet om "hednatempel" under 1000-talets andra hälft. Ytterligare undersökningar är dock nödvändig för att sprida ljus över det som påträffats.

Läs mer här: http://saltosobrius.blogspot.com/2006/0 ... psala.html

/Johan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2006, 15:53

Det spinner på det som man har känt/vetat om innan, jag har för mig att det gjordes en stor undersökning förut(vet inte när) och då stötte dom på lite rester från träkyrkan. Som en liten utvikning så har flera andra träkyrkor förekommit på en rad kyrkplatser i Uppland, så det kanske skulle vara lite lägligt för detta också.

Stefan

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 9 januari 2006, 16:17

Den första undersökningen gjordes 1926 av Sune Lindquist med kompleteringar under 1980- och 90-talet. Då (1926) påträffades stolphål, nu har man dessutom funnit konstruktioner som stämmer överens med dessa stolphål.

Jag vet att man påträffat gravar under murarna till Lovö och Estuna kyrkor men vilka konkreta bevis finns det för träkyrkor från 1000-talet under Uppländska kyrkor? Det finns förvisso kyrkor där sakristian är äldre än övriga kyrkan vilket har lett till att man trott att den har tillhört en tidigare träkyrka men dessa är troligtvis yngre än 1000-tal eftersom den nuvarande stenkyrkan är senmedeltida.

/Johan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2006, 16:29

Du kanske känner till Uppsala-Näs kyrka, den ensamstående vapenhuset på kyrkogården härstammar ifrån en äldre träkyrka från 1100-talet. Iallafall så har man inte kunnat styrka det där såvitt vad jag känner till. Man kanske kan utröna detta om man tillämpar samma teknik som man har gjort med Gamla Uppsala kyrka.

Stefan

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 9 januari 2006, 17:01

Stefan Lundgren skrev:Du kanske känner till Uppsala-Näs kyrka, den ensamstående vapenhuset på kyrkogården härstammar ifrån en äldre träkyrka från 1100-talet. Iallafall så har man inte kunnat styrka det där såvitt vad jag känner till. Man kanske kan utröna detta om man tillämpar samma teknik som man har gjort med Gamla Uppsala kyrka.
Jo, som jag skrev så finns det ett antal liknande kyrkor i Uppland (ett dussintal). Det är intressant att det inte finns några 1100-talskyrkor (romanska) norr om Gamla Uppsala; kanske fanns det inte något behov av dessa av t ex sociala och ekonomiska skäl. Dateringen av kyrklagret under kyrkan är dessutom intressant eftersom den placerar kyrkan i tidig vikingatid. Tja, kunde det finnas en kyrka på Björkö (ja, förutsatt att Birka på Björkö är "Ansgars Birka") under 800-tal så kan det väl finnas det i Gamla Uppsala?

/Johan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2006, 18:16

Från NE
Stenkyrkan kan ha föregåtts av en träkyrka; dock knappast det stora hednatemplet (se nedan). Efter en eldsvåda på 1240-talet revs så småningom långhuset och korsarmarna. Sakristian och vapenhuset byggdes möjligen i samband med dessa förändringar.
Jo, artikeln om träkyrkan bekräftade det som har varit känt tidigare.
Det kan vi nog vara överens om, intressant faktiskt, det måste man nästan medge.
Syftet med en liten del av artikeln i NE var att belysa det som "bloggen" handlade om.
Gorm skrev
Jo, som jag skrev så finns det ett antal liknande kyrkor i Uppland (ett dussintal). Det är intressant att det inte finns några 1100-talskyrkor (romanska) norr om Gamla Uppsala; kanske fanns det inte något behov av dessa av t ex sociala och ekonomiska skäl. Dateringen av kyrklagret under kyrkan är dessutom intressant eftersom den placerar kyrkan i tidig vikingatid. Tja, kunde det finnas en kyrka på Björkö (ja, förutsatt att Birka på Björkö är "Ansgars Birka") under 800-tal så kan det väl finnas det i Gamla Uppsala?
Jo, det kan mycket väl finnas i Gamla Uppsala, som du skrev tidigare så gjordes det en arkelogisk undersökning i Gamla Uppsala under 1920-talet. Hela området är historiskt, lite grädde på mosen kan jag skriva att arkelogerna motsade sig en utbyggnad till en dubbelspårig linje av järnvägen förbi Gamla Uppsala p g a detta. Det är därför att dubbelspåret går dels upp till Svartbäcken och börjar igen efter byn Sämnan strax norr om Gamla Uppsala. Att det har förekommit "liv" där under åtminstone de senaste 1000 åren råder ingen tvekan om. Hela området är har ju historiska lämningar, på detta kan man nästan utgå ifrån att träkyrkan redan fanns under vikingatiden.

Stefan

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 9 januari 2006, 18:24

Stefan Lundgren skrev:Att det har förekommit "liv" där under åtminstone de senaste 1000 åren råder ingen tvekan om. Hela området är har ju historiska lämningar, på detta kan man nästan utgå ifrån att träkyrkan redan fanns under vikingatiden.
Detta i sig är ju inget argument för en träkyrka på platsen under 800-talet, däremot kan man ju undersöka förekomsten av kristet gravskicka och kristna artefakter i området.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2006, 19:56

Gorm skrev:
Stefan Lundgren skrev:Att det har förekommit "liv" där under åtminstone de senaste 1000 åren råder ingen tvekan om. Hela området är har ju historiska lämningar, på detta kan man nästan utgå ifrån att träkyrkan redan fanns under vikingatiden.
Detta i sig är ju inget argument för en träkyrka på platsen under 800-talet, däremot kan man ju undersöka förekomsten av kristet gravskicka och kristna artefakter i området.
Jo, jag tänkte också på detta, men jag menar också att Gamla Uppsala var ett centrum redan under denna tid vill säga, det var därför jag tog upp detta.

Stefan

Skriv svar